Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226203 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

jelliiee

Inmiddels windstoten van 143 km per uur gemeten!  :P

Lucas

Reinier van de Berg op twitter: Nog 1 knoop wind en we hebben orkaankracht 12 bij Hoek van Holland.
Aanhoudende sneeuwval

GeneralDuke

Inmiddels heeft Volkel ook 9 Bft geklokt. Heeft iemand een idee hoe vaak dat voorkomt?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

riddler

Gaat al hard. Ramen kraken en trillen en bij mijn schoonvader zijn de eerste rijen dakpannen eraf. Het zijn echt korte, maar hele felle windstoten, gaat harder dan een paar weken geleden.

Amnistia

ANWB meld om niet de weg op te gaan, alleen als het strikt noodzakelijk is..

Extremissimorum

Mogguh!

Gaat best pittig te keer hier, maar vooralsnog niet echt bijzonder. Hardste windstoot zo rond de 105-110 km/u (meetpunt Berkhout).

Wat wel bijzonder is, is dat er al windstoten van 140 km/u zijn gemeten, en tot diep in het binnenland 120 km/u. Zaten de meeste modellen toch goed bij.
Hulde aan de hogeresolutiemodellen, die vooralsnog de situatie goed berekend hebben. Hoorn is, als je het verdere verloop volgt van de modellen, een grensgeval voor de zwaarste windstoten.

Sterkte aan iedereen in het binnenland!  8)

EDIT 10:43 uur: nu officieel een zeer zware storm (11 BFT), de eerste sinds 28 oktober 2013.

riddler

Juist, bij mij nu ook dakpannen eraf #nietblij

dennis089

Ach ach. Hier pas een windkrachtje 8. Daar zal geen dakpan van gaan vliegen. Ik zeg dat dit stormpje zo overgevlogen is ????????

MaikelNL

Hier (Achterhoek) valt het nog mee. Een container waaide om, wat blaadjes en takjes, maar dat blijft het bij.

winter


Extremissimorum

NS legt treinverkeer in heel Nederland plat. (via https://nos.nl/artikel/2212498-ns-legt-treinverkeer-in-heel-nederland-plat.html)

De NS heeft besloten al het treinverkeer in Nederland plat te leggen vanwege de storm. De treinen die nu nog rijden, rijden door naar het eerstvolgende station.

Volgens een woordvoerder zijn er te veel bovenleidingen beschadigd en kan de schade niet direct worden hersteld.

Het openbaar vervoer heeft veel last van de westerstorm die op dit moment over ons land trekt. Zo is de hal van station Den Haag Centraal ontruimd. De glazen dakplaten laten los en kunnen naar beneden vallen. De perrons zijn via een omweg nog wel bereikbaar.

Bussen en trams
Vervoerder HTM heeft het bus- en tramverkeer in Den Haag stilgelegd. Vanwege de harde wind is het te gevaarlijk te worden om nog te rijden.

Ook in Amsterdam rijden geen trams meer. De GVB heeft besloten alle voertuigen terug te laten keren naar de remise. In de stad liggen te veel bomen om en op verschillende plekken zijn bovenleidingen kapotgetrokken.



Hier overigens nog geen omgevallen bomen of losgerukte dakpannen gezien. Houden zo!

Tam


dennis089

Deze storm is zwaar onderschat geworden ???? men is gwn naar het werk en school gegaan etc en nu breekt de pleuris uit zonder verkeer mogelijk. Dat al het ov is stilgelegd gaat drukken op het wegennet waardoor ook daar het gevaar gaat toenemen

Extremissimorum

Citaat van: dennis089 op do 18 jan 2018 - 11:26
Deze storm is zwaar onderschat geworden ???? men is gwn naar het werk en school gegaan etc en nu breekt de pleuris uit zonder verkeer mogelijk. Dat al het ov is stilgelegd gaat drukken op het wegennet waardoor ook daar het gevaar gaat toenemen

Was jij niet een van die mensen die het onderschat heeft?  ;D ;) Goed dan, misschien niet onderschat, maar je spreekt wel over 'gehyped' etc.

