Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226226 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 26 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Marsel op zo 10 dec 2017 - 16:20
Waarom denk je dat ik zoveel online ben vandaag ;). Uiteraard is dit mooi. Zeker als een depressie zo dichtbij langs trekt. Alleen dat voor de winter zo kenmerkende eindeloos ongefundeerde zonder-in-de-materie-gedoken-te-hebben-LT-'gelul' vind ik volkomen nutteloos. Vooral omdat de meesten zich per run in de boot laten nemen, met als gevolg een hoog jantje lacht- jantje huilt gehalte. Maar dat is puur mijn bescheiden mening :D. Maar van zo'n nowcastdag als vandaag kan ik zeer zeker genieten!

EDIT: 8bft uit west tot zuidwest in Zeeland momenteel. Hier een soort van serene rust in de voorkamer van de depressiekern. Vrijwel windloos terwijl we eerder vandaag nog een 4-5bft uit zuidoost tijdens de zware sneeuwval te pakken hadden. Dat belooft wat straks voor de gebieden zuid van de kern....

Mijn bescheiden mening is dat hier op het forum over het weer lullen sowieso nutteloos is. Maar het is wel een alleraardigst tijdverdrijf. Ook dat jantje lacht en huilt gehalte is best fascinerend. Leve het (S)nowcasten en dat het nog maar lang winter mag zijn!     :D :D

Joep

Kern van het laagje voor Hoek van Holland, trekt de komende uren ongeveer over Utrecht naar Enschede.
Ten noorden ervan nog meer sneeuw, in het uiterste zuiden van NL en in Belgie regen en tijdelijk duidelijk zachter.

weer& radar

GeneralDuke

Als het +5 is, hoe hard smelt sneeuw dan? Ik snap dat dit een beetje een loze vraag is vanwege de onmogelijke verscheidenheid aan variabelen, maar ik was benieuwd naar hoe hard het gaat als het straks +5 is met windkracht 5 of 6 (in Nijmegen waait het meestal niet harder dan dat). Is 5 cm per uur ofzo een redelijke hoeveelheid?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

martijn

Zitten we noorden van de veluwe goed 8)

Weerextrem

Citaat van: martijn op zo 10 dec 2017 - 16:45
Zitten we noorden van de veluwe goed 8)

Tot en nu nog wel... maar kijk uit. laat je niet verassen.

Dooi treedt nu hard in hier, voor mij is het niet erg

Joep

Kaartje Weerplaza sneeuw voor morgen

Joep

Weerkaarten voor maandag ogen behoorlijk spectaculair qua sneeuw.
In de middag transformeert de neerslag opnieuw naar sneeuw met een sneeuwdek tot 20 cm volgens het Amerikaans weermodel.

noodweerbenelux

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op zo 10 dec 2017 - 16:07
Het heeft hier ook 90% van de tijd gesneeuwd bij temperaturen iets boven nul, dus van echte dooi is niet eens sprake. In principe zit jij nog in de koude lucht maar is de intensiteit van de neerslag niet hoog genoeg om het ook daadwerkelijk tot een sneeuwdek te laten komen. De écht zachtere lucht zit zuid van het front. De vraag is of die zo ver noordelijk als Hoorn komt. Ik betwijfel dat.

Vandaag is een rollercoaster. Nu sneeuwt het weer flink door hier en worden de straten WEL wit. Accumulatie wil het nog niet noemen, maar zit er wel tegenaan nu. Het is al witter dan het de hele dag geweest is.

Citaat van: Joep op zo 10 dec 2017 - 16:47
Kaartje Weerplaza sneeuw voor morgen

Dat lijkt me een beetje te optimistisch.

Citaat van: Joep op zo 10 dec 2017 - 16:58
Weerkaarten voor maandag ogen behoorlijk spectaculair qua sneeuw.
In de middag transformeert de neerslag opnieuw naar sneeuw met een sneeuwdek tot 20 cm volgens het Amerikaans weermodel.

noodweerbenelux

En dit is de cumulatieve hoeveelheid sneeuw, inclusief vandaag. Geeft een vertekend beeld.

Gerard1995

Kortstondig onder 0 en nu dikke druppels regen.. nu weer net boven 0.. hoop dat hier de grens stagneert.. anders gaat de veluwe er toch nog aan geloven;)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

TMCThomas

warme lucht begint hier binnen te druppelen nu 0.5 graden op 4 meter en 0.2 graden op 1 meter hoogte.
EDIT: KNMI heeft het er maar moeilijk mee, website ligt er bijna helemaal uit. Daardoor ook geen actuele temperatuur waardes op weerplaza en buienradar.
EDIT2: ook de radar lijkt er last van te hebben.

