Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226206 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Der RoX

Het ziet er met deze run naar uit dat we vanaf de 20e nachtvorst kunnen krijgen en de vriezer induiken vanaf de 23e.
WiNtEr!!11!1!@

Koen-IJM

Prachtpluim. Grodweg 95% van de leden gaat momenteel voor winter na maandag en ook op LT gaat de meerderheid (zo'n 75%) voor winterweer  ;)

zwoof

Dat is inderdaad al binnen de 'betrouwbaardere' termijn. Mooie opbouw van hoge druk ook later in de week:










Nu maar hopen dat het geen dooie mus is. Gezien de ervaringen van de laatste jaren toch een flinke slag om de arm houden. Oftewel;  Hopecasten!





winter67

Typisch weer ec winter en gfs bijgedraaid naar normaal tot zacht. Denk dat gfs gelijk krijgt heel deze winter al

zwoof

Citaat van: winter67 op vr 16 feb 2018 - 09:49
Typisch weer ec winter en gfs bijgedraaid naar normaal tot zacht. Denk dat gfs gelijk krijgt heel deze winter al

Als we dan uitgaan van de kaarten van eerder deze week van GFS vind ik het prima!  GFS was dan (wederom) de trendsetter!  :)

Marsel

Citaat van: winter67 op vr 16 feb 2018 - 09:49
Typisch weer ec winter en gfs bijgedraaid naar normaal tot zacht. Denk dat gfs gelijk krijgt heel deze winter al

Hmm ik moet het nog zien. Vermoed eigenlijk het tegenovergestelde: de rest komende runs afkoelend in de richting van EC. Die kou komt vanzelf in deze setup....

Der RoX

Die storing van dat model is er nog steeds
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Ik weet het niet hoor vind het nog erg onzeker als gfs niet mee wil (wat het nog steeds niet wil ook niet in de run die nu binnendruppelt) en lijnrecht tegenover EC gaat staan kan er nog van alles gebeuren. Laat eerst GFS maar even bijdraaien is al vaak genoeg fout gegaan deze herfst met zo nu en dan wat vorst   ;) (ik hoop natuurlijk nog wel vurig op een mooie winterse periode!)
Mooi artikel over de onzekerheid van de modellen:
http://www.weer.nl/nieuws/detail/2018-02-16-springerige-modellen-lente-of-winter/

Marsel

Citaat van: TMCThomas op vr 16 feb 2018 - 11:08
Ik weet het niet hoor vind het nog erg onzeker als gfs niet mee wil (wat het nog steeds niet wil ook niet in de run die nu binnendruppelt) en lijnrecht tegenover EC gaat staan kan er nog van alles gebeuren. Laat eerst GFS maar even bijdraaien is al vaak genoeg fout gegaan deze herfst met zo nu en dan wat vorst   ;) (ik hoop natuurlijk nog wel vurig op een mooie winterse periode!)
Mooi artikel over de onzekerheid van de modellen:
http://www.weer.nl/nieuws/detail/2018-02-16-springerige-modellen-lente-of-winter/

Pfoe, GFS06 eurohoog met pril lenteweer in the making...alweer. Tja, wat nu?? Nog zelden zulke tegenstellingen in de onderlinge uitvoer gezien. Ben toch zeer benieuwd naar de afloop van deze thriller  :D.

Gerard1995

haha die modellenstrijd is nog heftiger dan een gemiddelde soap ;D ;D hoop nog 1 keer een vol winterse periode en dan op naar de eerste 15 graden 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

Armand

Ook de pluim van GFS is veel warmer dan die van EC. Ik ben benieuwd waar de modellen vanavond mee gaan komen... Het lijkt in elk geval redelijk droog te blijven, wat er ook gebeurd ;)

Global warming

Laatste GFS pluim gaat voor hittegolf  :D

Ik postte het al eerder door de SSW en de gevolgen krijg je een spaghetti pluim op LT. Morgen is de GFS misschien weer ijskoud.
Zelf blijf ik bij mijn eerdere verwachting. Hoge druk met vrij koud weer tot begin maart. Lichte vorst in de nacht en zo'n 5 graden overdag.

Zit in de voorjaarsvakantie aan de Vlaamse kust en hoop dus dat de GFS pluim uitkomt........zal wel niet. :(

Marsel

Citaat van: Global warming op vr 16 feb 2018 - 14:07
Laatste GFS pluim gaat voor hittegolf  :D

Ik postte het al eerder door de SSW en de gevolgen krijg je een spaghetti pluim op LT. Morgen is de GFS misschien weer ijskoud.
Zelf blijf ik bij mijn eerdere verwachting. Hoge druk met vrij koud weer tot begin maart. Lichte vorst in de nacht en zo'n 5 graden overdag.

Zit in de voorjaarsvakantie aan de Vlaamse kust en hoop dus dat de GFS pluim uitkomt........zal wel niet. :(

Ik hoop ook op het laatste (lente perikelen), maar vermoed het eerste (invallend intens winterweer komende twee weken). Vanavond of anders morgen draait de boel naar het koude scenario lijkt me. Kan me niet voorstellen dat EC hier de mindere is daar het model superieur is aan z'n broertjes en zusjes.

gilleeesss

Neem de slechtste kaart dat GFS voorschotelt en kijk daarnaar, het slechtste ivm winterweer komt meestal toch uit... EC en GFS zo verschillend

PatrickM

GFS oper laat nu ook een koud scenario zien. Vooral op iets langere termijn.

TaL

Wow wat een kaarten ineens, zowel GFS als EC komt met ijsdagen. Hoezeer ik ook verlang naar de lente, dit mag nog uitkomen hoor :D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

winter

Citaat van: PatrickM op vr 16 feb 2018 - 17:48
GFS oper laat nu ook een koud scenario zien. Vooral op iets langere termijn.
Over 1 week komen ze zelfs met ijskoude temperaturen. Maar ja we zien nu veel extremen en GFS en ECMWF zaten stuivertje te wisselen.
We moeten geduldig afwachten.
Maar wel vaak dat GFS als eerste iets ziet, maar vervolgens heel raar gaat doen (totaal andere kant op) en ECMWF juist later ermee komt en het wel in de kaarten laat.

dennis089

kan iemand de gfs pluim plaatsen? ik krijg op weerplaza alleen maar hele spitse pieken bij die uitdraai te zien de hele dag al.

zwoof

Citaat van: winter op vr 16 feb 2018 - 18:22
Over 1 week komen ze zelfs met ijskoude temperaturen. Maar ja we zien nu veel extremen en GFS en ECMWF zaten stuivertje te wisselen.
We moeten geduldig afwachten.
Maar wel vaak dat GFS als eerste iets ziet, maar vervolgens heel raar gaat doen (totaal andere kant op) en ECMWF juist later ermee komt en het wel in de kaarten laat.

Klopt, andere jaren deed GFS dit ook telkens. GFS vaak toch de oorspronkelijke trendsetter van de koers. Ben benieuwd wat EC 12 er dadelijk uit spuugt. Hopelijk geen flip flap meer nu.   :D

Powered by EzPortal