Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226123 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

hesselsjoerd

Hier de pluim voor limburg dennis

Armand

GFS Oper is inderdaad wat omgeslagen richting het EC scenario van vanmorgen. We zien we in de figuur hierboven dat lang niet alle leden van GFS met de Oper meegaan. Spannend wat EC nu gaat doen...

Joep

EC 12 oper lijkt weer een mooie koude run

zwoof

Citaat van: Joep op vr 16 feb 2018 - 19:22
EC 12 oper lijkt weer een mooie koude run

Ziet er goed uit tot nu toe  ;)










Weerextrem

Sterke run van ECWMF...  ::), bijzonder sterk. Dat zie je zelden hoor.

dennis089

De vrieskou des doods komt onze kant opzetten. zie ik daar nou gewoon minus 15 graden in dat laatste kaartje tegen de oostelijke grens  >:( dit ga ik niet overleven... ik kwam net uit mn winterse slaap.

zwoof

Citaat van: dennis089 op vr 16 feb 2018 - 19:48
De vrieskou des doods komt onze kant opzetten. zie ik daar nou gewoon minus 15 graden in dat laatste kaartje tegen de oostelijke grens  >:( dit ga ik niet overleven... ik kwam net uit mn winterse slaap.

Is 850hPa maar weer een lekkere run dacht ik zo. Kijken naar het gemiddelde zo.  ;)

Weerextrem

Citaat van: dennis089 op vr 16 feb 2018 - 19:48
De vrieskou des doods komt onze kant opzetten. zie ik daar nou gewoon minus 15 graden in dat laatste kaartje tegen de oostelijke grens  >:( dit ga ik niet overleven... ik kwam net uit mn winterse slaap.

op 1500 meter hoog wel ja. ervaring leert dat bij stille wind nog kouder is aan grond! zeker matige vorst tot strenge vorst. mij zou niet verbazen dat zeer strenge vorst nog 1 keer aan pas komt.

Weerextrem

Dodelijke 240.... ijs en ijs en ijskoud! 8)





ECWMF run des doods deze ronde

Armand

De laatste kaart van EC is ook een hele bijzondere te noemen, oostelijke stroming van Rusland tot aan de overkant van de Oceaan

Dit is wel een hele koude run, had ik zelf niet verwacht. Nu moeten nog niet allemaal als winterliefhebber een gat in de lucht springen of als zomerliefhebber spreekwoordelijk door het ijs zakken door deze 2 koude runs achter elkaar. We hebben het vaak genoeg mis zien gaan, maar het is wel spannend om te volgen natuurlijk :)

zwoof

Citaat van: Weerextrem op vr 16 feb 2018 - 19:58
Dodelijke 240.... ijs en ijs en ijskoud! 8)

ECWMF run des doods deze ronde

Ik had hem er zojuist bijgezet. Heerlijk  8)

Joep


pietjelol

Ik ga niet te vroeg juichen immers dit is pas maar een kaart. Maar mocht dit uitkomen dan is het gewoon dik winterweer.

zwoof


Jenkie

Ik durf het bijna niet te vragen, maar stel het komt uit....het wordt flink koud....hoe lang blijft het dan koud? En is er dan een kansje op het E-woord?

winter

Citaat van: Jenkie op vr 16 feb 2018 - 22:17
Ik durf het bijna niet te vragen, maar stel het komt uit....het wordt flink koud....hoe lang blijft het dan koud? En is er dan een kansje op het E-woord?
Nagenoeg kansloos de zonnekracht wordt steeds sterker. Bij een oostenwind schijnt de zon vaak dus dooit het ijs toch door de zon een klein beetje.
Maar wel kansen op schaatsen als het uitkomt, maar nog steeds ver weg en de modellen hebben het moeilijk.
Maar met wa geluk kan er een week geschaatst worden.
Het water kan nu al flink afkoelen zo

Jasneker

Zo voorlopig op de kaarten kijkend een dag of 5 vorst, overdag rond 0 's nachts lichte tot matige vorst
Voor het E woord heb je voor 15 cm ijs overal meer als 2 weken vorst nodig, dag en nacht met strenge vorst in de nacht, en zo laat in Februari gaat dat niet lukken.
Het beetje vorst wat we tot nu toe hadden heeft het grote water nog lang niet genoeg afgekoeld, men schaatst niet alleen op sloten en vaarten maar ook over meren....en dan is er nog het stuk bij Harlingen dicht bij de warme zee.
Ik heb elke E tocht meegemaakt vanaf 1963, en kan je rustig zeggen, er is veel meer nodig als wat er verwacht wordt.
Zou er op het ijs ook nog wat sneeuw vallen is de kans 0.

Jenkie

Ok, dan zet ik dat uit m'n hofd, haha! Dank voor de antwoorden.

zwoof

Citaat van: Jenkie op vr 16 feb 2018 - 22:17
Ik durf het bijna niet te vragen, maar stel het komt uit....het wordt flink koud....hoe lang blijft het dan koud? En is er dan een kansje op het E-woord?

Wel leuk dat bij de eerste beste koude uitbraak (en ook nog eens virtueel vooralsnog)  het grote magische woord al door onze gedachten speelt.  Ikzelf betrap mij er ook op dat ik daar aan denk bij dit soort vooruitzichten. De laatste tocht was op de allerlaatste dag van februari. Tja, waarom zou het niet kunnen als als als als en dan....... En wat is het toch heerlijk om te  mijnmeren over die Friese Elfstedentocht, ja toch?  Gezien de geschiedenis is het het gewoon logisch dat we dat doen en daar is ook niks mis mee lijkt me. Maar dan even naar de realiteit; Voor een Elfstedentocht is er echt wel weken strenge en matige vorst nodig. Voor nu ben ik  eerst  al blij als er een redelijke ijsvloer gevormd kan worden op onze lokale vijver.  Met deze kaarten moet dat kunnen lukken , maar zelfs dat is nog niet zeker.  Virtueel en historisch lijken de kaarten steeds geschud, maar de werkelijkheid is steeds weer anders.  In deze tijden van global warming verrast me eigenlijk niks meer. Ook niet als er misschien daarom juist wel ooit een tocht in maart zou kunnen worden georganiseerd.  ;)

jelliiee

Citaat van: zwoof op za 17 feb 2018 - 00:07
Wel leuk dat bij de eerste beste koude uitbraak (en ook nog eens virtueel vooralsnog)  het grote magische woord al door onze gedachten speelt.  Ikzelf betrap mij er ook op dat ik daar aan denk bij dit soort vooruitzichten. De laatste tocht was op de allerlaatste dag van februari. Tja, waarom zou het niet kunnen als als als als en dan....... En wat is het toch heerlijk om te  mijnmeren over die Friese Elfstedentocht, ja toch?  Gezien de geschiedenis is het het gewoon logisch dat we dat doen en daar is ook niks mis mee lijkt me. Maar dan even naar de realiteit; Voor een Elfstedentocht is er echt wel weken strenge en matige vorst nodig. Voor nu ben ik  eerst  al blij als er een redelijke ijsvloer gevormd kan worden op onze lokale vijver.  Met deze kaarten moet dat kunnen lukken , maar zelfs dat is nog niet zeker.  Virtueel en historisch lijken de kaarten steeds geschud, maar de werkelijkheid is steeds weer anders.  In deze tijden van global warming verrast me eigenlijk niks meer. Ook niet als er misschien daarom juist wel ooit een tocht in maart zou kunnen worden georganiseerd.  ;)

Global warming is een mythe..

We staan op de rand van een kleine ijstijd.

Powered by EzPortal