Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226165 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

jandeventer

Respect voor n ieder die zijn best doet om het weer te voorspellen,zelf heb ik ook verwoede pogingen tot mijn eigen te maken,maar niets is minder waar. . . Het weer is niet te voorspellen iig niet ten gunste wie zijn deel toe eigend,de 1 wil zon,de ander wil onweer de ander wil n iglo bouwen,maar laten we wel zijn dat wij als mensen een ieder in zijn waarde laten en elkaar niet bekritiseren over het wel of niet,want dat komt dit forum totaal niet ten goede,het is natuurlijk t recht van n ieder om zijn eigen streep te trekken op de eindlijn maar val niemand aan op hetgeen wat n ander wel of niet begunstigd

Energizer85

Absoluut helemaal waar... maar ik moet zeggen dat het echt niet zo heel vaak voorkomt dat alle modellen moeite hebben op zo'n korte termijn. Positie van de lagedruk gebiedjes lijken doorslaggevend... in iedergeval een leuke setting waarbij bijna iedereen aan zijn trekken komt. We gaan het morgen zien en maken daarna gewoon met zijn allen opnieuw de balans op!

Wat onze allergrootste winst is, is dat het forum ontzettend lekker loopt! Want ik vind het ontzettend leuk dat iedereen weer flink betrokken is!!!

Bacci

Kan niet slapen, ben bang dat ik morgen niet vroeg genoeg wakker word  ;D :-[ :-\

Siebenvm

Ook ik ben weer uit mijn zomerslaap ontwaakt en genieten doe ik zeker van alle mooie ontwikkelingen.

Het lijkt ook allemaal steeds mooier te worden. De nieuwe Harmonie run is echt om van te watertanden wat sneeuw betreft. In het zuiden veranderd de situatie helaas niet zoveel, daar zal de sneeuw echt in regen overgaan. Voor de provincies Noord-Holland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen een droomrun. Door het kantelen van het neerslaggebied zal de warmere lucht hier nauwelijks binnenkomen. De begrenzing met de warme lucht lijkt zuidelijker te liggen.

Aan de NW-zijde van het lagedrukgebied wordt koude lucht aangevoerd waardoor het in bovengenoemde provincies blijvend zal sneeuwen. De grens met volledige sneeuwval ligt zo Gooi en Vechtstreek schuin naar boven richting het noorden van Overijssel.

http://modeles7.meteociel.fr/modeles/harmonie/harmonie-1-18-2.png?10-04


Het mooiste is echter maandag. Vanuit het zuiden opkomende sneeuwval die urenlang aanhoud en het front stagneert boven Nederland. Hierdoor mogelijk tot 9 a 10 uur lang non-stop sneeuwval.Deze keer lijkt ook in het zuiden van Nederland alleen sneeuw te vallen. Goed nieuws dus.

Dit is zeker een goed signaal omdat ook het doorgaans betrouwbare model Arpege met een vergelijkbaar beeld komt. Gfs is iets minder positief, vooral wat morgen betreft. Grens regen/sneeuw ligt noordelijker, zowel morgen als maandag.

Ik denk dat deze situatie nog wel eens meer sneeuw kan gaan opleveren dan waar men nu rekening mee houd.

winter67

Citaat van: Siebenvm op zo 10 dec 2017 - 05:36
Ook ik ben weer uit mijn zomerslaap ontwaakt en genieten doe ik zeker van alle mooie ontwikkelingen.

Het lijkt ook allemaal steeds mooier te worden. De nieuwe Harmonie run is echt om van te watertanden wat sneeuw betreft. In het zuiden veranderd de situatie helaas niet zoveel, daar zal de sneeuw echt in regen overgaan. Voor de provincies Noord-Holland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen een droomrun. Door het kantelen van het neerslaggebied zal de warmere lucht hier nauwelijks binnenkomen. De begrenzing met de warme lucht lijkt zuidelijker te liggen.

Aan de NW-zijde van het lagedrukgebied wordt koude lucht aangevoerd waardoor het in bovengenoemde provincies blijvend zal sneeuwen. De grens met volledige sneeuwval ligt zo Gooi en Vechtstreek schuin naar boven richting het noorden van Overijssel.

http://modeles7.meteociel.fr/modeles/harmonie/harmonie-1-18-2.png?10-04


Het mooiste is echter maandag. Vanuit het zuiden opkomende sneeuwval die urenlang aanhoud en het front stagneert boven Nederland. Hierdoor mogelijk tot 9 a 10 uur lang non-stop sneeuwval.Deze keer lijkt ook in het zuiden van Nederland alleen sneeuw te vallen. Goed nieuws dus.

Dit is zeker een goed signaal omdat ook het doorgaans betrouwbare model Arpege met een vergelijkbaar beeld komt. Gfs is iets minder positief, vooral wat morgen betreft. Grens regen/sneeuw ligt noordelijker, zowel morgen als maandag.

Ik denk dat deze situatie nog wel eens meer sneeuw kan gaan opleveren dan waar men nu rekening mee houd.

Gfs is toch ook goed? Maandag geeft gfs ook veel sneeuw voor geheel nl

Siebenvm

Citaat van: winter67 op zo 10 dec 2017 - 06:06
Gfs is toch ook goed? Maandag geeft gfs ook veel sneeuw voor geheel nl

GFS geeft maandag inderdaad veel sneeuw maar ik zie ook regensignalen later op de dag (vooral in ZO). Geen slechte run, zeker niet, maar die regen op sommige plaatsen is toch jammer.

Wat vandaag betreft ligt de grens met zachte lucht noordelijker dan bij de modellen Harmonie en Arperge.

