Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226101 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Global warming

Insecten? Wat kan ik genieten van bijen,zweefvliegen,vlinders enz.......en vergeet niet de vogels in het voorjaar.

Maar deze winter is natuurlijk helemaal perfect. Hellman De Bilt 0.5 tot nu toe en daar komt deze maand iig niets meer bij.

Februari is nog duister maar ik ga voor temps met dubbele cijfers . Crocussen bloeien...geweldig die global warming. :P

hesselsjoerd


Marcellang

Citaat van: Global warming op wo 10 jan 2018 - 00:20
Insecten? Wat kan ik genieten van bijen,zweefvliegen,vlinders enz.......en vergeet niet de vogels in het voorjaar.

Maar deze winter is natuurlijk helemaal perfect. Hellman De Bilt 0.5 tot nu toe en daar komt deze maand iig niets meer bij.

Februari is nog duister maar ik ga voor temps met dubbele cijfers . Crocussen bloeien...geweldig die global warming. :P

En vergeet de heerlijke knutjes niet, die bijten je zo lekker tussen je haren en wenkbrauwen met als gevolg bulten en jeuk.
Ja.... dan vallen de blinde dazen hier tegen de bosrand nog wel mee ;D :P

Deze maand kunnen er gewoon nog Hellmannekes bijkomen heur  ::)

Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

zwoof

Citaat van: Marcellang op wo 10 jan 2018 - 09:03
En vergeet de heerlijke knutjes niet, die bijten je zo lekker tussen je haren en wenkbrauwen met als gevolg bulten en jeuk.
Ja.... dan vallen de blinde dazen hier tegen de bosrand nog wel mee ;D :P

Deze maand kunnen er gewoon nog Hellmannekes bijkomen heur  ::)

Natuurlijk Marcel! Steker nog.. wat we in Amerika zien, kan hier ook voorkomen. Ik vrees alleen dat dit niet meer deze maand zal zijn.   :)

dennis089

deze maand zeer zeker geen winter of hellmans. EC is duidelijk, eerst 5 dagen pruttelen waarna er weer een westelijke stroming op gang komt met veel nattigheid. dan is de tweede maand van de winter ook passe. nog alleen februari rest totdat we ons weer mogen verblijden met de komst van lente op 01-03-2018  8)

Gerard1995

Citaat van: dennis089 op wo 10 jan 2018 - 12:23
deze maand zeer zeker geen winter of hellmans. EC is duidelijk, eerst 5 dagen pruttelen waarna er weer een westelijke stroming op gang komt met veel nattigheid. dan is de tweede maand van de winter ook passe. nog alleen februari rest totdat we ons weer mogen verblijden met de komst van lente op 01-03-2018  8)

en dan valt net op 01-03-2018 de winter in tot 31-03-2018.... vergeet niet dat er steeds meer extremen langskomen dus dit scenario kan net zo goed als de lentewarmte... al ga ik persoonlijk liever in maart voor de lente... 8)

Maargoed.. Wintertopic is nog actueel dus lente nog ff laten voor wat het is... volgende week eerder koud en guur herfstweer.... als er nog wat aan gesleuteld wordt misschien eens een kortdurende winterse lading maar meer spectaculairs gaat er voorlopig niet gebeuren in de lage landjes :(
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Armand

We moeten het toch weer ergens over hebben...  ::) :

GFS komt al enkele runs met kansen op wat winterse neerslag zo rond 17-19 januari. Het is nog ver, maar echt veel meer lijkt er dan ook weer niet in te zitten helaas..
Maarja, misschien halen we er weer wat winterse buien uit als het meezit  ;)

De situatie, komend weekend een stevig hogedrukgebied boven Rusland en een sterk lagedrukgebied voor de kust van Groenland. Hier in de Benelux komen we dan in een soort van Niemandsland terecht, zonder echt een sterke scheiding:


Echter dit lagedrukgebied gaat aan de wandel en neemt hierbij toch wat koude lucht vanuit Groenland mee, ondanks een meer westelijke dan noordwestelijke aanvoer:

Dit kan dus resulteren in enkele storingen in de vorm van neerslaggebieden en/of buien waarbij er naast regen ook (natte) sneeuw kan vallen. Deze verwachtingen zitten er al een enkele tijd in, ook (in mindere mate) bij EC, dus ik durf met redelijke zekerheid te zeggen dat we tenminste ergens in Nederland/België (natte) sneeuw gaan krijgen en dan reken ik de Ardennen even niet mee ;)

Tevens, de opbouw van hoge druk bij Groenland en de Noordpool is ook interessant te noemen (zie bovenstaande kaart). Dit evalueert zich nog wat verder in deze GFS run tot een redelijke kaart op LT:


Helaas wordt dit ideaal beeld een aantal plaatjes verder weer volledig weggestuwd door een nieuw lagedrukgebied....

