Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226235 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

Johannes96

Hier nu gelukkig 2 volle dagen zon gehad, werkt wel even goed op je humeur! En heerlijk koud, gevoelstemperaturen tussen -4 overdag en -9 in de nacht en ochtend.

dennis089

Citaat van: Eric op ma 08 jan 2018 - 16:28
Voor mijn gevoel heb ik de zon al weken niet zien schijnen, ik kan je vertellen dat dat zéér deprimerend werkt....  >:(

geloof mij...dat gevoel deel ik... ik heb ook een droge huid gekregen en bleek gezicht... ik heb zonneschijn nodig  >:(

Armand

Citaat van: Eric op ma 08 jan 2018 - 16:28
Voor mijn gevoel heb ik de zon al weken niet zien schijnen, ik kan je vertellen dat dat zéér deprimerend werkt....  >:(

Citaat van: dennis089 op ma 08 jan 2018 - 18:22
geloof mij...dat gevoel deel ik... ik heb ook een droge huid gekregen en bleek gezicht... ik heb zonneschijn nodig  >:(

Beste mede-Zuid-Limburgers ;) Geen woord gelogen nee en ik deel dit gevoel ook.
Nu zijn de winters hier vaak natuurlijk al somber, maar wat we nu voornamelijk in december dan hebben meegemaakt is best opmerkelijk te noemen. Er zijn heel weinig zonuren geteld (zeker in Limburg viel het zwaar tegen). Als we de cijfers voor de bewolkingsgraad erbij pakken voor Maastricht, dan komen we gemiddeld over de gehele maand december uit op 7,7/8! (Waarbij 0 staat voor vrijwel volledig onbewolkt en 8 voor vrijwel volledig bewolkt). We hebben in december dan ook maarliefst 25x de maximale score van 8 behaald. De laagste score bedraagt slecht 5/8...

Ook januari is nog niet veel verbeterd met 7.4/8 als gemiddelde...


Marsel

Citaat van: Armand op ma 08 jan 2018 - 19:40
Beste mede-Zuid-Limburgers ;) Geen woord gelogen nee en ik deel dit gevoel ook.
Nu zijn de winters hier vaak natuurlijk al somber, maar wat we nu voornamelijk in december dan hebben meegemaakt is best opmerkelijk te noemen. Er zijn heel weinig zonuren geteld (zeker in Limburg viel het zwaar tegen). Als we de cijfers voor de bewolkingsgraad erbij pakken voor Maastricht, dan komen we gemiddeld over de gehele maand december uit op 7,7/8! (Waarbij 0 staat voor vrijwel volledig onbewolkt en 8 voor vrijwel volledig bewolkt). We hebben in december dan ook maarliefst 25x de maximale score van 8 behaald. De laagste score bedraagt slecht 5/8...

Ook januari is nog niet veel verbeterd met 7.4/8 als gemiddelde...

Triestig inderdaad. Ik heb dan wel twee dagen met zon te pakken, maar ik ben deze overwegend nietzeggende donkere zooi ook meer dan beu. Precies de rede waarom ik geen winterliefhebber ben. Kunnen de winter-o-fielen mij eens uitleggen waarom men van dit seizoen houdt? Ik snap er namelijk al jaren geen bal van. Ik laat me verrassen ;).

Snowfreak

ik heb ook een vreselijke hekel aan dit soort weer
maar wat ik zo fascinerend vind zijn de extremen, zowel in de winter als in de zomer. Dus voor mij is het geweldig als het veel sneeuwt of als het stenen uit de grond vriest, juist omdat dit zo zeldzaam is in noordwest europa (in tegenstelling tot andere delen van de wereld..).
als ik die scandi of groenland hoog zie verschijnen op de kaarten begint mij hart echt sneller te slaan  :)

dennis089

Citaat van: Armand op ma 08 jan 2018 - 19:40
Beste mede-Zuid-Limburgers ;) Geen woord gelogen nee en ik deel dit gevoel ook.
Nu zijn de winters hier vaak natuurlijk al somber, maar wat we nu voornamelijk in december dan hebben meegemaakt is best opmerkelijk te noemen. Er zijn heel weinig zonuren geteld (zeker in Limburg viel het zwaar tegen). Als we de cijfers voor de bewolkingsgraad erbij pakken voor Maastricht, dan komen we gemiddeld over de gehele maand december uit op 7,7/8! (Waarbij 0 staat voor vrijwel volledig onbewolkt en 8 voor vrijwel volledig bewolkt). We hebben in december dan ook maarliefst 25x de maximale score van 8 behaald. De laagste score bedraagt slecht 5/8...