Død Snø

Zware regen nu. Gaat de 10-15 cm sneeuwdek vanavond overleven?

Jenkie

Ik schat dat hier zo'n 5 à 6 cm ligt, prachtig witte wereld. En het sneeuwt nog steeds. We zitten hier net op de wel/niet dooigrens. Spannend. Dat plaatje van Weerplaza voor morgen mag van mij nog oostelijker gaan zitten met het rode sneeuwgebied. Echt genieten dit.

winter67

Hoe zit het met de windveld. In Zeeland windkracht 8 maar wat is de verwachting? Gaat de wind ook toenemen landinwaarts of blijft het bij Zeeland?

Marsel

Citaat van: zwoof op zo 10 dec 2017 - 16:39
Mijn bescheiden mening is dat hier op het forum over het weer lullen sowieso nutteloos is. Maar het is wel een alleraardigst tijdverdrijf. Ook dat jantje lacht en huilt gehalte is best fascinerend. Leve het (S)nowcasten en dat het nog maar lang winter mag zijn! :D :D

Haha heerlijke reactie. Alles met een dikke knipoog uiteraard :D.

Citaat van: Joep op zo 10 dec 2017 - 16:42
Kern van het laagje voor Hoek van Holland, trekt de komende uren ongeveer over Utrecht naar Enschede.
Ten noorden ervan nog meer sneeuw, in het uiterste zuiden van NL en in Belgie regen en tijdelijk duidelijk zachter.

weer& radar

Kaart klopt niet. Het front is geoccludeerd en komt straks als back bent terug!


Citaat van: winter67 op zo 10 dec 2017 - 17:09
Hoe zit het met de windveld. In Zeeland windkracht 8 maar wat is de verwachting? Gaat de wind ook toenemen landinwaarts of blijft het bij Zeeland?

Zuid van de kern komt straks het windveld het land verder op. Zie Z-Limburg  en Zeeland bijvoorbeeld. Alle gebieden zuid van de kern, met name het zuiden en deel midden, kunnen vanavond tot ver landinwaarts zware windstoten verwachten, lokaal tot 40-50kt. Dat is behoorlijk pittig. Hoogste snelheden richting het zuiden. Hier overigens nog steeds een 'enge' windstilte...

Tyshane

Net terug van een winterse wandeling, prachtig! goeie plaksneeuw by the way. Ik denk qua verse sneeuw een cm of 7 a 8, genoeg om alles compleet te bedekken en om te vormen in een winterse wereld, mooi ook om even te fotograferen. Wat een verrassing mensen!  8)

cekstuffertz

Amselveen (tegen amsterdam aan) nu 7-8 CM plaksneeuw. Nu lichte regen en hele lichte dooi. De wind is gelukkig nog matig en temp nog rond nulpunt. Benieuwd of er zo nog wat sneeuw komt door de rotatie van de neerslagband om de kern. Front lijkt genoeg in te draaien...

TaL

Citaat van: GeneralDuke op zo 10 dec 2017 - 16:43
Als het +5 is, hoe hard smelt sneeuw dan? Ik snap dat dit een beetje een loze vraag is vanwege de onmogelijke verscheidenheid aan variabelen, maar ik was benieuwd naar hoe hard het gaat als het straks +5 is met windkracht 5 of 6 (in Nijmegen waait het meestal niet harder dan dat). Is 5 cm per uur ofzo een redelijke hoeveelheid?

6-7 cm was hier in 2 uur bijna volledig gesmolten, nu houden enkel nog restjes waar de wind niet of moeilijk aan kan nog dapper vol. Maar 95% is nu sneeuwloos, terwijl 5 uur geleden het 100% wit was ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Energizer85

Kan iemand nog een kleine update geven wat het vanavond en morgen gaat worden? Hier nog steeds sneeuw....volgens mij zitten we hier echt op t randje...

TMCThomas

Hier nu de 1 graden aangetikt, Laat het stoppen!  :'(

jornonweer

Citaat van: Marsel op zo 10 dec 2017 - 17:13


Zuid van de kern komt straks het windveld het land verder op. Zie Z-Limburg  en Zeeland bijvoorbeeld. Alle gebieden zuid van de kern, met name het zuiden en deel midden, kunnen vanavond tot ver landinwaarts zware windstoten verwachten, lokaal tot 40-50kt. Dat is behoorlijk pittig. Hoogste snelheden richting het zuiden. Hier overigens nog steeds een 'enge' windstilte...
93km/u nu al in brussel en dan moet daar het zwaartepunt nog komen. belooft wat voor straks hier in limburg.
Danger is real, fear is a choice.

Powered by EzPortal