Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226166 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

winter67

Ec oper gaat een hele koude worden in de pluim

zwoof

Citaat van: der rox op za 17 feb 2018 - 20:00
Wow zelfs Griekenland en een stukje van Tunesië zitten binnen die enorme bol kou. Weliswaar aan de rand, maar toch

De 'koudegolf' lijkt nu toch wel serieus op gang te gaan komen en gaat dan zo'n beetje heel Europa aandoen. Best wel bijzonder mocht dit uitkomen.  Eerst pluimpje maar weer ff afwachten...    8)

Edit: -> pluim 12Z;

Extremissimorum

:') Dit is zo'n slechte grap dat bijna weer goed is.

Ec laat maar weer eens zien hoe onvoorspelbaar het model is. IJsdagen zitten er bijna niet meer in. Het lijkt niet echt door te zetten.

Hier kun je net niets mee.

Weerextrem

Citaat van: Extremissimorum op za 17 feb 2018 - 21:58
:') Dit is zo'n slechte grap dat bijna weer goed is.

Ec laat maar weer eens zien hoe onvoorspelbaar het model is. IJsdagen zitten er bijna niet meer in. Het lijkt niet echt door te zetten.

Hier kun je net niets mee.

Wat ben jij een Negatieveling.... dit is gewoon een prima pluim. van vanmorgen was ook niet slecht. ijsdagen zullen er wel gewoon komen maar niet veel. maar verder landinwaarts zullen er meer ijsdagen komen!

Joep

Met de komst van continentaal polaire lucht doet de 'late winter' de komende week zijn intrede. Op de lange termijn schuift het ensemblegemiddelde geleidelijk omhoog, maar (andere modellen in ogenschouw nemende) zou het vanaf het komende weekeinde ook zomaar aanzienlijk ijziger kunnen worden.
ECMWF toont voor 26 februari (zie weerkaart) een klassiek winterse luchtdrukverdeling.

jan visser

zwoof

Citaat van: Extremissimorum op za 17 feb 2018 - 21:58
:') Dit is zo'n slechte grap dat bijna weer goed is.

Ec laat maar weer eens zien hoe onvoorspelbaar het model is. IJsdagen zitten er bijna niet meer in. Het lijkt niet echt door te zetten.

Hier kun je net niets mee.

Mwa, overdrijven is ook een vak. Hier de exacte opertemps uit de pluim. Misschien leest dat beter.




Der RoX

Dat is een aardig hogedrukgebied ????
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Citaat van: Weerextrem op za 17 feb 2018 - 22:07
Wat ben jij een Negatieveling.... dit is gewoon een prima pluim. van vanmorgen was ook niet slecht. ijsdagen zullen er wel gewoon komen maar niet veel. maar verder landinwaarts zullen er meer ijsdagen komen!

;D Ik woon in het noordwesten. Dan ben je dat gewend.

Citaat van: zwoof op za 17 feb 2018 - 22:12
Mwa, overdrijven is ook een vak. Hier de exacte opertemps uit de pluim. Misschien leest dat beter.

Los van dat de oper maar 1 van de 50 (!) scenario's is en meestal niet representatief voor de rest van de pluim: Koud(er) wordt het zeker. Winter, zoals een paar dagen geleden in beeld kwam, als mogelijkheid niet, zo het lijkt.
Heb dit al veel te vaak gezien om optimistisch te zijn. Het lijkt met kouder weer veel moeilijker te zijn standvastige scenario's te vinden in weermodellen dan met warmer weer.
Het is nu NOG NiET te zien, of beter: NIET MEER. Wat is nu nof de kans dat het echt winters wordt? Kleiner dan een paar dagen geleden denk ik.

TMCThomas

Kijken wie er gelijk krijgt! Nieuwe GFS run rolt nu binnen  :)

Extremissimorum

Citaat van: TMCThomas op za 17 feb 2018 - 22:51
Kijken wie er gelijk krijgt! Nieuwe GFS run rolt nu binnen  :)

Ik hoop Zwoof, Weerextrem, en alle andere 'winteroptimisten'! ;)

zwoof

Citaat van: Extremissimorum op za 17 feb 2018 - 22:36

Los van dat de oper maar 1 van de 50 (!) scenario's is en meestal niet representatief voor de rest van de pluim: Koud(er) wordt het zeker. Winter, zoals een paar dagen geleden in beeld kwam, als mogelijkheid niet, zo het lijkt.
Heb dit al veel te vaak gezien om optimistisch te zijn. Het lijkt met kouder weer veel moeilijker te zijn standvastige scenario's te vinden in weermodellen dan met warmer weer.
Het is nu NOG NiET te zien, of beter: NIET MEER. Wat is nu nof de kans dat het echt winters wordt? Kleiner dan een paar dagen geleden denk ik.