Ook januari is nog niet veel verbeterd met 7.4/8 als gemiddelde...

dank voor deze cijfers. het is fijn om de echtelijke feiten te hebben bij het gevoel. ik vraag me af wat de gevolgen op het leven is.zo'n opmerkelijke donkere periode van inmiddels 6 weken and counting

Armand

Inderdaad, ik heb ook liever lekker warm en zonnig weer. Alleen in deze tijd van het jaar zit dat er niet bepaald in... ;)

Daarom, hoe zeldzaam het ook is tegenwoordig, hoop ik elke winter toch weer opnieuw op een onvervalste winterperiode. Met die gedachte kom ik de winter door; grijs en herfstachtigweer hebben we sowieso, maar toch blijf ik hopen op een koude periode al is het maar kort. Die overheersende warmere periode in de winter kun je toch niet omdraaien.

Een redelijk saai seizoen dus vaak (op de virtuele voorpret na soms ;) ), maar als het dan een keer sneeuwt... ;D

Marsel

Ik hoorde iemand vóór de winter begon nog heldhaftig roepen dat de zomer een veel vlakker seizoen is dan de winter. Toen had ik al m'n bedenkingen. Maar nu we weer in die donkere wintertunnel zitten snap ik niet hoe tot die conclusie gekomen kan worden. De atmosfeer is in de zomer vele malen actiever (thermische forcering is enorm) en dus absoluut dynamischer. Buiten het feit om dat het over het algemeen beter is voor lijf en leden weet ik uit ervaring dat zelfs winterliefhebbers vaak actiever zijn in de zomer dan in de winter. Ach, ieder z'n voorkeuren, dat respecteer ik, maar er is nog geen winterliefhebber geweest die mij met een reeks argumenten heeft kunnen verlossen van deze zware winterse molensteen om mijn nek ;). Dus kom op jongens! Help mij, en de andere zomerlovers deze winter door!  ;D

Snowfreak

als jij voor een beer van een scandihoog kan zorgen marsel kan zorg ik wel voor de pret  ;D

Wghstrfg

Citaat van: Marsel op ma 08 jan 2018 - 21:45
Ik hoorde iemand vóór de winter begon nog heldhaftig roepen dat de zomer een veel vlakker seizoen is dan de winter. Toen had ik al m'n bedenkingen. Maar nu we weer in die donkere wintertunnel zitten snap ik niet hoe tot die conclusie gekomen kan worden. De atmosfeer is in de zomer vele malen actiever (thermische forcering is enorm) en dus absoluut dynamischer. Buiten het feit om dat het over het algemeen beter is voor lijf en leden weet ik uit ervaring dat zelfs winterliefhebbers vaak actiever zijn in de zomer dan in de winter. Ach, ieder z'n voorkeuren, dat respecteer ik, maar er is nog geen winterliefhebber geweest die mij met een reeks argumenten heeft kunnen verlossen van deze zware winterse molensteen om mijn nek ;). Dus kom op jongens! Help mij, en de andere zomerlovers deze winter door!  ;D

Tegenwoordig begint de zomer al in maart en eindigt hij pas begin november, toen zwom ik nog in zee in Texel, met een aantal Duitse toeristen. Meer dan honderd warme dagen beleefden we maar liefst afgelopen jaar, zonovergoten maanden waren het vaak. Vier maanden winter blijven er in ons West-Franse klimaat tegenwoordig nog maar over voor de winterhaters om te verdragen en nog steeds is het teveel. 

