Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226158 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

lans

Het ziet er ook wel wat geloofwaardiger uit. EC en GFS zien er het zelfde uit. Het is geen lange termijn maar midden lang. Ben benieuwd. Een beetje winter mag van mij nog wel.
achterhoek

Marsel

Citaat van: Marsel op zo 28 jan 2018 - 13:18
Er broeit iets daar in de periode vanaf 4-5 februari. De vraag is even in welke constellatie de boel zich tegen die tijd manifesteert, maar voor het eerst deze winter krijg ik gezien de nog gesluierde onderlinge consistentie in de uitvoer het gevoel dat er 'iets' staat te gebeuren. Periodiek wat meer zon, wellicht een Scandinavisch hoog, oostelijke wind en vorst? Het zou na 5 februari zomaar eens kunnen, al is het maar tijdelijk...

Lijkt erop dat dat beloofde winterse toetje een vrij grote kans van slagen heeft vanaf bovengenoemde datum. Leuk voor de winterliefhebbers onder ons. Setup is fragiel maar de ervaring leert dat als het de vrij intense kou lukt om binnen te stromen ze vaak vrij plakkerig kan zijn en het dus zomaar een dag of 5 koud kan zijn als de deksel erop gaat. Even kijken of het dichterbij komt, maar ik heb er nog steeds goed vertrouwen in (even kijkend vanuit winterperspectief) en vermoed dat er sowieso een vorstige periode in zit. Koudst in de meest waarschijnlijke setup uiteraard richting het oosten en zuidoosten. We houden het in de gaten.

zwoof

De trend die al een tijdje aanwezig was in de pluim, lijkt nu inderdaad door te zetten.  8)


Armand

Nou, na gisteren had ik eerlijk gezegd even de moed verloren voor deze winter. Maar vanmorgen kwam er toch wel aardig uit het niets weer winterse kaarten uit de hoge hoed. We zien namelijk bij zowel EC00 als GFS06 opbouw van een Scandi-Hoog begin volgende week met dus een aanvoer van koudere lucht.

De Oper van EC:


De Oper van GFS:


We zien als we kijken naar de pluim dat het beeld van de Opers ook aardig gevolgd wordt door het ensemble, maar er zijn ook nog steeds een aantal leden die voor warmer weer gaan, weliswaar deze keer in de minderheid:

Even een slag om de arm houden en de volgende runs afwachten, maar het lijkt er nu op dat we misschien wel eventjes op de schaatsen kunnen. Overigens lijkt het met de sneeuw wel mee te vallen, deze keer zouden we dan echt transportkou kunnen krijgen, iets wat we deze winter nog niet echt gezien hebben.

Wat er daarna gaat gebeuren is onzeker, bij GFS wordt het hoog wat sneller verdreven dan bij EC. De pluimen laten ook zien dat de warmere opties weer in de meerderheid gaan komen, maar echt overtuigend is het allemaal niet. Bovendien komt GFS op LT met een zeer interessante situatie:

Namelijk het uitzakken van echte vrieskou boven Scandinavië, waardoor zowel Scandinavië als de Noordzee volstromen met koude lucht. Mocht dit zo uitkomen en mocht de wind dan goed gaan draaien dan krijgen we in februari nog serieus winterweer. Je hoort het al; dit zijn weer de bekende als-als-situaties, maar dit laat wel mooi zien dat we nog niet geheel kansloos staan met betrekking op winterweer. We zullen het zien, als er echt winterweer komt dan vind ik dat geen probleem, ook niet in februari ;)
Hier nog even die kaarten met vrieskou boven Scandinavië op LT:


TMCThomas

TJa ik weet niet wat ik er nou mee aan moet de modellen blijven maar op en neer stuiteren, waar bij GFS er vrijwel geen sprake meer was van winter is er nu ineens weer kans, ik denk dat ik het gewoon maar even afwacht wat er de komende dagen gaat gebeuren, Ben wel blij dat er iniedergeval weer kans is op winter, vind de lente in februari wel heel vroeg.  ;)

lans

achterhoek

Armand

GFS laat het hoog weer eerder afzwakken, wat leidt tot meer sneeuwkansen later richting LT. Spannend om te volgen en interessant waar de pluimen straks mee komen. GFS Oper oogt wel wat minder koud als je het mij vraagt. Nu heb ik een andere vraag voor de kenners onder ons:

Ik was net de temperatuur op 10hPa van GFS aan het bekijken. Nu verwachten ze een opwarming van de stratosfeer die (zoals ik het zie) best enorm te noemen is zo rond midden februari:


Even ter vergelijking, zo ziet de temperatuur op 10 hPa er nu uit:


Aardig verschil dus. Zou dit ook een teken kunnen zijn voor nog eventueel laat (guur) winterweer? Ik heb hier heel weinig verstand van en niet echt te tijd om me hier in te gaan inlezen. Heeft iemand hier misschien wat meer verstand van en kan er een kleine toelichting op geven? Alvast bedankt ;)

vossejongk

Stratosfeer opwarming heeft pas +- een maand later effect aan de grond. Dus met een beetje mazzel zitten we half maart nog in de diepvries :P

