Herfst discussietopic 2016

Topic gezien door 54054 bezoekers
Gestart door Marsel, do 01 sep 2016 - 11:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Herfst discussietopic 2016
Nu we de meteorologische zomer afgesloten hebben lijkt het me een goed moment om dit topic te openen, ondanks dat er op het moment van schrijven op een enkele verkleurende boom na niks op herfst lijkt te wijzen. Toch zal de komende maanden het 'verval' langzaam z'n beslag gaan krijgen. De herfst loopt meteorologisch gezien van 1 september t/m 1 december en kenmerkt zich door het rap korter worden van de daglengte (hetgeen nu overigens al goed merkbaar is), een lagere zonnestand en het dalen van de temperatuur. Zo loopt bijvoorbeeld de gemiddelde Tx van 19.7C in de eerste decade van september terug naar 12.8C eind oktober. In november zet deze daling door en komen we uiteindelijk op een gemiddelde Tx iets onder de 10C uit.

De herfst is een overgangsseizoen waarbij het weer trekken van zowel de zomer als de winter kan hebben. Vooral de eerste helft van de herfst wil, zeker de laatste decennia, nog wel eens een verlenging van de zomer betekenen waarbij dagen met weinig wind, goud zonlicht en temperaturen (hoog) in de 20 graden geen uitzondering zijn. Anderzijds kan het weerbeeld verderop in het seizoen zomaar op een vervroegd wintertje lijken en komt de eerste nachtvorst in beeld. Toch zijn de ons omringende wateren nog relatief warm en is de herfst mede daardoor over het algemeen niet het seizoen voor grootse winteroffensieven, uitzonderingen daargelaten uiteraard. Veel vaker zien we periodiek een onstuimig weerbeeld met de mogelijkheid op stormachtige omstandigheden en die kenmerkende regendagen waarbij grijze rafelige wolkenmassa's door de harde wind langs de hemel schieten. In dit topic kunnen we het wel een wee van de herfst volgen en bediscussiƫren.

Geen herfst, maar (na)zomer
Zoals de titel hier direct boven al doet vermoeden is er werkelijk nog niets dat lijkt te wijzen op het naderen van onvervalst herfstweer. Sterker nog, modellen zinspelen allemaal op het blokkeren van het algehele patroon vanaf begin volgende week. Tot die tijd zien we echter dat de gordel van hogedruk ten zuiden van ons langzaam grip op ons weer verliest en we, zeker in de loop van het weekend, tijdelijk meer en meer onder invloed van lagedruk nabij de Britse Eilanden komen. Vooral de zondag lijkt het dieptepuntje te zijn met regelmatig regen of postfrontale (onweers)buien waarbij de temperatuur rondom 20C blijft steken.

Daarna zien we echter dat het patroon volledig op de schop gaat. Een Atlantische hoogtetrog zwenkt ver zuidwaarts terwijl er zich over Europa een indrukkende hoogterug opbouwt. Tegelijkertijd zakt het laag dat ons het mindere weer op zondag brengt richting zuidoost Europa weg waardoor op hoogte een zeer duidelijk omega patroon zichtbaar wordt. We weten dat dergelijke patronen nog wel eens lang stand kunnen houden, hoe lang is nu natuurlijk even de vraag omdat de termijn verhinderd hierover hout snijdende uitspraken te doen. Duidelijk is wel dat volgende week hogedruk zich ook aan de grond snel opbouwt hetgeen uiteindelijk moet lijden tot een indrukwekkend hoog boven zuidelijk Scandinaviƫ, in een later stadium wat meer richting O-Eur zakkend.

Deze evolutie wordt breeduit ondersteund in de ensembles waarbij we aanspraak lijken te kunnen maken op een vrij zonnig en warm intermezzo van minimaal enkele dagen. Daarbij veelal aflandige winden en temperaturen die rap richting, of later zelfs boven 25C uit kunnen komen. Minima tijdens de langer wordende nachten op aangenaam slaapniveau. Oftewel perfect (na)zomerweer in het verschiet! Over de duur van het mooie weer en de standvastigheid van het geblokkeerde patroon over onze regio valt nog niet veel te zeggen. In dit topic, alsmede in het zomertopic (sluit rond 21 september), zullen we hier meerdere malen op terugkomen. Wordt vervolgd dus. Hieronder EC00: duidelijk is de overgang naar mooi (na)zomerweer vanaf grofweg komende dinsdag, maar voor hoe lang?

Murk

Ik word altijd een beetje somber als ik het woord 'herfst' weer in de mond moet nemen, maar dit ziet er toch prachtig uit!   ;D

JerryL

Citaat van: Murk op do 01 sep 2016 - 13:47
Ik word altijd een beetje somber als ik het woord 'herfst' weer in de mond moet nemen, maar dit ziet er toch prachtig uit!   ;D

Ik wou net zeggen, de herfst brengt ook dit soort natuurpracht met zich mee


Marsel

Citaat van: Murk op do 01 sep 2016 - 13:47
Ik word altijd een beetje somber als ik het woord 'herfst' weer in de mond moet nemen, maar dit ziet er toch prachtig uit!   ;D

Erg herkenbaar. Ik houd er ook niet van. Het leven gaat er buiten een beetje uit, en dan doel ik met name op de aftakeling in de natuur. Daar waar het in de zomer wemelt van het leven is het in de winter een doodse bedoeling. Ach, we zullen het er maar even mee moeten doen. Voorlopig laat de (na)zomer zich in ieder geval niet kennen en kunnen we de komende tijd regelmatig aanspraak maken op heerlijk weer.

Eric

Citaat van: JerryL op do 01 sep 2016 - 16:15
Ik wou net zeggen, de herfst brengt ook dit soort natuurpracht met zich mee

Hee, Schloss NeuSchwanstein, ofwel het Disney kasteel!

Tam

Ik heb niet zozeer een favoriet jaargetijde, maar de herfst is toch ook wel mooi. Frisse ochtenden met hier en dat wat mist om dan 's middags weer een bak zon te krijgen. Prima.

Nog een maandje wachten op de wat frisser e nachten denk ik. Eerst ff genieten van deze nazomer tijd

vossejongk

Nou als 't allemaal zo uitkomt zoals je het schrijft Marsel, gaan we eindelijk krijgen wat we het grootste gedeelte vd zomer niet hebben gehad: mooi weer! :P

dennis089

er liggen ons zoals marsel voorschrijft inderdaad een paar mooie nazomerse dagen te wachten.. ofja nazomer is het eigenlijk niet eens te noemen. Prachtig weer om van te genieten.
Helaas ook te merken inderdaad dat de nachten weer langer beginnen te worden. Vooral tijdens het werk (weekendjob in tankstation welke tot 21:00u open is) is het duidelijk te merken nu dat het voor sluitingstijd al donker geworden is.

Daar waar al deze getijde kenmerken invloed heeft op dier en natuur is het niet onlogisch te bedenken dat dit ook invloed heeft op ons mensen.

JerryL

Tis weer van datte. Watte? Nou : Citaatje van Nicolien deze morgen bij het RTL NIeuws '' het mooie weer krijgen we vanaf dinsdag waarna de temperatuur halverwege deze week piekt rondom 25 graden dit houden we vast tot vrijdag. In het weekeind neemt de temperatuur wat af en neemt de wisselvalligheid toe''.

Het is typerend voor deze zomer: het weer in de weekeinden is vrijwel continue slechter dan doordeweeks.

Armand

Citaat van: JerryL op ma 05 sep 2016 - 09:22
Het is typerend voor deze zomer: het weer in de weekeinden is vrijwel continue slechter dan doordeweeks.

Valt mij inderdaad ook op. Gisteren bijvoorbeeld ook buien in de ochtend en een stevige wind in de middag. Vorig jaar was het wel vaker dat het weekend goed uitpakte. Achja, je kunt er weinig aan veranderen.

Ik ga nog steeds liever met een zonnetje naar het werk/school dan een met een koele, druilerige herfstdag ;)

Arend

De ultieme horrorkaart voor half september. Mag hopen dat zowel de oper van EC als GFS warme uitbijters blijken te zijn (maar vrees het ergste). Ben er helemaal klaar mee. De regenmachine is hier ook al tijden kapot. Bah.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Arend op ma 05 sep 2016 - 21:47
De ultieme horrorkaart voor half september. Mag hopen dat zowel de oper van EC als GFS warme uitbijters blijken te zijn (maar vrees het ergste). Ben er helemaal klaar mee. De regenmachine is hier ook al tijden kapot. Bah.

Heerlijk toch dit stabiele en soms warme weertype? Binnen nu en een maand gaat die regen- en windmachine gewoon weer op volle toeren draaien hoor, wees daar maar niet bang voor. En dan zijn we vertrokken voor een maand of vijf kilte. Nee, ik kan hier nog erg van genieten, temeer omdat die kille donkerte onontkoombaar is.

lander22

Citaat van: Marsel op di 06 sep 2016 - 09:57
Heerlijk toch dit stabiele en soms warme weertype? Binnen nu en een maand gaat die regen- en windmachine gewoon weer op volle toeren draaien hoor, wees daar maar niet bang voor. En dan zijn we vertrokken voor een maand of vijf kilte. Nee, ik kan hier nog erg van genieten, temeer omdat die kille donkerte onontkoombaar is.

de herfst een saaie weerperiode eventueel een stormpje wat we interessant kan zijn. en dan de winter hopelijk met meer sneeuwdagen dan de laatste 2 jaar! zoals in 2009/2010 :) en dan terug snel naar de lente en zomer met onweer!

Marcel

Laat die mooie nazomer nog maar even duren  :)
Maar dat komt wel goed, wetende dat het in oktober ook nog 20+ kan worden.

Gisteren een heerlijk zonnige en vooral windstille dag gehad.
Op dit moment is het een beetje droevig buiten met de bewolking.
Hopelijk lost dit nog op, maar daar ziet het voorlopig nog niet naar uit.
Gelukkig zijn de verwachtingen voor morgen en donderdag erg goed.
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Jenkie

Ik hoop dat het in ieder geval tot de 17e zo blijft. Bruiloft aan zee, daarna mag de herfst van mij losbarsten. Hoewel ik liever dit weer heb  ;)

Hector Pascal

Wat mij opvalt dat er nu heel weinig tot geen wintervoorspellingen zijn. Dat is in voorgaande jaren wel eens anders geweest. De laatste vijf jaar kwam regelmatig het woord horrorwinter voor. Uiteindelijk is die horrorwinter er gekomen als je NIET van winter houdt. Maar laten we maar eerst de herfst afwachten en dan zo rond november eens stiekem verder kijken.
Nul bestaat niet.

Armand

Citaat van: Hector Pascal op di 06 sep 2016 - 14:07
Wat mij opvalt dat er nu heel weinig tot geen wintervoorspellingen zijn. Dat is in voorgaande jaren wel eens anders geweest. De laatste vijf jaar kwam regelmatig het woord horrorwinter voor. Uiteindelijk is die horrorwinter er gekomen als je NIET van winter houdt. Maar laten we maar eerst de herfst afwachten en dan zo rond november eens stiekem verder kijken.

Haha klopt, iedereen heeft de hoop inmiddels opgegeven ;)
Ik wil nog wel eens een wat koudere winter. Het is eigenlijk juist fijn dat er nu geen 'horrorwinter' voorspellingen zijn, dan valt de teleurstelling straks (indien het weer warm wordt) ook weer mee ;)

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

marco-groningen

Van mij mag dit weer nog 2,5 week aanhouden. Zit nu net in mijn eerste week vakantie en kan het niet beter treffen zoals het nu lijkt.  ;D

Armand

Nou dan, op en top nazomerweer! Lijkt zelfs nog beter (en aangenamer) dan de zomer ;) Zeker de afwisseling tussen lekker koele nachten en aangenaam warme middagen en avonden is heerlijk!

Ook als we vooruit kijken blijft het nog even doorzetten. Alleen zondag een dipje, daarna opnieuw een periode met warmte en zon. De control van EC komt zelfs met een heuse hittegolf, maar staat hier dan ook vrijwel alleen in. Zou toch apart zijn, hittegolf midden september ;D Dat is misschien een beetje teveel van het goede ;D


Powered by EzPortal