In dit geval wel, anders had ik de temps niet zo geplaatst. Het is niet zo dat de oper extreem afwijkt van het gemiddelde.  En natuurlijk heb je alle recht sceptisch te zijn. We zijn immers al zo vaak met een kluitje in het riet gestuurd. Ik heb me mede daarom deze winter niet zo vaak laten horen hier. De reden dat ik nu wat enthousiaster ben,  is omdat ik de hele winter nog niet zo frequent achter elkaar dergelijke mooie  kaarten met winteropties heb gezien.  De modellen laten het al dan niet, om en om steeds weer zien...er is een trend te bespeuren in deze. Late liefst uitzonderlijke wintertjes.... ik vind het geweldig om er aandacht aan te geven.  ;)


Citaat van: TMCThomas op za 17 feb 2018 - 22:51
Kijken wie er gelijk krijgt! Nieuwe GFS run rolt nu binnen  :)

Citaat van: Extremissimorum op za 17 feb 2018 - 22:59
Ik hoop Zwoof, Weerextrem, en alle andere 'winteroptimisten'! ;)

Het laatste wat ik wil is in een strijd te geraken wie er gelijk krijgt. Met het weer kan namelijk niemand gelijk krijgen. (weer)mensen zijn afhankelijk van de modellen en staan daardoor buitenspel... Maar zelfs bij de modellen onderling,  is het achteraf  bijna  niet te bepalen wie er nu gelijk had. Want wat het uiteindelijke scenario ook wordt,  het is al lang en breed eens geopteerd door alle modellen.

Adrie

 Ziet er goed uit met temperaturen,lente forum voorlopig nog niet ten sprake  :P

Armand

GFS 18z is ook weer koud te noemen tot nu toe.

IJsdagen zijn nu eenmaal eind februari en begin maart wat lastiger te verkrijgen dan in januari met dit soort settingen. De koude voorraad, exacte aanvoersrichting/windrichting en horveelheid bewolking zullen onder andere bepalen of we wel of geen ijsdagen krijgen. Maar wat er ook gebeurd, er lijkt wel een langere reeks met toch wel koude nachten te komen voor heel het land, dat geeft toch ook al een winters gevoel met zeker in het binnenland weer ijsvorming.

En we zouden bijna vergeten dat het actueel ook alweer best aardig aan het vriezen is ;)

Der RoX

De nachtvorst lijkt er in ieder geval in te blijven. Nu maar de verdere ontwikkelingen afwachten...
WiNtEr!!11!1!@

dennis089

ik zie dauwpunten onder de -15 schieten midweeks. hoe koud moet dat gaan voelen  >:( ??? waar is mn dekentje

zwoof

Citaat van: Armand op za 17 feb 2018 - 23:40
GFS 18z is ook weer koud te noemen tot nu toe.

IJsdagen zijn nu eenmaal eind februari en begin maart wat lastiger te verkrijgen dan in januari met dit soort settingen. De koude voorraad, exacte aanvoersrichting/windrichting en horveelheid bewolking zullen onder andere bepalen of we wel of geen ijsdagen krijgen. Maar wat er ook gebeurd, er lijkt wel een langere reeks met toch wel koude nachten te komen voor heel het land, dat geeft toch ook al een winters gevoel met zeker in het binnenland weer ijsvorming.

En we zouden bijna vergeten dat het actueel ook alweer best aardig aan het vriezen is ;)



Inderdaad! Gewoon alweer hellmannetjes op enkele stations gisteren.  Vannacht  -5,9° in Woensdrecht. Aan de grond bijna -10°.
EC Is weer bezig met een mooie run.  Een mooie dag all! :D









Marsel

Citaat van: Adrie op za 17 feb 2018 - 23:20
Ziet er goed uit met temperaturen,lente forum voorlopig nog niet ten sprake  :P

Die komt er uiteraard wel gewoon binnenkort online. Want ondanks dat het waarschijnlijk nog weken te koud voor de tijd van het jaar blijft rollen we wel de meteorologische lente in over een week. Deze bittere kou zitten we als lenteliefhebbers nog wel even uit hoor ;).

