Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226211 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

GeneralDuke

LT is altijd al koffiedik kijken maar met de bezem die nu door de stratosfeer aan het gaan is, is het al helemaal onbegonnen werk. Rustig afwachten dus :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

hesselsjoerd

Wel bizar dit icon en gem laten al mooie kaarten zien vanaf 120 uur, ec was pure poep run en gfs vanaf uur of 200 pas mooi. Hoe gaat dit toch aflopen..

Der RoX

15 graden op de 24e, maar ik denk dat de volgende run weee compleet de andere kant op valt ????
WiNtEr!!11!1!@

Marsel

Citaat van: hesselsjoerd op do 15 feb 2018 - 10:44
Wel bizar dit icon en gem laten al mooie kaarten zien vanaf 120 uur, ec was pure poep run en gfs vanaf uur of 200 pas mooi. Hoe gaat dit toch aflopen..

Ik vermoed dat het slechts een kwestie van tijd is voor die kou uitbraak ook daadwerkelijk plaatsvindt. Wellicht is de eerste impuls niet meteen raak, eerder het via onze omgeving opbouwen van de blokkade. Maar in een later stadium is het bijna onontkoombaar dat de kou eens richting ons uitstroomt aangezien het hele patroon op z'n kop gaat. Zij het ijzig uit het oosten (Scandinavische hogedruk), zij het guur vanuit het noorden (Groenlandse blokkade) maar die koude dreiging blijft voorlopig. Dat het stuivertje nog de warme lentekant op zou vallen lijkt me onlogisch op dit moment. Anderzijds kunnen we dat scenario nog niet helemaal uitsluiten. Welke optie mijn voorkeur heeft mag geen verrassing zijn (lente!!), maar ik vermoed toch echt een kou uitval ergens komende week. Hopelijk zit ik er naast....

Franky46

Alle opties zijn goed koud of warm zolang we maar van die rot regen af zijn !!

Adrie

Laat maar komen dat wintertje heb er nog zin

winter67

Citaat van: Marsel op do 15 feb 2018 - 15:01
Ik vermoed dat het slechts een kwestie van tijd is voor die kou uitbraak ook daadwerkelijk plaatsvindt. Wellicht is de eerste impuls niet meteen raak, eerder het via onze omgeving opbouwen van de blokkade. Maar in een later stadium is het bijna onontkoombaar dat de kou eens richting ons uitstroomt aangezien het hele patroon op z'n kop gaat. Zij het ijzig uit het oosten (Scandinavische hogedruk), zij het guur vanuit het noorden (Groenlandse blokkade) maar die koude dreiging blijft voorlopig. Dat het stuivertje nog de warme lentekant op zou vallen lijkt me onlogisch op dit moment. Anderzijds kunnen we dat scenario nog niet helemaal uitsluiten. Welke optie mijn voorkeur heeft mag geen verrassing zijn (lente!!), maar ik vermoed toch echt een kou uitval ergens komende week. Hopelijk zit ik er naast....
Hoe meer uitstel hoe minder koud het dan zal worden we spreken nu al over de 22e naarmate het langer word uitgesteld neemt de zon ook in kracht toe. Zelf vind ik persoonlijk dat het veels te laat is voor koning winter als er een kou uitbraak komt zal het eerder kwakkel zijn

Johannes96

Citaat van: winter67 op do 15 feb 2018 - 17:41
Hoe meer uitstel hoe minder koud het dan zal worden we spreken nu al over de 22e naarmate het langer word uitgesteld neemt de zon ook in kracht toe. Zelf vind ik persoonlijk dat het veels te laat is voor koning winter als er een kou uitbraak komt zal het eerder kwakkel zijn

Als echt alles goed valt dat zul je je nog verbazen over wat er komen gaat. Als er echt ijskoude lucht komt vanuit het noordoosten, dan kan de eventuele zon daar overdag ook niet teveel aan doen en zal het ver beneden nul zijn. 5 maart 2005 stralende zonnige dag met in het noorden -6 als max temp maar even als voorbeeldje.

