Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226097 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Adrie

En begin Augustus gaan we weer over het herfst forum praten

TMCThomas

 Na een avond werken had ik gehoopt in mooi witte wereld te stapppen maar dat viel hier zoals ik al vreesde aardig tegen. Op een laagje minder dik dan de poedersuiker op mijn pannenkoeken na (1mm) geen sneeuw hier. Hopen op meer voor de komende dagen.
Maar niet getreurd voor de mensen verder oost die net zoals hier geen sneeuw hebben gehad. Nog genoeg kans de komende dagen:

Gerard1995

Citaat van: TMCThomas op vr 09 feb 2018 - 21:31
Na een avond werken had ik gehoopt in mooi witte wereld te stapppen maar dat viel hier zoals ik al vreesde aardig tegen. Op een laagje minder dik dan de poedersuiker op mijn pannenkoeken na (1mm) geen sneeuw hier. Hopen op meer voor de komende dagen.
Maar niet getreurd voor de mensen verder oost die net zoals hier geen sneeuw hebben gehad. Nog genoeg kans de komende dagen:

Geen afbeeldingen mee quoten A.U.B

als de timing van dinsdag goed valt misschien wel de leukste sneeuwverrassing van de komende dagen.. als ik zo de verschillende scenario's zie.. maarja vandaag ook een tegenvaller en zo blijft dit een winter van cliffhangers wat betreft sneeuw......
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Der RoX

Toch was het wel weer even leuk, maar het sneeuwde te kort, lage intensiteit en met geluk bleef er hier en daar wat liggen.

Next! :)
WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Citaat van: Adrie op vr 09 feb 2018 - 21:21
En begin Augustus gaan we weer over het herfst forum praten
Tja, zo werkt(e) het steeds tot dusver, maar de winters blijven weg.  Van de zomer moest  dit forum het toch al niet hebben,   ben bang dat het toch ook een keer ophoudt hier dan.  (De aanwezige kerstmutsen zijn ook illustrerend in deze)  :(

Marsel

Citaat van: zwoof op za 10 feb 2018 - 01:06
Tja, zo werkt(e) het steeds tot dusver, maar de winters blijven weg.  Van de zomer moest  dit forum het toch al niet hebben,   ben bang dat het toch ook een keer ophoudt hier dan.  (De aanwezige kerstmutsen zijn ook illustrerend in deze)  :(

Daar vrees ik ook voor. Probleem is dat we op dit moment gewoon niet de mankracht, wijdverspreide kennis en toewijding binnen het team hebben om een constante informatiestroom naar de gebruiker te garanderen. Dit probleem speelt al langer overigens. De winter is in ieder geval bij mij sowieso geen favoriet dus daarmee valt een deel van het team dat actief is al weg. Daarbij komt ook dat de technische man achter het forum even wat andere zaken aan z'n hoofd heeft momenteel, vandaar nog de kerstmutsjes ;).

We zijn ons daar uiteraard van bewust maar de impasse doorbreken vraagt veel meer van een groep vrijwilligers dan je wellicht denkt. Even een update schrijven doe je simpelweg niet binnen 10 minuten. Iedereen kan een modelletje pakken, napraten en een zooi kaartjes online klapperen zonder er verder over na te denken. Dat zien we overal op het internet tegenwoordig. Bij veel weerfora, ook onze directe buren, wordt soms niet verder gekeken dan de neus lang is of uit puur enthousiasme 'overforecast'. Een grondige analyse van de uitvoer maken en daarna een consistente verwachting opstellen is toch echt wat anders. Maar goed, dat vrijwaart ons niet van het daadwerkelijke probleem uiteraard; onderbezetting en motivatie tekorten.

Overigens kan het hier in de zomer op onweersdagen of tijdens bijzondere periodes ook ontzettend druk zijn. Dan is een heel andere groep online. De stilte van nu komt ook deels voort uit het feit dat we wederom een draak van een winter meemaken. Eerder een halfjaar durende herfst met af en toe wat sneeuw of een beetje vorst. De zoveelste keer. Je merkt dat de winterliefhebber een beetje loomgeslagen raakt. Inclusief de mensen achter de schermen. Deze periode van het jaar (de nawinter) kenmerkt zich elk jaar door inactieviteit bij uitblijven van winterweer. De bekende zure appel. Voor zowel de winterliefhebber als de zomerfanaten.

Ik wil nog wel even kwijt dat een forum in leven houden nooit alleen kan rusten op de schouders van het team achter de schermen. De bezoeker heeft hierin ook een belangrijke rol. Dus lekker blijven posten of kom met vragen als die er zijn, dan zullen we als community daar de antwoorden vast op hebben. De daarmee toenemende activiteit aan beide kanten zou in theorie voor een hoop plezier kunnen zorgen. Dat gezegd hebbende neemt overigens niet weg dat ook ik op termijn voor een stille dood van dit forum vrees. Hopelijk zit ik er naast...

