Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226232 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

vossejongk

Zolang het in de VS tot zelfs in Texas en Florida ijskoud is zul je hier weinig kans hebben op serieuze winter. Depressiegeweld  dat daardoor ontstaat drukt alles weg... :(

Energizer85

De laatste jaren vaak meegemaakt. Virtueel lijkt het soms mooi op LT, maar t wordt vaak bijgedraaid de laatste jaren. We zullen geduld moeten hebben.

Een echte WC zit er niet in, dus wie weet zit er wel een winterse verassing in t verschiet. Vergeet niet dat de sneeuwsituatie van december ook pas laat (3 dagen van te voren) verscheen.

En, tja dit grijze winderige weer ben ik ook wel even zat, dus wel fijn dat we een ander weettype gaan krijgen

Wghstrfg

NOAA heeft de gegevens voor december binnen:



Ter vergelijking de plaatjes voor zachte en koude winters:



December 2017 heeft niet de signatuur van een zeer zachte winter. Ook niet ideaal voor een koude winter, het Groenlandhoog is te zwak.

Bijlage: de 10 hPa anomalie van december 2017. Hierop is de Canadian Warming te zien die bijgedragen heeft aan de extreme kou in de VS, eind december.

derkrelis


4seasons

Citaat van: vossejongk op do 04 jan 2018 - 22:24
Zolang het in de VS tot zelfs in Texas en Florida ijskoud is zul je hier weinig kans hebben op serieuze winter. Depressiegeweld  dat daardoor ontstaat drukt alles weg... :(

Behalve in Alaska, daar schaatst men in T-shirt :(
T-shirts in Alaska in Winter? With Record-Tying Temps, Yes
https://www.voanews.com/a/alaska-winter-weather/4190192.html

Zie ook deze beelden:




Ook de Nasa heeft met satellietbeelden de huidige winterstorm aan de oostkust en de temperaturen in de VS vastgelegd
https://eoimages.gsfc.nasa.gov/images/imagerecords/91000/91529/eastcoast_vir_2018004_lrg.jpg

https://eoimages.gsfc.nasa.gov/images/imagerecords/91000/91529/eastcoast_amo_2018004_lrg.jpg



Hier de actuele 5-daagse vooruitzichten op 1 pagina van Climate Reanalyzer (Climate Change Institute University of Maine)
http://cci-reanalyzer.org/wx/5day/


Zeer uitgebreid weersvooruitzichten voor Alaska:






dennis089

De winter kruipt weer langzaam voorbij.. De beste wintertijd gaat weer verloren ????

Joep

Ec komt op lange termijn weer met hoge drukgebied en winterkansen


Marsel

Citaat van: dennis089 op za 06 jan 2018 - 23:18
De winter kruipt weer langzaam voorbij.. De beste wintertijd gaat weer verloren ????

Yup, het gaat hard. Maar zolang het nog geen eind februari is kan het nog bitterkoud worden. Zaak is wel dat de blokkade van de komende week waarschijnlijk te ver noordoostelijk komt te liggen en daarmee de kou niet tot over de Benelux kan begeleiden. Een schampschot at best. Als het hoog niet westelijker uitkomt de komende dagen duurt het zomaar weer een week of twee voordat een eventuele nieuwe setup gerealiseerd kan worden. Dan zitten we dus al in de laatste decade van januari. En zo gaat de winter tot nu toe een beetje laf voorbij. Terwijl ik dit schrijf heerlijk warm achter glas in het flauwe winterzonnetje....je gaat verlangen naar licht en warmte. Laat het maar snel lente worden wat mij betreft  :D.

Snowfreak

zelfs in maart en april kan het nog hard winteren  :D.... hoewel ik hoop dat het niet gebeurd.

lans

We zitten in de eerste week van januari. Nou zo hard gaat dat dus niet.
achterhoek

TMCThomas

Ondanks dat het meteofictie is is dit wel een mooie Control-run van ECMWF Voor de sneeuwliefhebber (wellicht wat minder voor de ijs liefhebber)


Marsel

Citaat van: lans op zo 07 jan 2018 - 13:12
We zitten in de eerste week van januari. Nou zo hard gaat dat dus niet.

Nu inderdaad. Als het met de blokkade van de komende week niet lukt om de kou hier te krijgen, en daar lijkt het dus op, kunnen we zomaar weer twee weken verder zijn voordat er wederom iets zou kunnen gebeuren. Met dat oogmerk kun je stellen dat het hard gaat. Bovendien zijn de eerste koude opties pas vanaf grofweg volgend weekend.

@snowfreak
I agree, maar eenmaal in maart, zeker later in de maand,  zie je de zon overheersend worden. Alleen in extreme situaties kan het dan nog ijzig koud zijn. Krijg je na een nacht vorst een dagelijkse gang van 12 graden oid. Of tussen de winterse buien door een graad of 10. Zoiets. Ach we gaan het zien, voorlopig weinig bijzonder dat wintertje.


Joep

Ec op lange termijn sterk verbeterd met scandihoog.
Zie verschillen ec 0 en ec 12
Ben benieuwd naar de kaarten komende week

Via London southeast


Arend

In delen van Italië en Zwitserland wordt 2 tot 3 meter sneeuw verwacht, goed voor een code oranje aldaar. Dan kun je echt spreken van een pak sneeuw.  :D

https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/wintersport/zeer-zware-sneeuwval-italiaanse-alpen-en-zuid-zwitserland/3872/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Der RoX

Het voelt echt goed koud aan nu. We zien wel wat het weer gaat worden de 16e...
WiNtEr!!11!1!@

dennis089

Citaat van: Marsel op zo 07 jan 2018 - 14:12
Warm in zonnetje achter glas

Ik ben jaloers op je. Gisteren pas vanaf 16:00u een blauwe hemel. Te laat voor zon. En ook vandaag is de dag weer grijs begonnen. Deze winter is qua zonneschijn een van de verschrikkelijkste van de laatste jaren. Ik kan me niet herinneren wanneer er zo'n lange periode (vanaf eind november) zonder significante zonneschijn was. Dat ik de zon gezien heb is misschien wel zelfs op 1 hand te tellen en een hele dag zonneschijn is volgens mij maar een enkele maal voorgekomen ????

JerryL

Later we maar duimen voor wat kou... anders kan ik wederom de zomervoorspelling droppen; warme mei maand, teleurstellende juni maand. Natte juli en augustus. Redelijke september en dan herfst. Vorig jaar viel de zomer ook in Mei. De Noordzee moet flink afgekoeld in de winter anders plukken we weliswaar heerlijke vruchten in de lente maar nare vruchten in de zomer.

TaL

De kansen op structureel winterweer nemen zienderogen af met het verstrijken van de tijd in deze maand (februari daargelaten). We staan wss weer voor een hopeloze grijze tijd vast waarbij de uren zon op 1 hand te tellen zal zijn, dit wordt één van de verschrikkelijkste winters op het gebied van zon  :( , zomer, kom maar zo rap mogelijk terug!
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Eric

Citaat van: dennis089 op za 06 jan 2018 - 23:18
De winter kruipt weer langzaam voorbij.. De beste wintertijd gaat weer verloren ????
Voor mijn gevoel heb ik de zon al weken niet zien schijnen, ik kan je vertellen dat dat zéér deprimerend werkt....  >:(

Powered by EzPortal