Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226192 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

vossejongk

Nieuwe run GFS komt nu langzaam binnen, eens kijken wat dat wordt :)

Marsel

Citaat van: vossejongk op wo 31 jan 2018 - 22:41
Nieuwe run GFS komt nu langzaam binnen, eens kijken wat dat wordt :)

Dit gaat echt niet meer fout hoor  ;). Gewoon een volle week durende vorstperiode. Schaatsen uit het vet. Winter. Die kou is altijd plakkerig. En zolang de wind niet te sterk aanlandig is blijft het dus gemakkelijk vriezen. Wat ik wel bijzonder vind is de fragiele opzet en het daar uit voortkomende resultaat. We zitten echt precies op de juiste locatie.

Floris!

Citaat van: dennis089 op wo 31 jan 2018 - 21:54
De winter is jullie gegund. Hopelijk veel zon en weinig sneeuw. Ik moet in Duitsland elke dag 30 km rijden voor mn stage op zomerbanden ????

En idd het lentetopic komt altijd even voor t eind van februari met een mooie lenteachtig plaatje om alvast in de bloeistemming te raken ????

Kerel, je weet dat winterbanden in Duitsland VERPLICHT zijn? Je kunt een fikse boeten krijgen, maar nog erger: je brengt jezelf en anderen in gevaar. Ik heb ooit een stukje in de sneeuw gereden op zomerbanden: je hebt totaal geen controle meer over de auto. Koop winterbanden, al is het alleen al voor je medeweggebruikers.

ceriel

Citaat van: Floris! op do 01 feb 2018 - 08:45
Kerel, je weet dat winterbanden in Duitsland VERPLICHT zijn? Je kunt een fikse boeten krijgen, maar nog erger: je brengt jezelf en anderen in gevaar. Ik heb ooit een stukje in de sneeuw gereden op zomerbanden: je hebt totaal geen controle meer over de auto. Koop winterbanden, al is het alleen al voor je medeweggebruikers.
Sterker nog...bij een eventuele aanrijding zal geen enkele verzekering de schade dekken.
Wanneer doen we het weer?

Tower

Winterbanden zijn niet verplicht in Duitsland alleen bij winter omstandigheden, dus als het gaan sneeuwen of ijzel. Maar als het regen en het vriest niet, dan mag je altijd met zomerbanden in Duitsland rijden.

https://blog.allsecur.nl/autoverzekering-2/winterbanden-duitsland/

Extremissimorum

Misschien is het handig om de bandendiscussie ergens amders te voeren?

Citaat van: Marsel op do 01 feb 2018 - 08:31
Dit gaat echt niet meer fout hoor  ;). Gewoon een volle week durende vorstperiode. Schaatsen uit het vet. Winter. Die kou is altijd plakkerig. En zolang de wind niet te sterk aanlandig is blijft het dus gemakkelijk vriezen. Wat ik wel bijzonder vind is de fragiele opzet en het daar uit voortkomende resultaat. We zitten echt precies op de juiste locatie.

Ik hoop het, maar vanwaar je optimisme, Marsel? Ik bedoel, vorst is wel zeker, dinsdag als ijsdag vrijwel ook, maar daarna wordt al best onzeker. En schaatsen uit het vet halen lijkt mij nu al helemaal een beetje te voorbarige conclusie? Of is dit een typishe Russische beer, en zit er weinig beweging in als ie eenmaal goed zit?
En ook nog eens precies op tijd, niet te laat.

Een soort houdgreep bij judo? Moeilijk om voor elkaar te krijgen, maar als die zit, zit ie goed.

P.S. Ziet er zelfs goed uit voor noordwesten. Kunnen de eerste ijsdagen sinds tijden worden.

winter67

Citaat van: Extremissimorum op do 01 feb 2018 - 10:28
Misschien is het handig om de bandendiscussie ergens amders te voeren?

Ik hoop het, maar vanwaar je optimisme, Marsel? Ik bedoel, vorst is wel zeker, dinsdag als ijsdag vrijwel ook, maar daarna wordt al best onzeker. En schaatsen uit het vet halen lijkt mij nu al helemaal een beetje te voorbarige conclusie? Of is dit een typishe Russische beer, en zit er weinig beweging in als ie eenmaal goed zit?
En ook nog eens precies op tijd, niet te laat.

