Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226155 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

winter67

Ec pluim weer iets beter. De dooi van morgen lijkt minder dan verwacht bijv Vlissingen max 4  ipv 7 graden.  Het vervolg gewoon lichte dooi. Maandag een nieuwe sneeuwkans. En woensdag iets afgekoeld

jeroentje890

Citaat van: Marsel op za 09 dec 2017 - 21:40
Toch opvallend dat men zo fel reageert op 'negativiteit' in dit topic.
Het midden en vooral het zuiden heeft alle recht om negatief te zijn...*knip*
Ik wil het nog eens zien met die temperaturen ik geloof daar op dit moment nog niet zo in, ja misschien in het zw en zuiden van het land maar op basis van de laatste EC zie ik dat niet zo 1 2 3 gebeuren!! Maar we gaan het zien morgen!

Weerextrem

Laten we gewoon genieten, er komt nog zoveel meer aan. Ik ben zelf ook niet mee eens met Marsel, maar ik laat hem in zijn waarde hoe hij over denkt.
Zelf denk ik dat ook iets anders te komen liggen. ik ben positiever gestemd.

Marsel

Citaat van: Jenkie op za 09 dec 2017 - 21:56
Ik begrijp uit jouw verhaal Marsel dat code oranje onterecht is en je geen centimeters sneeuw verwacht? Ik heb ook een beetje het idee dat je verhaal gericht is op het westen van het land? Je hebt het even over het noorden en oosten? Durf je het aan om daar een voorspelling voor te doen? Noordoosten, is dat echt Groningen? Of ook het uiterste oosten van Twente? Of wordt het daar ook gewoon snel plus temperaturen?

De situatie is wat mij betreft wel code oranje waardig gezien de mogelijk intense sneeuwval gedurende enkele uren met rappe accumulatie tot gevolg. Daar gaat het ook niet om. Waar het me om gaat is dat we morgen, zeker richting de namiddag, zullen zien dat de zachte lucht snel en daadkrachtig noordwaarts achter het front aan over het land uitstroomt. Logisch ook gezien de dynamiek die zuid van het front aanwezig is (lees: fors windveld). Het is moeilijk om in woorden voor de door jouw genoemde regio's een verwachting te schrijven. Waar het op neerkomt is het volgende.

De frontale neerslag valt voor het overgrote deel van het land in de vorm van sneeuw bij temperaturen rond of iets boven nul (zie eerder bericht) met dus mogelijkerwijs rappe accumulatie. Dat geldt voor de hele frontale zone. Richting het grondfront zie je dat de neerslagvorm anders wordt: natte sneeuw en later even (mot)regen. Ook dat geldt voor de hele zuidelijke begrenzing van het front. De opmars van de zachte lucht stopt daar waar het front stagneert. Vermoedelijk gebeurt dat boven het noorden van het land, vanaf de kop van Noord-Holland, via Friesland, Groningen en Drenthe richting NW-Duitsland. Zuid ervan met name vanaf de late middag en tijdens de avond een periode met forse dooi en met name zuid van de kern veel wind.

Voor morgen dus een kwestie van de kern van de depressie volgen, de positie van het grondfront bijhouden (zie bijbehorende windsprong en stijging Td) en kijken waar het front (radarbeelden) tot stilstand komt. Zit je zuid van het front treedt sowieso de dooi in. Hoe verder naar het zuiden hoe intenser die dooi zal zijn. Dat betekent dus dat voor het midden, oosten en noorden de sneeuwval het langst aanhoudt met daar dus de grootste accumulatie, lokaal iets meer dan 10cm. In de avond gaat overigens de meest intense neerslag wel tot het verleden behoren. Neemt niet weg dat in het uitsterste noorden en noordoosten het nog vrij lang door kan sneeuwen bij temperaturen iets boven nul.

Marsel

Citaat van: Weerextrem op za 09 dec 2017 - 22:09
Laten we gewoon genieten, er komt nog zoveel meer aan. Ik ben zelf ook niet mee eens met Marsel, maar ik laat hem in zijn waarde hoe hij over denkt.
Zelf denk ik dat ook iets anders te komen liggen. ik ben positiever gestemd.

Dat is fijn, dankje ;). Overigens hoop ik voor de sneeuw-o-fielen onder ons dat ik er inderdaad naast zit. Maar ik vrees dat als de track inderdaad zo zal zijn, zoals ik 'm nu verwacht, het met die zachte lucht zuid van het front nog wel eens sneller kan gaan dan we denken. Het is in geen enkel opzicht een standaard dooiaanval met de kern van de depressie zo dicht in de buurt. Morgen goed de boel blijven volgen. Als ik het mis had, kom ik zeker op het net om dat publiekelijk toe te geven. Zo ben ik dan ook wel weer ;). Neemt niet weg dat we morgen hoe dan ook gewoon een forse periode sneeuwpret voor de boeg hebben!

Jenkie


Energizer85

Toch ook mooi die emoties ???? Denk eens aan die jaren dat we zaten te jammeren om een vlok ????

Tyshane

Citaat van: Energizer85 op za 09 dec 2017 - 22:32
Toch ook mooi die emoties ???? Denk eens aan die jaren dat we zaten te jammeren om een vlok ????