Nee, een standvastige winterse periode wil deze winter maar keer op keer niet lukken. Groenlandhoog en Russische Beer doen verschillende pogingen, ook nu/komend weekend en rond 20 januari, maar telkens moeten we steeds weer van vooraf aan beginnen.
Opnieuw voor de nieuwe kans: winterse buien met heel misschien een tijdelijke sneeuwdekje lijkt voorlopig het maximale.

TMCThomas

Laatste GFS run vind ik eigenlijk helemaal niet zo slecht. Nee van een standvastig hogedrukgebied is geen sprake. Maar het zijn nog best redelijk winterse kaarten met in ieder geval best wat sneeuw en kou die niet ver weg is.
Vanaf volgende week woensdag vormt zich volgens GFS dan een sneeuwdek die zo nu en dan weer gedeeltelijk wegsmelt maar ook steeds weer aangevuld word door nieuwe sneeuwbuien of een sneeuwstoringkjes zoals op de kaarten hier onder blijft de kou in de buurt tot op lange termijn.




Gerard1995

Laten we het hopen.. nu al weer klaar met deze dip van 1 dag saaie regen.... GFS kan het goedmaken doordat ze niks van de winter wilden weten en het nu gaan versieren met sneeuwbuien:).. al is het maar om vooruit te kijken:):)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Joep

EC en GFS met sneeuw kansen op lange termijn


Murk

Citaat van: dennis089 op wo 10 jan 2018 - 22:57
https://www.google.de/amp/s/www.volkskrant.nl/buitenland/het-sneeuwt-in-de-sahara-dat-is-uitzonderlijk-maar-niet-extreem~a4555940/amp

Zelfs in de woestijn sneeuwt het. Ik denk dat we moeten accepteren dat het hier niet gaat gebeuren ????


Misschien wel goed om te vermelden dat:
- Aïn Sefra op circa 1050m hoogte ligt
- dat de gemiddelde minimumtemperatuur in januari 2 graden is
- dat gemiddelde maximumtemperatuur 14 graden is en
- dat het er in januari op gemiddeld 11 dagen vriest
- dat de Sahara erg groot is

Aldus Gerrit Hiemstra op Twitter  ;)


Remy

Citaat van: Murk op wo 10 jan 2018 - 23:14

Misschien wel goed om te vermelden dat:
- Aïn Sefra op circa 1050m hoogte ligt
- dat de gemiddelde minimumtemperatuur in januari 2 graden is
- dat gemiddelde maximumtemperatuur 14 graden is en
- dat het er in januari op gemiddeld 11 dagen vriest
- dat de Sahara erg groot is

Aldus Gerrit Hiemstra op Twitter  ;)
En dat het uitzonderlijk is dat er genoeg vocht in de lucht zit om tot neerslag te komen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

winter67

Gfs komt al een paar runs met winterweer. Rond 20 jan eerst vies winterweer vervolgd met mogelijke kou inbraak mocht alles goed vallen. Ec gaat er langzaam ook mee in in de nieuwe run

dennis089

Citaat van: winter67 op do 11 jan 2018 - 08:28
Gfs komt al een paar runs met winterweer. Rond 20 jan eerst vies winterweer vervolgd met mogelijke kou inbraak mocht alles goed vallen. Ec gaat er langzaam ook mee in in de nieuwe run

EC gaat vooral voor een herstart van de westcirculatie als ik die windrichtingsgrafiek bekijk. ellende dus :p

Wghstrfg

Citaat van: dennis089 op do 11 jan 2018 - 09:19
EC gaat vooral voor een herstart van de westcirculatie als ik die windrichtingsgrafiek bekijk. ellende dus :p

Maar voor die tijd zijn er nog wel sneeuwkansen, sneeuw die blijft liggen wel te verstaan. Bij het GFS komen die wat later volgende week, volgens de oper.
Het is pas over een week, maar het past wel in het plaatje van deze winter tot nu toe. Sneeuw gaat gemakkelijker dan vorst (echte vorst met koudepunten).

Snowfreak

indicaties voor een ssw eind januari



winter67

Toch een mooie pluim van gfs. Oper komt op lt met dubbele cijfers maar die is helemaal alleen. Voor die tijd gewoon winters. En dat terwijl gfs altijd hogere temps aangeeft dan de verwachting is

JerryL

Het wordt weer afwachten en duimen geblazen

dennis089

Citaat van: Wghstrfg op do 11 jan 2018 - 09:34
Maar voor die tijd zijn er nog wel sneeuwkansen, sneeuw die blijft liggen wel te verstaan. Bij het GFS komen die wat later volgende week, volgens de oper.
Het is pas over een week, maar het past wel in het plaatje van deze winter tot nu toe. Sneeuw gaat gemakkelijker dan vorst (echte vorst met koudepunten).

och kijk toch... zit ik toch weer precies in dat grijze gebiedje in midden limburg  >:( Ik heb alle reden voor klagen deze winter haha. wat is dat toch met ons limburg pesten dit jaar zowel zomers als winters nu blijkt  >:( ;D :P

Powered by EzPortal