Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226153 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: Tyshane op do 14 dec 2017 - 13:30
Helemaal mee eens. Natuurlijk is de kans klein, maar ik hou me graag vast aan die kleine kans. Het zal idd niet de eerste keer zijn dat het anders loopt. Wie had er nou verwacht dat we begin december zo'n mooi pak sneeuw zouden hebben. Als we dat in de zomer hadden aangegeven, zou niemand ons hebben geloofd. ;) Maar goed, daar hebben we de kaarten voor, die die volgen we. En een beetje hopen, 'bidden' en duimen! :)

In de zomer een witte 11 december voorspellen is toch anders dan op 14 december geen witte kerst verwachten. Natuurlijk hoop ik op een witte kerst, en ja er is een minieme kans.

Maar om dan al die mogelijkheden, tenslotte meer dan 90% procent van de runs, te negeren en je te baseren op een koude oper, dan ben je gewoon niet realistisch.

Jaja, een kans is een kans, en het weer is onvoorspelbaar. Maar een wc zoals die nu in de runs zit, krijg je er niet snel uit, ben ik bang.
En nee, ik ben geen pessimist. Ik ben een winterliefhebber.

Tyshane

Citaat van: Extremissimorum op do 14 dec 2017 - 13:50
In de zomer een witte 11 december voorspellen is toch anders dan op 14 december geen witte kerst verwachten. Natuurlijk hoop ik op een witte kerst, en ja er is een minieme kans.
Maar om dan al die mogelijkheden, tenslotte meer dan 90% procent van de runs, te negeren en je te baseren op een koude oper, dan ben je gewoon niet realistisch.
Jaja, een kans is een kans, en het weer is onvoorspelbaar. Maar een wc zoals die nu in de runs zit, krijg je er niet snel uit, ben ik bang.
En nee, ik ben geen pessimist. Ik ben een winterliefhebber.

Ik heb het zelf niet over realistisch zijn. Als je het meteorologisch en statistisch gaat bekijken dan weet ik dat die kans klein is. En dat het zeker niet realistisch is. Maar we zijn hier op het forum niet alleen om de harde cijfers en indices te bespreken. We mogen ons toch ook even uitlaten over onze wensen en daar een beetje in wegzwijmelen.  ::)

Juist als winter- of weerliefhebber. Nee ik negeer geen runs, ik zie wat er aan de hand is, dat bedoelde ik ook met mijn laatste zin, de kaarten moeten we volgen en die geven weinig hoop, ik snap dus zeker wat je bedoelt. Maar ik hou goede hoop. Dat er toch iets geks gebeurt en het toch anders gaat... Hopelijk een selffulfilling prophecy! ;)

Extremissimorum

Citaat van: Tyshane op do 14 dec 2017 - 15:02
Ik heb het zelf niet over realistisch zijn. Als je het meteorologisch en statistisch gaat bekijken dan weet ik dat die kans klein is. En dat het zeker niet realistisch is. Maar we zijn hier op het forum niet alleen om de harde cijfers en indices te bespreken. We mogen ons toch ook even uitlaten over onze wensen en daar een beetje in wegzwijmelen.  ::)

Juist als winter- of weerliefhebber. Nee ik negeer geen runs, ik zie wat er aan de hand is, dat bedoelde ik ook met mijn laatste zin, de kaarten moeten we volgen en die geven weinig hoop, ik snap dus zeker wat je bedoelt. Maar ik hou goede hoop. Dat er toch iets geks gebeurt en het toch anders gaat... Hopelijk een selffulfilling prophecy! ;)

Ik kom misschien wat bot over; excuses daarvoor. :(

Maar ik denk dat we hetzelfde hopen. En natuurlijk mag je alle kansen en (ijdele) hoop hier bespreken. Het enige wat ik zeg is dat je je er niet te veel aan moet vasthouden, aangezien de ontwikkeling die aanstaande is zo stevig aanwezig is, en niet snel kan omslaan. GFS komt soms met rare runs, die vervolgens overgenomen worden door niet nader te noemen instanties, maar daarbij 'vergeten' dat het slechts 1 van de 50 runs is, en ook nog een van de koudste, zo niet dé koudste, en daarmee geen goede indicator is. Wat blijkt, in de volgende run zit 'ie weer bovenaan.

Misschien als we hard genoeg eraan denken, dat de weermodellen opeens met een ondersteuning voor dat scenario komen?  :P
En anders: januari, februari, maart (?) komen nog, genoeg kansen voor een winter. Ik schrijf die sowieso nog niet af, laat dat duidelijk zijn!  ::)

Tyshane

Citaat van: Extremissimorum op do 14 dec 2017 - 17:06
Ik kom misschien wat bot over; excuses daarvoor. :(

Maar ik denk dat we hetzelfde hopen. En natuurlijk mag je alle kansen en (ijdele) hoop hier bespreken. Het enige wat ik zeg is dat je je er niet te veel aan moet vasthouden, aangezien de ontwikkeling die aanstaande is zo stevig aanwezig is, en niet snel kan omslaan. GFS komt soms met rare runs, die vervolgens overgenomen worden door niet nader te noemen instanties, maar daarbij 'vergeten' dat het slechts 1 van de 50 runs is, en ook nog een van de koudste, zo niet dé koudste, en daarmee geen goede indicator is. Wat blijkt, in de volgende run zit 'ie weer bovenaan.

Misschien als we hard genoeg eraan denken, dat de weermodellen opeens met een ondersteuning voor dat scenario komen?  :P
En anders: januari, februari, maart (?) komen nog, genoeg kansen voor een winter. Ik schrijf die sowieso nog niet af, laat dat duidelijk zijn!  ::)

Excuses aanvaard, geen probleem hoor, zo heftig was het niet. :) Ja inderdaad, sommige weerburo's pakken 1 run eruit, een run die wel lekker klinkt om te benoemen in de krant. Daar waar nuances schaars zijn en zwartwit-taal lekker verkoopt. Maar wij hier op het forum weten beter nietwaar. ;)

Eens wat betreft de komende maanden. Het is leuk dat we zo vroeg in het seizoen al een mooi pak sneeuw hebben gehad, de echte wintermaanden moeten nog komen dus we hebben nog ruimschoots de tijd om andere winterse scenario's te krijgen. Echt zin in! Voor januari en februari dan. ;)

dennis089

wc zover t oog reikt.. dit patroon gaat lekker hardnekkig misschien wel definitief de winter om zeep helpen. eerste maand is sowieso gedaan. nog januari en februari over.

henkensjoeke

Citaat van: dennis089 op do 14 dec 2017 - 22:16
wc zover t oog reikt.. dit patroon gaat lekker hardnekkig misschien wel definitief de winter om zeep helpen. eerste maand is sowieso gedaan. nog januari en februari over.
kom nou heb je de nieuwe kaarten wel gezien van gfs,misschien met de kerst wel een winteraanval met sneeuw,direkt niet zo pestimistie zijn

Gerard1995

Citaat van: dennis089 op do 14 dec 2017 - 22:16
wc zover t oog reikt.. dit patroon gaat lekker hardnekkig misschien wel definitief de winter om zeep helpen. eerste maand is sowieso gedaan. nog januari en februari over.

Niet te voorbarig... waarom nu de moed al laten zakken terwijl niets nog zeker is?...
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

TMCThomas

Tja GFS blijft wel volhouden, nog steeds een witte kerst in de laatste run  :) ECMWF lijkt al iets dichter bij het scenario te komen maar moet van sneeuw en kou in Nederland nog niets weten. ook andere modellen laten nog niks bijzonders zien, maargoed het is dan ook nog ver weg


BD6

De spreiding in de nieuwste run Europees Model is groot maar geeft wel mogelijkheden

Snowfreak

oper van GFS blijft hardnekkig aan de koude kant... heb de indruk dat er er meer leden volgen


Gerard1995

Lees steeds meer instanties die langzaam om gaan schakelen naar de koude variant rond eind volgende week... na het weekend zal er langzaamaan meer duidelijk gaan worden.... er breekt iig een spannende periode aan waarin letterlijk alles kan gebeuren... en dat in de beste tijd van het jaar ::) ::) ::) (nog even verder dromen 8))
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

pascal

GFS is de enige die wat kou laat zien, de rest niet ( GEM, EC, UKMO ) dus dat dit uitkomt van GFS is bijzonder klein, zoals ik het zie dit jaar, december dus, geen winterweer.

dennis089

Citaat van: pascal op vr 15 dec 2017 - 13:38
GFS is de enige die wat kou laat zien, de rest niet ( GEM, EC, UKMO ) dus dat dit uitkomt van GFS is bijzonder klein, zoals ik het zie dit jaar, december dus, geen winterweer.