Joep

EC oper komt vanavond en vannacht vooral met regen, mogelijk in het oosten eerst sneeuw

Der RoX

Rond de 14e gaat de pluim alle kanten op
WiNtEr!!11!1!@

Zynex

Het is gewoon alweer een verschrikkelijke winter...

4seasons

Citaat van: Marsel op za 10 feb 2018 - 08:17
Daar vrees ik ook voor. Probleem is dat we op dit moment gewoon niet de mankracht, wijdverspreide kennis en toewijding binnen het team hebben om een constante informatiestroom naar de gebruiker te garanderen. Dit probleem speelt al langer overigens. De winter is in ieder geval bij mij sowieso geen favoriet dus daarmee valt een deel van het team dat actief is al weg. Daarbij komt ook dat de technische man achter het forum even wat andere zaken aan z'n hoofd heeft momenteel, vandaar nog de kerstmutsjes ;).

We zijn ons daar uiteraard van bewust maar de impasse doorbreken vraagt veel meer van een groep vrijwilligers dan je wellicht denkt. Even een update schrijven doe je simpelweg niet binnen 10 minuten. Iedereen kan een modelletje pakken, napraten en een zooi kaartjes online klapperen zonder er verder over na te denken. Dat zien we overal op het internet tegenwoordig. Bij veel weerfora, ook onze directe buren, wordt soms niet verder gekeken dan de neus lang is of uit puur enthousiasme 'overforecast'. Een grondige analyse van de uitvoer maken en daarna een consistente verwachting opstellen is toch echt wat anders. Maar goed, dat vrijwaart ons niet van het daadwerkelijke probleem uiteraard; onderbezetting en motivatie tekorten.
Mag ik daar even op inhaken ?


Waar past Jan (van Ooijen) dan in bovenvermeld quote ?
Ik zie namelijk dat hij wel veel tweets plaatst.
https://twitter.com/jantje_?lang=nl

Komt hij nu wel c.q. niet terug of hij echt geen tijd om op dit forum ons ook bij te "praten" over zijn weersverwachtingen etc. ?



Adrie

Ja we missen Jan wel maar ik geef jullie toch ook pluim hier Marsel

Invicta

Tja. het is (in mijn ogen) niet zozeer wat er niet gepost wordt maar meer wat er wel gepost wordt. Het is voor ons winterliefhebbers inderdaad weer een horrorwinter. Vervolgens zijn er lente- en zomerliefhebbers en winterhaters die het nodig vinden om nog wat extra zout in de wonden te strooien. Leden die kaarten van de lange termijn posten worden tot aan de enkels aan toe afgebrand. Op een gegeven moment ontbreekt je dan wel de zin om nog een bericht te plaatsen.

Net als: "Ik snap niet wat de winterliefhebbers aan dit grijze grauwe weer vinden." Nou, net als de meeste mensen, totaal niks. De gemiddelde winterliefhebber houdt van temperaturen onder nul met sneeuw, ijzel en alles wat daarbij hoort, niet van dat herfstweer wat we de afgelopen winters gehad hebben. Op een of andere manier schijnt dat er bij de winterhaters maar niet in te gaan. Die denken dat we met z`n allen de polonaise lopen als het weer drie dagen giet van de regen en je ondertussen uit je tuig waait.

Scully

Het weer is het weer, en je kan er verder weinig anders van maken. En smaken verschillen nou eenmaal. Als er extremen zijn is het zo wie zo vaak drukker hier.

Verder zit ik mij al een tijd af te vragen of een forum geen achterhaalt iets is zo langzamer hand. Met alle dingen als twitter, facebook etc. Dat gaat sneller, makkelijker toegankelijk enz.


Marsel

Citaat van: 4seasons op za 10 feb 2018 - 11:54
Mag ik daar even op inhaken ?


Waar past Jan (van Ooijen) dan in bovenvermeld quote ?
Ik zie namelijk dat hij wel veel tweets plaatst.
https://twitter.com/jantje_?lang=nl

Komt hij nu wel c.q. niet terug of hij echt geen tijd om op dit forum ons ook bij te "praten" over zijn weersverwachtingen etc. ?

Daar heb ik eerlijk gezegd geen weet van. Verbaast me overigens wel enigszins (ik zit zelf niet op twitter, vandaar). Anderzijds is een tweet met een loze kreet en een kaartje in luttele minuten opgesteld. Diepgaande analyses en uitgebreide verwachtingen kosten meer tijd. Wellicht ontbreekt het hem juist aan dat laatste om dergelijke zaken hier ook te doen. Maar nogmaals, daar heb ik geen weet van at this moment.

Adrie

En vooral als die winterhaters al in Januari om het lente forum vragen.

Silvan

Citaat van: Invicta op za 10 feb 2018 - 12:28
Tja. het is (in mijn ogen) niet zozeer wat er niet gepost wordt maar meer wat er wel gepost wordt. Het is voor ons winterliefhebbers inderdaad weer een horrorwinter. Vervolgens zijn er lente- en zomerliefhebbers en winterhaters die het nodig vinden om nog wat extra zout in de wonden te strooien.

