Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226209 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

dennis089

Ik ga met je mee armand. We kunnen in ieder geval stellen dat de afkoeling na donderdag niet doorzet waarmee januari en dus de tweede wintermaand ook winterloos, kil, herfstachtig en vooral nat gaat voorbij lopen. Enkel nog de maand februari over. Het is nog vroeg maar we kunnen langzaam aan deze winter ook in de niet winterse kant bij het rijtje toevoegen. Naar het einde van februari gaan de temperatuur en zonnekracht en stand alweer in de lift. Ik verheug me er al op.

Joep

Citaat van: TMCThomas op zo 14 jan 2018 - 19:44
Altijd al in NAVGEM Gelooft, wat een topmodel. Hup navgem! ;)

Je wordt op je wenken bedient. NAVGEM stuurt laagje vol over NL heen. Hoop niet dat dit waarheid wordt!

Rood is windstoten tot 133 km/uur, bruin is tot 150 km per uur!!

jornonweer

dat het maar snel zomer is, waardeloze winter weer op 2 daagjes sneeuw na. zelfs een leuk stormpje is ons niet meer gegund..  :(
Danger is real, fear is a choice.

Franky46

Van de winter naar de zomer gaat wel heel erg snel volgens mij krijgen we nog eerst het voorjaar en die storm hoeft voor mij niet !!

JerryL

Citaat van: jornonweer op zo 14 jan 2018 - 21:12
dat het maar snel zomer is, waardeloze winter weer op 2 daagjes sneeuw na. zelfs een leuk stormpje is ons niet meer gegund..  :(

Met deze winter hoef je je geen zorgen te maken om een vroege zomer. In mei zal het vergelijkbaar met vorig jaar warm zijn. Maar de prijs wordt in de echte zomer betaald. Ook dat wordt een herhaling van vorig jaar. In Nederland en Vlaanderen zal op termijn geconcludeerd worden; we hebben de zomer en winter afgeschaft om alleen nog maar lente maar vooral ook herfst over te houden.

Overigens wel een voordeel; wederom een lage gas rekening. Groningen kunnen we definitief loskoppelen. Dat kleine beetje gas dat we nu nog verbruiken kan prima uit Noorwegen en Rusland geïmporteerd worden.

~reply's samengevoegd, graag de "verander" knop gebruiken om je tekst te bewerken/iets toe te voegen ;)

Jenkie

Maaruh, hoe ziet het er momenteel uit voor aanstaande donderdag?

blabla

Is het donderdag ook niet vlak voor springtij?

Gerard1995

het blijft een kat en muis spelletje donderdag waarop nog geen enkele zekerheid is getekend.. nu weer zuidelijker ingetekend volgens enkele nieuwste kaarten..

EDIT: Krijg ff geen plaatje geüpload, hoop dat iemand het met een plaatje kan bevestigen:)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

TMCThomas

Volgens ECMWF heeft het noorden nu inderdaad weer meer kans op wat sneeuw.

GFS houd voet bij stuk en laat het laagje nog steeds te noordelijk gaan. Ook bij ECMWF gaat het laagje nog steeds te noordelijk voor het grootste deel van het land maar het is inderdaad weer een beetje verbetert

Lothiriel

Verschrikkelijk weer hier vandaag met bakken regen en erg veel wind, voelt stormachtig aan. Ook koud, 4 graden ongeveer.  :-[
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

jornonweer

nieuwe gfs komt met het laag veel zuidelijker en minder uitgediept. hierdoor pakken de windstoten minder hevig maar wel zuidelijker uit met over een groot gebied windstoten tot 105km/u lokaal meer. ook is de kans op sneeuw in het noord-oosten van nederland hierdoor terug groter. ook gem en icon komen met iets vergelijkbaars.
Danger is real, fear is a choice.

Arend

Citaat van: jornonweer op ma 15 jan 2018 - 17:55
nieuwe gfs komt met het laag veel zuidelijker en minder uitgediept. hierdoor pakken de windstoten minder hevig maar wel zuidelijker uit met over een groot gebied windstoten tot 105km/u lokaal meer. ook is de kans op sneeuw in het noord-oosten van nederland hierdoor terug groter. ook gem en icon komen met iets vergelijkbaars.

