Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226076 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

winter

Eindhoven rond 18 uur natte sneeuw al gehad.

Joep


Der RoX

Aardige klap onweer en gelijk hagel ????
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Meer droge sneeuw!  :) Zit hier nu op het grensgebied.

lans

Na het weekend kan het ook nog alle kanten op. Spreiding is erg groot. Van de komende  dagen  verwacht ik niet veel. Dus hopen dat er meer leden komen voor na het weekend die de kou op zoeken.
achterhoek

Global warming

Hellmann De Bilt nog steeds op 0.5. Blijft iig de hele maand januari nog zo. Graag realisme dat deze winter één van de allerzachtste is tot nu toe. (februari is ook in mijn glazen bol nog duister)

chris1987

Volop sneeuw vanuit Sittard naar Kerkrade????????????

Lucas

Citaat van: Global warming op wo 17 jan 2018 - 00:04
Hellmann De Bilt nog steeds op 0.5. Blijft iig de hele maand januari nog zo. Graag realisme dat deze winter één van de allerzachtste is tot nu toe. (februari is ook in mijn glazen bol nog duister)

Dat sowieso niet, de dubbele cijfers blijven gelukkig vaak uit. Het is de hele winter al ongeveer 6 graden...
Aanhoudende sneeuwval

TMCThomas

Kom hier in ieder geval al wel weer in winterse sferen want de vlokjes sneeuw dwarrelen al weer naar beneden, nog niet genoeg om het te doen aan witten maar het ziet er wel leuk uit. :)

flyineddy

Ik had vanochtend een wit laagje op mijn auto van bijna 1cm. Grasvelden en dergelijke waren ook wit en er lagen nog wat resten op de weg.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Jenkie

Ook hier een witte wereld vanochtend. Geen centimeters hoor, maar een wit laagje. En as we speak komt er weer een sneeuwbui naar beneden. Toch niet voor niets gister de vetbolletjes buiten gehangen voor de vogeltjes  :)

Lothiriel

Sneeuwbui hier in Bierbeek (bij Leuven)  :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

GeneralDuke

Laatste EC laat zware windstoten (>100) tot redelijk ver het binnenland in komen. Van Hirlam kan ik geen windstoten vinden (iemand?) maar de 10-min gemiddelde windsnelheid is hoger dan in EC. Afwachten...
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dennis089

Citaat van: Lucas op wo 17 jan 2018 - 09:05
Dat sowieso niet, de dubbele cijfers blijven gelukkig vaak uit. Het is de hele winter al ongeveer 6 graden...

je wordt op je wenken bediend. zowel EC als GFS gaan komende week met die zuidwestelijke stroming voor dubbele cijfers. De koudste maand gaat warm voorbij lopen vanaf dan

edit: en in deze twee komende weken wordt de dag alweer 42 min langer licht!  8)

Bernardo

Code oranje morgen voor Zeeland, Zuid en Noord Holland, Utrecht, Flevoland, Overijssel en Gelderland wegens zware windstoten

GeneralDuke

Guidance modelbeoordeling
Synoptische situatie
(...) Deze storing ligt bij aanvang (12 UTC) op 22W ten westen van Ierland en trekt morgen overdag over het noorden van het land (of net noord van de Wadden) oostwaarts. Het laag komt vanaf de tweede helft van donderdagochtend onder de linker uitgang van de jet-streak te liggen. Het bij de randstoring horende warmtefront bereikt in de nacht naar donderdag het zuidwesten. Na passage van dit front neemt de stroming in kracht toe en draait van zuid naar west, waarbij het laag volgens Hirlam om donderdag 09 UTC boven Friesland ligt, het koufront van Leeuwarden naar Gilze-Rijen en de Back-Bent Occlusie boven de Wadden ligt. Het koufront verlaat het zuidoosten donderdag 12 UTC.

Modelbeoordeling
Er zijn nog steeds wat kleine verschillen in de exacte koers van het laagje van morgen. De Harmoniemodellen hebben laten het laag nog steeds net noorden van de Wadden langs gaan, EC recht over de Wadden heen en Hirlam over Friesland en Groningen. Deze verschillen hebben tot gevolg de zeer zware windstoten in de Harmonies voornamelijk over het midden en noorden van het land berekenen. Hirlam en EC hebben het windveld zuidelijker. Allen laten ze landinwaarts waardes zien van 100 km/uur, aan de kust tot 120 km/uur. Het venijn zit hem in de back-bent occlusie. Wat opvalt is dat de Harmonies sowieso meer wind laten zien dan Hirlam en EC. Wat verder van belang is is de sneeuw voorafgaand aan het warmtefront in het noordoosten, mogelijk kan zich daar een tijdelijk sneeuwdek vormen van enkele cm's.

Wind
(...) Morgen na passage warmtefront sterk toenemende wind. Meeste wind op passage back-bent occlusie. In de kustdistricten 9, mogelijk 10 Bft. Windstoten 80-100 km/uur, mogelijk 100-120 km/uur. Voor onzekerheden zien modelbeoordeling.