Haha, dat bedacht ik me ook net! leuk toch al die sneeuwpret! ;)

steffan

Spannende dag morgen. Ik zit hopelijk wel goed in het noorden van het land. Maar houden we maandag ook even in de gaten?  Dat kan ook nog wel eens een flinke bak sneeuw voor een deel van het land brengen.

hesselsjoerd

Nieuwste harmonie geeft puur sneeuw op op 2e systeem in het midden en noorden. En morgen ook alleen maar sneeuw in noorden, heb er zin in!

Eveline

Morgen de wekker maar zetten om om 9  uur naar buiten te kunnen gaan met de kinderen  ;D die paar uurtjes sneeuw moeten we optimaal van genieten!

Ben ook erg benieuwd naar maandag!

Armand

Ik ben al blij als er morgenochtend even een gesloten sneeuwdekje ligt. Zit vrijwel op het zuidelijkste puntje van NL dus hier zal de warmte waarschijnlijk als eerst gaan binnenstromen...
Ook maandag lijken we hier weer aan de warme kant te komen, hopelijk geeft het staartje dan ook wat sneeuw ;)

Voor de rest van NL ziet het er steeds beter uit, 2 spannende dagen!

TMCThomas

Kijk is naar die mooie piekjes :D

Maandag ziet er ook zeker niet slecht uit:

Ondertussen sneeuwt het hiet trouwens alweer, echt genieten dit weer!

Extremissimorum

Citaat van: TMCThomas op za 09 dec 2017 - 23:04
Kijk is naar die mooie piekjes :D


Niet slecht, niet slecht!

GFS 18 is ook goed!

Cumulatieve sneeuwhoeveelheis tot en met maandag, plaatselijk 26 centimeter in twee dagen. Jammer dat het zo snel weg zal smelten... Woensdag is alles wel weer weg, als niet eerder.

Bacci


GeneralDuke

Ik ben ook benieuwd naar hoeveel sneeuw morgen blijft liggen. Wat Marsel zegt, de dauwpunten gaan naar +4, dat in combinatie met een flinke doorstaande wind za toch voor snelle smelt zorgen. We gaan het zien.

Overigens zijn de modellen nog niet helemaal eensgezind over waar het front zal stagneren. EC geeft Twente nog redelijke papieren, GFS alleen maar het uiterste noorden (kust van de Waddenzee).
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Global warming

Na mijn bescheiden bijdragen opnieuw gelezen te hebben begrijp ik wel iets van jullie felle reacties.

Mijn bedoeling is niet om de winterliefhebbers te bashen. Zelfs ik geniet van een witte wereld. Dus mijn excuses

Toch is de realiteit dat de winter tot nu absoluut niet extreem is ( zie hellman ) maar eerder gemiddeld tot zelfs te zacht .

Morgen is spannend maar de 26 cm sneeuw in 2 dagen die ik ergens lees op dit forum is natuurlijk niet gestoeld op betrouwbare gegevens.

De virtuele winter geeft in dit topic meer plezier dan de feitelijke data. Dat mag natuurlijk maar dan mag een stuk realisme toch ook????

vossejongk

Citaat van: Extremissimorum op za 09 dec 2017 - 23:07
Niet slecht, niet slecht!

GFS 18 is ook goed!

Cumulatieve sneeuwhoeveelheis tot en met maandag, plaatselijk 26 centimeter in twee dagen. Jammer dat het zo snel weg zal smelten... Woensdag is alles wel weer weg, als niet eerder.

20+ cm :O En ik moet maandag met de vrachtwagen vanuit het oosten naar noord holland kerstpaketten wegbrengen.. wordt een leuk feestje :/

Tyshane

Citaat van: Global warming op zo 10 dec 2017 - 00:04
Na mijn bescheiden bijdragen opnieuw gelezen te hebben begrijp ik wel iets van jullie felle reacties.
Mijn bedoeling is niet om de winterliefhebbers te bashen. Zelfs ik geniet van een witte wereld. Dus mijn excuses
Toch is de realiteit dat de winter tot nu absoluut niet extreem is ( zie hellman ) maar eerder gemiddeld tot zelfs te zacht .
Morgen is spannend maar de 26 cm sneeuw in 2 dagen die ik ergens lees op dit forum is natuurlijk niet gestoeld op betrouwbare gegevens.
De virtuele winter geeft in dit topic meer plezier dan de feitelijke data. Dat mag natuurlijk maar dan mag een stuk realisme toch ook????

Maar dat is vaker zo. In een onweertopic knettert en dondert het ook harder dan dat het buiten doet. het is maar goed dat er wat realisten tussen zitten. Die zetten de rest weer met de voetjes op de grond toch. Dat houdt de boel in balans. Als het maar met respect enzo gaat. ;)

Anyway, nu het nestje in, zodat ik morgen op tijd er uit kan voor een sneeuw-ervaar-sessie in real-life! #Lekkernaarbuiten  8)

Weerextrem

Dames en heren, geniet ervan!! dit gaat een van de bizarre uren worden, nieuwste kaarten geven aan dat de koers iets zuidelijker loopt. (goed nieuws!)
En op maandag belooft een gevaarlijke dag te worden, hou hier rekening mee.. begin vroeg en ga op tijd naar huis.

Powered by EzPortal