Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226112 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 25 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Valt me hier nog reuze mee. Max temperatuur was 3 graden en op de straat waar auto's reden na valt het mee met de drap. Op het gras ligt zeker nog 10+ CM en ook alle 5 de sneeuwpoppen van toch wel 1.80M hoog. (Ja het zijn er 5 geworden :P) Staan nog Fiers overeind zonder veel last van de dooi. Kijken of ik met 1 van de sneeuwpoppen de kerst kan halen.  ;) (dan moet er natuurlijk geen WC komen)
EDIT: voor de mensen die toch nog graag wat vlokjes al dan niet natte zien dwarrelen. In het midden en noordoosten van het land kan morgenochtend wat natte sneeuw vallen (misschien dat dit blijft liggen op de sneeuw die reeds gevallen is)

Donderdagochtend volgens Harmonie hetzelfde verhaal maar dan voor het hele land.
Hirlam en alaro geven ongeveer hetzelfde aan.

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op di 12 dec 2017 - 17:26
Zeker gezien de LT waarin de PV zich tot in perfectie herstelt en daarmee zeer waarschijnlijk de WC aanzwengelt. Vermoedelijk resulteert eea in de dagen voor kerst in een Eurohoog met zuidwestelijke stroming voor onze omgeving...

Maar alvast een korte verklaring van termen (correct me if I'm wrong):

LT: lange termijn (evenzo KT en MT)
PV: polar vortex (poolwervel), het lagedrukgebied dat altijd boven de pool aanwezig is. Koude-uitbraken zijn meestal een gevolg van een verstoring in dat laag, in het ideale geval wanneer het vanuit Rusland uitzakt over Europa. In dat geval is het bibberen bij -10.
Eurohoog: hogedrukgebied boven C-EU, daardoor is het hier meestal wel lekker weer met een zonnetje (of we hebben last van subsidentie - een laag bewolking waar de zon maar moeilijk doorheen breekt in de winter) en doorgaans niet al te extreme temperaturen. 's Nachts kan het wat vriezen onder heldere hemel.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op di 12 dec 2017 - 20:27
Maar alvast een korte verklaring van termen (correct me if I'm wrong):

LT: lange termijn (evenzo KT en MT)
PV: polar vortex (poolwervel[\i]), het lagedrukgebied dat altijd boven de pool aanwezig is. Koude-uitbraken zijn meestal een gevolg van een verstoring in dat laag, in het ideale geval wanneer het vanuit Rusland uitzakt over Europa. In dat geval is het bibberen bij -10.
Eurohoog: hogedrukgebied boven C-EU, daardoor is het hier meestal wel lekker weer met een zonnetje (of we hebben last van subsidentie - een laag bewolking waar de zon maar moeilijk doorheen breekt in de winter) en doorgaans niet al te extreme temperaturen. 's Nachts kan het wat vriezen onder heldere hemel.

Correct! Ik vermoed dat we dit jaar geen winter meer hoeven te verwachten. Het patroon wordt alsmaar zonaler waarbij dat Eurohoog prominent aanwezig is in vrijwel alle uitvoer en waarschijnlijk voor langere tijd ons sturende systeem wordt. Winterweer? Op wellicht een laatste stuiptrekking deze week na in geen velden of wegen te bekennen voorlopig. Enige optie is een inversie-/stralingswintertje onder de vleugels van het hoog (langste nacht komt eraan). Zie EC12 op de LT. Afwachten maar weer...

TMCThomas

Pluim lijkt trouwens wel iets positiever te zijn geworden, Ja het is nog steeds grotendeels warm weer op lange termijn, maar enkele leden hebben zich nu bij de koudere kant gevoegd. Er zitten er zo ruwweg 10 leden onder de 5 graden lijn. Spreiding is in ieder geval iets groter. GFS wil daar overigens niets van weten en heeft maar 1 enkel lid dat de kou in gaat.

Overigens de komende dagen toch nog wel sneeuwkansjes, zal vooral natte sneeuw worden maar zorgt wat mij betreft toch voor een gezellige sfeer.  :)

Snowfreak

purpere monster (=pv) is terug thuis boven groenland..


AFTH14

Zijn we daar blij mee, als winterliefhebbers?

TMCThomas

Citaat van: AFTH14 op di 12 dec 2017 - 22:53
Zijn we daar blij mee, als winterliefhebbers?
Niet bepaald nee  :-\

JerryL

Kans voor een Witte Kerst wordt zo flink de nek omgedraaid. Van 30% naar 2 á 3% :-\ Hopelijk veranderd het ook net zo rap in positief.

Remy

Lol de regen hier is overgegaan in sneeuw :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

dennis089

Weerplaza: We krijgen herfstweer en een groene kerst
Het is voorlopig gedaan met de winter. Komende dagen vindt een overgang plaats naar wisselvallig weer met regen, wind en temperaturen ruim boven het vriespunt. Dat blijft zo tot en met de kerstdagen, verwacht Weerplaza.

