Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226189 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Lucas

https://modeles.meteociel.fr/modeles/gfs/runs/2018010312/gfs-0-168.png?12

GFS gaat nu ook mee met EC.  ;)

Volgende zorgpuntje is dat de as van het hoog geen aspiraties krijgt om boven Europa te gaan nestelen.
Aanhoudende sneeuwval

Joep

ECMWF geeft geen krimp: mooi winters scenario voor 11 januari.

Jan Visser

derkrelis

Het Wordt Weer Spannend, De Site Is Trouwens Erg Verbeterd

***Bedankt voor het compliment!***

Joep


Gerard1995

Citaat van: Joep op wo 03 jan 2018 - 21:35
EC pluim versie 12.00 uur

Ik zeg weinig aan doen en zo maar laten komen.. krijgen we een superperiode 8) ook ff wat sneeuwsignalen erbij op en dan is het af..  :D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Extremissimorum

Reality check: oper EC is hardnekkig een koud scenario, maar ook hardnekkig een van de koudste. GFS volgt nog altijd niet echt.

Wel ontstaat er duidelijkere split: letterlijk het kan vriezen het kan dooien. Weinig sneeuwsignalen, ik verwacht niet dat het een van lange adem is.

Spannende dagen!

lans

Het begint eindelijk weer ergens op te lijken. Tenminste iets om te volgen daar wordt ik alleen al blij van.  Gfs probeert toch wel mee te gaan nu.

Spannend. Het kan nog alle kanten  op.
achterhoek

Marcellang

Pluimpje vanavond maar weer even bekijken  ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Energizer85

Eens... vanavond is een belangrijk moment welke kant de pluim opgaat. Behoorlijk veel spreiding nog en het kan nog alle kanten op. Interessant is het zeker...

GeneralDuke

Hmm nieuwste pluim van EC is een stuk warmer, zonde.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Global warming

Ziet er mooi uit volgende week. Droog vrij zonnig weer, graad of 5 en min rond 0.

Een diep winterse periode staat op geen enkele kaart. Schaatsen kunnen dan ook in het vet blijven  ;D

dennis089

blergh.. we kunnen weer een natte grijze dag aanvinken... deze winter is net zo verschrikkelijk als alle andere.. de WC staat gewoon weer te popelen na een dagje koude oostenwind.. nee van mij mag deze grijze natte vieze periode zsm voorbij zijn. nog maar 7 weekjes en dan zit de winter er weer op! op naar lente, warmte en licht.

Marcellang

Citaat van: dennis089 op do 04 jan 2018 - 11:27
blergh.. we kunnen weer een natte grijze dag aanvinken... deze winter is net zo verschrikkelijk als alle andere.. de WC staat gewoon weer te popelen na een dagje koude oostenwind.. nee van mij mag deze grijze natte vieze periode zsm voorbij zijn. nog maar 7 weekjes en dan zit de winter er weer op! op naar lente, warmte en licht.
Nee joh Dennis, geen WC na een dagje......valt mee een dag of 4 a 5 denk ?
En een volle WC ,nee heur !!
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Armand

Helaas is EC toch aan het bijdraaien richting GFS. Er kan best even een hoog boven Scandinaviƫ komen, maar we missen gewoon een serieus koude reservoir in het oosten. Daardoor denk ik hooguit wat nachtvorst en overdag rond normaal. Het lijkt wel allemaal even wat droger te worden, ook weer fijn.

Maar een echte winterse periode zit er voorlopig nog steeds niet in helaas

Marsel

Citaat van: dennis089 op do 04 jan 2018 - 11:27
blergh.. we kunnen weer een natte grijze dag aanvinken... deze winter is net zo verschrikkelijk als alle andere.. de WC staat gewoon weer te popelen na een dagje koude oostenwind.. nee van mij mag deze grijze natte vieze periode zsm voorbij zijn. nog maar 7 weekjes en dan zit de winter er weer op! op naar lente, warmte en licht.

Mja, dit schiet inderdaad niet op. Ik ben al lang blij dat we de kortste dag gehad hebben. Als het dan toch geen winter wil worden kunnen we in ieder geval weer langzaam  gaan bouwen naar het zomerhalfjaar!  Anderzijds duurt de winter nog lang en zijn er tot vroeg in maart nog genoeg winterse opties voor hen die er van houden. Dus in dat opzicht nog geen man overboord.

Wat ik overigens wel erg prettig vind aan het Scandinavische-/Baltische hoog waar de modellen voor volgende week op zinspelen, is dat het weertype wat droger en met vlagen wellicht wat zonniger kan gaan worden.

dennis089

Citaat van: Marsel op do 04 jan 2018 - 17:57
Mja, dit schiet inderdaad niet op. Ik ben al lang blij dat we de kortste dag gehad hebben. Als het dan toch geen winter wil worden kunnen we in ieder geval weer langzaam  gaan bouwen naar het zomerhalfjaar!  Anderzijds duurt de winter nog lang en zijn er tot vroeg in maart nog genoeg winterse opties voor hen die er van houden. Dus in dat opzicht nog geen man overboord.

Wat ik overigens wel erg prettig vind aan het Scandinavische-/Baltische hoog waar de modellen voor volgende week op zinspelen, is dat het weertype wat droger en met vlagen wellicht wat zonniger kan gaan worden.

zeker waar, er zullen nog genoeg opties komen voor winterweer, maar de ontwikkelingen stemmen mij niet blij gezind daarvoor. het is te vaak net niet, zoals afgelopen vrijdag bijvoorbeeld toen ik van Erfurt terug kwam over de autobaan richting keulen, ten oosten daarvan viel alles in de vorm van sneeuw. wij zitten hier gewoonweg te dicht bij de zee.

dat gezegd hebbende ben ik ook vrolijk gestemd als er idd wat droger weer gaat komen met die lang vermiste zonneschijn, zelfs in de wintermaanden is het lekker om de zon op je te voelen achter een raam.

gilleeesss

En de modellen lijken weer minder positief te zijn, was te verwachten imo

Joep

Volgens mij zijn de kaarten nog niet geschud. Na dinsdag/woensdag kan er nog van alles gebeuren.
Misschien ontstaat er wel een nieuw hoog volgende week?
We wachten het rustig af. Het koelt in ieder geval flink af in Europa.


TMCThomas

tja dat valt toch wel een beetje tegen ja. Van ijsdag naar 8 graden.


Gerard1995

Ik neig nu ook licht pessimistisch te worden over volgende week.. hoop dat de kaarten echt nog niet geschud zijn....
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Powered by EzPortal