Zeer mooie kaartjes btw

Marsel

Citaat van: Armand op wo 31 jan 2018 - 18:15
GFS laat het hoog weer eerder afzwakken, wat leidt tot meer sneeuwkansen later richting LT. Spannend om te volgen en interessant waar de pluimen straks mee komen. GFS Oper oogt wel wat minder koud als je het mij vraagt.
*knip*

GFS oper ligt bovenin het ensemble. Het wordt gewoon even echt winter begin volgende week met (zeker landinwaarts) een reeks koude nachten en zelfs ijsdagen met mogelijk periodiek sneeuw als het allemaal meezit. Als je die Td's ook ziet...dat is gewoon intense kou die ons land overspoelt. Eindsprintje van de winter?

Gerard1995

Heerlijk die spanning.. eerst echte prachtkaarten en toen de dip.. gisteravond alweer twijfelig en nu gewoon weer dikke winterkaarten.. prachtig.. en dan nog een keer sneeuw erover heen en dan kan het nog weleens echt heel mooi worden allemaal.... een echte goedmaker dan wat mij betreft.. ook iets dat we niet nog meer mogen verwachten voor dit wispelturige landje en dat we ons maar moeten laten verrassen:)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Armand

Citaat van: Marsel op wo 31 jan 2018 - 19:34
GFS oper ligt bovenin het ensemble. Het wordt gewoon even echt winter begin volgende week met (zeker landinwaarts) een reeks koude nachten en zelfs ijsdagen met mogelijk periodiek sneeuw als het allemaal meezit. Als je die Td's ook ziet...dat is gewoon intense kou die ons land overspoelt. Eindsprintje van de winter?

Inderdaad de Oper van GFS ligt bovenin. EC12z loopt nu ook binnen en lijkt zelfs nog wat verbeterd ten opzichten van vanmorgen. Op 850hPa is ook goed te zien dat we deze keer echt met transportkoude te maken hebben in plaats van de enkele keren stralingskoude die we gehad hebben tot nu toe:


Als er niet al te veel wind staat, dan lijkt me met matige vorst in de nachten en inderdaad erg koude Td's de kans op schaatsweer ook aardig groot. Maar dat blijft nog even afwachten ;)

Adrie

 Mooi laat het lente forum maar even wegblijven eerst nog Februariwinter laten komen  :P :P

Joep

Lijkt een mooie run van EC, zondag en maandag al koude nacht, verder sneeuwkansjes
Vanaf maandag s'nachts en overdag grotendeels vorst


Marsel

Citaat van: Adrie op wo 31 jan 2018 - 19:57
Mooi laat het lente forum maar even wegblijven eerst nog Februariwinter laten komen  :P :P

Het is je/jullie gegund, en dat meen ik. Het wordt sterveskoud volgende week, maar dat neemt niet weg dat het lentetopic halverwege februari toch een keer online komt. Dan kunnen we ook die kant weer eens belichten, bovendien is het meteorologisch dan bijna gedaan met de winter en dus hoog tijd voor een nieuw topic. Uiteraard blijven beide topics naast elkaar draaien tegen die tijd. Ik zou voor nu willen zeggen geniet van de kou die gaat komen! Ik kijk er nu al tegenop en hoop dat het na een week weer over is. Ben wel klaar met de winter :'(.

sneeuw040

Zijn er eigenlijk nog sneeuwkansen voor volgende week? Of alleen transportkou met zon?

Joep

Koude pluim. Veel meer leden voor vorstperiode

Joep

Citaat van: sneeuw040 op wo 31 jan 2018 - 21:25
Zijn er eigenlijk nog sneeuwkansen voor volgende week? Of alleen transportkou met zon?


dennis089

De winter is jullie gegund. Hopelijk veel zon en weinig sneeuw. Ik moet in Duitsland elke dag 30 km rijden voor mn stage op zomerbanden ????

En idd het lentetopic komt altijd even voor t eind van februari met een mooie lenteachtig plaatje om alvast in de bloeistemming te raken ????

Lothiriel

Ik ga komende week skiën... en dan wordt het eindelijk koud in onze contreien >:(

Niettegenstaande veel plezier gewenst aan wie in NL/BE blijft en van de winter houdt :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

frankyman

Citaat van: dennis089 op wo 31 jan 2018 - 21:54
De winter is jullie gegund. Hopelijk veel zon en weinig sneeuw. Ik moet in Duitsland elke dag 30 km rijden voor mn stage op zomerbanden ????

En idd het lentetopic komt altijd even voor t eind van februari met een mooie lenteachtig plaatje om alvast in de bloeistemming te raken ????

weet dat het niet het juiste topic is, maar op zomerbanden is het wel een beetje je eigen probleem, denk even om jezelf en anderen en koop een set winterbanden :(

OT: als leek lijken mij dit toch goede ontwikkelingen ;D

Powered by EzPortal