Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226177 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 25 gasten bekijken dit topic.

zwoof

GFS 12 loopt.. Tot nu toe weer prima  :D

TMCThomas

Mooi run weer inderdaad tot nu toe weinig verschil met de vorige
Citaat van: martijn op zo 18 feb 2018 - 16:49
Wat zou het nog even lekker zijn flinke vorst, maar Marsel wat is er nou zo anders aan deze setup als die van een week of 2 terug?
Ik ben Marsel niet maar denk dat dit vooral te maken heeft met die SSW weet er zelf niet zo veel van maar dat lijkt toch wel van grote invloed te zijn. Daardoor is de lagedruk boven de noordpool en dus rechte westelijke straalstroom weg waardoor hoge druk gebieden de boel makkelijker vast kunnen zetten en zoals hier voor winter kunnen zorgen. Dat lijkt mij tenminste.

gilleeesss

Citaat van: zwoof op zo 18 feb 2018 - 17:17
GFS 12 loopt.. Tot nu toe weer prima  :D

Minder sterk hoog. Zie het weer nog gebeuren, elke dag minder sterk & weg tegen het weekend

edit: minder sterk maar ook tegelijk sterker :P Toch prima idd

winter

vraagje tussendoor hoezo heeft Jan geen enkele updates gegeven deze winter?

Armand

GEM komt echt met bibberkaarten, lijkt mij een beetje overschat en het is tevens nog op LT.

Hier de temperatuur om 13 uur eind februari...


Eric

Citaat van: winter op zo 18 feb 2018 - 17:31
vraagje tussendoor hoezo heeft Jan geen enkele updates gegeven deze winter?
Vind ik ook raar, laat Jan dan zelf ff iets posten waarom hij niets meer doet hier.

Marsel

Citaat van: Extremissimorum op zo 18 feb 2018 - 16:42
Jouw zelfvertrouwen als lente-, zomer- en onweersliefhebber in deze mogelijk (zwaar) winterse periode is pas écht beangstigend, Marsel!  ::) ;)

Haha, dat snap ik helemaal  ::) :P!

Citaat van: winter67 op zo 18 feb 2018 - 16:45
Marcel heeft het te maken met de splitsing van de poolwervel? Bij gfs bijv heb je kaarten waarbij de bovenlucht paars gekleurd is natuurlijk zeg dat niks voor 2m temps maar zulke kleuren zie je toch juist alleen in de Noordpool. En is nog niet echt eerder gebeurd in west Europa

Klopt. Eea is zeer zeker elkaar te koppelen. Anderzijds moeten we de importantie van de stratosfeer ook weer niet overdrijven. Het is immers een hele normale Atlantische depressie en de sterke WA impuls er vooruit die de hoogterug opwerpt van waaruit het blokkerende hoog boven Scandinavië ontspringt. Dat de circulatie daarbij boven de pool in een eerder stadium op hoogte verstoord is door een SSW (met als gevolg een ontzetting/verplaatsing van de belangrijkste koude poel), en er daardoor straks aansluiting op een poolhoog gemaakt kan worden is in dit geval perfect getimed. Een SSW is namelijk niet per definitie een garantie op blokkades die voor ons van belang zijn.

De verdeling van lucht is namelijk zodanig dat de stratosfeer tov de troposfeer weinig massa bezit. Met andere woorden de stratosfeer is ijl. Slechts een paar procent van de lucht in onze atmosfeer bevindt zich in die luchtlaag. Een brekende stratosferische golf in de overwegend westelijke stroming rondom de pool in de winter kan anderzijds juíst door dit gegeven wel een enorme temperatuurstijging tot gevolg hebben. Droge ijle lucht warmt immers makkelijker op en koelt sneller af dan vochtige 'dichte' troposferische lucht. Als je die zeer snelle opwarming bij een SSW dan relateert aan druk wordt de luchtdruk in een warme kolom volgens de natuurwetten hoger. De westelijke stroming verzwakt en wordt zelfs oostelijk als de opwarming op groot genoege schaal plaatsvindt. Maar vervolgens heb je dus het probleem van de ontbrekende massa. Het is alsof je met een personenauto (stratosfeer) tegen een in tegenovergestelde richting gerichte Boeing 737 (troposfeer) aan het duwen bent.

