Herfst discussietopic 2016

Topic gezien door 54587 bezoekers
Gestart door Marsel, do 01 sep 2016 - 11:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

kurt76

Al de regen en koude zal wel weer over Belgie komen terwijl Nederland droger en warmer is.

Invicta

Citaat van: Jasneker op do 15 sep 2016 - 10:48
En straks weer huilen als het regent, waait en koud word voor 6 maanden zeker?


Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt maar mij zul je NOOIT horen huilen als het koud wordt. En ik heb liever 6 maanden regen en wind dan 1 week van deze temperaturen. Weet je wie straks weer gaan huilen? Die zomerliefhebbers, in het wintertopic als er op de kaarten maar IETS van vorst te bespeuren is.

TaL

Citaat van: Invicta op do 15 sep 2016 - 20:58
Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt maar mij zul je NOOIT horen huilen als het koud wordt. En ik heb liever 6 maanden regen en wind dan 1 week van deze temperaturen. Weet je wie straks weer gaan huilen? Die zomerliefhebbers, in het wintertopic als er op de kaarten maar IETS van vorst te bespeuren is.

Waarom zo'n rivaliteit proberen opwekken tussen zomer- en winterliefhebbers? Ik ben zomerliefhebber pur sang, ik knap helemaal op van die warmte/hitte, zon, onweer en alle zomerse taferelen die erbij komen kijken, dat klopt, en hoe warmer hoe liever, inderdaad.

Maar ik wil dit omdat ik het graag heb, niet om jullie te willen pesten ;) . Je hoeft dit weer niet te smaken maar gun het aub de mensen die het willen en ervan genieten, ooit gaat het toch weer voorbij. Net zoals jouw winter, als jij houdt van 6 maanden regen en wind, ga ik zeker blij zijn dat je je deel krijgt en ervan geniet :) Ik persoonlijk haat de winter als de winter zich uit in donkerte, 50 tinten grijs, 5-15 graden, triestige regendagen en continu windvlagen  :-\ . Maar als het sneeuwt, vriest en doet, dan vind ik de winter even tof als de zomer.

Helaas zorgt ons klimaat er meestal voor dat zomerliefhebbers het moeilijk hebben om nog met volle teugen aan de winter te beginnen. Meestal is het 'bang' afwachten of er toch iets van licht (lees wit) in de lange donkere koude tunnel tevoorschijn gaat komen in de wintermaandjes :)

In dat opzicht zijn we nu al 3 keer die donkere tunnel ingegaan met nauwelijks kansjes. 4de keer beter dan maar?  ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Sven

Citaat van: Invicta op wo 14 sep 2016 - 21:20
IJdele hoop, zeker bij deze hittehater. Ik zal blij zijn als deze ellende voorbij is. Lekker een half jaar temperaturen waarbij je nog enigzins normaal kan leven. Hopen dat we volgend jaar een zomer krijgen zonder hittegolven en die belachelijke tropische temperaturen. Kan ik tenminste ook een dag bewegen zonder 3x van shirt te moeten wisselen en een strip paracetamol opvreten vanwege de koppijn.

Hopelijk dit jaar weer een winter met amper helmannen :D  8)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marcel

Citaat van: Invicta op do 15 sep 2016 - 20:58
Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt maar mij zul je NOOIT horen huilen als het koud wordt. En ik heb liever 6 maanden regen en wind dan 1 week van deze temperaturen. Weet je wie straks weer gaan huilen? Die zomerliefhebbers, in het wintertopic als er op de kaarten maar IETS van vorst te bespeuren is.

Goed nieuws: de 6 maanden regen en wind komen eraan :D
Afgelopen zomer was echt heerlijk, zeer groen door de vele regen in het voorjaar.
Vanaf juni heel heel aantal heerlijk warme dagen gehad, met een paar uitschieters natuurlijk.... die horen erbij.
Als je trouwens in de  zomer ook regen en wind wilt, kan ik je Ierland aanraden... dat past echt bij je. ;)
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

arjanbruggink

Citaat van: Sven op vr 16 sep 2016 - 09:27
Hopelijk dit jaar weer een winter met amper helmannen :D  8)
Of gewoon helemaal geen. En 20gr in December omdat "het gewoon wordt" dat er Pluma Espanola's zijn.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Tam

Niet zo positief doen allemaal, er mogen best wat negatieve temperatuur waardes komen.

Invicta

Citaat van: TaL op do 15 sep 2016 - 21:26
Waarom zo'n rivaliteit proberen opwekken tussen zomer- en winterliefhebbers?

Die rivaliteit wek ik niet op hoor, lees de wintertopics van de afgelopen jaren maar eens door. Nu gaat een winterliefhebber in een HERFSTtopic eens een keer klagen en nu zijn de rapen gaar. Ik moet er alleen maar om lachen.

Invicta

Citaat van: Marcel op vr 16 sep 2016 - 09:44

Als je trouwens in de  zomer ook regen en wind wilt, kan ik je Ierland aanraden... dat past echt bij je. ;)

Als jij hoge temperaturen wilt kan ik je het Middellandse Zeegebied of Noord-Afrika aanraden. Dat past echt bij jou.