Een soort houdgreep bij judo? Moeilijk om voor elkaar te krijgen, maar als die zit, zit ie goed.

P.S. Ziet er zelfs goed uit voor noordwesten. Kunnen de eerste ijsdagen sinds tijden worden.
Persoonlijk ben ik ook optimistisch erover. Er is geen Siberische hoog wel een scandi en vinger. Deze zal van ma tot vrijdag transport kou leveren met een no tot o stroming later komen er laagjes wat sneeuwkansen doet toenemen het blijft wel koud

Armand

Even een korte samenvatting van de stand van zaken tot nu toe, gebaseerd op de ECMWF uitvoer van vanochtend.

Vanaf vandaag zitten we in koudere lucht, dat is een ding wat zeker is. Voor mij al goed merkbaar vanmorgen op de fiets ;)
Als we even de pluim (midden NL) erbij pakken dan zien we nog steeds de dalende trend op MT:

Eerst komende dagen nog redelijk normaal weer met temperaturen zo rond normaal. Er kan een (winterse) bui vallen. Vannacht/morgenvroeg trekt er een gebied met wat meer buien over het land. Zeker in het oosten en zuidoosten kunnen deze winters gaan uitpakken, mogelijk met tijdelijke gladheid. Harmonie laat mooi zien dat voornamelijk in het oosten en zuidoosten van het land winterse buien mogelijk zijn:


Vanaf komend weekend gaat de temperatuur verder dalen. In het hele land gaat het in de nachten licht tot matig vriezen en overdag blijft de temperatuur rond nul of iets erboven. Dit is afhankelijk van eventuele bewolking, mist, enz.. Een vrij koude periode dus opkomst. Verder valt op dat sommige leden van EC wat sneeuw berekenen op zondag voor zuidoost Nederland:

Mocht er daadwerkelijk een beetje sneeuw gaan vallen, waar ik overigens niet direct van uitga, dan kunnen de temperaturen volgende week hier nog wat lager uitvallen dan nu verwacht.

Als we weer terug kijken naar de temperatuurpluim van Midden NL, dan zien we volgend weekend (9-11 februari) dat de temperaturen weer in de lift gaan. Het valt op dat het gemiddelde nog redelijk laag blijft en de neerslagkansen toenemen. Mogelijk schakelen we dan over naar een meer guur weertype met regen en (natte) sneeuw. De sneeuwkansen zien we namelijk ook toenemen voor die periode (zie de pluim hierboven voor Zuidoost). Dit blijft natuurlijk nog even afwachten allemaal.

Dan nog even over de schaatskansen: Door de toch wel koude nachten en de geringe of misschien zelfs afwezige dooi overdag acht ik de kans groot dat de we redelijk snel op de schaatsen kunnen gaan volgende week (voor de mensen die dat willen natuurlijk, ikzelf niet ;D ) De verwachtte ijsdikte voor Midden ligt dan ook op een centimeter of 4 eind volgende week.


Siebenvm

Zojuist een enorme langdurige sneeuwbui gehad hier. Enige aanwitting zelfs op daken, gras en auto's.

Aangezien dit niet was voorzien door alle modellen, kwam dit toch wel als een verrassing. Bied wel hoop voor vanavond, en vannacht wanneer er weer intensieve buien op het programma staan.

Eric

Citaat van: Siebenvm op do 01 feb 2018 - 12:28
Zojuist een enorme langdurige sneeuwbui gehad hier. Enige aanwitting zelfs op daken, gras en auto's.

Aangezien dit niet was voorzien door alle modellen, kwam dit toch wel als een verrassing. Bied wel hoop voor vanavond, en vannacht wanneer er weer intensieve buien op het programma staan.
En "hier" is waar?  :-\

TMCThomas

Hier ook een aardige sneeuwbui gehad vanmorgen, bleef nog niet liggen maar toch al leuk om te zien! Misschien een goed voorbode :D

Marsel

Citaat van: Extremissimorum op do 01 feb 2018 - 10:28
Misschien is het handig om de bandendiscussie ergens amders te voeren?

