Herfst discussietopic 2016

Topic gezien door 55448 bezoekers
Gestart door Marsel, do 01 sep 2016 - 11:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

pietjelol

Citaat van: Marsel op di 20 sep 2016 - 09:55
Lap tekst

Geniet er nog maar even van. Het lijkt na het weekend (voorlopig) over met de twintigers. Aan de andere kant tis wel al eind september dus zo heel vreemd is dat ook niet.

hesselsjoerd

Gfs laat over een week de straalstroom over ons heen denderen.  :P

Armand

Citaat van: hesselsjoerd op wo 21 sep 2016 - 08:53
Gfs laat over een week de straalstroom over ons heen denderen.  :P

Lijkt er inderdaad op dat de kans op regen en wind na komend weekend weer wat gaan toenemen. Opzicht niet erg voor de natuur. Zeker aan de kust is het erg droog, in het binnenland zijn er toch verschillende plekken waar het goed lijkt te zitten. Dit komt door die stevige buien in het voorjaar/voorzomer. Echter is het toch de afgelopen maand(en) overwegend droog gebleven.

Hier overigens het kaartje van het KNMI:

vossejongk

Heb je ook een kaartje van de laatste 4 week? Zelfs het onkruid is hier aan het verdrogen

Marsel

Citaat van: pietjelol op di 20 sep 2016 - 21:33
Geniet er nog maar even van. Het lijkt na het weekend (voorlopig) over met de twintigers. Aan de andere kant tis wel al eind september dus zo heel vreemd is dat ook niet.

Ik zag het ja. T/m de zondag inderdaad maar even genieten van de relatieve rust en warmte want na KF passage komende zondagavond gaan we, zoals je terecht opmerkt, langzaam ander weer krijgen. Eigenlijk vooral in de loop van komende week als depressies vanaf dinsdag ver ten noorden van ons de drukgradiënt over onze regio behoorlijk oppompen (= meer wind) en hun fronten regelmatig laten passeren.
De vraag is anderzijds even in hoeverre deze depressies een rug aan hun voorzijde op weten te werpen. Mocht dat een beetje lukken kan het meest slechte weer in het gunstigste geval veelal noord van ons blijven en zitten wij onder de vleugels van hogedruk ten zuid(west)en van ons met temperaturen die nog redelijk op niveau blijven. Oplossingen lopen hierin nog behoorlijk uiteen, zie onderstaande pluim periode dinsdag t/m donderdag. Er zitten een paar onvervalste herfstmembers tussen als je goed kijkt. Een ding is zeker: het wordt wat minder rustig. Een eerste stap naar een wat meer herfstig weerbeeld wat mij betreft in deze tot op heden warme en rustige meteorologische herfst...

Giso84

Ik vind dit weer heerlijk, overdag lekker (warm) in de zon en 's nacht een aangename kou die we lang niet gehad hebben wat het slapen toch een stuk prettiger maakt. Hoe dan ook is het genieten al mogen de leden in de pluim die onder de 15C komen zich heel snel gaan corrigeren naar hogere waardes  ;D
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Armand

Citaat van: vossejongk op wo 21 sep 2016 - 22:37
Heb je ook een kaartje van de laatste 4 week? Zelfs het onkruid is hier aan het verdrogen

Ik heb wel een kaartje van september tot nu toe. Over het algemeen erg droog inderdaad


ron12

Na een warme herfst, ook een warme winter in aantocht?
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Hector Pascal

Citaat van: ron12 op vr 23 sep 2016 - 11:06
Na een warme herfst, ook een warme winter in aantocht?
Dus krijgen we eindelijk een koude winter...
Nul bestaat niet.

Arend

Het lijkt er op dat GFS de overgang naar normaal herfstweer volgende week heeft geschrapt. Alleen maar (dikke) twintigers en nog meer droogte. De droge ellende wordt met elke run groter. EC bood nog wat hoop op wat neerslag volgende week, zal me niet verbazen wanneer de pluim van dit model vanavond ook volledig opdroogt. 6 tot 9 maanden herfst in dit land, behalve in de herfst natuurlijk.  :'(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Citaat van: Arend op vr 23 sep 2016 - 16:09
Het lijkt er op dat GFS de overgang naar normaal herfstweer volgende week heeft geschrapt. Alleen maar (dikke) twintigers en nog meer droogte. De droge ellende wordt met elke run groter. EC bood nog wat hoop op wat neerslag volgende week, zal me niet verbazen wanneer de pluim van dit model vanavond ook volledig opdroogt. 6 tot 9 maanden herfst in dit land, behalve in de herfst natuurlijk.  :'(
Vanaf nu altijd zomer ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Citaat van: ron12 op vr 23 sep 2016 - 16:57
Vanaf nu altijd zomer ;)

EC is weer niet om aan te zien, ik ben bang dat je gelijk krijgt Ron.  :(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Arend op vr 23 sep 2016 - 23:09
EC is weer niet om aan te zien, ik ben bang dat je gelijk krijgt Ron.  :(

Dat zou niet als een verrassing moeten komen. Met toenemende depressie invloed ver ten noord(west)en van de Benelux was er een scenario denkbaar waarbij er ruggen opgeworpen zouden kunnen worden, dat heb ik hier bewust nog even genoemd. Eea lijkt nu dus ook te gaan gebeuren en daarmee blijft het slechtste weer buiten de Benelux en blijven temps redelijk op niveau. Wel meer wind vanaf dinsdag en af en toe een verzwakt front dat voorbij komt. Daarmee is het dus niet meer zo rustig en stabiel als de afgelopen weken en zou het wellicht wat meer op herfst kunnen gaan lijken ondanks dat het thermisch nog meevalt.

Dat is de kunst van de meteoroloog of weeramateur, je moet als het ware 'door de kaarten heen kijken'. Niet zozeer afgaan op wat de modellen op dat moment schetsen, maar eerder de verborgen rode draad zoeken en de eventuele varianten daarop uit kunnen denken. Bovendien, de kaarten van de operationele uitvoer altijd plaatsen in het ensemble. Daarin was al langer zichtbaar dat er een cluster was die dit 'warmere' scenario al in de smiezen had.

Niet getreurd, het is toch echt een kwestie van tijd voordat die regen- en windmachine op gang komt ;).

ron12

Volgens de Duitsers, eerste 8 dagen van Oktober rond de 20 graden, en droog, kurkdroog zelfs. Komende 2 weken zeer weinig regen verwacht. :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Streamertje

Heerlijk, de ideale temperatuur, niet te warm of te koud. Heel die kl*te herfst gewoon overslaan..Graag houden tot half november en dan zo de winter in met mooie stabiele periode van vorst,staalblauwe luchten en schaatsen... (een mens mag dromen)

TMCThomas

Citaat van: Streamertje op za 24 sep 2016 - 11:41
Heerlijk, de ideale temperatuur, niet te warm of te koud. Heel die kl*te herfst gewoon overslaan..Graag houden tot half november en dan zo de winter in met mooie stabiele periode van vorst,staalblauwe luchten en schaatsen... (een mens mag dromen)
Grijze luchten met veel sneeuw*  ;)

matroesjka-world

Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Arend

Citaat van: Marsel op za 24 sep 2016 - 08:56
Dat zou niet als een verrassing moeten komen. Met toenemende depressie invloed ver ten noord(west)en van de Benelux was er een scenario denkbaar waarbij er ruggen opgeworpen zouden kunnen worden, dat heb ik hier bewust nog even genoemd.

Totaal onverwacht is het niet nee, gezien de hardnekkigheid waarmee hogedruk keer op keer lijkt te winnen. Maar zo extreem zoals het nu uitpakt was een paar dagen ook niet echt duidelijk in de verschillende modellen.

Citaat van: Marsel op za 24 sep 2016 - 08:56
Eea lijkt nu dus ook te gaan gebeuren en daarmee blijft het slechtste weer buiten de Benelux en blijven temps redelijk op niveau.

Slecht weer is een relatief begrip.  ;)

Citaat van: Marsel op za 24 sep 2016 - 08:56
Wel meer wind vanaf dinsdag en af en toe een verzwakt front dat voorbij komt. Daarmee is het dus niet meer zo rustig en stabiel als de afgelopen weken en zou het wellicht wat meer op herfst kunnen gaan lijken ondanks dat het thermisch nog meevalt.

Dat is de kunst van de meteoroloog of weeramateur, je moet als het ware 'door de kaarten heen kijken'. Niet zozeer afgaan op wat de modellen op dat moment schetsen, maar eerder de verborgen rode draad zoeken en de eventuele varianten daarop uit kunnen denken. Bovendien, de kaarten van de operationele uitvoer altijd plaatsen in het ensemble. Daarin was al langer zichtbaar dat er een cluster was die dit 'warmere' scenario al in de smiezen had.

Volgens mij hadden de ensembles de afgelopen dagen voor de langere termijn de betrouwbaarheid van een tweedehands autoverkoper. En jammer dat de anders zo geweldige EC-oper ook geen uitkomst biedt.

Citaat van: Marsel op za 24 sep 2016 - 08:56
Niet getreurd, het is toch echt een kwestie van tijd voordat die regen- en windmachine op gang komt ;).

Ik ben ontroostbaar Marsel, maar ik weet dat jij geniet.  ;) ;D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Arend op za 24 sep 2016 - 14:45
Totaal onverwacht is het niet nee, gezien de hardnekkigheid waarmee hogedruk keer op keer lijkt te winnen. Maar zo extreem zoals het nu uitpakt was een paar dagen ook niet echt duidelijk in de verschillende modellen.
Klopt.

Citaat van: Are nd op za 24 sep 2016 - 14:45
Slecht weer is een relatief begrip.  ;)
Klopt ook.

Citaat van: Arend op za 24 sep 2016 - 14:45
Volgens mij haddende ensembles de afgelopen dagen voor de langere termijn de betrouwbaarheid van een tweedehands autoverkoper. En jammer dat de anders zo geweldige EC-oper ook geen uitkomst biedt.
Haha, ach ja, ik hoef het jou ook allemaal meer uit te leggen. Dat is wel duidelijk ;).

Citaat van: Arend op za 24 sep 2016 - 14:45
Ik ben ontroostbaar Marsel, maar ik weet dat jij geniet.  ;) ;D
Ik snap de zware last ;). Hopelijk zijn over een paar weken de rollen omgedraaid. Ik gun eenieder zijn of haar weertype. Dan zal ik hier ontroostbaar ronddwalen ;), en verwacht ik van jou enig begrip ;D.

Zo, nu weer even genieten van die héérlijke temperaturen.

vossejongk

Ik dacht dat we de herfst in het voorjaar en begin vd zomer al gehad hadden? Nu ff lekker nazomeren en dan in 1 klap door naar vrieskist :)

Powered by EzPortal