Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226131 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: winter67 op zo 18 feb 2018 - 09:29
Diepvries?? Ik zie nog geen eens overtuigende ijsdagen alleen matige vorst

Wacht nou maar af, deze setup eindigt uiteindelijk in intense kou. Door de kaarten heen kijken en je ziet wat ik bedoel (niet per run je laten beïnvloeden). Vermoedelijk vanaf eind komende week de 'echte' kou met dan wel ijdagen mogelijk. Vraag is even of we dan een full hit of een schampschot te verduren krijgen. Maar 'the big freeze' is tegen die tijd simpelweg binnen handbereik. Ik acht de kans van slagen (T850 <-15C) op 70%.

winter67

Citaat van: Marsel op zo 18 feb 2018 - 11:10
Wacht nou maar af, deze setup eindigt uiteindelijk in intense kou. Door de kaarten heen kijken en je ziet wat ik bedoel (niet per run je laten beïnvloeden). Vermoedelijk vanaf eind komende week de 'echte' kou met dan wel ijdagen mogelijk. Vraag is even of we dan een full hit of een schampschot te verduren krijgen. Maar 'the big freeze' is tegen die tijd simpelweg binnen handbereik. Ik acht de kans van slagen (T850 <-15C) op 70%.
Ik veel kleiner allemaal zo mooi zon setting. Kijk eens de datum. De kaarten zijn voor eind februari de dagen worden langer de zon neemt in kracht toe. Zie het eerder kwakkel worden maar laat me graag verassen

Marsel

Citaat van: winter67 op zo 18 feb 2018 - 11:16
Ik veel kleiner allemaal zo mooi zon setting. Kijk eens de datum. De kaarten zijn voor eind februari de dagen worden langer de zon neemt in kracht toe. Zie het eerder kwakkel worden maar laat me graag verassen

Ik denk dat het een maart 2013-achtige periode zal worden. Lage td's, weken lang aflandige wind en in geval van lage bewolking grote kans op ijsdagen. Dat laatste dan met name vanaf komend weekend. Gewoon dik winter. De zon wordt uiteraard sterker, maar de aangevoerde lucht blijft koud en droog. Ik hoop dan wel dat we het dit keer minder langdurig zullen maken en we ergens in de tweede of derde week van maart overschakelen op een zachter weertype...

hesselsjoerd

Niewste run van gfs is puur winter met veel sneeuw. Komt dan wat te laat maarja wel leuk!

winter67

Gfs komt opeens met een laag met veel koude lucht erin met mss een pak sneeuw. Daarna domineert het hoog met ijsdagen met een langdurige oosstroming

Armand

Mooie kaarten inderdaad, die zelfs nu nog voor stevig winterweer kunnen zorgen. Details blijven afwachten, maar zoals Marsel al dagenlang roept; deze setting heeft een grote kans van slagen.

Maar stel je eens voor als we deze kaarten begin januari kregen voorgeschoteld...

Marsel

Citaat van: Armand op zo 18 feb 2018 - 12:00
Mooie kaarten inderdaad, die zelfs nu nog voor stevig winterweer kunnen zorgen. Details blijven afwachten, maar zoals Marsel al dagenlang roept; deze setting heeft een grote kans van slagen.

Maar stel je eens voor als we deze kaarten begin januari kregen voorgeschoteld...

Ik vind het nu al 'eng' eigenlijk. Moet er stiekem niet aan denken had dit begin januari de kop opgestoken  ;D.

zwoof

Citaat van: winter67 op zo 18 feb 2018 - 11:56
Gfs komt opeens met een laag met veel koude lucht erin met mss een pak sneeuw. Daarna domineert het hoog met ijsdagen met een langdurige oosstroming

Lekkere run inderdaad. Sneeuw en ijskkoud eerste week maart. Laat maar uitkomen!  8)




TMCThomas

Misschien tijd voor een discussie topic deel 3?   ;)
EDIT: Ziet er aardig uit inderdaad.

winter67

Heerlijke pluim gfs!! Gem net onder 0 overdag

winter67

Citaat van: TMCThomas op zo 18 feb 2018 - 12:20
Misschien tijd voor een discussie topic deel 3?   ;)
EDIT: Ziet er aardig uit inderdaad.
Pluim van weerplaza lijkt iets warmer  :P

Marsel

Citaat van: TMCThomas op zo 18 feb 2018 - 12:20
Misschien tijd voor een discussie topic deel 3?   ;)
EDIT: Ziet er aardig uit inderdaad.

Aardig? Aardig?? Dit zijn historische setups waarbij de stroming op gematigde breedtes compleet om gaat. Ipv west een vrijwel ongebroken oostelijke stroming vanaf Rusland tot ver in Canada. Echt uitzonderlijk hoor, laatste keer was maart 2013. Als het scenario van GFS06 en EC00 uitkomt zijn we, als je van lente houd, heeeeel ver van huis en kan het zich dan ingestelde (noord)oostelijke stromingspatroon enkele weken tot een dikke maand in grove lijnen in stand gehouden worden. Echt enge oplossingen hoor....

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op zo 18 feb 2018 - 13:29
Aardig? Aardig?? Dit zijn historische setups waarbij de stroming op gematigde breedtes compleet om gaat. Ipv west een vrijwel ongebroken oostelijke stroming vanaf Rusland tot ver in Canada. Echt uitzonderlijk hoor, laatste keer was maart 2013. Als het scenario van GFS06 en EC00 uitkomt zijn we, als je van lente houd, heeeeel ver van huis en kan het zich dan ingestelde (noord)oostelijke stromingspatroon enkele weken tot een dikke maand in grove lijnen in stand gehouden worden. Echt enge oplossingen hoor....