Heerlijk gewoon... We gaan weer verder met de herfst.. 6 maanden lang elk jaar

Der RoX

Witte kerst is uiterst zeldzaam toch?
WiNtEr!!11!1!@

henkensjoeke

lt termijn gfs een pracht kaaeten, maar ja het is lange termijn he

Jasneker

Tjonge tjonge, hebben we net een paar dagen mooi winterweer gehad met sneeuw, wat we andere jaren niet eens zagen, is het meteen weer kommer en kwel.
De winter is net begonnen, voor we gaan klagen zullen we ff wachten tot 1 maart misschien?
8)

TaL

Vandaag is het toch maar een triestige bedoening. Regen, grijs en de sneeuw die smelt, de keerzijde van sneeuw. Als het dooit is het meteen deprimerend, een voordeel is dat het rap weg zal zijn met die regen. Er wordt blijkbaar vrij veel regen verwacht. Op naar de volgende kansen  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Citaat van: Jasneker op wo 13 dec 2017 - 12:34
Tjonge tjonge, hebben we net een paar dagen mooi winterweer gehad met sneeuw, wat we andere jaren niet eens zagen, is het meteen weer kommer en kwel.
De winter is net begonnen, voor we gaan klagen zullen we ff wachten tot 1 maart misschien?
8)

Maar het ís ook gewoon kommer en kwel voorlopig  ;D. De afgelopen paar dagen waren, zeker de maandag, een enorm lucky shot in een frissere episode zonder body. We hebben het maximale er uit geperst gekregen, maar het neemt de aanstaande antiwinter setup niet van de kaarten. Voorlopig is het, op een laatste stuiptrekking deze week na, vermoedelijk t/m kerst en mogelijk dit jaar wel gedaan met winterweer. De patronen die je nu ziet verschijnen zitten voor je het weet twee weken vast...

Armand

Inderdaad de modellen zijn het er al lange tijd mee eens: We krijgen een periode zonder significant winterweer te verwerken. Het beroemde Eurohoog komt weer tevoorschijn en zoals Marsel ook al aangeeft kan dit enkele weken gaan duren zelfs. Nu lijken we meer onder invloed van het hoog te blijven, dan onder invloed van lagedrukgebieden. De temperaturen zullen dan ook niet abnormaal hoog gaan uitkomen, zoals GFS pluim voor Zuidoost mooi laat zien:



Uit de pluim en setup van de weerkaarten kan men dus concluderen dat winterweer tot zowat begin januari erg onwaarschijnlijk is. Helaas het is niet anders, december heeft voor een groot deel van het land in elk geval al een paar dagen kort, maar heftig winterweer geleverd. Maar over het algeheel gezien, denk ik niet dat deze maand echt de boeken in gaat als winterse decembermaand, al blijft die langdurige code rood voor zo'n groot deel van het land wel erg speciaal.

Ikzelf kan het me nog steeds allemaal niet goed voorstellen, hier was het gewoon kletsnat met overdag dik 7 graden. Echter 1 uurtje rijden richting het Noordwesten bracht blijkbaar een hele andere wereld. Ik ben zelf maar thuis gebleven in de regen, ik ga het gevaar en files niet opzoeken dan ;)

jornonweer

Citaat van: Armand op wo 13 dec 2017 - 13:21


Ikzelf kan het me nog steeds allemaal niet goed voorstellen, hier was het gewoon kletsnat met overdag dik 7 graden. Echter 1 uurtje rijden richting het Noordwesten bracht blijkbaar een hele andere wereld. Ik ben zelf maar thuis gebleven in de regen, ik ga het gevaar en files niet opzoeken dan ;)

inderdaad. echt bijzondere situatie.. hier in bree (noord belgisch limburg) lag 8 tot 11cm terwijl 20km zuidelijker in genk amper 2cm lag.
Danger is real, fear is a choice.

Maxim

GFS 12z komt plots met sneeuwdek in België voor 25 december, het is ver maar dromen mag he :D

gilleeesss

Citaat van: Maxim op wo 13 dec 2017 - 17:47
GFS 12z komt plots met sneeuwdek in België voor 25 december, het is ver maar dromen mag he :D

Rond 23dec lijken sommige leden van gfs idd weer iets van winterweer te tonen. Maargoed, het is nog ooo zo ver weg, maar volgens mij moeten we rond 23december in de gaten houden de komende dagen. Wie weet komt er een bepaalde trend & een kans op een nieuwe prik(je)

TMCThomas

Inderdaad nog te Verweg maar toch leuk dat er weer kansjes te voorschijn komen. Ik teken hier overigens wel voor!



Helaas nog wel meteo-fiction  ;)

Powered by EzPortal