Dit moet toch wel veel schade gaan opleveren als je zo een rondje langs de modellen doet? Op deze termijn uitspraken doen over donderdag blijft natuurlijk riskant, maar ik zou toch graag wat geruststellende woorden van Marsel willen lezen!
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Gerard1995

Citaat van: jornonweer op ma 15 jan 2018 - 17:55
nieuwe gfs komt met het laag veel zuidelijker en minder uitgediept. hierdoor pakken de windstoten minder hevig maar wel zuidelijker uit met over een groot gebied windstoten tot 105km/u lokaal meer. ook is de kans op sneeuw in het noord-oosten van nederland hierdoor terug groter. ook gem en icon komen met iets vergelijkbaars.

nog een 100 km zuidelijker en we hebben misschien wel een bak sneeuw.. ja ook die optie ligt nog open al is de kans op storm en regen veel groter natuurlijk 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

jornonweer

Citaat van: Arend op ma 15 jan 2018 - 19:03
Dit moet toch wel veel schade gaan opleveren als je zo een rondje langs de modellen doet? Op deze termijn uitspraken doen over donderdag blijft natuurlijk riskant, maar ik zou toch graag wat geruststellende woorden van Marsel willen lezen!
schade sowieso, al lijkt me momenteel 125km/u langs de westkust en 100-110km/u over de rest van het land (ook het oosten) de meest waarschijnlijke optie. 100-110km/u is nog steeds hevig voor diep in het binnenland.
Danger is real, fear is a choice.

Joep

EC windstoten in groot deel van NL 100-120 km per uur en kans op sneeuw voor NO

Armand

Toch wel apart om te zien hoe de hele situatie steeds een stukje veranderd. Zaterdagavond was er spraken van een zeer zware storm met windstoten heel ver boven de 100 km/u recht over Nederland.

Gisteren leek het allemaal weer wat mee te vallen. Het laag werd veel noordelijker berekent en dus ook de zeer zware windstoten. Nu lijkt het laag toch weer zuidelijkere koers te nemen en komt vooral het midden en zuiden weer boven de 100 km/u uit. Windstoten rond of boven de 100 km/u heb ik hier nog nooit echt bewust meegemaakt. Misschien een enkele keer tijdens een bui, maar dat was dan slechts heel lokaal. Ben benieuwd hoe het vanaf nu gaat ontwikkelen, de donderdag komt steeds dichterbij.

Jenkie

Leert de ervaring niet dat de zware windstoten die vaak worden berekend zelden uitkomen? Of ervaar ik dat verkeerd?  :D

jornonweer

Citaat van: Armand op ma 15 jan 2018 - 19:55
Toch wel apart om te zien hoe de hele situatie steeds een stukje veranderd. Zaterdagavond was er spraken van een zeer zware storm met windstoten heel ver boven de 100 km/u recht over Nederland.

Gisteren leek het allemaal weer wat mee te vallen. Het laag werd veel noordelijker berekent en dus ook de zeer zware windstoten. Nu lijkt het laag toch weer zuidelijkere koers te nemen en komt vooral het midden en zuiden weer boven de 100 km/u uit. Windstoten rond of boven de 100 km/u heb ik hier nog nooit echt bewust meegemaakt. Misschien een enkele keer tijdens een bui, maar dat was dan slechts heel lokaal. Ben benieuwd hoe het vanaf nu gaat ontwikkelen, de donderdag komt steeds dichterbij.

de laatste storm die hier voor zware windstoten (100km/u of meer) zorgde was storm kyrill op (raar maar waar) 18 januari 2007, donderdag dus precies 11 jaar geleden. daar kan ik me nog vaag iets van herinneren, toen werd mijn school gesloten wegens het dak dat wegwaaide.
Danger is real, fear is a choice.

Armand

Citaat van: jornonweer op ma 15 jan 2018 - 20:12


de laatste storm die hier voor zware windstoten (100km/u of meer) zorgde was storm kyrill op (raar maar waar) 18 januari 2007, donderdag dus precies 11 jaar geleden. daar kan ik me nog vaag iets van herinneren, toen werd mijn school gesloten wegens het dak dat wegwaaide.

Kan me daar niets meer van herinneren maar als ik de archieven induik dan vind ik inderdaad ook hier Nederlands Limburg zeer zware windstoten van boven de 100 km/u. Het zou toch bijna toeval zijn, precies 11 jaar later. Laten we maar beter hopen van niet...

Arend

Citaat van: Jenkie op ma 15 jan 2018 - 20:09
Leert de ervaring niet dat de zware windstoten die vaak worden berekend zelden uitkomen? Of ervaar ik dat verkeerd?  :D

Wanneer een enkel model zware windstoten berekent, dan valt het in de regel mee (GFS is/was? daar berucht om). Maar er zijn nu zoveel modellen die (zeer) zware windstoten berekenen, dat is het opmerkelijke. En "wij" hier in het oosten zijn al helemaal niet gebouwd op zulke extremiteiten.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal