Herfst discussietopic 2016

Topic gezien door 54564 bezoekers
Gestart door Marsel, do 01 sep 2016 - 11:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jenkie

Citaat van: Marsel op di 13 sep 2016 - 08:43
Statistieken bevestigen het al jaren, EC is de onbetwiste winnaar op de middellange termijn. Blijkt ook nu weer het geval. Donderdag is er definitief bijgetrokken, ook door andere modllen. Opvallend hoe het Europese rekenbrein dit als enige zo'n beetje voorzien had. Betekent dat de afkoeling op vrijdag plaats gaat vinden. Heerlijke periode dit, hoogzomer in de meteorologische herfst!

Kansje nog dat de afkoeling pas na zaterdag komt? Of wordt het zaterdag definitief geen 20 graden meer? Gaat me dan om de kuststreek.

Marsel

Citaat van: Jenkie op di 13 sep 2016 - 09:45
Kansje nog dat de afkoeling pas na zaterdag komt? Of wordt het zaterdag definitief geen 20 graden meer? Gaat me dan om de kuststreek.

Die kans is vrijwel nul. Alles lijkt op afkoeling tijdens de vrijdag te wijzen. Zaterdag zitten we dan aan de noordoostflank van het richting West-Europa opgebouwde Azorenhoog. Er wordt met een matige tot vrij krachtige noordwester polaire lucht aangevoerd waarbij Tx niet hoger dan een graad of 20 zal komen.Verder een paar buitjes zonder dat het significant wordt.

lander22

wat een warmte!  :o en dat voor deze tijd het is gewoon 12° te warm!

onweer is er nog niet veel vooral zuiden van Frankrijk!

Marsel

Citaat van: lander22 op di 13 sep 2016 - 14:50
wat een warmte!  :o en dat voor deze tijd het is gewoon 12° te warm!

onweer is er nog niet veel vooral zuiden van Frankrijk!

Heerlijk he! Trillende lucht boven de weilanden, warme vlagerige wind en die knalblauwe luchten....fantastisch, het is (weer) zomer! Hier te Woensdrecht ruim 31C, ongekend. Genieten dit.

Ries

Niemand die ik spreek geniet ervan...iedereen zit verkoeling te zoeken en hoopt dat het gauw over is...

Tyshane

Ja prachtig dit toch, voor weerliefhebbers zoals ons, die van extremen houden, is dit genieten geblazen toch?! Puur qua extremen en statistieken al, records, etc. :)

Ook wel leuk dat typische Nederlandse, dat het weer nooit goed is. Ik maak me zelf er ook wel eens schuldig aan hoor, lol! Maar dan heb je na een relatieve slechte zomer eindelijk mooi weer en dan klagen velen over de warmte.

Het is een beetje Nederlands, minder goed weer gevolgd door extreme hitte en als de hitte verdwijnt zal je zien (zoals b.v. vanaf komend weekend), dat de Tmax enorm daalt. Eerlijk gezegd heb ik dan liever een gemiddelde van 24 graden met zon en een wolk voor wekenlang, maar dat kunnen we niet regelen.  :(

Zoals Marsel al zegt, 'Het had ook 16 graden en regenachtig kunnen zijn!'. Dus als compensatie voor de minder goede zomer is dit toch genieten? Mijn gestel kan niet goed tegen warmte, maar juist wel tegen zonlicht. Dus ik vermijd waar mogelijk, maar probeer aan de andere kant met plezier mijn portie zomer nog binnen te halen.  8)

Mooi toch zo? Lekker nog even barbecuen, terrasjes pakken, strandje doen, fietstochtje... Ivm met werk moet dat in de avond, nou lekker juist, dan is het wat frisser. Uh minder heet... met gelukkig nu lekker koele nachten en een frisse start van de dag. Dan na een ochtendmist weer strakblauwe luchten, wat heb ik ze gemist!  ;)

Het zou mooi zijn als we nog eenmaal een goed donderwerk te verwerken krijgen, nog even een mooie afsluiter qua onweer en bijbehorende toestanden. En die herfst, ach die komt vanzelf wel de hoek om een keer, heb ik ook enorme zin in. Maar de herfst smaakt pas lekker, na een echte zomer. En die zomer lijkt nu toch nog goed te komen.  ;D

Oh de barbecue roept... Mensen geniet van de paar misschien laatste zomerse dagen en als je van de warmte baalt, geniet dan van het zonlicht, is gezond! :P

Tyshane

Citaat van: Mrkos op zo 11 sep 2016 - 12:18
Je kunt ook gewoon een Litebook kopen. ''lichttherapie'' zeg maar. Het werkt echt voor in de donkere dagen die er weer aan komen.

Litebook e.d. (lichttherapie) is voornamelijk voor in de ogen, zodat de pijnappelklier serotonine aan kan maken, dat werkt tegen depressie als gevolg van SAD, seasonal affective disorder. Qua vitamine d kan je beter een zo groot mogelijk deel van de huid blootstellen aan zonlicht voor een goede aanmaak van vitamine d. :)

Marsel

Citaat van: Tyshane op di 13 sep 2016 - 16:58
*knip*

I fully agree.
De uitzonderlijkheid van het geheel is natuurlijk opmerkelijk te noemen en dat maakt het voor de allround weerliefhebber en misschien zelfs voor de hittehaters wel enigszins boeiend denk (lees: hoop) ik, zeker wanneer je beseft dat het hierna gewoon minimaal 6 maanden definitief klaar is met warmte van dit kaliber. Voor mij als warmteliefhebber is het uiteraard dubbel zo mooi om dit in september mee te maken.

Trouwens, de naderende herfst zal na deze hitte inderdaad voor veel mensen goed te versmaden zijn omdat de zomer met een gigantische eindsprint is geëindigd. Ik gun ieder z'n weertype, maar als je kan kiezen tussen 16 graden en regen of 30 graden en zon, dan is in deze tijd van het jaar wat mij betreft de keuze snel gemaakt na de mindere zomer van afgelopen jaar.

Maar goed, laten we het niet constant over persoonlijke voorkeuren gaan hebben in dit topic, maar juist over het weertype van de komende herfst ;).

jornonweer

donderdag en vrijdag toch nog mogelijk onweer? misschien niet van het zwaarste kaliber maar de kans op onweer is er wel lijkt me.
Danger is real, fear is a choice.

alfons

Marsel , kan deze warme nazomer nog invloed hebben op de rest van dit herfst seizoen? Ik bedoel zware stormen of overvloedige neerslag. Het lijkt mij dat ook het zeewater warmer is dan gewoonlijk deze tijd van het jaar en invloed heeft op het verloop van de rest van de herfst , of zit ik ernaast?

Marsel

Citaat van: alfons op wo 14 sep 2016 - 01:30
Marsel , kan deze warme nazomer nog invloed hebben op de rest van dit herfst seizoen? Ik bedoel zware stormen of overvloedige neerslag. Het lijkt mij dat ook het zeewater warmer is dan gewoonlijk deze tijd van het jaar en invloed heeft op het verloop van de rest van de herfst , of zit ik ernaast?

Dat kan, met nadruk op 'kan', zeker invloed hebben. Maar de vraag is even in hoeverre de luchdrukverdeling op synoptische schaal het warme zeewater ook daadwerkelijk mee laat spelen in ons weer de komende herfst. Een warme zee levert natuurlijk in geval van koude bovenluchten zwaardere buien met veel neerslag in de kustprovincies op en kan tijdens een storm extra impulsuitwisseling opleveren (agv onstabielere opbouw in de grenslaag)  waarooor windstoten zwaarder uit kunnen pakken. Overigens, de diepte van een stormdepressie is vooral gekoppeld aan dynamische processen in de bovenlucht en niet zozeer aan de temperatuur van de Noordzee. Het zijn natuurlijk geen garanties want eea wordt ten alle tijden bepaald door de dan optredende meteorologische omstandigheden.

Overigens zijn de afwijkingen van de SST behoorlijk significant momenteel. Op sommige plekken enkele graden tov het langjarig gemiddelde. Maar we moeten niet vergeten dat de Noordzee relatief ondiep is en dat het warmste water zich vooral in de oppervlaktelaag bevindt. Dat betekent dat bij een arctische uitbraak met veel wind uit noordwest die warmte vrij rap teniet gedaan kan worden. En, zoals gezegd, hoeft dat warme water niet per definitie mee te gaan spelen in het weerbeeld van de komende weken/maanden. Denk bijvoorbeeld aan november 2011 met veelal hogedrukinvloeden en op een maand tijd slechts enkele mm's neerslag. Thermisch hebben we natuurlijk wel enige tijd profijt van het warme water want met aanlandige winden, zelfs uit de koudste hoeken, zal de Noordzee de boel vrij rap opwarmen.

