Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226074 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Gerard1995

leukleuk, kijk ff dagje niet en wat schetst mijn verbazing, at the moment komen de roze wolkjes weer tevoorschijn en dat net voor kerst... even blijven dromen nog mensen........ dromen mag, verwachten nog niet...beetje te twijfelachtig nog ;)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

jaapverheij

Pluim weer heel anders dan gisteren.(hoop doet leven) ;)

gilleeesss

Citaat van: Gerard1995 op wo 13 dec 2017 - 19:21
leukleuk, kijk ff dagje niet en wat schetst mijn verbazing, at the moment komen de roze wolkjes weer tevoorschijn en dat net voor kerst... even blijven dromen nog mensen........ dromen mag, verwachten nog niet...beetje te twijfelachtig nog ;)

Ja, EC moet er volgens mij nog niets van weten. Wat ook normaal is voor +240u

jornonweer

3 kwartier geleden zware windstoten hier in belgisch limburg met redelijke schade aan daken en bomen. 107km/u gemeten op mijn weerstation, 88km/u op een officieel meetpunt hier 25km vandaan. 119km/u op het weerstation van de plaatstelijke school hier. was even zeer stevig met ook onweer  :o
Danger is real, fear is a choice.

Eric


Jeroen22

Het schijnt dat er omgeving roelofarendsveens sneeuw gevallen is vannacht. Zie ook een tweet voorbijkomen van de weervrouw van rtl nieuws dat ze door de sneeuw rijdt.??  :D :D

Peter van H.

Hilversum en Amersfoort ook sneeuw. Het was even glad op lokale wegen. Kwam duidelijk onverwachts, want al het stooien is pas laat op gang gekomen

maxzz

In Kampen heeft het ook gesneeuwd. De straten waren (alweer) schoon, maar ik moest toch nog een 2cm sneeuw van mijn auto vegen
Groeten,
Richard

JerryL

Citaat van: Eric op wo 13 dec 2017 - 23:55
Het staat er echt!  ;D

Er staat dus op sommige apps/prognoses sneeuw voor Eerste Kerstdag ingetekend. Hopelijk blijft dit zo.... spannend ;D

Gerard1995

enorme hagel/sneeuwbui hier op de Veluwe.. alles weer wit, auto's moeten verplicht weer vaart minderen en met dat ik dit zeg wordt het weer droger.. wisselvallig vuil winterweer ;)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Extremissimorum

Kom kom, sneeuw tijdens de kerst? Dat is te mooi om waar te zijn.
Er is wel een tweedeling nog steeds te zien, maar dan hebben we het over een kans van minder dan 10%, nee, minder dan 5%.
Het is bijna een belediging om dat een kans te noemen. Ik zie verhalen verschijnen over die 'kans', en als je niet oppast, gaat iedereen dat overnemen en voor je het weet heb je weer een hype te pakken en een enorme teleurstelling achteraf.

Natuurlijk zie ik wel graag een witte kerst, maar:

Ik durf het nu al te zeggen: We krijgen GEEN witte kerst!

Joep

ECMWF opnieuw zacht op de lange termijn; 'oper' GFS (Amerikaanse model) een koude uitbijter!

jan Visser

jaapverheij

Toch zijn er bij ECMWF een 20% van de leden die ook kouder weer aan geven tijdens de kerst. ::)

Gerard1995

Citaat van: Extremissimorum op do 14 dec 2017 - 10:53
Kom kom, sneeuw tijdens de kerst? Dat is te mooi om waar te zijn.
Er is wel een tweedeling nog steeds te zien, maar dan hebben we het over een kans van minder dan 10%, nee, minder dan 5%.
Het is bijna een belediging om dat een kans te noemen. Ik zie verhalen verschijnen over die 'kans', en als je niet oppast, gaat iedereen dat overnemen en voor je het weet heb je weer een hype te pakken en een enorme teleurstelling achteraf.

Natuurlijk zie ik wel graag een witte kerst, maar:

Ik durf het nu al te zeggen: We krijgen GEEN witte kerst!