Eea neemt niet weg dat het effect uiteindelijk wel zichtbaar kán worden in de vorm van een iets zakkende/verplaatsende/zwakker wordende poel met lage geopotentialen in troposfeer. De bekende 'groene kaarten' op plaatsen waar het normaal gesproken vooral lage geo's waren die de klok sloegen. De daarbij tussenliggende ruggen kunnen dan wat uitgesprokener zijn en de polaire jet zal vaker meanderen. Dit hoeft natuurlijk nog geen bijzonder weer op te leveren, we zien iets degelijks wel vaker, ook zonder SSW. Maar als je het samenspel van een wat zwakkere en meer meanderende stroming op grote hoogte laat samenvallen met een goed geplaatste en ver noordwaarts gerichte WA impuls kun je zeer bijzondere setups creëren die zich zeer diep in de atmosfeer kunnen nestelen. Dat is dus wat er de komende weken gaat gebeuren. Dat het nu op een koud scenario uitloopt wil overigens niet zeggen dat dat altijd zo is. We hadden net zo goed een vliegende start van de lente kunnen meepakken als het geheel wat oostelijker geplaatst was (als het ware ín het WA regime).

Citaat van: martijn op zo 18 feb 2018 - 16:49
Wat zou het nog even lekker zijn flinke vorst, maar Marsel wat is er nou zo anders aan deze setup als die van een week of 2 terug?

Zie hierboven ;). De blokkade weet zich uiteindelijk tot over zowel de troposfeer als stratosfeer uit te breiden. Iets wat we nog niet gezien hebben deze winter. Ook niet tijdens de laatste wat koudere periode. Daarmee is een bepaalde duurzaamheid en voorspelbaarheid gegarandeerd. Hoe lang eea het uit gaat houden en waar het hogedrukbolwerk uiteindelijk precies komt te liggen is uiteraard giswerk. Maar dat de boel blokkeerd en er vervolgens zeer koude lucht tot over Europa weet uit te stromen is wel duidelijk. Het kan vervolgens gemakkelijk tot (ver) in de eerste decade van maart duren voordat een dergelijk patroon opschuift of in kracht inboet en daarmee dus ruimte geeft voor een snelle verandering.

winter67

Weerplaza is lekker negatief met 2 tot 6 graden overdag en 10 tot 20 procent dat de nachten kouder worden eind volgende week. Gfs oper vind ik iets minder zegt natuurlijk niks

Arend

Citaat van: winter67 op zo 18 feb 2018 - 18:37
Weerplaza is lekker negatief met 2 tot 6 graden overdag en 10 tot 20 procent dat de nachten kouder worden eind volgende week.

Misschien zijn ze gewoon realistisch. Ik heb deze winter nog niet van een langdurig dik pak sneeuw kunnen genieten en het ziet er ook niet naar uit dat dat er nog van gaat komen. De zoveelste flutwinter. Op naar het voorjaar dan maar.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Johannes96

Wat kunnen mensen toch negatief zijn. Zulke mooie kaarten heb ik sinds 2012-2013 niet meer gezien. Een week winter is al 90%, 2 weken winter 50-50. En dat het kouder gaat worden is 100%.

Weerextrem

Citaat van: Arend op zo 18 feb 2018 - 19:41
Misschien zijn ze gewoon realistisch. Ik heb deze winter nog niet van een langdurig dik pak sneeuw kunnen genieten en het ziet er ook niet naar uit dat dat er nog van gaat komen. De zoveelste flutwinter. Op naar het voorjaar dan maar.

Ho ho ho, je vergeet nog de poollucht. Dit gaat nog bizar koud worden.

Pak 'm beet 192h op 12z kaart







De deur staat open... kou zal continue komen bulderen.

winter67

Ligt het aan mij of is ec nou bar slecht met het hoog die verplaatst ten westen van ons?

Weerextrem

Citaat van: winter67 op zo 18 feb 2018 - 19:59
Ligt het aan mij of is ec nou bar slecht met het hoog die verplaatst ten westen van ons?

Ligt aan jou. ;D

Het is een geweldige run!, na een laag komt er nieuwe hogedruk er achter. ik weet niet hoe jij kijkt?!?

en daarbij is 216 en 240 minder betrouwbaar. het kan nog zoveel veranderen.

hesselsjoerd

Vind het ook geen top run. Ziet er heel leuk uit tot 216, maar temperaturen zijn ook wat opgelopen.

Weerextrem

Citaat van: hesselsjoerd op zo 18 feb 2018 - 20:08
Vind het ook geen top run. Ziet er heel leuk uit tot 216, maar temperaturen zijn ook wat opgelopen.

Kom op zeg.... dit is gewoon barre run. ik weet echt niet wat jullie last van hebben. kijk juist naar opties. die zijn er GENOEG
wees positief. dan komt het goed.

Joep

Oper in nieuwe run is minder koud.
Zie hieronder de verschillen. Deze run Hoge druk (ook)ten westen van ons.
Vorige run zie afbeelding was dit niet zo.
Scherpste kou is er in deze run uit. Wel meer sneeuwkansen.

Weerextrem

Citaat van: Joep op zo 18 feb 2018 - 20:27
Oper in nieuwe run is minder koud.
Zie hieronder de verschillen. Deze run Hoge druk (ook)ten westen van ons.
Vorige run zie afbeelding was dit niet zo.
Scherpste kou is er in deze run uit. Wel meer sneeuwkansen.

Dat klopt. maar ik zie nog steeds goede kansen, niks mis mee. Morgen weer andere opties. dit zal zo blijven herhalen.
Wij zijn iets te snel negatief tegenwoordig. maar voor mij is dit zeer goede run. zelfs tikje beter als oude. 216 en 240 zijn optiekaarten. (ik kijk meestal tot aan 192)
216 en 240 zijn vaak minder betrouwbaar.

Joep

Citaat van: Weerextrem op zo 18 feb 2018 - 20:35
Dat klopt. maar ik zie nog steeds goede kansen, niks mis mee. Morgen weer andere opties. dit zal zo blijven herhalen.
Wij zijn iets te snel negatief tegenwoordig. maar voor mij is dit zeer goede run. zelfs tikje beter als oude. 216 en 240 zijn optiekaarten. (ik kijk meestal tot aan 192)
216 en 240 zijn vaak minder betrouwbaar.
Klopt winter lijkt gewoon aan zet!!!!

Arend

Citaat van: Weerextrem op zo 18 feb 2018 - 20:16
Kom op zeg.... dit is gewoon barre run. ik weet echt niet wat jullie last van hebben. kijk juist naar opties. die zijn er GENOEG
wees positief. dan komt het goed.

Wanneer ik het GFS ensemble van de 00z run van vanmorgen voor mijn regio vergelijk met de 12z run van vanavond, dan zie ik duidelijk dat er een verslechtering is opgetreden wat betreft het aantal koude leden? Of zie ik het niet goed?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weerextrem

Citaat van: Arend op zo 18 feb 2018 - 20:55
Wanneer ik het GFS ensemble van de 00z run van vanmorgen voor mijn regio vergelijk met de 12z run van vanavond, dan zie ik duidelijk dat er een verslechtering is opgetreden wat betreft het aantal koude leden? Of zie ik het niet goed?

Natuurlijk zal de kaarten nooit altijd zo blijven, de weermodellen berekenen opties op lange termijn. wij baalden eerst ook dat echte kou zuidelijk liep.
Maar naarmate steeds dichterbij komt gaan ze steeds meer noordelijker. en nu kijken jullie vooral na 192h. Jullie hopen gewoon te veel, te hoge verwachtingen.

Toch denk ik dat deze kaarten gewoon in prullenbak kan gaan. want er gaat tenminste nog minimaal 10x veranderen.
Ik vind nu vooral belangrijk dat er nu hoog opgebouwd word met minimaal 1045 hPa, daarna zien we wel weer.

Powered by EzPortal