Dat wordt een mini-ijstijd! Zeker als dit in januari was gebeurd!

Maar zonder gekheid: gfs komt nu met heel koude oplossingen en het is hosanna? Volgens mij is het nog altijd een bijzonder fragiele situatie en is het nog helemaal niet zo simpel als nu geschetst wordt. Juist omdat het zo'n groot gebied is, zie ik het wel gebeuren dat het hele hogedrukzooitje wat zuidelijker gaat liggen, en de echt koude lucht ons niet bereikt. Maar ik heb dan ook nog niet vaak zo'n SSW gezien, laat staan de gevolgen ervan.

Maar eerlijk is eerlijk, GFS schetst nu wel droomkaarten voor grote delen van Nederland (noordwesten flink stuk minder goed). Die sneeuw kan nog wel eens een goede katalysator zijn voor échte, échte kou, als het doorzet. EC is het echter nog helemaal niet in mijn ogen.

(Sorry ik blijf sceptisch, want daar is dit forum ook voor, lijkt mij. ;))

Weerextrem

Citaat van: Extremissimorum op zo 18 feb 2018 - 14:10

Omdat het zo'n groot gebied is, zie ik het wel gebeuren dat het hele hogedrukzooitje wat zuidelijker gaat liggen, en de echt koude lucht ons niet bereikt. Maar ik heb dan ook nog niet vaak zo'n SSW gezien, laat staan de gevolgen ervan.

(Sorry ik blijf sceptisch, want daar is dit forum ook voor, lijkt mij. ;))

Dit kan kloppen, hij lag ook eerst erg zuidelijk maar naarmate steeds dichterbij komt gaat hij juist steeds noordelijker. Waarom dit zo is: de SSW duwt alle lagedrukgebied weg. en die ligt nu in groenland/noordpool. Daarom kan het heel lang duren zoals Marsel al eerder aangaf. ( van enkele weken tot een dikke maand )

Maar met alles hou je toch een slag om je arm. al vind ik een week winterweer al zekerheid is.

TMCThomas

Citaat van: Marsel op zo 18 feb 2018 - 13:29
Aardig? Aardig?? Dit zijn historische setups waarbij de stroming op gematigde breedtes compleet om gaat. Ipv west een vrijwel ongebroken oostelijke stroming vanaf Rusland tot ver in Canada. Echt uitzonderlijk hoor, laatste keer was maart 2013. Als het scenario van GFS06 en EC00 uitkomt zijn we, als je van lente houd, heeeeel ver van huis en kan het zich dan ingestelde (noord)oostelijke stromingspatroon enkele weken tot een dikke maand in grove lijnen in stand gehouden worden. Echt enge oplossingen hoor....
haha ja ik vond het vooral nog een beetje ver weg,  zeker de komende dagen nog gewoon "normale" temperaturen, je weet het maar nooit. Komt waarschijnlijk een beetje door de teleurstellingen die we deze en ook afgelopen winters te verwerken hebben gehad. Ik moet het nu eerst zien voordat ik begin te geloven  :D

Invicta

Citaat van: TMCThomas op zo 18 feb 2018 - 15:35
Komt waarschijnlijk een beetje door de teleurstellingen die we deze en ook afgelopen winters te verwerken hebben gehad. Ik moet het nu eerst zien voordat ik begin te geloven  :D

Juist, voorlopig zie ik ook niet meer dan kwakkel. Grote spreiding in de pluim op mt/lt enz.

Marsel

Citaat van: Invicta op zo 18 feb 2018 - 16:13
Juist, voorlopig zie ik ook niet meer dan kwakkel. Grote spreiding in de pluim op mt/lt enz.

Dan zie jij vast wat anders dan ik ;). Die spreiding naar boven toe is juist behoorlijk uitgedund de laatste runs. Maar goed, we starten straks het 12z circus weer op. Ik verwacht weinig anders. Kouder en kouder naarmate we de laatste 5 dagen van februari naderen, doorlopend tot ver in maart...

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op zo 18 feb 2018 - 16:36
Dan zie jij vast wat anders dan ik ;). Die spreiding naar boven toe is juist behoorlijk uitgedund de laatste runs. Maar goed, we starten straks het 12z circus weer op. Ik verwacht weinig anders. Kouder en kouder naarmate we de laatste 5 dagen van februari naderen, doorlopend tot ver in maart...

Jouw zelfvertrouwen als lente-, zomer- en onweersliefhebber in deze mogelijk (zwaar) winterse periode is pas écht beangstigend, Marsel!  ::) ;)

winter67

Citaat van: Marsel op zo 18 feb 2018 - 16:36
Dan zie jij vast wat anders dan ik ;). Die spreiding naar boven toe is juist behoorlijk uitgedund de laatste runs. Maar goed, we starten straks het 12z circus weer op. Ik verwacht weinig anders. Kouder en kouder naarmate we de laatste 5 dagen van februari naderen, doorlopend tot ver in maart...
Marcel heeft het te maken met de splitsing van de poolwervel? Bij gfs bijv heb je kaarten waarbij de bovenlucht paars gekleurd is natuurlijk zeg dat niks voor 2m temps maar zulke kleuren zie je toch juist alleen in de Noordpool. En is nog niet echt eerder gebeurd in west Europa

martijn

Wat zou het nog even lekker zijn flinke vorst, maar Marsel wat is er nou zo anders aan deze setup als die van een week of 2 terug?

Powered by EzPortal