Gerard1995

Het wordt flink genieten.. zo spannend hoe het laagje nu overtrekt vandaag.. blijf maar zo ver als kan zuidwaarts :)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

MauritsKuil

Klein voorproefje gehad in Assen. Pittige sneeuwbui met een temperatuur van 0,1 graden.

Marcellang

Citaat van: MauritsKuil op zo 10 dec 2017 - 07:00
Klein voorproefje gehad in Assen. Pittige sneeuwbui met een temperatuur van 0,1 graden.
Nice  ;D
Hier in de buurt van Hoogeveen is het toch weer minder koud geworden dan verwacht.
Die bewolking blijft de temperatuur maar nekken, +0.7 graden.
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Gerard1995

Paar druppels en natte vlokkenmix.. maar ff wachten op het echte werk want deze buienlijn heeft geen verrassing.....
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

BD6

Nog rustig en kalm... stilte voor de 'storm'. Gisteren hier totaal niets gevallen, dus hopen op beter. Rode ochtendzon komt op...

VinceBongiovi

Hier in Zeeland is het begonnen met regenen

Marcellang

Citaat van: VinceBongiovi op zo 10 dec 2017 - 07:57
Hier in Zeeland is het begonnen met regenen
Dat is volgens mij tegen de verwachting in, ik zie zuid(westelijk) meer regen dan de verwachting was  ;)
Misschien gaat het zo door neerslagafkoeling wel weer over in sneeuw  :)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Marsel

Citaat van: Marcellang op zo 10 dec 2017 - 08:21
Dat is volgens mij tegen de verwachting in, ik zie zuid(westelijk) meer regen dan de verwachting was  ;)
Misschien gaat het zo door neerslagafkoeling wel weer over in sneeuw  :)

Niet helemaal waar. Dit was mogelijk bij minimale intensiteit. Neemt daarbij niet weg dat temperaturen aan het aardoppervlak iets hoger liggen dan in de uitvoer op dit moment. Waarschijnlijk gaat de regen na relatief korte tijd over in (enigszins natte) sneeuw aangezien de nattebol iets boven nul ligt. Geeft straks nog steeds aanleiding tot enkele uren sneeuw, mogelijk intense sneeuwval. Vwb de stagnatie van de zachte lucht en de track van het laag zien we minimale verschillen tov gisteren, al komt eea iets zuidelijker uit dan gister aangegeven waarschijnlijk. De gebieden noord van de lijn Amsterdam - Almelo zitten waarschijnlijk veilig, hoewel ook in het noordwesten vanavond met een naar noordwest draaiende wind de temperatuur langzaam oploopt. Elders wordt t toch echt dooi in de loop van de middag en vanavond, voor zover daar sprake van is want het is nu nog steeds op veel plekken iets boven nul (geldt ook voor veel wegdektemperaturen overigens).

Gerard1995

Citaat van: Marsel op zo 10 dec 2017 - 08:46
Niet helemaal waar. Dit was mogelijk bij minimale intensiteit. Neemt daarbij niet weg dat temperaturen aan het aardoppervlak iets hoger liggen dan in de uitvoer op dit moment. Waarschijnlijk gaat de regen na relatief korte tijd over in (enigszins natte) sneeuw aangezien de nattebol iets boven nul ligt.  Geeft straks nog steeds aanleiding tot enkele uren sneeuw, mogelijk intense sneeuwval. Vwb de stagnatie van de zachte lucht en de track van het laag zien we minimale verschillen tov gisteren, al is eea iets zuidelijker dan gister aangegeven waarschijnlijk. De gebieden noord van de lijn Amsterdam - Almelo zitten waarschijnlijk veilig, hoewel ook in het noordwesten vanavond met een naar noordwest draaiende wind de temperatuur langzaam oploopt. Elders wordt t toch echt dooi in de loop van de middag en vanavond, voor zover daar sprake van is want het is nu nog steeds op veel plekken iets boven nul.

Om het nog maar extra spannend te maken gaat die dooi dus precies rond de veluwe ergens botsen dus.. we zullen zien.. ;)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

winter67

Vind het nu al vies tegenvallen. Temperaturen zijn te hoog in delen van nl. Hier 2 graden en gewoon regen
....

gaz753


sjaak_trekhaak

Citaat van: winter67 op zo 10 dec 2017 - 08:56
Vind het nu al vies tegenvallen. Temperaturen zijn te hoog in delen van nl. Hier 2 graden en gewoon regen
....

Stukje van de guidance:
Het is actueel ook een fractie warmer dan de modellen tonen, Harmonie36 past nog het best bij de actuele temperaturen. De regen/natte sneeuw gaat overal over in sneeuw, Zeeland houdt volgens de Neso;s de meest vloeibare neerslagvorm. In het zuiden van het land gaat de sneeuw na enkele uren (ca. 4) over in regen, in het midden houdt de sneeuw wat langer aan (6 uur) terwijl in het noorden de sneeuw weliswaar later begint maar dan wel langer kan aanhouden omdat daar de zachte lucht niet binnenkomt. Cumulatief zien we in Hirlam waardes op veel plaatsen meer dan 5 cm voorkomen (behalve het zuidwesten) en zelfs van rond de 10 cm over het midden en oosten van het land

Kermisspin

Gewoon een kwestie van geduld hebben dus hihi  :P
Volvo for life!

Marsel

Citaat van: winter67 op zo 10 dec 2017 - 08:56
Vind het nu al vies tegenvallen. Temperaturen zijn te hoog in delen van nl. Hier 2 graden en gewoon regen
....

Komt goed. Temperaturen zakken behoorlijk als je maar genoeg neerslag laat doorvallen (smelt- en verdampingsprocessen). Duurt nog even, maar die paar uur vlokken kijken volgen straks. Al zal het voor 'onze' regio wel nattige sneeuw zijn waarschijnlijk.

Powered by EzPortal