Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226234 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Knetters GFS! 130 km/u in Noord-Holland volgens nieuwste berekening, wordt elke run meer.

Ook in heel Groot-Britannië wordt heel veel wind verwacht. Er wordt gesproken over een mogelijke stingjet, met windstoten tot boven de 150 km/u.

Windkracht 10 morgen is denk ik goed mogelijk. Weeralarm? Ik moet het nog maar zien. Maar dat Estofex met een level 2 komt, zegt wel wat.

EDIT: windstoot van 140 km/u in NW-Ierland.

Wghstrfg

Het ECMWF komt wederom met een prima run voor winterweer.

Zondag kan al interessant worden, met een sterk windveld en een grote temperatuurgradiënt. Winterse neeslag :-\



Het vervolg biedt volop kansen voor de langere termijn. Zou het dan toch gaan gebeuren?


raymond041

Toch gek dat de nieuwste ECMWF-run toch met maar windkracht 7 komt. Kan iemand uitleggen waarom daar zon verschil in zit met bijv GFS?
1e plaatje ECMWF, 2e plaatje GFS



Danny

Citaat van: Extremissimorum op di 02 jan 2018 - 19:50
Knetters GFS! 130 km/u in Noord-Holland volgens nieuwste berekening, wordt elke run meer.

Ook in heel Groot-Britannië wordt heel veel wind verwacht. Er wordt gesproken over een mogelijke stingjet, met windstoten tot boven de 150 km/u.

Windkracht 10 morgen is denk ik goed mogelijk. Weeralarm? Ik moet het nog maar zien. Maar dat Estofex met een level 2 komt, zegt wel wat.

EDIT: windstoot van 140 km/u in NW-Ierland.

Het zal vannacht en morgen flink gaan spoken inderdaad als we de modellen mogen geloven. Code rood zal er zo goed als zeker niet komen i.v.m. de lage maatschappelijke impact morgen. Half Nederland is nog met vakantie en dat zal een zwaar wegende factor zijn voor die afweging. Oranje in het NW-en (Noord Holland, Wadden en mogelijk Friesland) lijkt me een reële mogelijkheid met uitschieters die mogelijk de 120 km/u. gaan overschrijden. 

dennis089

11 graden in zuid zeeland, en windkracht 7, wat een monster storm  ;D

Edit windkracht 9!

NitroGenetics

windstoten van 141kmpu gemeten in zeeland, dat is toch wel hoog hoor :)

Gerard1995

Wow.. die windstoten gaan dus echt heel ver het binnenland in.. om 4 uur gewekt door een zee van wind die bijna alles wat verplaatsbaar is omver tilde.. nog weinig meegemaakt op deze manier..
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Jeroen22

Hier in Nieuwegein om 4;15 gewekt door een paar omgevallen bomen in de straat. Gelukkig op de weg gevallen ipv huizen. Maar wat een kracht en dat zo ver het binnenland in. Brandweer rijdt af en aan  :o

Joep

Code oranje!!

Er geldt vanaf 11 uur code oranje voor de provincies Noord-Holland, Friesland en Flevoland en het Waddengebied voor zeer zware windstoten op grote schaal van 100-120 km/uur, aan zee mogelijk lokaal 130 km/uur.

Elders in het land geldt code geel voor zware windstoten van 80-100 km/uur landinwaarts, in de kustgebieden vooral rond het middaguur van ca. 110 km/uur.

Aan het einde van de middag en in de avond neemt de wind langzaam af.


Lothiriel

Niet veel bijzonders hier, beetje wind en dat is het wel. Sterkste windstoten hebben misschien 70 km/u gehaald.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Jenkie

Vanuit Denekamp (Twente) waar het zowat windstil is: hoe ziet het komende winterprikje eruit? Al zicht op hoe lang het gaat duren?

GeneralDuke

Citaat van: Jenkie op wo 03 jan 2018 - 11:52
Vanuit Denekamp (Twente) waar het zowat windstil is: hoe ziet het komende winterprikje eruit? Al zicht op hoe lang het gaat duren?

GFS laat het Scandihoog alweer meteen wegtrekken naar het oosten, waarna weer een aantal lagedrukgebieden vanuit de oceaan over W-EU kunnen komen. EC is een stuk positiever, die laat het hoog echt een poosje nestelen rond Oslo, waardoor koude lucht langzaam over de Benelux kan uitstroom. Licht geholpen door een Azorenlaagje...
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jenkie

Citaat van: GeneralDuke op wo 03 jan 2018 - 12:27
GFS laat het Scandihoog alweer meteen wegtrekken naar het oosten, waarna weer een aantal lagedrukgebieden vanuit de oceaan over W-EU kunnen komen. EC is een stuk positiever, die laat het hoog echt een poosje nestelen rond Oslo, waardoor koude lucht langzaam over de Benelux kan uitstroom. Licht geholpen door een Azorenlaagje...

Ok, dankjewel! Afwachten dus.... Ik neem overigens dat windstille terug  :)

Joep

De operationele uitvoer van het ECMWF opteert voor een winters scenario volgende week. Onder invloed van een Scandinavische hogedrukblokkade transporteert een oostelijke tot noordoostelijke stroming koude (vries)lucht naar ons land. De 'oper' is tamelijk consistent en krijgt bijval van de controle run van het ECMWF, maar op de lange termijn is er nog wel veel onzekerheid. De Amerikaanse tegenhanger, het GFS, oogt niet echt winters: het Duitse weermodel ICON13 is redelijk in lijn met ECMWF.

Jan visser

pascal

Helaas zal EC toch GFS gaan volgen virtueele winter worst dus.
Pluim EC word steeds zachter, EC zal binnen 24 uur hetzelfde tonen als GFS.
NAO en AO zijn blijvend positief.

dennis089

helaas.. inmiddels begin ik me steeds meer af te vragen of er nog wel een zonnetje bestaat  :-\ wat is het al lang geleden dat ik die warmte daarvan heb kunnen voelen.. of het licht  >:( :( :o

Lucas

Citaat van: pascal op wo 03 jan 2018 - 15:26
NAO en AO zijn blijvend positief.

Dat is natuurlijk niet zo gek, de NAO en AO komen uit de computer van GFS, die volgen de GFS, heb ik eens gelezen.  Al moet wel gezegd worden dat GFS elke run ietsje beter wordt.
Vanavond en morgen gaat het er om spannen...
Aanhoudende sneeuwval

gilleeesss

Als het maar geen tweedeling wordt in de benelux.. :;)

Gerard1995

hoop idd op een mooie winterse periode.. zou mooi zijn na alle heftigheid van vandaag ;)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

winter

Zooo nog nooit hier zo'n harde wind meegemaakt (Eindhoven). In de nacht wakker van de harde wind en de zware regenval.

Powered by EzPortal