Uitgifte: 17/01/2018 11.29 uur LT

Citaat van: Bernardo op wo 17 jan 2018 - 14:24
Code oranje morgen voor Zeeland, Zuid en Noord Holland, Utrecht, Flevoland, Overijssel en Gelderland wegens zware windstoten

Donderdag (zeer) zware windstoten
Donderdagochtend krijgen we te maken met een (zware) westerstorm. In de ochtend en eerste helft van de middag zijn overal zware windstoten mogelijk van 80-100 km/u. In de tweede helft van de ochtend tot aan het begin van de middag zijn er in het zuidwesten, westen, midden en later oosten tijdelijk zelfs zeer zware windstoten mogelijk van 100-120 km/u. In de tweede helft van de middag neemt de wind sterk in kracht af.

Overigens kan het donderdagochtend in het noordoosten tijdelijk glad worden als gevolg van sneeuwval. De sneeuw gaat in de tweede helft van de ochtend over in regen en de gladheid verdwijnt dan weer.

Uitgifte: 17/01/2018 13:56 uur LT
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Toch raar, KMI (België) en KNMI (Nederland) hebben beiden een heel andere kijk op het uitgeven van code oranje. België komt met code oranje voor het noordelijk deel, grenzend aan Nederland, terwijl Nederland met code oranje komt voor het westen en midden. Op de Europese waarschuwingskaart ziet dat er dan erg grappig uit:
http://meteoalarm.eu/ne_NL/1/0/EU-Europa:.html

Noord-Brabant en Limburg ertussenin met code geel. Als dezelfde waardes voor code oranje en code geel gelden, dan kan dat tijdens een storm vrijwel niet voorkomen gezien er dan vaak sprake is van een redelijk gelijk verdeeld windveld. Ziet er dus best raar uit zo. Misschien een aardig idee als de twee instituten eens met elkaar aan tafel gaan en de criteria voor de waarschuwingen wat meer op elkaar afstemmen én in geval van het uitgeven van zo'n waarschuwing misschien wat meer met elkaar overleggen.

Dit kan namelijk best voor wat verwarring zorgen, als ik paar kilometer naar het westen ga (kom ik in Belgisch Limburg terecht), dan geldt opeens code oranje ipv code geel terwijl qua windstoten er weinig verschil zal zijn morgen tussen Belgisch en Nederlands Limburg. Dat probeer ik met dit verhaal aan te geven ;) Het is overigens ook lang niet de eerste keer dat dit zo voorkomt.

112nickelas

Citaat van: Armand op wo 17 jan 2018 - 15:26
Toch raar, KMI (België) en KNMI (Nederland) hebben beiden een heel andere kijk op het uitgeven van code oranje. België komt met code oranje voor het noordelijk deel, grenzend aan Nederland, terwijl Nederland met code oranje komt voor het westen en midden. Op de Europese waarschuwingskaart ziet dat er dan erg grappig uit:
http://meteoalarm.eu/ne_NL/1/0/EU-Europa:.html

Noord-Brabant en Limburg ertussenin met code geel. Als dezelfde waardes voor code oranje en code geel gelden, dan kan dat tijdens een storm vrijwel niet voorkomen gezien er dan vaak sprake is van een redelijk gelijk verdeeld windveld. Ziet er dus best raar uit zo. Misschien een aardig idee als de twee instituten eens met elkaar aan tafel gaan en de criteria voor de waarschuwingen wat meer op elkaar afstemmen én in geval van het uitgeven van zo'n waarschuwing misschien wat meer met elkaar overleggen.

Dit kan namelijk best voor wat verwarring zorgen, als ik paar kilometer naar het westen ga (kom ik in Belgisch Limburg terecht), dan geldt opeens code oranje ipv code geel terwijl qua windstoten er weinig verschil zal zijn morgen tussen Belgisch en Nederlands Limburg. Dat probeer ik met dit verhaal aan te geven ;) Het is overigens ook lang niet de eerste keer dat dit zo voorkomt.

Dat komt omdat het KMI een kleurcode afgeeft op basis van meteorologische criteria. Het KNMI laat naast de meteorologische verwachtingen ook de impact op de samenleving meewegen. Zo wordt er voor een code oranje of code rood contact gelegd met andere (meteorologische) partijen.
Werkt bij de brandweer en politie. Oud journalist met oog op extreem weer

dennis089

wel grappig dat er begin van de week een estofex waarschuwing was en nu morgen de storm der stormen die zo gehyped werd, niks geen waarschuwing.

Serge

LT...


geinig als je hier in je bootje zit met wind van 180km/u
Ben toch blij dat de UK dit soort stormen 9 van de 10x voor ons blokt
Maar denk wel dat we steeds vaker uitlopers van dit soort stormen gaan krijgen hier in ons kikkerlandje....


Waar is mijn cape

Powered by EzPortal