Ik ben ook een winterliefhebber, en ik lees de negatieve comments ook wel, maar ik probeer er toch echt boven te staan. Het weer is het weer, en als het weer niet van slag is, zijn de mensen dat wel. Ik bedoel hiermee dat dit soort winters koren op de molen zijn van alle klimaatfanatiekelingen (no offence), en sommigen dit meestal luidkeels verkondigen. Andersom, als het een keer voor een langere periode vriest dat het kraakt roepen tegenhangers: wat nou global warming?? Ieder zijn ding en ieder mag gelukkig (met respect naar elkaar) zijn of haar gedachtegoed ventileren.

Toevoeging: Dat gezegd hebbende begrijp ik ook dat steeds hetzelfde mantra op den duur wel vervelend begint te worden in een topic over winterweer.

Joep


GeneralDuke

Ik kan me inderdaad wel herkennen in het "loomgeslagen zijn" door al die matige winters van de afgelopen jaren. Toen in januari die sneeuwbom kwam was dat wel heel leuk, en fijn om te merken dat het forum op dat soort momenten weer een opleving doormaakt. De sneeuwkaartjes die de afgelopen paar dagen zijn gepost hebben niet datzelfde effect gehad, waarschijnlijk omdat iedereen het wel een beetje gehad heeft met deze winter.

Inhakend op de sneeuwkaartjes van aanstaande dinsdag: 6 cm ziet er wel leuk. Afwachten hoe dat zich nog ontwikkelt.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Joep

Media heeft de polar vortex opgepakt  ;D


"Winter nog niet voorbij: 'polar vortex' heeft bitterkoude verrassing in petto"
Karen Van Eyken
10 februari 2018

Bron: Weather Channel, Met Office, Focus

Medio februari krijgen we tijdelijk zachtere temperaturen, maar van de lente is nog geen spoor. Als we weerexperten mogen geloven, dreigt eind februari immers een langdurige koudegolf.

Elke winter vormt er zich een zogenoemde poolwervel (polar vortex) boven de Noordpool. Het gaat dan om een groot lagedrukgebied waar westenwinden vrij spel hebben. Zo wordt de extreme koude daar vastgehouden. Wanneer dit stabiele systeem 'doorbroken' wordt, kan de extreme koude dieper naar het zuiden oprukken. En net dat staat nu te gebeuren, zo hebben Britse meteorologen vandaag bevestigd.

Alhoewel de langetermijnvooruitzichten nog onzeker zijn, wijst alles erop dat de poolwervel boven de Noordpool op het punt staat te splitsen in een Amerikaans en Euraziatisch deel. Dit gaat gepaard met een zogeheten 'Sudden Stratospheric Warming (SSW)' of plotse stratosferische opwarming op grote hoogte in de atmosfeer.

Het gaat hier om een zeldzaam weerfenomeen, maar dit keer zullen de gevolgen zich mogelijk tot in Europa laten voelen.

"De plotse stratosferische opwarming is al begonnen en de polar vortex is aan het splitsen", zegt Oli Claydon van de Britse meteorologische dienst. "Als dit zo doorgaat, denken we dat het geleidelijk de straalstroom zal beïnvloeden. Boven Scandinavië zal er zich een hogedrukgebied vormen waardoor mildere Atlantische weersystemen worden afgeblokt. Dit zal echter nog niet onmiddellijk gebeuren, we verwachten de gevolgen hiervan eind februari, begin maart te zien."

1979

Bij dergelijke zeldzame weerfenomenen zoeken experten naar analogieën met het verleden om de situatie beter te kunnen beoordelen. De huidige (te verwachten) situatie stemt volgens meteorologen overeen met de weersomstandigheden van de barre winter in 1979. Toen kregen we af te rekenen met ijzige temperaturen en veel sneeuw.

Ook vijf jaar geleden, in de winter/lente van 2013, kregen we een gelijkaardig fenomeen. Zowel in delen van Noord-Amerika als in een groot stuk van Europa sloeg de winter na een zacht intermezzo half februari plots ongemeen hard en erg laat toe, tot een eind in de lente. 

Zelfs enkele wielerklassiekers kreunden onder het erg gure winterweer. Zo moest Kuurne-Brussel-Kuurne afgelast worden en werd 'La Primavera' Milaan-Sanremo voor een keer niet onder een lentezon gereden, maar bleef noodgedwongen enkel een drastisch ingekorte versie over door zowaar een heuse sneeuwstorm onderweg. In Vlaanderen was de meest merkwaardige statistiek ongetwijfeld de elf sneeuwdagen in maart 2013, tegen normaal drie dagen sneeuw. 

Zo'n vaart zal het nu misschien niet lopen. Maar met een langdurige koudegolf moeten we ernstig rekening houden. In Europa zal het waarschijnlijk nog tot in april koud blijven. Of er veel sneeuw gaat vallen, kan men nog niet met zekerheid zeggen.

Civiccoupe

Zucht... en hoe groot is die kans dat dat gaat gebeuren? Vrij klein lijkt me.

Powered by EzPortal