Herfst discussietopic 2016

Topic gezien door 54055 bezoekers
Gestart door Marsel, do 01 sep 2016 - 11:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arend

Citaat van: Marsel op vr 09 sep 2016 - 10:17
Mwa, ik heb even een snel polletje opgestart in mijn directe (werk)omgeving en ik kan concluderen dat de grote meerderheid dit een heerlijkheid vindt (rond 75%), ondanks dat men moet werken. Lange zomeravonden in septebmer zijn nu eenmaal zeldzaam en het beeld van de relatief slechte zomer van 2016 (vwb weerbeeld en Tx) zit bij velen nog in het koppie. Dus deze 'compensatie' komt ondanks het late tijdstip voor velen als geroepen.

Ik gun iedereen zijn favoriete weer. Maar vraag me af of de ondervraagden in de loop van volgende week nog zo enthousiast zijn over de dan (waarschijnlijk) heersende tropische temperaturen.  :)

Citaat van: Marsel op vr 09 sep 2016 - 10:17
Overigens staat er, na de huidige warmte periode, absoluut iets bijzonders te gebeuren komende week. Zoals ik gister al zei, een opstuw van warmte die niet te onderschatten is. Synoptisch lijkt alles gewoon bijna perfect te vallen om boven W-EUR nog enkele malen thermisch vuurwerk toe te laten. Gezien GFS00 is de onzekerheid vwb de hoge 20'ers en mogelijk lage 30'ers bijna nul. Kijken waar EC00 straks mee komt in het ensemble.

Trouwens....hier nu al de 4e dag deze week met veel zon en droog weer en Tx (ver) boven 20C. Alleen dinsdag was hier minder florissant qua weerbeeld maar nog steeds benauwend warm met >20C. Als je dan bedenkt dat we waarschijnlijk t/m komende woensdag/donderdag mooi en steeds heter weer voorgeschoteld krijgen, en we sinds de laatste week van augustus al regelmatig warmte/hitte gehad hebben, sluit deze zomer alles bij elkaar met een genadeklap af. Toch niet gek, het had ook 16 graden en regenachtig kunnen zijn..... ;)

We moeten voor oost Nederland bijna 100 jaar terug in de geschiedenis voor een hittegolf zo laat in september. In de historische gegevens van Weerstation Losser duikt er dan eentje op van 11 tot en met 15 september 1919 met een duur van 5 dagen, destijds gemeten op het voormalige KNMI station te Winterswijk. Dat er volgende week een (regionale) hittegolf komt lijkt steeds waarschijnlijker, maar zoals altijd maar een slag om de arm houden.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Peter

Gewoon de komende dagen/week nog lekker genieten van dit hele mooie weer. Wie weet wat er ons nog allemaal staat te wachten. We krijgen nog een lange winter, die zomaar weer in het water kan vallen zoals wel vaker. ;)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Armand

Inderdaad sinds eind augustus over het algemeen gezien mooi weer gehad. Hier sinds 22 augustus temperaturen boven de 20 graden overdag. Bovendien hebben we hier van 23 tot en met 28 augustus al een hittegolf gehad.

Energizer85


Invicta

Ik hoop echt dat dit de laatste stuiptrekking is. Ben nou wel klaar met die pokkehitte. De winter kan van mij niet snel genoeg beginnen!

matroesjka-world

Citaat van: Invicta op za 10 sep 2016 - 18:10
Ik hoop echt dat dit de laatste stuiptrekking is. Ben nou wel klaar met die pokkehitte. De winter kan van mij niet snel genoeg beginnen!

Helemaal mee eens, maar eerst de herfst nog a u.b.  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Streamertje

Nou zoveel van die "pokkehitte" hebben we niet gehad hoor dit jaar. Van mij mag het nog even blijven nazomeren. Hoeft geen 30(+) graden meer maar zo tussen de 20-25 is prima tot ergens eind okt..;)

Marsel

Citaat van: Invicta op za 10 sep 2016 - 18:10
Ik hoop echt dat dit de laatste stuiptrekking is. Ben nou wel klaar met die pokkehitte. De winter kan van mij niet snel genoeg beginnen!

Geduld wordt in deze beloond. Die donkere kilte waar je zo naar verlangt komt vanzelf. Geef het nog een paar weken en je wordt op je wenken bediend. Sterke nog, donderdag is de meest intense hitte al voor het grootste gedeelte verdreven. Dan is die zogenaamde pokkehitte al snel weer vergeten ;).