Komen we 25 december nog wel ff op terug...  ;D ;D ;D zolang de kans er is mogen we het niet 100% achter ons neer leggen.. het zal niet de eerste keer zijn dat de kaarten toch weer anders geschut worden 8)
Verder 100% met je eens.. tis niet realistisch genoeg om er over te gaan hypen.. dan moeten de kaarten minstens de komende 7 dagen een stijgende lijn moeten laten zien voor koning winter... en anders wordt het gewoon een vloeibare kerst ;)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Snowfreak

om nu te zeggen dat we geen witte kerst krijgen is net zo belachelijk als te zeggen dat we wel een witte kerst gaan krijgen
het is nog 10 dagen +,
we zien het wel


maar zoals marsel aanhaalde, patronen in noordelijk halfrond zijn niet echt bevorderlijk voor winter weer..jammer genoeg.

wat wel positief is, is dat er meer kou richting Noordwest rusland/oost europa op middenlange termijn aan het gaan is:



winter67

Wat een heerlijke run van gfs en wat een pessimisten hier met tot januari wc en geen winter tot 2018 en geen witte kerst hebben jullie allemaal een glazen bol? Het weer blijft onvoorspelbaar... En ja het word zachter maar rond de kerst zit echter de kou dichtbij. Wat in de gfs run ook te zien is het hoog schuift naar Rusland waardoor er een oostcirculatie opgang komt. In Rusland is het koud genoeg volgens de run om hier vorstdagen te maken. Het is mt kan nog van alles veranderen. Maar een witte  (winterse) kerst schrijf ik niet af

Marsel

Citaat van: winter67 op do 14 dec 2017 - 12:08
Wat een heerlijke run van gfs en wat een pessimisten hier met tot januari wc en geen winter tot 2018 en geen witte kerst hebben jullie allemaal een glazen bol? Het weer blijft onvoorspelbaar... En ja het word zachter maar rond de kerst zit echter de kou dichtbij. Wat in de gfs run ook te zien is het hoog schuift naar Rusland waardoor er een oostcirculatie opgang komt. In Rusland is het koud genoeg volgens de run om hier vorstdagen te maken. Het is mt kan nog van alles veranderen. Maar een witte  (winterse) kerst schrijf ik niet af

Jaja, en kijk nu eens naar het ensemble wat bij die 06z run hoort.... ;D

Snowfreak

Citaat van: Marsel op do 14 dec 2017 - 12:53
Jaja, en kijk nu eens naar het ensemble wat bij die 06z run hoort.... ;D

ja maar de GFS blijft hardnekkig aan de koude kant de afgelopen dagen.. en als dat gebeurd begin ik me wel vragen bij te stellen...
maar goed het is nog lang en de modellen liggen ver uit elkaar. om nu te zeggen dat wel of geen witte kerst gaan krijgen heeft geen zin.

6z gfs ens brussel:


Tyshane

Citaat van: Gerard1995 op do 14 dec 2017 - 11:28
Komen we 25 december nog wel ff op terug...  ;D ;D ;D zolang de kans er is mogen we het niet 100% achter ons neer leggen.. het zal niet de eerste keer zijn dat de kaarten toch weer anders geschut worden 8)
Verder 100% met je eens.. tis niet realistisch genoeg om er over te gaan hypen.. dan moeten de kaarten minstens de komende 7 dagen een stijgende lijn moeten laten zien voor koning winter... en anders wordt het gewoon een vloeibare kerst ;)

Helemaal mee eens. Natuurlijk is de kans klein, maar ik hou me graag vast aan die kleine kans. Het zal idd niet de eerste keer zijn dat het anders loopt. Wie had er nou verwacht dat we begin december zo'n mooi pak sneeuw zouden hebben. Als we dat in de zomer hadden aangegeven, zou niemand ons hebben geloofd. ;) Maar goed, daar hebben we de kaarten voor, die die volgen we. En een beetje hopen, 'bidden' en duimen! :)

JerryL

In elk geval zijn de kansen dit jaar beter dan vorig jaar. En we zijn al een beetje verwend.

Met een Witte Kerst bedoeld het KNMI op beide dagen een gesloten sneeuwdek in de Bilt. Dan komen ze op 7% kans. Die voorwaarden maakt het inderdaad lastig. De vraag is echter hoe groot de kans is als 1 dag met sneeuw evt zonder gesloten dek ook zou meetellen.

Powered by EzPortal