Ik hoop het, maar vanwaar je optimisme, Marsel? Ik bedoel, vorst is wel zeker, dinsdag als ijsdag vrijwel ook, maar daarna wordt al best onzeker. En schaatsen uit het vet halen lijkt mij nu al helemaal een beetje te voorbarige conclusie? Of is dit een typishe Russische beer, en zit er weinig beweging in als ie eenmaal goed zit?
En ook nog eens precies op tijd, niet te laat.

Een soort houdgreep bij judo? Moeilijk om voor elkaar te krijgen, maar als die zit, zit ie goed.

P.S. Ziet er zelfs goed uit voor noordwesten. Kunnen de eerste ijsdagen sinds tijden worden.

Stukje ervaring neem ik uiteraard mee in mn uitspraak. De kunst van het forecasten op wat langere termijn is om als het ware 'door' de uitvoer heen te kijken. Met half gesloten ogen door je wimpers heen de rode draad te vinden zonder je door de springerigheid van je stuk te laten brengen. De ervaring met kou van dit kaliber is dat ze niet snel vervliegt. Zolang er geen druk vanaf de oceaan komt blijft het dan gewoon koud ook al is er van kou advectie geen sprake meer. Uiteraard zal het niet elke dag even koud worden maar een dikke winterweek lijkt me wel aannemelijk. Zolang er geen west 5 staat blijft het dus gewoon koud.


Armand

Citaat van: Marsel op do 01 feb 2018 - 12:57
Stukje ervaring neem ik uiteraard mee in mn uitspraak. De kunst van het forecasten op wat langere termijn is om als het ware 'door' de uitvoer heen te kijken. Met half gesloten ogen door je wimpers heen de rode draad te vinden zonder je door de springerigheid van je stuk te laten brengen. De ervaring met kou van dit kaliber is dat ze niet snel vervliegt. Zolang er geen druk vanaf de oceaan komt blijft het dan gewoon koud ook al is er van kou advectie geen sprake meer. Uiteraard zal het niet elke dag even koud worden maar een dikke winterweek lijkt me wel aannemelijk. Zolang er geen west 5 staat blijft het dus gewoon koud.

Inderdaad ik herken het verhaal van Marsel wel. Kan me meerdere malen herinneren dat het nog aardig lang bleef ''plakken'' voordat een echte aanvoer vanaf de oceaan de koude verdrong. En als de warme lucht op hoogte ons heeft bereikt, kan het ook nog even duren voordat dit aan de grond merkbaar wordt. Vaak zie je dat ook bij een dooi-aanval (in de vorm van ijzel). Kan me nog goed herinneren een paar jaar terug op vakantie in Noord-Frankrijk (helaas weet ik niet meer precies welk jaar), toen viel er eerst even sneeuw, gevolgd door regen bij -5 graden. Gelukkig niet heel veel, want dan had je echt een levensgevaarlijke situatie gehad.

De pluim van GFS06 laat mooi zien dat er nog vollop onzekerheid is over het verdere verloop na volgende week: (pluim zuidoost)

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

Joep


Joep

Oper EC komt zelfs met -5/-6 overdag donderdag

Jelle

Hier ook wel een leuk artikel over het winterweer. http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwing/weersverwachting/prognose-lange-termijn/

Het ziet er leuk uit tot nu toe. Toch is het na woensdag wel onzeker. Als de uitloper van dat hoog iets naar het zuiden buigt is het snel gedaan met de pret. De ijs en ijs koude bovenluchten op 850 hpa zijn wel ons voordeel. Die blijven ook lang ijskoud.

Invicta

Citaat van: Lothiriel op wo 31 jan 2018 - 22:00
Ik ga komende week skiën... en dan wordt het eindelijk koud in onze contreien >:(



Kan je voortaan niet van, noem eens wat, half december tot half maart gaan skiën?   ;D :D

Joep


Powered by EzPortal