Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226137 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Franky46

Ben het wel een beetje moe dit saaie dompige weer regen mist regen en aan die natte drats heb ik ook niks aan op naar de lente zou ik zeggen heerlijk als de dagen weer gaan lengen Gelukkig zit ik komend weekend in Schwarzwald daar nog wel sneeuw genoeg ;D

Tyshane


Echt serieus? Mensen haken nu al af? De meteorologische winter is net begonnen en de astronomische winter moet nog starten, we hebben een top-sneeuw-situatie gehad vorige week (bij ons ligt nog steeds sneeuw) en nog is het niet goed? Allerlei opties voor de komende wintermaanden zijn nog open, we hebben nog 3 maanden te gaan.  :o :-X

jornonweer

Citaat van: Tyshane op ma 18 dec 2017 - 22:38
Echt serieus? Mensen haken nu al af? De meteorologische winter is net begonnen en de astronomische winter moet nog starten, we hebben een top-sneeuw-situatie gehad vorige week (bij ons ligt nog steeds sneeuw) en nog is het niet goed? Allerlei opties voor de komende wintermaanden zijn nog open, we hebben nog 3 maanden te gaan.  :o :-X
jup.. en het weerbeeld lijkt na kerst allesbehalve saai te worden zoals het er nu voor staat, mogelijk storm(en) meerdere actie koufronten, onweer...  8)
Danger is real, fear is a choice.

hesselsjoerd

Sinds een  week weer even de pluim bekeken.. te triest haha. Maar wie weet.. Hoe zit het met ssw trouwens?

GeneralDuke

Hmm ja die kaarten zijn nou niet echt om over naar huis te schrijven.
Op LT (tussen kerst en oudjaar) zie ik wel een aantal laagjes voorbijtrekken. Als daar er nou één van duikt zitten we (hopelijk) weer in de sneeuw. Laten we daar maar op hopen dan...
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

JerryL

Als sneeuw met de Kerst er niet in zit, dan maar duimen voor een Witte Derde Kerstdag, Vierde Kerstdag, Vijfde Kerstdag, Zesde Kerstdag, Oudjaarsdag of Nieuwjaarsdag.

Het steekt niet op een dag ;D ;D Onder druk wordt alles vloeibaar ;)

Armand

De kans op nog een winterse verrassing in 2017 neemt met de dag steeds verder af. Gezien de kaarten van de Opers en de pluimen van EC en GFS kunnen we die kans zelfs al meer richting een theoretische 0% brengen... De depressietrein lijkt flink op gang te gaan komen en zo wordt het voor hoge druk onmogelijk om een connectie met Groenland te maken of de boel stop te zetten. Met een beetje pech komen we hier niet meer zo snel uit (zoals vorige winters).

Nu hebben we nog januari en februari natuurlijk, maar dan moeten de kaarten weer volledig geschud gaan worden en dat kan nu eenmaal (te veel) tijd nemen. Nu heb ik hier niet veel verstand van, slecht globaal, maar ik kan me herinneren dat deze signalen voor het verwoesten van de Poolwervel en daarmee een volledig blokkerend patroon vaak al weken van te voren zichtbaar worden in een bepaalde laag heel hoog in de lucht... (sorry voor mijn Jip en Janneke-taal, maar ik weet de termen even niet meer hiervoor ;D)

Ik heb daar nog niet veel over gehoord of gelezen, dus lijkt mij niet dat er binnen een week of 2/3 een volledige omkeer van de luchtdrukverdeling kán komen überhaupt.. Misschien heeft iemand anders hier daar wat meer verstand over?

Wghstrfg


http://www.aer.com/science-research/climate-weather/arctic-oscillation

We hebben in de stratosfeer een Canadian Warming (CW). Hierdoor is de polaire vortex verplaatst richting Siberië.
Een SSW kun je krijgen door een verplaatsing (displacement) van de vortex, of een splitsing ervan. De effecten van een verplaatsing zijn minder sterk en langdurig dan van een splitsing. De verplaatsing van de vortex bij deze CW is niet genoeg voor een SSW.