Bij kwam niet zo lang geleden een NLAlert binnen. Dát vind ik nou ook weer een beetje overdreven. Weeralarm is voldoende.

dennis089

Klopt :p
Zitten we over het hoogtepunt heen? De 27m/s in hoek van holland is naar 22 m/s teruggevallen

Extremissimorum

Citaat van: dennis089 op do 18 jan 2018 - 11:49
Klopt :p
Zitten we over het hoogtepunt heen? De 27m/s in hoek van holland is naar 22 m/s teruggevallen

Ja, storm is in het westen in ieder geval over het hoogtepunt heen. Hardste windstoten zijn ook wel geweest nu. Luchtdruk is alweer stijgende. Hier geen schade.
Weerplaza zegt dat er regionaal sprake is van een bombogenesis, oftewel een daling van de luchtdruk van 24 HPa of meer in 24 uur. Doe ermee wat je wil.
Weeralarm zou wel eens snel opgeheven kunnen worden.

Tyshane

Citaat van: Extremissimorum op do 18 jan 2018 - 11:38
Bij kwam niet zo lang geleden een NLAlert binnen. Dát vind ik nou ook weer een beetje overdreven. Weeralarm is voldoende.

Ik heb nu 5 NL-alerts gehad in een uur tijd. Beetje overdreven inderdaad. Pittig windje ok, maar die melding zijn wat overdreven vind ik, helemaal als ik er 5 krijg. Dan wordt het op een gegeven moment minder urgent ofzo en kijk je niet eens meer. ;)

riddler

We hebben hier dus windstoten tussen 120 en 130 km/U gehad. In mijn directe omgeving is schade door afgewaaide dakpannen, bij mijzelf een paar nokvorstpannen eraf. Rond 10.30 was het even angstaanjagend, lang niet zo meegemaakt. Ik kan mij dit keer slecht vinden in de waarschuwingen van alle adviesbureau's en KNMI/RWS. Alleen waarschuwen kan iedereen, de overheid moet een handelingsperspectief geven. Bijvoorbeeld: weeralarm verwacht: scholen regionaal dicht: niet meer de weg op, alleen bij zeer dringende omstandigheden: vrachtwagens verbod op rijden: blijf binnen, begeef u niet op straat.
En ja, het zal ook wel eens meevallen, maar dat slappe waarschuwen en advies geven brengt weinig mensen tot verantwoorde keuze's. Vanmorgen de kinderen zien ploeteren op de fiets naar school, had ik ook wel eens, maar vond het nu onverantwoord. En ja, een kind of ouder mag zelf niet beslissen om thuis te blijven, en een school neemt de beslissing tot sluiting niet omdat ze afgaan op een slappe waarschuwing i.p.v een hard, niet vrijblijvend advies: noem het een order, die de overheid uitvaardigd en geldig is voor iedereen. Op die wijze hoeft niemand bang te zijn voor zijn baan en gebeuren er geen extra ongelukken

Eric

Citaat van: riddler op do 18 jan 2018 - 12:32
We hebben hier dus windstoten tussen 120 en 130 km/U gehad. In mijn directe omgeving is schade door afgewaaide dakpannen, bij mijzelf een paar nokvorstpannen eraf. Rond 10.30 was het even angstaanjagend, lang niet zo meegemaakt. Ik kan mij dit keer slecht vinden in de waarschuwingen van alle adviesbureau's en KNMI/RWS. Alleen waarschuwen kan iedereen, de overheid moet een handelingsperspectief geven. Bijvoorbeeld: weeralarm verwacht: scholen regionaal dicht: niet meer de weg op, alleen bij zeer dringende omstandigheden: vrachtwagens verbod op rijden: blijf binnen, begeef u niet op straat.
En ja, het zal ook wel eens meevallen, maar dat slappe waarschuwen en advies geven brengt weinig mensen tot verantwoorde keuze's. Vanmorgen de kinderen zien ploeteren op de fiets naar school, had ik ook wel eens, maar vond het nu onverantwoord. En ja, een kind of ouder mag zelf niet beslissen om thuis te blijven, en een school neemt de beslissing tot sluiting niet omdat ze afgaan op een slappe waarschuwing i.p.v een hard, niet vrijblijvend advies: noem het een order, die de overheid uitvaardigd en geldig is voor iedereen. Op die wijze hoeft niemand bang te zijn voor zijn baan en gebeuren er geen extra ongelukken
Ontzettend mee eens, het lijkt er erg op dat niemand die beslissing durft te nemen, men moet per slot van rekening naar iemand kunnen wijzen als het fout gaat. Boven windkracht 9? Geen vrachtwagens op de weg! Maar ja......... dat kost geld.......

Lucas

Er zijn hier in de wijk toch aardig wat daken gesneuveld. Van woningen, de universiteit en de sportschool tegenover de RAI. Dat is toch wel erg fors.
Aanhoudende sneeuwval

Powered by EzPortal