Als er dus mensen zijn die recht hebben op klagen, dan is het ons uitstervend winterras wel. Toch houden we onze lippen stijf op elkaar in deze barre tijden van de AGW, we weten waar we staan. Die AGW zou trouwens een goed argument voor iedereen (winterhater of niet) moeten zijn, om meer winterweer te wensen. Als het zo doorgaat belanden we in Mesozoïsche toestanden, met alleen nog donkere dagen in wat vroeger winter heette, zonder überhaupt enige wittigheid meer. Die paar kleine witte lichtpuntjes die zijn overgebleven juichen wij alleen daarom al nog steeds van harte toe. De klaagzangen en het verholen leedvermaak van de anderen bij weer een slechte run nemen we daarbij op de koop toe.


Tam

@Marsel

Ik kan wel een paar voordelen van de grauwe grijze winter opnoemen t.o.v. de zomer (ik ben niet perse een winter- of zomerliefhebber, alles heeft zijn charmes):

- De zon komt laat op en gaat vroeg onder, de grijze deken zorgt ervoor dat ik niet verblind wordt wanneer ik moet reizen voor werk enzo en dat is prima.
- Wanneer de zon er dan wel is de meest prachtige kleuren in de lucht, net als in de zomer maar nu op een wat meer geschikt tijdstip.
- Mijn bed is gewoon net iets lekkerder dan in de zomer.
- Alle azijnzeikers bij wie het weer gewoon nooit goed is kom je buiten niet tegen, je kent ze wel "De feiten geven aan dat ik reden heb om te klagen" alleen het klagen heeft nog nooit voor een weersverandering gezorgd en daarmee geeft het ook weinig positiefs, een keertje klagen ok. Gooi het er maar uit, maar om dat nou iedere keer te moeten horen, vermoeiend haha.
- Bij buiten activiteiten heb je tenminste de ruimte, wandelen door de natuur zonder te struikelen over allerhande dagjes toeristen. Fietsen zonder al te veel pad blokkades van groepen.
- Na een dagje buiten lekker warm en knus weer in huis.
- Voor de mensen die niet van insecten houden, weinig tot geen insecten.
- Persoonlijk vind ik de donkerte gezellig, net als in de zomer bij de evenaar trouwens, gluhwein bij een kampvuur in je winterjas of marshmellows bij kampvuur in je zwembroek, de entourage van donker met verlichting maakt het mooi.
- ...

Ik kan nog wel even doorgaan, voor ieder seizoen trouwens, ik richt me alleen meer op de dingen die ik wel waardeer dan de dingen die ik niet waardeer, ook voor ieder seizoen trouwens.

Ed Deijkers

Ik hoorde deze week iemand op tv zeggen:"het weer is van slag", ik grinnikte, mijn vrouw vroeg waarom ik moest lachen. Ik zei" het weer is het weer, wij zijn van slag omdat het weer niet aan onze verwachtingen voldoet".
Het weer is zoals het is, de emoties komen later

Marsel

Heren hierboven dank voor de reacties! Er zitten zeker valide punten tussen. Ik vermoed dat het ook een stukje teruggang in zowel fysieke als geestelijke gesteldheid is als gevolg van het chronisch gebrek aan zonlicht. Ik ben fanatiek hardloper en visser en kom dus ook 's winters veelvuldig buiten maar heb bij lange na niet het energieniveau als in de zomer. Het weer is in de winter bovendien een behoorlijke belemmering voor beide hobby's. Laat ik het zo stellen, het weer moet niet teveel interfereren met mijn plannen. Mede daarom is het zomerhalfjaar blijvend favoriet. Zo zal iedereen z'n voorkeuren hebben.

@Wghstrfg
I agree. Als er een groep is die recht tot klagen heeft zijn het de winterliefhebbers.

JerryL

Ik mis toch wel een voordeel van de najaar/winterperiode; Bockbier! Winterbier! Wildseizoen. Beerpairing.

Heren, en dames(?) ik ben toch niet de enige bierliefhebber. Kijk pils kan je het hele jaar drinken, maar Bockbieren e.d. zijn in deze periode toch het lekkerst!   ::)

Ook dat stukje reerug, hert of eend smaakt nu heerlijk!

Eric

Citaat van: JerryL op di 09 jan 2018 - 15:41
Ik mis toch wel een voordeel van de najaar/winterperiode; Bockbier! Winterbier! Wildseizoen. Beerpairing.