Een SSW is sowieso zeldzaam in december. Ook dit jaar zal het er niet van komen. Voor een SSW heb je normaal gesproken een positieve AO nodig en een hoog boven Siberië. Die voorwaarden conflicteren met de effecten van een CW.

De CW veroorzaakt een afname van de zonale winden, ook in de troposfeer. Dat effect wordt langzaam minder tegen het einde van de maand.


https://www.netweather.tv/forum/topic/88772-stratosphere-temperature-watch-201718/?page=13

Helemaal aan het einde van de GFS-run van vanmorgen is er een nieuwe, redelijk sterke wave1-activity boven Siberië. De betrouwbaarheid is nog gering, of het zover komt hangt voor een groot deel af van de troposferische ontwikkelingen tot die tijd. Mocht het zover komen, dan hebben nog niet zomaar een SSW. De polaire vortex is sterk begin januari, er is nog heel wat opwarming nodig om tot een SSW te komen, als het al lukt.


http://www.wetterzentrale.de/de/topkarten.php?map=2&model=gfs&var=42&run=0&time=0&lid=OP&h=0&mv=0&tr=3#mapref

De huidige Canadian Warming is echter een goede premisse om alsnog een winterse periode te kunnen triggeren. Vorig jaar hadden we ook een Canadian Warming, zij het wat vroeger in de maand. Het bescheiden januariwintertje dat we daarna kregen kan ten dele aan de verlate effecten hiervan gelinkt worden. Tenslotte: ook zonder stratosferische impulsen kan het gaan winteren. Tot nu toe is de koppeling tussen de stratosfeer en troposfeer gering, tijdens het winterse weer van eerder deze maand was de stratosfeer 'gewoon' kouder dan normaal.


https://acd-ext.gsfc.nasa.gov/Data_services/met/ann_data.html


jornonweer

dat deze periode maar snel voorbij is.. hier word je depressief van
Danger is real, fear is a choice.

Global warming

Citaat van: jornonweer op do 21 dec 2017 - 12:34
dat deze periode maar snel voorbij is.. hier word je depressief van

Waarom? Dit weer heeft zoveel voordelen. Wegen zijn schoon, 's morgens geen ruiten krabben, zonder handschoenen op de fiets.

Deze maand komt er zelfs geen nachtvorstje meer. Misschien heeft 2018 wat voor de winterliefhebbers in petto.

Maar zelfs heel ver weg (tot 10 jan) lijkt er niets in het vat te zitten.

Of ziet iemand ergens een winters lichtpuntje?

Armand

Citaat van: Global warming op do 21 dec 2017 - 13:14
Waarom? Dit weer heeft zoveel voordelen. Wegen zijn schoon, 's morgens geen ruiten krabben, zonder handschoenen op de fiets.

Deze maand komt er zelfs geen nachtvorstje meer. Misschien heeft 2018 wat voor de winterliefhebbers in petto.

Maar zelfs heel ver weg (tot 10 jan) lijkt er niets in het vat te zitten.

Of ziet iemand ergens een winters lichtpuntje?


Ja, lid 18 van de GFS 06z run.... ;D


Maar even zonder gekkigheid, zoals ik eerder al schreef en hier blijf ik ook bij: We zitten in een verkeerde globale luchtstroom. Er zal flink wat moeten veranderen qua positie van hoog- en lagedrukgebieden en dit gebeurt niet binnen een paar dagen. Dat betreft enige voorbereiding. Van die voorbereidingen zijn nog geen significante signalen op het moment en in de nabije toekomst.

Neemt niet weg dat we de winter nu al kunnen afschrijven natuurlijk, maar voor de komende 2/3 weken voorzie ik in elk geval geen winterinval. Simpelweg gezien geen enkel model ook maar een kleine significante kans laat zien hierop. Er is natuurlijk ook altijd nog een kleine kans dat opeens alles wel nog gaat omdraaien, maar dat zal (in de Benelux) niet gauw gebeuren.