Ik ben erg benieuwd naar de komende weken want als het patroon een koude uitbraak toe zou laten kunnen er in potentie enorme neeslaghoeveelheden naar beneden komen na deze warme periode. Toch lijkt daar voorlopig geen sprake van omdat we toch vrij langdurig onder de vleugels hogedrukgebieden lijken te vertoeven. We gaan het afwachten ;).

alfons

Bedankt voor de heldere uitleg Marsel , we gaan het rustig afwachten. Eerst nog genieten van het mooie weer.

Invicta

Citaat van: Marsel op di 13 sep 2016 - 21:01
I fully agree.
misschien zelfs voor de hittehaters wel enigszins boeiend denk (lees: hoop) ik,



IJdele hoop, zeker bij deze hittehater. Ik zal blij zijn als deze ellende voorbij is. Lekker een half jaar temperaturen waarbij je nog enigzins normaal kan leven. Hopen dat we volgend jaar een zomer krijgen zonder hittegolven en die belachelijke tropische temperaturen. Kan ik tenminste ook een dag bewegen zonder 3x van shirt te moeten wisselen en een strip paracetamol opvreten vanwege de koppijn.

maestro1971

Citaat van: Invicta op wo 14 sep 2016 - 21:20
IJdele hoop, zeker bij deze hittehater. Ik zal blij zijn als deze ellende voorbij is. Lekker een half jaar temperaturen waarbij je nog enigzins normaal kan leven. Hopen dat we volgend jaar een zomer krijgen zonder hittegolven en die belachelijke tropische temperaturen. Kan ik tenminste ook een dag bewegen zonder 3x van shirt te moeten wisselen en een strip paracetamol opvreten vanwege de koppijn.

Amen  :)
Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan dat geplak van die kleren aan je lijf. Tegen kou kun je je gewoonweg makkelijker kleden dan tegen hitte. Helemaal op het werk. En dan heb ik nog de mazzel dat ik kantoorwerk heb, een kamer MET airco voor mezelf heb... Je zal maar in een fabriek werken, of wegenbouwer zijn etc.
Anyway; ik zie licht aan het eind van de tunnel  ;D

Jasneker

En straks weer huilen als het regent, waait en koud word voor 6 maanden zeker?
Geniet van deze laatste dagen mooi zonnig weer, en doe vitamine D op ;) heb je wel nodig voor de "winters" hiier, of eigenlij herfst van September tot eind maart.... dat is pas triest.

Giso84

Wat een heerlijke "herfst"  van mij mag het voorlopig zo blijven.

Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

pietjelol

Deze temps zijn al beter dan de afgelopen dagen. Graadje of 24 en een beetje wind.

ron12

Nu al ijsgroei op de Noordpool zo te zien eerder dan normaal, goeie zaak http://www.nordicweather.net/napajaa.php?en nu maar hopen dat dit doorzet ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Van mij mag het hoor, wat een opngelooflijk heerlijke septembermaand. En zo te zien houdt het zachte tot warme weer nog tot tegen oktober aan. Weliswaar met 17 tot 20 graden, maar voor september is dat meer dan prima. Wat een geweldig einde van de zomer!

Wat mij betreft wordt het in oktober ook nog 20 graden of iets meer, vooral op de 12e hoop ik. Ik krijg langzaam hoop op weer eens een mooi weer verjaardag. Tot nu toe ziet het er in de prognose tot en met de 28e september zeer goed uit.

ron12

Citaat van: dondertje127 op do 15 sep 2016 - 15:21
Van mij mag het hoor, wat een opngelooflijk heerlijke septembermaand. En zo te zien houdt het zachte tot warme weer nog tot tegen oktober aan. Weliswaar met 17 tot 20 graden, maar voor september is dat meer dan prima. Wat een geweldig einde van de zomer!

Wat mij betreft wordt het in oktober ook nog 20 graden of iets meer, vooral op de 12e hoop ik. Ik krijg langzaam hoop op weer eens een mooi weer verjaardag. Tot nu toe ziet het er in de prognose tot en met de 28e september zeer goed uit.
Tot half Oktober te warm en te droog http://www.wetter.de/cms/wettertrend-fuer-deutschland-vom-15-09-2016-september-will-uns-austrocken-4008015.html  te warme en zeer droge omstandigheden houden nog lange tijd aan :o
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal