Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226210 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

jornonweer

Citaat van: Arend op ma 15 jan 2018 - 20:25
Wanneer een enkel model zware windstoten berekent, dan valt het in de regel mee (GFS is/was? daar berucht om). Maar er zijn nu zoveel modellen die (zeer) zware windstoten berekenen, dat is het opmerkelijke. En "wij" hier in het oosten zijn al helemaal niet gebouwd op zulke extremiteiten.

inderdaad. hier komt zelden 100km/u of meer voor. (buiten buien dan) voor ons is 100km/u of meer zeer zwaar en voor de kust is dit eerder 120km/u of meer..
Danger is real, fear is a choice.

Armand

Als we nog even wat andere modellen erbij pakken dan zien we toch nog steeds best wat verschillen in positie en zwaartepunt.
Arpege:


ICON:


WRF-NMM:


Hier valt direct op dat Arpege en ICON het windveld wat noordelijker berekenen dan WRF, GFS en EC deze 12z run. Bovendien valt op dat Arpege en ICON heel erg op elkaar lijken en beiden met verwoestende windstoten van 150 km/u aan een klein deel van de westkust komen. WRF is opvallend rustiger met ''maar'' maximaal 120 km/u aan de kust en berekent het windveld wat lager. EC en GFS zitten daar een beetje tussenin.

Zo ziet het er nu op dit moment uit, misschien is het morgenavond weer allemaal anders. Maar als je het mij vraagt begint de kans op windstoten van 120 km/u of meer aan de kust en 90 km/u of meer in het binnenland toch wel aardig toe te nemen. Het blijft dus alleen nog even afwachten waar dat precies gaat zijn. Het kan theoretisch gezien nog bij de Waddeneilanden of bij Zeeland.

Jenkie

Citaat van: Arend op ma 15 jan 2018 - 20:25
Wanneer een enkel model zware windstoten berekent, dan valt het in de regel mee (GFS is/was? daar berucht om). Maar er zijn nu zoveel modellen die (zeer) zware windstoten berekenen, dat is het opmerkelijke. En "wij" hier in het oosten zijn al helemaal niet gebouwd op zulke extremiteiten.

Mm, dat is waar. Mijn familie in Wijk aan Zee heeft het altijd veel zwaarder te verduren. Ben toch blij dat de trampoline niet meer buiten staat....

jornonweer

Citaat van: Armand op ma 15 jan 2018 - 20:38
Als we nog even wat andere modellen erbij pakken dan zien we toch nog steeds best wat verschillen in positie en zwaartepunt.


Hier valt direct op dat Arpege en ICON het windveld wat noordelijker berekenen dan WRF, GFS en EC deze 12z run. Bovendien valt op dat Arpege en ICON heel erg op elkaar lijken en beiden met verwoestende windstoten van 150 km/u aan een klein deel van de westkust komen. WRF is opvallend rustiger met ''maar'' maximaal 120 km/u aan de kust en berekent het windveld wat lager. EC en GFS zitten daar een beetje tussenin.

Zo ziet het er nu op dit moment uit, misschien is het morgenavond weer allemaal anders. Maar als je het mij vraagt begint de kans op windstoten van 120 km/u of meer aan de kust en 90 km/u of meer in het binnenland toch wel aardig toe te nemen. Het blijft dus alleen nog even afwachten waar dat precies gaat zijn. Het kan theoretisch gezien nog bij de Waddeneilanden of bij Zeeland.
het feit dat arpege en icon zo zwaar uitpakken is volgens mij omdat de storm in beide modellen vol gebruik kan maken van de jetstream. mogelijk de vorming van een sting-jet.. ik denk dat 110km/u in een heel groot deel van het land realistisch is en aan de westkust tot 130km/u.
Danger is real, fear is a choice.

Extremissimorum

Toch grappig hoe mensen in het binnenland zich zorgen maken om windstoten van 100 km/u.  ::) Dat ben ik hier wel gewend!

Estofex komt nu met level 1:

Citaat van: estofex.org
A large low-pressure system with its core over Iceland in combination with the Azores High create a vigorous wind field in NW-W and Central Europe. A negatively tilted trough over the North Sea brings polar maritime air masses over continental Europe, with a strong jet configuration at the W-SW side of the trough, with a noteworthy jet streak of 80 m/s wind speed at 500 hPa (as forecast for Tuesday evening SW from Ireland). In the eastern parts of the continent, a cut-off low over Ukraine is gradually pushed north by the approaching trough from the west and the high-pressure system in Russia. Rather steep lapse rates in the Aegean Sea result in some hundreds of CAPE, where non-severe thunderstorms are expected.

This jet configuration in NW Europe brings 25-30 m/s of non-convective winds at 850 hPa according to GFS over France, Benelux and Germany where limited convective phenomena are expected but they will able to produce severe or damaging convective wind gusts at the surface. Apart from the wind gusts, which will continue to be the main threat also on Wednesday, locally large amounts of graupel are expected in the aforementioned countries.

Marsel

Citaat van: jornonweer op ma 15 jan 2018 - 20:56
het feit dat arpege en icon zo zwaar uitpakken is volgens mij omdat de storm in beide modellen vol gebruik kan maken van de jetstream. mogelijk de vorming van een sting-jet.. ik denk dat 110km/u in een heel groot deel van het land realistisch is en aan de westkust tot 130km/u.

Een sting-jet lijkt me in deze situatie van minder belang daar de depressie een paar belangrijke shapiro-keyser eigenschappen mist. De verschillen tussen de rekenbreinen komen met name voort uit het dynamische deel van de situatie, oftewel de sterkte en exacte locatie van het divergentieveld in de bovenlucht (LU) tov de depressiekern aan de grond. Zo zie je dat bijvoorbeeld ICON met een grofweg 10hPa lagere kerndruk komt tov GFS, en dat GFS weer een paar hPa hoger zit tov EC, enzovoort enzovoort. De grootte van de drukgradiënt aan de zuidwestflank van de kern fluctueert dus maar bepaalt wel de windsterkte en daarmee de opbouw van de grenslaag (uitwisseling van impuls met hoger gelegen luchtlagen: sterkte van de gusts). Nog even geduld voor meer details...

jornonweer

Citaat van: Extremissimorum op ma 15 jan 2018 - 21:21
Toch grappig hoe mensen in het binnenland zich zorgen maken om windstoten van 100 km/u.  ::) Dat ben ik hier wel gewend!

komt vooral omdat de gebouwen hier er niet zo op gemaakt zijn en er overal enorm veel bomen staan hier in limburg. 100km/u of meer is gevaarlijk voor de enorme aantallen bomen. de laatste keer dat het boven de 100km/u kwam buiten buien is al 11 jaar geleden. kun je nagaan waarom we ons zorgen maken  :P ik denk ook dat voor de mensen aan de kust of in het noorden het een gewoonte is geworden.
Danger is real, fear is a choice.

Arend

Citaat van: Extremissimorum op ma 15 jan 2018 - 21:21
Toch grappig hoe mensen in het binnenland zich zorgen maken om windstoten van 100 km/u.  ::) Dat ben ik hier wel gewend!

Klopt, en alles hier om ons heen is daar niet aan gewend, dus grotere kans op schade dan in het westen?

Citaat van: Extremissimorum op ma 15 jan 2018 - 21:21
Estofex komt nu met level 1:

Dat is voor morgen tot aan woensdagmorgen. Voor donderdag zal er van hun kant mogelijk ook nog wel een waarschuwing uitgaan.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Extremissimorum

Citaat van: Arend op ma 15 jan 2018 - 21:32
Klopt, en alles hier om ons heen is daar niet aan gewend, dus grotere kans op schade dan in het westen?

Dat is voor morgen tot aan woensdagmorgen. Voor donderdag zal er van hun kant mogelijk ook nog wel een waarschuwing uitgaan.

Excuus, mijn fout!   :o (Over)morgen maar weer eens kijken.

Citaat van: jornonweer op ma 15 jan 2018 - 21:31

komt vooral omdat de gebouwen hier er niet zo op gemaakt zijn en er overal enorm veel bomen staan hier in limburg. 100km/u of meer is gevaarlijk voor de enorme aantallen bomen. de laatste keer dat het boven de 100km/u kwam buiten buien is al 11 jaar geleden. kun je nagaan waarom we ons zorgen maken  :P ik denk ook dat voor de mensen aan de kust of in het noorden het een gewoonte is geworden.

Ik snap het, het is natuurlijk ook uitzonderlijk, en de bomen zijn het ook niet gewend. Maar als er hier windstoten van 130 km/u voorkomen, zal dat ook hier best pittig zijn.

EC 12 is weer wat heftiger geworden en ziet een sneeuwstormpie nog zitten. Doet me denken aan 25 november 2005

Johannes96

Citaat van: Extremissimorum op ma 15 jan 2018 - 22:10
Excuus, mijn fout!   :o (Over)morgen maar weer eens kijken.

Ik snap het, het is natuurlijk ook uitzonderlijk, en de bomen zijn het ook niet gewend. Maar als er hier windstoten van 130 km/u voorkomen, zal dat ook hier best pittig zijn.

130 is idd best pittig! Maar 100-110 komt hier toch wel 'regelmatig' voor zeker elk jaar!

jornonweer

Citaat van: Extremissimorum op ma 15 jan 2018 - 22:10
Excuus, mijn fout!   :o (Over)morgen maar weer eens kijken.

Ik snap het, het is natuurlijk ook uitzonderlijk, en de bomen zijn het ook niet gewend. Maar als er hier windstoten van 130 km/u voorkomen, zal dat ook hier best pittig zijn.

EC 12 is weer wat heftiger geworden en ziet een sneeuwstormpie nog zitten. Doet me denken aan 25 november 2005

ja, meestal als het bv aan de kust of in het noorden 110-120km/u is heb je hier in limburg max 90km/u en zelfs dat is al lang geleden hier.. 7bft voelt voor ons hier aan als storm. denk ook dat voor de mensen in het westen en noorden gewenning op treed omdat het daar wel vaker tegen de 100km/u waait.  :D
Danger is real, fear is a choice.

jornonweer

nieuwe pluim van ec laat de stormkans toenemen. een gemiddelde windstoten van 110km/u hier in het zuidoosten en veel leden die er zelfs boven gaan. heel wat anders dan gfs..
Danger is real, fear is a choice.

TMCThomas

En niet alleen de de windkans neemt toe maar zoals eerder opgemerkt is de sneeuwkans voor donderdag ook weer aanzienlijk hoger!
Vanmorgen:

Huidige run:

Morgen overigens 100% sneeuwkans, ten minste volgens ECMWF dan.

jornonweer

volgens gfs komt er nu zelfs geen storm meer. wat een enorm verschil tussen de pluim van ec en gfs! en dit op korte termijn, marsel hoe kan het dat de weermodellen het zo moeilijk hebben met deze depressie? de verschillen zijn nu toch wel heel groot.
Danger is real, fear is a choice.

GeneralDuke

Citaat van: jornonweer op ma 15 jan 2018 - 23:16
volgens gfs komt er nu zelfs geen storm meer. wat een enorm verschil tussen de pluim van ec en gfs! en dit op korte termijn, marsel hoe kan het dat de weermodellen het zo moeilijk hebben met deze depressie? de verschillen zijn nu toch wel heel groot.

De nieuwere GFS'en (12 en 18) laten hem idd een stuk minder ver uitdiepen. Vergeet niet dat het nog steeds om 2,5 dag gaat, dat is niet niks voor dit soort details.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Flippie Flink

Citaat van: Extremissimorum op ma 15 jan 2018 - 21:21
Toch grappig hoe mensen in het binnenland zich zorgen maken om windstoten van 100 km/u.  ::) Dat ben ik hier wel gewend!

Inderdaad! In ZLD gaan we dan nadenken over het NK tegenwindfietsen!  8)
http://www.zeelandfiets.nl/?page_id=71682

Marsel

Citaat van: jornonweer op ma 15 jan 2018 - 23:16
volgens gfs komt er nu zelfs geen storm meer. wat een enorm verschil tussen de pluim van ec en gfs! en dit op korte termijn, marsel hoe kan het dat de weermodellen het zo moeilijk hebben met deze depressie? de verschillen zijn nu toch wel heel groot.

Je moet niet vergeten dat het proces van cyclogenese zowel in werkelijkheid als in de virtuele wereld van het model een aangelegenheid is waarbij de atmosfeer in superlatieven werkt. Alles gaat sneller en harder dan gebruikelijk. Dat betekent dus dat het afvoeren van lucht en het wegzakken van de kerndruk alleen zo rap kan gaan als de depressie aan de grond ook daadwerkelijk onder LU terechtkomt. Bovendien is de sterkte en locatie van de meest uitgesproken bovenluchtdivergentie uiteraard niet bij elk model hetzelfde daar de modelfysica en resolutie per rekenbrein verschilt. Kleine verschilllen hebben dus snel hele grote uitwerkingen in dergelijke situaties. Dat verklaart de verschillen.

Vwb donderdag lijkt knabbel met een behoorlijke opmars bezig. EC00 oper doet het ook, conform GFS00, een stuk rustiger aan met een kerndruk rond 982hPa en 7-9bft op de westkust. Even kijken wat het EPS en de andere modellen straks doen.

EDIT: De storm van 28 oktober 2013 kende ook een zeer wispelturig voortraject waarbij de uitvoer per run soms enorm verschilde. Per model maar ook de modellen onderling. Kan me nog herinneren hoe op de vooravond GFS met een 8bft kwam terwijl EC gemakkelijk 10bft boven het noord(west)en behaalde.

Marsel

EC00 EPS. Oper onderin vwb windsnelheden. Er zitten voor het binnenland nog steeds mogelijkheden op zware windstoten (80-100 km/h) in. NW kust mógelijk 120-140km/h in het meest intense geval. Afwachten maar hoe de komende runs gaan uitpakken....

hesselsjoerd

Is ec in de war? Uit het niets dik scandinavisch hogedrukgebied haha

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op di 16 jan 2018 - 10:36
EC00 EPS. Oper onderin vwb windsnelheden. Er zitten voor het binnenland nog steeds mogelijkheden op zware windstoten (80-100 km/h) in. NW kust mógelijk 120-140km/h in het meest intense geval. Afwachten maar hoe de komende runs gaan uitpakken....

Duidelijk. Alles is nog onzeker.

Er zijn ook nog steeds grote sneeuwkansen. Het lijkt wel hoe meer wind des te groter de sneeuwkansen. Een sneeuwstorm; dat zou best uniek zijn.

Hoe werkt dit verband tussen sneeuw en wind? En is dit te vergelijken met 25 november 2005?

Powered by EzPortal