Misschien krijgen we tussen Kerst en Nieuwjaar nog wat winterse buien als alles meezit, maar voor de rest was december in hier in Zuid-Limburg gewoon, net als vorige jaren, een anti-winterse maand. Tot nu toe 3x nachtvorst en geen ijsdag. 10 december was wel even mooi: stevige sneeuwval in de ochtend, resulterend in een sneeuwdek van 2-5cm, wat helaas al voor 3 uur in de middag vrijwel weggesmolten was. In vrijwel de rest van Nederland volgde natuurlijk de sensationele 11 december, hier een plens water waar je niet goed van werd.....
Nee, ik zal deze maand qua meteologie alweer heel snel gaan vergeten ;)

AFTH14


Serge

In Nederland duurt een zachte of koude circulatie meestal 2 weken, dus daar zullen we ons bij neer moeten leggen.... Hoop alleen niet dat het nog een week geheel grijs blijft
Waar is mijn cape

maxzz

Groeten,
Richard

jandeventer

Hoop doet leven... Als ik kijk naar gfs lijkt het erop dat rond 2e kerstdag er een lichtelijke verbetering tot stand komt.weet niet of ik de kaarten verkeerd interpreteer maar kijk rijkhalsend uit naar de weerman bevindingen

vossejongk

Citaat van: Serge op do 21 dec 2017 - 20:13
Hoop alleen niet dat het nog een week geheel grijs blijft

Dat grijze weer wordt je idd niet goed van, November was ook al zo triest qua zonuren :(. De keren dat ik deze maand de zon heb gezien kan ik op 1 hand tellen geloof ik. :X

Nee doe dan maar kraakheldere luchten met -10 of +25 :P

ThaGhostNL

***Modbreak***

Door veranderingen in de layout en het toevoegen van het nacht thema op ons forum, worden de komende dagen een aantal onderdelen van het forum niet goed weergegeven. Met name de mobiele versie wordt niet goed weergegeven.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

TMCThomas

Toch nog een klein lichtpuntje voor de winterliefhebber. De dagen voor oud en nieuw zijn wat kouder en hier en daar kan er een winterse bui vallen. GFS berekent voor het noorden zelfs een dun sneeuwdekje. Helaas word dat kleine beetje kou volgens de huidige berekeningen gevolgd door extreme warmte voor de tijd van het jaar. maar dat is voor bij het afsteken van vuurwerk wel weer prettig ;)


Iedereen alvast een Vrolijk kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar!

Arend

Mogelijk een stevig windje op tweede kerstdag?

Modelbeoordeling:
Belangrijk aandachtspunt is het venijnige laagje dat dinsdagochtend (2e Kerstdag) het land moet gaan bereiken. Met name op de zuid(west)flank van dit laag kan een kleinschalig stormveld komen te staan met daarbij kans op (zeer) zware windstoten. De onzekerheid is tamelijk groot, de Hir12z ziet er bijvoorbeeld volstrekt anders uit dan EC06z. Ook het verschil tussen Hir06z en Hir12z is fors. Het EC-EPS (00z) komt met 50-80% kans op zware windstoten (> 75 km/h), de kans op zeer zware windstoten is niet groot (10-40%). Bij dit laatste speelt wellicht mee dat de ens-leden een lagere resolutie hebben dan de oper en de kansen op zeer zware windstoten wellicht lager uitvallen. De EC/00z en EC06z-opers zijn wel tamelijk enthousiast met zeer zware windstoten boven het zuidoosten van het land. Wel moet rekening worden gehouden met het feit dat EC bij het aanspreken van het diepe convectieschema (dat lijkt dinsdagochtend het geval) de windstoten een klasse overdrijft. Toch komt ook Ha38 met uitschieters > 100 km/h voor het zuidoosten.

Wind:
In de kustdistricten 6-7 Bft. In de nacht naar dinsdag en dinsdagochtend bij het laagje kans op (zeer) zware windstoten. De spreiding is op deze termijn echter nog dermate groot (zie modelbeoordeling) dat regionaliseren en kwantificeren van windstoten een lastige zaak is.

KNMI: Uitgifte: 24/12/2017 17.42 uur LT.

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas

Voor de 27e zijn de kansen weggevaagd maar vrijdag de 29e lijkt er toch best een kans te zijn op wat sneeuw

Powered by EzPortal