Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226104 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

GeneralDuke

Citaat van: TimK21 op ma 11 dec 2017 - 13:08
Code rood. Is dat echt nodig? Tot nu toe veel lagere intensiteit dan gister, en toen was het code oranje. Wat zijn dan precies de criteria?

Citaat van: ThaGhostNL op ma 11 dec 2017 - 13:10
De weer codes zijn niet meer gebaseerd op de intensiteit van het weer, maar in hoeverre Nederland ontwricht wordt door de intensiteit van het weer.
Met name de problemen die worden verwacht tijdens de spits is een code rood waardig.

Antwoord is bijna compleet: voor codes geel en oranje bestaan wel degelijk nog weercriteria. De criteria voor rood zijn dezelfde als die voor oranje, maar als er inderdaad een grote kans is op maatschappijontwrichtende omstandigheden zoals dat prachtig heet, dan is dat een reden om op te schalen naar rood. Ik vermoed dat de situatie van gisteren ook code rood waardig was.

Citaat van: boucheron op ma 11 dec 2017 - 13:29
Al zoveel gehoord en gelezen over de  wc echter snap ik er nog erg weinig van wat hier mee bedoeld wordt,, zou jij mij een korten begrijpelijke uitleg kunnen geven? bij voorbaat dank

WC staat volgens mij voor westcirculatie. Het patroon dat we in Nederland vaak hebben: fronten vanuit de Atlantische oceaan wat vaak neerkomt op grijs, regen, +7 graden. Dat is niet echt het beste scenario voor winterliefhebbers.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

winter67

Citaat van: Armand op ma 11 dec 2017 - 13:29
Zachtere lucht sijpelt verder richting het noorden, maar zal waarschijnlijk niet veel verder komen.

Hele rare gedachten dat er op veel plekken enorme chaos op de weg is/wordt, terwijl hier gewoon helemaal niks aan de hand is.
Ik meld hier ook regen. ..

Farid_A

Citaat van: boucheron op ma 11 dec 2017 - 13:29
Al zoveel gehoord en gelezen over de  wc echter snap ik er nog erg weinig van wat hier mee bedoeld wordt,, zou jij mij een korten begrijpelijke uitleg kunnen geven? bij voorbaat dank

Met een WC wordt een West Circulatie bedoeld, wat zoveel betekend als een non stop trein van westenwinden met alles wat daarbij meekomt (wind, regen, herfstachtig). Daar hebben wij hier in West Europa natuurlijk niet veel aan als je winters weer wilt.

Adrie

Sneeuwt lekker door hier in Den Bosch kom maar op met die 25 cm

boucheron

Citaat van: GeneralDuke op ma 11 dec 2017 - 13:33
WC staat volgens mij voor westcirculatie. Het patroon dat we in Nederland vaak hebben: fronten vanuit de Atlantische oceaan wat vaak neerkomt op grijs, regen, +7 graden. Dat is niet echt het beste scenario voor winterliefhebbers.
Thanks voor de uitleg

Citaat van: Farid_A op ma 11 dec 2017 - 13:35
Met een WC wordt een West Circulatie bedoeld, wat zoveel betekend als een non stop trein van westenwinden met alles wat daarbij meekomt (wind, regen, herfstachtig). Daar hebben wij hier in West Europa natuurlijk niet veel aan als je winters weer wilt.
ook jij bedankt;)

***Edit: Post aangepast door moderator***

Extremissimorum

Citaat van: winter67 op ma 11 dec 2017 - 13:33
De code betreft voor straks neem ik aan dan klopt het wel

"Straks"? Morgen of zo? Nee, het is nu al bezig, en onterecht als je het mij vraagt. Maar ja, GFS kan ook moeilijk omgaan met een stuk land tussen water aan drie kanten (lees: Noord-Holland). Of is het omdat hier veel polders zijn? Ik vind het vreemd.

Straten worden wit waar gestrooid was, accumulatie is volgende stap.

Lothiriel

Die 10 cm sneeuw van het KMI is toch ergens anders gevallen  ???

Enige kans op nog wat nieuwe sneeuw voor België?
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

TMCThomas

Heel gek, Volgens de radar zou het hier nu droog moeten zijn maar het komt nog steeds met bakken uit de lucht zetten, tegelijkertijd gaat de temperatuur licht omhoog naar nu al 0.3 graden. Terwijl op alle officiële KNMI weerstations rondom Heteren het juist vriest.
EDIT: Sneeuw begint nu duidelijk te dooien bij 0.5 graden. Wist niet dat de dooi zover het land op zou komen. Iemand hier in de omgeving (Wageningen/Arnhem/Nijmegen) die kan bevestigen dat de temperatuur ook bij hen stijgt?

GeneralDuke

Citaat van: TMCThomas op ma 11 dec 2017 - 13:42
Heel gek, Volgens de radar zou het hier nu droog moeten zijn maar het komt nog steeds met bakken uit de lucht zetten, tegelijkertijd gaat de temperatuur licht omhoog naar nu al 0.3 graden. Terwijl op alle officiële KNMI weerstations rondom Heteren het juist vriest.

Alternative facts
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Mdelaat97


sneeuw040

Iemand enig idee hoe ver de zachte lucht gaat komen en wanneer er weer koude lucht richting het zuidoost brabant komt? Zitten hier vanmiddag waarschijnlijk net in de regen????

JerryL

Stortsneeuw hier in Zaandam. Het sneeuwt heel erg hard. Dikke vlokken.

JerryL

Wellicht zo dik omdat het meer vloeibaar wordt? Het wordt regen als ik berichten uit Leiden en Dordrecht mag geloven.

xzaz

Citaat van: JerryL op ma 11 dec 2017 - 13:48
Wellicht zo dik omdat het meer vloeibaar wordt? Het wordt regen als ik berichten uit Leiden en Dordrecht mag geloven.
Dat is mooi. Kreeg ook al berichten uit Zevenhuizen dat het al bijna regent.
De winter is nog niet eens begonnen!

Extremissimorum

Neerslaggebied is aan het activeren. Mooi te zien op de radarbeelden.
Sneeuwt nu al lekker door hier, en kan de hele middag en avond nog door gaan.

Bring it!  ::) ::)

Johannes96

In Vlissingen is het allemaal sneeuw, net met een kennis van me uit Vlissingen gebeld.

Johannes96

Citaat van: Extremissimorum op ma 11 dec 2017 - 13:52
Neerslaggebied is aan het activeren. Mooi te zien op de radarbeelden.
Sneeuwt nu al lekker door hier, en kan de hele middag en avond nog door gaan.

Bring it!  ::) ::)

Idd, eergisteren leek dat het nw en noorden veel sneeuw zou gaan pakken, gisteren leek het er niet echt op maar nu wel weer, via de randstad richting hoorn idd en dan richting oosten, friesland, groningen etc.

Markos

Het neerslaggebied zou toch gaan kantelen? Of gaat het nu van zuid naar noord trekken?

winter67

Het begint weer te activeren in het zw. Hier nog altijd motregen en dooit hard echt zonde. Regen gaat hier snel.over in sneeuw

Bigfoot

Citaat van: Extremissimorum op ma 11 dec 2017 - 13:52
Neerslaggebied is aan het activeren. Mooi te zien op de radarbeelden.
Sneeuwt nu al lekker door hier, en kan de hele middag en avond nog door gaan.

Bring it!  ::) ::)

het lullige voor jou is dus dat het activerende gedeelte jou niet bereikt,vandaar ook geen code rood.

Powered by EzPortal