Overigens grappig dat iedereen zo voorzichtig is omdat het eerder deze winter regelmatig misliep. Jongens, deze setup is zo diepgeworteld en grootschalig dat het bijna niet meer mis kan lopen. Ik roep het al een week. De diepvries gaat gewoon open. We komen op verschillende plekken weer op de schaats en krijgen meer winter dan we de afgelopen jaren bij elkaar hebben gehad. Helaas zou ik bijna zeggen :(.

winter67

Citaat van: Marsel op zo 18 feb 2018 - 09:02
Die komt er uiteraard wel gewoon binnenkort online. Want ondanks dat het waarschijnlijk nog weken te koud voor de tijd van het jaar blijft rollen we wel de meteorologische lente in over een week. Deze bittere kou zitten we als lenteliefhebbers nog wel even uit hoor ;).

Overigens grappig dat iedereen zo voorzichtig is omdat het eerder deze winter regelmatig misliep. Jongens, deze setup is zo diepgeworteld en grootschalig dat het bijna niet meer mis kan lopen. Ik roep het al een week. De diepvries gaat gewoon open. We komen op verschillende plekken weer op de schaats en krijgen meer winter dan we de afgelopen jaren bij elkaar hebben gehad. Helaas zou ik bijna zeggen :(.
Diepvries?? Ik zie nog geen eens overtuigende ijsdagen alleen matige vorst

Joep

In de loop van de week aanvoer van koude continentale lucht: vorst in de nacht en ochtend.

Lange termijn mogelijk zeer koud


Afgelopen nacht heeft het plaatselijk matig gevroren. Vandaag wederom zonnig weer (De Bilt komt op ruim 80 uren februarizon), morgen enige regen en daarna overgang naar koud en meest zonnig winterweer. Op de lange termijn mogelijk zeer koud!


We hebben een koude nacht achter de rug. Met een minimumtemperatuur van -4,9º registreerde De Bilt de op één na laagste temperatuur van deze winter. Alleen op 7 februari vroor het harder namelijk -6,8º. In vooral het zuiden en oosten van het land was de vorst matig: Gilze-Rijen kwam tot -5,4, Woensdrecht -5,9 en Nijverdal -6,0º. De lage temperaturen werden gemeten onder regie van een hogedrukgebied boven Duitsland.
Ondertussen neemt ook de vrieskou in het noorden van Europa verder toe. Het Zweedse Nikkaluokta kachelde tijdens de afgelopen nacht onderuit naar -34,2º.

Dankzij het Duitse hoog doet de zon vandaag wederom goede zaken. De Bilt kan de grens van 80 uren februarizon overschrijden. Het langjarig gemiddelde voor de gehele maand bedraagt 86 uur.
Over het noorden trekken vandaag soms enkele velden sluierwolken van een zwak front boven de Noordzee. De middagtemperaturen lopen uiteen van 5 graden in het noordoosten tot 8 graden in het zuidwesten. De wind gaat uit het zuiden waaien en is zwak tot matig.

Maandag schijnt in het zuidoosten en oosten de zon nog enige tijd. Elders neemt, op de nadering van een warmtefrontafloper, de bewolking toe en later kan er plaatselijk enige regen vallen: met name in de westelijke helft van het land. Het kwik loopt op naar circa 6 graden en de zuidenwind is matig.
Dinsdag trekt een trogvormig (hoogte)laagje west via Zuidoost-Engeland naar het zuiden. Tegelijkertijd stijgt de luchtdruk boven Noord-Europa. Het gevolg is een oostenwind, maar met maxima tot 5 of 6 graden is van kou nog geen sprake.

Gedurende de rest van de week is de luchtdruk ten noorden van ons land hoog en boven de mediterrane regio laag. Tussen hogedruk en lagedruk wordt met een oostelijke tot noordoostelijke stroming koude, continentaal polaire lucht aangevoerd. Daarin vriest het 's nachts overwegend licht, plaatselijk matig. Overdag blijft de temperatuur enkele graden boven het vriespunt. Verder droog en met name vanaf woensdag perioden met zon.
Tijdens het laatste weekeinde van de sprokkelmaand groeit het Scandinavisch hoog uit tot een 'barometrische grootmacht' met op zondag een luchtdrukking van 1052 hPa boven Fins Lapland. Aan de zuidflank van het hoog stroomt mogelijk zeer koude vrieslucht naar onze streken. Tijdens de slotdagen van februari kan het 7 tot 10 graden gaan vriezen en ook overdag komt het kwik niet meer boven nul

Verwachtingskaart ECMWF voor zondag 25 februari, 00Z(=1 uur onze tijd). De kaart toont een machtig Scandinavisch-Russisch luchtdrukmaximum


Jan Visser

dennis089

wat een machtig hoog en die ijzige kou  >:(

Powered by EzPortal