Marsel

Goed...heren laten we het gezellig houden. Dit is de eeuwig terugkerende discussie in de herfst. Terwijl de zomerliefhebber nog een beetje aan het nagenieten is komt de winterliefhebber langzaam uit z'n zomerslaap. Dat we elkaar vervolgens treffen in het herfsttopic is niet meer dan normaal, maar laten we het vooral gezellig en respectvol houden. Ik snap de uiteenlopende meningen aangaande het komende seizoen, en die mogen wat mij betreft best geventileerd worden, maar wel met wederzijds respect.

Ontopic maar weer!
@ Jerry. Er komt een heel aardig weekend aan. Minst gunstig zit het (uiterste) zuidoosten, maar de rest van NL kan op een enkele bui na toch een heel aardige zaterdag en met name een mooie zondag optekenen zonder dat het thermisch wederom uit de hand loopt. Dan kan ook jij misschien toch nog even de zon in op je vrije dag(en) ;).

Armand

Haha de control heeft er nog steeds geen genoeg van ;D Staat er wel vrijwel alleen voor, maar wat zou het toch apart en historisch zijn als dat uitkomt!


Streamertje

ik  heb op de 25 ste nog een evenement in de buitenlucht...dus laat maar komen...:)

4seasons

En ondertussen is in IJsland een waarschuwing voor zwaar regenval afgegeven
door de komst van de tropische storm Ian.

Weather Warning for Southeast Iceland
http://icelandreview.com/news/2016/09/17/weather-warning-southeast-iceland

Ian – Tropical storm passes over Iceland
http://www.icenews.is/2016/09/17/ian-tropical-storm-passes-over-iceland/#axzz4KXpbWas6

http://icelandmonitor.mbl.is/news/news/2016/09/16/tropical_storm_ian_to_reach_iceland_tomorrow/


Op weg naar herfstinval in Europa ?
En de stormen Julia en Karl zijn ook al zichtbaar:
http://www.ssd.noaa.gov/PS/TROP/floaters.html



Tropical Cyclone Names
Dit zijn/worden de stormnamen op de Atlantische Oceaan van 2016 t/m 2021:
http://www.nhc.noaa.gov/pdf/aboutnames_pronounce_atlc.pdf


Hier met de overige erbij:
http://www.nhc.noaa.gov/aboutnames.shtml







Armand

Overigens is het zeewater in de Noordzee veels te warm voor de tijd van het jaar, evenals het water nabij de Noordpool. Dat kan dus fikse buien gaan opleven als de wind straks eens goed staat



Edit: valt me trouwens ook op dat voornamelijk het noordelijk halfrond te warm water heeft, in het zuidelijk halfrond valt het eigenlijk wel mee.

ron12

Record warm voor September
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

GEM komt vanavond op lange termijn met echt herfstweer. Kansloos natuurlijk ?/!  ::)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Eerste herfstdag gaat mogelijk met zomerse temperaturen verlopen, Donderdag rond de 25 graden aan de Duitse/ Ned grens  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: ron12 op ma 19 sep 2016 - 19:38
Eerste herfstdag gaat mogelijk met zomerse temperaturen verlopen, Donderdag rond de 25 graden aan de Duitse/ Ned grens  8)

Beetje suggestief Ron, vind je niet? Die 25C gaan we in de huidige luchtsoort komende donderdag natuurlijk niet halen. Graadje of 22-23 lijkt me op verschillende plekken daarentegen zeer zeker wel haalbaar. 

Het is overigens wel een teken aan de wand. Immers, het geeft wel aan dat de herfst het deze week t/m donderdag heerlijk rustig aan doet. Gisteren was al zo'n rustige dag met weinig wind en gewoon prima maxima. Zo kan de herfst ook zijn: serene rust.
Komende dagen blijven we dus in rustig vaarwater onder invloed van een hoog nabij zuidelijk Scandinavië. Zwakke winden blijven overheersend, in eerste instantie veelal aflandig met oostelijke component, richting woensdag en donderdag ruimend naar zuid en iets toenemend als het hoog al afbrekend wegzakt richting centraal Europa.

Een nieuwe impuls is echter alweer onderweg als in de loop van vrijdag een hoogtetrog op de oceaan vrij ver zuidelijk uitzwenkt en daarmee de Europese rug weer wat verder opbouwt. Daarmee komt, nadat op vrijdag een zwakke storing passeert, op zaterdag en zondag weer warmere lucht aan de westflank van het centraal Europese hoog onze omgeving binnen. Dan Tx makkelijker richting 20-25C voordat zondagavond het KF de warme lucht (tijdelijk?) verdrijft. Al met al hele goede vooruitzichten, vooral lekker rustig en thermisch goed op niveau.

lander22

op termijn zie je de koude rond Groenland en Scandinavië wel goed toenemen :) ben echt benieuwd of de winter nog eens echt winter gaat zijn?!

JerryL

Citaat van: ron12 op zo 18 sep 2016 - 14:13
Record warm voor September

Whoehoe, zo warm..... dat wordt veel sneeuw deze winter (probeer te hopen toch)

Powered by EzPortal