Voor hen die er wel van houden: geniet er t/m woensdag nog even van want na deze warme oprisping is het met warmte van dit kaliber (Tx rond 30C) snel gedaan en moeten we weer een minimaal een half jaar wachten. Ik ga er in ieder geval alles aan doen om nog even wat vitamine D op te doen en volop van de laatste tropische hitte te genieten. Het had wat mij betreft wat langer mogen duren, maar gezien de tijd van het jaar is dit al een dikke bonus natuurlijk! :)

Armand

Dit jaar heb ik hier 9 tropische dagen gehad, vorig jaar 12. Dat kan dus mooi gelijk gemaakt worden.

Van mij mag het ook nog even warm blijven, in september dan. Daarna mag van mij de winter zo vroeg mogelijk invallen en zo lang mogelijk voortduren ;)

Helaas zit ik wel in de schoolbanken tijdens deze hitte en ik denk niet dat ze bij ons met een tropenrooster komen zoals eerder in Noord-Nederland.

Tam

Komt die afkoeling of verkoeling (afhankelijk van de stanspunten t.a.v. de warmte) nog met wat leuks erbij of gaat het alweer geruisloos over?

Arend

EC00 geeft de donderdag niet gemakkelijk op. Hoe lang weet dit model dit nog vol te houden?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Invicta

Citaat van: Marsel op zo 11 sep 2016 - 09:34
Die donkere kilte waar je zo naar verlangt komt vanzelf.


Voor jou een donkere kilte, voor mij de mooiste periode van het jaar. Mits het natuurlijk goed vriest (met -5 overdag ben ik in mijn sas) en een pak sneeuw. Heerlijk.  ;D

Mrkos

Citaat van: Marsel op zo 11 sep 2016 - 09:34
Geduld wordt in deze beloond. Die donkere kilte waar je zo naar verlangt komt vanzelf. Geef het nog een paar weken en je wordt op je wenken bediend. Sterke nog, donderdag is de meest intense hitte al voor het grootste gedeelte verdreven. Dan is die zogenaamde pokkehitte al snel weer vergeten ;).

Voor hen die er wel van houden: geniet er t/m woensdag nog even van want na deze warme oprisping is het met warmte van dit kaliber (Tx rond 30C) snel gedaan en moeten we weer een minimaal een half jaar wachten. Ik ga er in ieder geval alles aan doen om nog even wat vitamine D op te doen en volop van de laatste tropische hitte te genieten. Het had wat mij betreft wat langer mogen duren, maar gezien de tijd van het jaar is dit al een dikke bonus natuurlijk! :)

Je kunt ook gewoon een Litebook kopen. ''lichttherapie'' zeg maar. Het werkt echt voor in de donkere dagen die er weer aan komen.

kurt76

Ik haat het,haat het,zelfs het grootste deel van Canada heeft een warmer vooruitzicht *knip*!!!!

[Letten we even op het taalgebruik? Voor ongefundeerd geschreeuw is hier op dit forum geen plek. Als je iets meteorologisch toe wilt voegen doe dit dan met goede argumenten en juiste informatie. Eerste waarschuwing. Mvg Marsel]

Marsel

Citaat van: Tam op zo 11 sep 2016 - 10:42
Komt die afkoeling of verkoeling (afhankelijk van de stanspunten t.a.v. de warmte) nog met wat leuks erbij of gaat het alweer geruisloos over?

Ik krijg het idee dat er weinig staat te gebeuren, al is er in een smalle prefronatale zone wellicht een paar (onweers)buien mogelijk als het ULL z'n invloed boven ons grondgebied krijgt naar donderdag toe. Toch zou ik er niet te veel van verwachten gezien de minimale onstabiliteit en niet toereikende forcering in de warme massa. Komende dagen gaan we verder inzoomen op de toch significante overgang van donderdag.

Citaat van: Invicta op zo 11 sep 2016 - 11:48
Voor jou een donkere kilte, voor mij de mooiste periode van het jaar. Mits het natuurlijk goed vriest (met -5 overdag ben ik in mijn sas) en een pak sneeuw. Heerlijk.  ;D

Tja, als je het zo schetst. Ik kan ook genieten van staalblauwe luchten boven een besneeuwd landschap terwijl een kabbelend oostelijk windje de temperaturen onder nul houdt. Maar, laten we eerlijk zijn, over een periode van 10 jaar zijn dat soort prachtige winterdagen bij wijze van spreken op één hand te tellen. Voor mij rede genoeg om de overige 99% van de winter te verafschuwen aangezien het dan met grijs, nat en winderig weer vaak wel bekeken is. In principe heb ik, praktisch gezien, alleen maar last van de winter (met name monsterfiles door regen, wind en sneeuw). Maar goed, ieder zijn meug natuurlijk.

Citaat van: Mrkos op zo 11 sep 2016 - 12:18
Je kunt ook gewoon een Litebook kopen. ''lichttherapie'' zeg maar. Het werkt echt voor in de donkere dagen die er weer aan komen.

Ik ga tijdens de donkere dagen natuurlijk niet de pakken neerzitten ;). Buitenlucht en een flets zonnetje doet al wonderen ben ik van mening. Regelmatig, als het weer het toelaat, een paar keer per week hardlopen of ik duik even de polder in pogend een paar snoeken te vangen. Futloosheid heb ik eigenlijk geen last van. Het gaat me meer om de doodse triestige sfeer buiten. De natuur is 'lelijk' in Nederland tijdens het winterhalfjaar. Daar waar het zomers wemelt van het leven is het 's winters verlaten en kleurloos. Maar dank voor de tip in ieder geval ;).

Armand

Citaat van: Marsel op zo 11 sep 2016 - 14:41
*knip*

Tja, als je het zo schetst. Ik kan ook genieten van staalblauwe luchten boven een besneeuwd landschap terwijl een kabbelend oostelijk windje de temperaturen onder nul houdt. Maar, laten we eerlijk zijn, over een periode van 10 jaar zijn dat soort prachtige winterdagen bij wijze van spreken op één hand te tellen. Voor mij rede genoeg om de overige 99% van de winter te verafschuwen aangezien het dan met grijs, nat en winderig weer vaak wel bekeken is. In principe heb ik, praktisch gezien, alleen maar last van de winter (met name monsterfiles door regen, wind en sneeuw). Maar goed, ieder zijn meug natuurlijk.

*knip*

Komt me wel bekend voor ja. Sowieso sneeuw geeft voor mij een soort magisch gevoel. Het ziet er buiten gewoon totaal anders uit dan je gewend bent, het geeft voor mij ook een gezellige, zachte sfeer (zeker 's avonds). Naar dwarrelde sneeuwvlokken kan ik ook echt uren naar kijken (als ik tijd heb ;D) Ook een heldere, vorstperiode (evt zonder sneeuw) geeft bij mij gewoon een soort boost. Heerlijke, frisse polaire lucht en stralend blauwe luchten. Een combinatie van een pak sneeuw en een heldere vorstperiode is dan ook gewoon geweldig ;D

Het geeft dan elk jaar opnieuw toch een soort motivatie om steeds weer opnieuw te hopen op deze zeldzame, mooie momenten. Daardoor begin ik toch steeds rond deze tijd langzaam te verlangen en al voorzichtig te kijken naar de wintervoorspellingen ;) Maar eerst natuurlijk nog die late zomerse periode.

Vandaag dan ook ruim boven de 25 graden gekomen hier, Tmax 26.9 graden. Had ik van tevoren niet verwacht, als het de komende dagen 30+ wordt zit de hittegolf dus erin, bizar!

vossejongk

Als imker verfoei ik de winter ook :P Het voorjaar en zomer zijn het leukst! In de hefst zorgen dat de volken klaar zijn voor de winter en rond de jaarwisseling nog eens een behandeling tegen mijten, en dan wachten tot maart/april...

Arend

Citaat van: vossejongk op zo 11 sep 2016 - 22:16
Als imker verfoei ik de winter ook :P Het voorjaar en zomer zijn het leukst! In de hefst zorgen dat de volken klaar zijn voor de winter en rond de jaarwisseling nog eens een behandeling tegen mijten, en dan wachten tot maart/april...

Lijkt me een fantastisch beroep: imker. Erg belangrijk voor onze voedselvoorziening en iedereen kan de bijen een handje helpen door zoveel mogelijk bloeiende planten in de tuin te zetten (ook in de stad).
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

JerryL

Nou pleur maar op met die zogenaamde zomer...... in de weekeinden pis je toch steeds naast de boot. Dan liever alle dagen hetzelfde als de weekeinden: herfst dus.

Marsel

Citaat van: Arend op zo 11 sep 2016 - 11:16
EC00 geeft de donderdag niet gemakkelijk op. Hoe lang weet dit model dit nog vol te houden?

Statistieken bevestigen het al jaren, EC is de onbetwiste winnaar op de middellange termijn. Blijkt ook nu weer het geval. Donderdag is er definitief bijgetrokken, ook door andere modllen. Opvallend hoe het Europese rekenbrein dit als enige zo'n beetje voorzien had. Betekent dat de afkoeling op vrijdag plaats gaat vinden. Heerlijke periode dit, hoogzomer in de meteorologische herfst!

Powered by EzPortal