precies, het is enkel en alleen de operationele run van GFS met dat beeld. EC zit in de hardnekkige WC en vrijwel alle leden van GFS zitten ook in de hogere temperaturen. Niet voor niets schreef ik gisteren al december af en daar blijf  ik bij. nog 2 maanden winter te gaan dus

winter67

Citaat van: dennis089 op vr 15 dec 2017 - 16:11
precies, het is enkel en alleen de operationele run van GFS met dat beeld. EC zit in de hardnekkige WC en vrijwel alle leden van GFS zitten ook in de hogere temperaturen. Niet voor niets schreef ik gisteren al december af en daar blijf  ik bij. nog 2 maanden winter te gaan dus
pff nog dik 2 weken knap van je. Trek maar snel je conclusies weg. Zie helemaal geen wc alleen een tijdelijke zachte stroming rond kerst of iets ervoor is het juist toenemend aan het woorden

simonelgersma

Citaat van: dennis089 op vr 15 dec 2017 - 16:11
precies, het is enkel en alleen de operationele run van GFS met dat beeld. EC zit in de hardnekkige WC en vrijwel alle leden van GFS zitten ook in de hogere temperaturen. Niet voor niets schreef ik gisteren al december af en daar blijf  ik bij. nog 2 maanden winter te gaan dus

Doe mij ook zo'n glazen bol a.u.b.??  Vorig jaar alle leden voor totaalwinter, 1 dag later niks meer van over.......

Extremissimorum

Citaat van: winter67 op vr 15 dec 2017 - 18:09
pff nog dik 2 weken knap van je. Trek maar snel je conclusies weg. Zie helemaal geen wc alleen een tijdelijke zachte stroming rond kerst of iets ervoor is het juist toenemend aan het woorden
Citaat van: simonelgersma op vr 15 dec 2017 - 18:39
Doe mij ook zo'n glazen bol a.u.b.??  Vorig jaar alle leden voor totaalwinter, 1 dag later niks meer van over.......

Hij heeft wel gelijk. Ik zie graag winter, maar de overgrote meerderheid van de kaarten komt met warme scenario's. GFS oper is duidelijk een uitzondering.

Nee, de kans is niet 0%, maar de kans op gemiddeld winterweer voor december vele keren groter.  Maar blijf vooral kijken naar die paar koude opties, hoor. Maar kom hier dan niet over een paar dagen terug met teleugestelde of zelfs boze reacties wanneer het toch niet gaat gebeuren.

Gerard1995

Citaat van: Extremissimorum op vr 15 dec 2017 - 19:32
Hij heeft wel gelijk. Ik zie graag winter, maar de overgrote meerderheid van de kaarten komt met warme scenario's. GFS oper is duidelijk een uitzondering.

Nee, de kans is niet 0%, maar de kans op gemiddeld winterweer voor december vele keren groter.  Maar blijf vooral kijken naar die paar koude opties, hoor. Maar kom hier dan niet over een paar dagen terug met teleugestelde of zelfs boze reacties wanneer het toch niet gaat gebeuren.

En zo is het maar net... we mogen in een discussietopic naar alle opties kijken, en aangezien het een WINTERtopic is mag je ook naar al die koude opties kijken... het zijn er niet veel maar ze mogen hier wel genoemd worden... dat houdt dit topic een beetje levend... en als winterliefhebber is het best deprimerend als je niet naar de koude kant mag kijken van een enkeling omdat het te karig is:)......  maargoed.. over tot de orde van de dag en dat de discussie nog maar lang levendig mag blijven 8) 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Snowfreak


Extremissimorum

Citaat van: Snowfreak op vr 15 dec 2017 - 21:57
pluim is verschikkelijk  :-X

Nee, juist beter. Merkwaardige verkoeling op korte termijn. Echte verzachting blijft vooralsnog uit.
Sneeuwkansen voor zondagavond zijn daardoor ook flink gestegen. Interessante pluim!  ::)

Tyshane

Het is wel een beetje spannend zo, het is nog lang niet beslist en hoe klein de kansen ook zijn, er gloort toch een beetje hoop. Leuk om alle runs en pluimen weer te bekijken en de richting te proberen te ontdekken waar het heengaat.

Piet Paulusma schat de kans (gisteren) op 50% voor een witte kerst. Erg hoog vind ik: https://www.pietsweer.nl/piets-blog/2017/witte-kerst-50/ Vandaag komt hij met een herberekening, ben benieuwd. ;)

Powered by EzPortal