Lucas

Sowieso is de kracht van de zon voorlopig te verwaarlozen. De lengte doet een boel, maar dat zegt qua invloed niks. Pas half maart verliezen koude stroming hun koude door toedoen van de zon.

Bijvoorbeeld:
11 maart 2003 maximum temp -1,2
Aanhoudende sneeuwval

Der RoX

Amerikaanse model flipt hem volledig ????
WiNtEr!!11!1!@

Marsel

Citaat van: Lucas op do 15 feb 2018 - 18:10
Sowieso is de kracht van de zon voorlopig te verwaarlozen. De lengte doet een boel, maar dat zegt qua invloed niks. Pas half maart verliezen koude stroming hun koude door toedoen van de zon.

Bijvoorbeeld:
11 maart 2003 maximum temp -1,2

Klopt, ijzig koud kan het (voor het gevoel) zelfs tot eind maart blijven. Denk maar aan maart 2013 met in de periode van 22 tot 26 maart gewoon gevoelstemperaturen van -10 of lager. Nee ik blijf erbij...deze setup eindigt vroeg of laat in een (ijzig) koude fase. De termijn waarop en de intensiteit ervan, tja daar kunnen we over discussiƫren.

Joep


dennis089

Citaat van: Marsel op do 15 feb 2018 - 20:15
Klopt, ijzig koud kan het (voor het gevoel) zelfs tot eind maart blijven. Denk maar aan maart 2013 met in de periode van 22 tot 26 maart gewoon gevoelstemperaturen van -10 of lager. Nee ik blijf erbij...deze setup eindigt vroeg of laat in een (ijzig) koude fase. De termijn waarop en de intensiteit ervan, tja daar kunnen we over discussiƫren.
komende dinsdag de 20ste februari lijkt dit koude 'noodlot' al toe te slaan.

Joep


Koen-IJM

Citaat van: Joep op do 15 feb 2018 - 21:27
Mooie pluim EC

Inderdaad goed om te zien dat de pluim weer is bijgedraaid.  ;D

Extremissimorum

Wat een flutmodellen. Is de een koud, de ander warm en andersom.
En als het puntje bij paalje komt, zitten ze er allebei naast.

En daar worden grote bedragen aan uitgegeven. Het is beschamend dat ze nog serieus genomen worden. We kunnen hoogstens naar drie/vier dagen vooruit kijken, daarna wordt het al te moeilijk voor de 'rekenwonders', en heeft het naar mijn idee 0.0 waarde.

vossejongk

Had deze pluim niet een maand eerder gekund :P Als imker zijnde verlang ik naar het voorjaar en de dames al helemaal haha!

zwoof

Citaat van: Extremissimorum op do 15 feb 2018 - 22:11
Wat een flutmodellen. Is de een koud, de ander warm en andersom.
En als het puntje bij paalje komt, zitten ze er allebei naast.

En daar worden grote bedragen aan uitgegeven. Het is beschamend dat ze nog serieus genomen worden. We kunnen hoogstens naar drie/vier dagen vooruit kijken, daarna wordt het al te moeilijk voor de 'rekenwonders', en heeft het naar mijn idee 0.0 waarde.

Je avatar dan ook maar eens aanpassen? Haha! 
Trouwens dat 'geflipflap' op de LT is al zo oud als de modellen zelf!    ;)

Extremissimorum

Citaat van: zwoof op do 15 feb 2018 - 22:40
Je avatar dan ook maar eens aanpassen? Haha! 
Trouwens dat 'geflipflap' op de LT is al zo oud als de modellen zelf!    ;)

Misschien druk ik me wat te scherp uit. Maar toch: ook op MT is het nou niet bepaald betrouwbaar om naar de modellen te kijken.
Of heb ik iets gemist, en hebben we toch wel dagen achter elkaar de temperatuur onder 0 gehad, zoals de modellen een paar dagen van tevoren hadden aangekondigd?

Ik vraag me vooral hier af wat de waarde is van weermodellen als je verder dan 5 dagen kijkt. Die is er niet, als je het mij vraagt.

zwoof

EC - oper weer wat kouder deze morgen.  :D

Edit: hier de pluim:





Powered by EzPortal