Voor mijzelf een kado gekocht

Topic gezien door 1440 bezoekers
Gestart door Svanos, za 29 okt 2016 - 15:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Svanos

Hoi allemaal,

Ik heb mezelf vandaag getrakteerd op de Davis Vantage pro 2 plus.. ;D met datalogger.

Aleen heb ik een vraagje...

Hoe hoog zouden jullie de windmeter plaatsen, ik weet dat het knmi een hoogte handteert van 10 meter wind.
Maar dat word een flinke opgave ben ik bang, want het dak van mijn huisje is maar 3 meter. Verder heb ik wel een grote tuin met een vlaggen mast, maar deze is 5 of 6 meter hoog..

Graag jullie bevindingen/ideeën over wat jullie zouden doen..

Groetjes

Svanos

Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

AFTH14

Geen idee eerlijk gezegd, maar ben wel geïnteresseerd, kun je er foto`s van plaatsen?

Oxize

Ik zou het ieder geval boven het dak van je huis laten uitkomen (niet je schuurtje). Zo kan de windmeter de volle wind pakken van alle kanten. Als dit niet gebeurt, dan zal je windmeter niet in alle windrichtingen goed functioneren.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

ThaGhostNL

Je hoeft de 10 meter niet als voorbeeld te gebruiken, zoals oxize het al aangaf. De windmeter moet op een plek staan waar geen obstakels bij in de buurt zijn, zodat de wind van elke richting onbelemmerd is. Bij een puntdak, bij voorkeur boven de nok van het dak op ca. 3 meter hoogte gezien vanaf de nok.

My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

GeneralDuke

Volgens mij hangen ook niet alle meters van het KNMI op 10 meter hoogte, maar worden ze naar die standaardwaarde geëxtrapoleerd.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Oxize

Hoogte is niet echt belangrijk. Wat is belangrijker is, wat ik ook in voorgaande message heb verteld, is dat de meter van alle kanten de wind moet kunnen vangen. Vooral als je data gaat verzenden naar andere weer-instanties wat ik in het verleden deed.

Je windmeter/weerstation moest toen aan bepaalde regels voldoen, waaronder  minimale hoogte van 9 a 10 meter en daarnaast geen belemmering voor de windmeter. Denk aan flats, grote bomen, alles wat de wind in een verkeerde richting kan gaan duwen.

Als je data niet echt logt en puur voor jezelf is, dan maakt dit zoveel uit, maar in deze hobby gaat het juist om een zo'n duidelijk mogelijk beeld te krijgen van het weer(data).
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Svanos

Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

Powered by EzPortal