Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226153 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

RicardoDimm

Zo snel als het negatief veranderd, kan het ook positief veranderen. Wellicht vanavond met de nieuwe berekeningen weer een ander beeld.

winter67

Zo slecht vind ik gfs niet gewoon tot zondag temps rond 0 in de nachten matige mits streng met opklaringen. Zoals sommige mensen zeiden de temps kunnen lager uitvallen wat de modellen zeggen kou plakt meestal zeker als er sneeuw komt

karst

chaos in de bovenkamer. interessant artikel over de poolwervel  . link werkt niet . geef niet op hier kan je het artikel vinden.

Peter

onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Marsel

Citaat van: winter67 op za 03 feb 2018 - 17:41
Zo slecht vind ik gfs niet gewoon tot zondag temps rond 0 in de nachten matige mits streng met opklaringen. Zoals sommige mensen zeiden de temps kunnen lager uitvallen wat de modellen zeggen kou plakt meestal zeker als er sneeuw komt

Yup, GFS12 doet een beetje hetzelfde als z'n voorganger. CA is op dit moment al gestart. Achter het frontje, nu over het midden van het land, komt de koude lucht het land binnen. Een geleidelijk proces waarbij de koudste lucht pas in de loop van maandag onder begeleiding van een matige noordooster arriveert (Td's uiteindelijk richting-10C).

De dagen erna rustig zadelgebiedweer waarbij de wind zich koest houdt maar de situatie wel erg beïnvloedbaar is door kleine drukveranderingen. Het zijn prima stralingscondities als het is opgeklaard (ruimschoots matige vorst) maar anderzijds is het met name voor de kustgebieden even oppassen voor wat sterkere maritieme invloeden en dus iets hogere temperaturen.

Een week lichte tot ruimschoots matige vorst tijdens de nacht (misschien landinwaarts eens richting de -10C?) en overdag iets in de plus. Hoogtse Tx in de kustprovincies, richting het oosten vanaf maandag een reeks van 5-6 dagen met Tx rond nul, of iets daarboven. Schaatsen moet dus op veel plekken wel gaan lukken, sowieso op de kleinere wateren, ondergelopen weilanden en schaatsbanen in de loop van de komende week. Ben benieuwd waar EC mee komt straks, maar een dergelijk scenario is het meest waarschijnlijk.

vossejongk

Citaat van: karst op za 03 feb 2018 - 18:18
chaos in de bovenkamer. interessant artikel over de poolwervel  . link werkt niet . geef niet op hier kan je het artikel vinden.

:/ 2 maand te laat

Marsel

Citaat van: vossejongk op za 03 feb 2018 - 19:30
:/ 2 maand te laat

Nee joh, prima op tijd om de lente straks in maart met een enorme warme opstoot te beginnen  ;D.

vossejongk


Adrie

De Lente wordt het zelfde als de winter ,aanmodderen

TMCThomas

EC is toch wel een beetje teleurstellend. Zeker met het vooruitzicht dat we eerst hadden.

Marsel

Citaat van: Adrie op za 03 feb 2018 - 21:26
De Lente wordt het zelfde als de winter ,aanmodderen

Nee joh, uiteindelijk wordt het vanzelf warm, heel warm. Dat in tegenstelling tot de winter inderdaad.... ;D

vossejongk

Mooie zaagtand pluim. Hogedruk, zonnig en vooral lekker droog :D Na dik 3 maand regen heeeel erg aan toe :)

dennis089

Nog twee weekies tot het lentetopic. Dan kunnen we langzaamaan weer in de warmte overgaan ????

Marsel

Citaat van: dennis089 op ma 05 feb 2018 - 07:01
Nog twee weekies tot het lentetopic. Dan kunnen we langzaamaan weer in de warmte overgaan ????

Ik heb er ook zin in. Overigens bijzonder hoe ook deze winterweek per dag aan glorie verliest nog voor ze begonnen is. De nieuwste uitvoer laat er geen twijfel over bestaan. Deze week met name snachts koud (lichte tot matige vorst) en overdag steeds ruim(er) boven nul. Vanaf donderdag en vrijdag vanuit het westen geleidelijk de verzachting al. Tja....zo wordt de schaatskans op wateren anders dan atletiekbanen en ondergelopen weilanden wel kleiner natuurlijk. Ook ik had de situatie iets kansrijker ingeschat  :-X.

Het is een winter die voor de winterliefhebbers niet heel lief is geweest. Sterker nog, het was wederom een draakje. Grappig om eens terug te bladeren door de wintertopics. Overal ziet men op voorhand aanwijzingen voor een koude winter. De een meer dan de ander. En wederom blijken die verwachtingstechnieken tot op zekere hoogte falend. Ik heb met de winterliefhebbers te doen en ben elke keer weer blij dat ik een zomerfanaat ben. Ik zeg op naar de lente, maar probeer dan wel nog even te genieten van de kou de komende tijd als je er van houd!

hesselsjoerd

Tsja, nieuwste pluim is wel schrikken.. van 6 nachten matige vorst naar 2

Tyshane

Leuk dat er een winterprikje komt / is. Al lijken het de laatste sputteringen van deze inderdaad trieste winter. Had graag wat meer winterse taferelen gezien. Er wordt hier vaak gesproken over de winter- of zomerliefhebber, maar gelukkig zijn er ook allround-weerliefhebbers. Ik hou van elk seizoen, maar dan wel in volle glorie. Deze winter was een draak helaas, maar kan me nu alweer enorm verheugen op de lente en daarna de zomer. Wat een vooruitzicht. :)

Maar eerst nog even genieten van de komende dagen met vorst en een fijn zonnetje, lekker rustig en gezond winterweer!  :)

P.s. Ik zie nog allemaal kerstmutsjes op de smilies, misschien tijd voor een paashaasmuts? ;)

Armand

Wat was het weer eens lekker weer buiten. Heerlijk zonnetje en die lekker droge, frisse, koude wind die (voor mij) niet onaangenaam aanwezig was. Ik vind de zon en warmte in de zomer heerlijk, maar ook de zon en voornamelijk die lekkere frisheid op deze winterse dagen kan ik van genieten! Jammer genoeg ligt er geen sneeuw dan was het totaalplaatje compleet ;)

Nu hoop ik eigenlijk heel stiekem dat dit front morgen nog 50 km noordelijk kruipt... Die kans is echter zeer klein.

TMCThomas


Joep

Harmonie vannacht -8 en morgennacht zelfs tot -11


Joep


Powered by EzPortal