Heren, en dames(?) ik ben toch niet de enige bierliefhebber. Kijk pils kan je het hele jaar drinken, maar Bockbieren e.d. zijn in deze periode toch het lekkerst!   ::)

Ook dat stukje reerug, hert of eend smaakt nu heerlijk!
Beerpairing :-\ :-\ :-\ :-\

JerryL

Excuses; Beerpairing moet ik toelichten. Je hebt foodpairing (ingrediënten die bij elkaar passen) beer-foodpairing (bier bij eten combineren) maar beerpairing als eigenlijk niet meer dan verschillende bieren die elkaar aanvullen. Je combineert bijvoorbeeld een bockbier met een stout en IPA. Noem maar wat.

Eric

Citaat van: JerryL op di 09 jan 2018 - 16:54
Excuses; Beerpairing moet ik toelichten. Je hebt foodpairing (ingrediënten die bij elkaar passen) beer-foodpairing (bier bij eten combineren) maar beerpairing als eigenlijk niet meer dan verschillende bieren die elkaar aanvullen. Je combineert bijvoorbeeld een bockbier met een stout en IPA. Noem maar wat.
Ahhh, ik begrijp 't! Gewoon veel dus...  ;D

zwoof

Citaat van: Marsel op di 09 jan 2018 - 13:47
Heren hierboven dank voor de reacties! Er zitten zeker valide punten tussen. Ik vermoed dat het ook een stukje teruggang in zowel fysieke als geestelijke gesteldheid is als gevolg van het chronisch gebrek aan zonlicht. Ik ben fanatiek hardloper en visser en kom dus ook 's winters veelvuldig buiten maar heb bij lange na niet het energieniveau als in de zomer. Het weer is in de winter bovendien een behoorlijke belemmering voor beide hobby's. Laat ik het zo stellen, het weer moet niet teveel interfereren met mijn plannen. Mede daarom is het zomerhalfjaar blijvend favoriet. Zo zal iedereen z'n voorkeuren hebben.

@Wghstrfg
I agree. Als er een groep is die recht tot klagen heeft zijn het de winterliefhebbers.

Haha, Marsel!  Wat kunnen mensen toch verschillen.  :) Bij mij is het juist andersom! De lucht is in de winter frisser en lijkt wel schoner, vooral als de temperatuur onder het vriespunt is , zoals vanmorgen. Het is alsof ik dan of ik juist meer energie heb bij het sporten.   In de zomer moet ik mij overal toe zetten, ik voel me dan vaak bedrukt, warm of klam en vooral lusteloos. In de winter heb ik daar totaal geen last van.   Ik hou dus meer van fris weer en een leuke bijkomstigheid is dat er geen ongedierte is in de winter. Geen vieze vliegen, muggen of brutale wespen die je de gezelligheid willen ontnemen.  Maar inderdaad, elk seizoen heeft zo zijn charmes,  zo ook de zomer.  Maar die is wat mij betreft vooral leuk voor als ik niks hoef te doen. Lekker vakantie vieren, op het strand luieren met uiteraard de koele zee binnen bereik voor de broodnodige afkoeling en natuurlijk de heerlijke avond terrasjes als het wat frisser is geworden.   ;)

vossejongk

Citaat van: zwoof op di 09 jan 2018 - 17:34bla

Koude lucht bevat meer "lucht" en dus meer zuurstof dan warme lucht, daardoor krijg je ook meer energie ;)

Bacci

Geen insecten is toch wel mijn grootste voordeel, man man man wat kunnen die dingen akelig en irritant zijn.
Ook heerlijk dat als het droog en windstil is, bewolkt dan wel zonnig met of zonder mist, die heerlijke stilte en frisheid, om op te snuiven.
En je kunt lekker tot rust komen omdat er ook veel minder mensen buiten zijn.
Niet zweten tijdens de winter is ook een voordeel, minder bacterien in de lucht als het vriest en ga zo maar door.
Enige jammere is inderdaad veel minder zon, maar opzich is dat niet zo erg als die overdag tenmiste schijnt rond het middaguur,
maar helaas. De net wel net niet sneeuwsituaties zijn erg frusterend maar wel rete spannend in dit kikkerland,
of dat een neerslagfront onverwachts blijft stagneren en het maar blijft sneeuwen.

En inderdaad MEER ZUURSTOF! voelt ook gewoon beter het ademen als het vriest.

Powered by EzPortal