Wachten tijdens een chase: waar hou JIJ je mee bezig?

Topic gezien door 5792 bezoekers
Gestart door StormCell, za 24 mrt 2012 - 20:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

StormCell

Iedereen kent wellicht wel het vervelende gewacht tijdens een chase.  Je weet dat het gaat gebeuren, maar intussen moet je wachten... Waar hou jij je mee bezig tijdens die minuten, die op dat moment uren lijken te duren?


ik zal meteen de spits afbijten :

ik neem m'n Silverlit Eurocopter geregeld mee op chase, eens ie niet meer mooi kan vliegen maar wordt weggewaaid, weet ik dat ik moet beginnen opletten.

Waar ik me ook mee bezig kan houden is met natuurfotografie...



GekkeLeo

Kaarten checken, route plannen, radar bekijken etc etc

Sven

Citaat van: GekkeLeo op za 24 mrt 2012 - 23:50
Kaarten checken, route plannen, radar bekijken etc etc

Inderdaad, en anders effe langs een mac happie eten :) ontwikkelingen in de lucht in de gaten houden.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

zorba

Citaat van: Sven op za 24 mrt 2012 - 23:56
Inderdaad, en anders effe langs een mac happie eten :) ontwikkelingen in de lucht in de gaten houden.

Of bij de benzinepomp een broodje halen..... NOOIT MEER!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Sven

Citaat van: zorba op zo 25 mrt 2012 - 00:40
Of bij de benzinepomp een broodje halen..... NOOIT MEER!

hahaha flevoland idd, ach ja vroegtijdig weggaan, dan kan het makkelijk :) lekker relaxed naar gebied toe rijden en wachten.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

zorba

Citaat van: Sven op zo 25 mrt 2012 - 01:41
hahaha flevoland idd, ach ja vroegtijdig weggaan, dan kan het makkelijk :) lekker relaxed naar gebied toe rijden en wachten.

Flevoland? Neuh man, was onderweg naar Emmerich :D
Hebben nooit in Flevoland gechased :p
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Marcel (Enschede)

ik heb neem altijd mijn metaaldetector mee. Mocht er een mooi akkertje liggen dan kan ik mooi nog wat oude muntjes en sierraden opzoeken. Op recreatiegebieden kan het ook nog eens erg lucratief zijn.

Je moet er wel snel bij zijn want de euro is binnen 2 jaar weg gerot in de grond. Heel slecht van kwaliteit.

zorba

Ik hou me altijd bezig met het chasen zelf. Weerkaarten, diverse radars, locatiebepaling, camera, etc.. Geen tijd voor "randzaken" ;)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Michaeltje1986

Citaat van: zorba op zo 25 mrt 2012 - 08:19
Ik hou me altijd bezig met het chasen zelf. Weerkaarten, diverse radars, locatiebepaling, camera, etc.. Geen tijd voor "randzaken" ;)

Idd mee eens! Als je chase ALTIJD blijven opletten!

StormCell


Impreza

Echt chasen heb ik nog nooit gedaan maar ik heb wel de nodige avonden/nachten thuis besteed: wachtende op het heerlijke weer dat zou kunnen komen. Ik "chase" meer vanuit huis om heel eerlijk te zijn.
Hoe ik die uurtjes besteed:
* Op het gemakje alles klaar zetten. Statief, afstands-zapper, extra accu etc.
* Dan alles 3-xubbel checken: Zijn beide accu's wel vol? Heeft de afstands-zapper nog wel genoeg pit in de batterijen? Hoe staat het met de geheugenkaart? Zijn de instellingen wel goed?
* Na de 3-dubbele check-routine vertier zoeken. PC aan (om het forum en/of de chat in de smiezen te houden), gordijnen open terwijl ik tussen de buitenwereld, het forum, de chat heen vlieg en (ondertussen) de katten in de gaten houden. Als die vreemd gaan doen, weten wij het al. En ondertussen ogen en oren op scherp. Hoor ik wat? Zie ik wat?

Het grote probleem is: Heb nooit (en echt nooit!) een bliksem goed op de foto gekregen. Maar ja, daarvoor volg ik nu die opleiding, in de hoop dat het me ooit eens gaat lukken :p

Erwin Kats

Kijken of ik zeker weet dat ik niks vergeten ben :P
en anders contact opnemen met andere chasers die ergens anders in het land aanwezig zijn en/of onderweg zijn.
zowel via twitter, whatsapp enz ;)
Canon eos:         Canon EF:
1DmkIIN              17-40 f4 L 1DmkIII               24-105 f4 L IS   

Sven

Citaat van: zorba op zo 25 mrt 2012 - 01:53
Flevoland? Neuh man, was onderweg naar Emmerich :D
Hebben nooit in Flevoland gechased :p

Jullie zaten daar of gingen die richting uit, wij zaten toen al vlakbij emmerich, en jullie snel daarheen gestuurt:P maar helaas telaat omdat die leo of jij weer most vreten :D
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

DDJ

Ik hou  me dan bezig met eten ben nu eenmaal een vreetzak  ;D en met kaarten ect in de gaten houden beetje contact houden met mijn mede chasers in de auto en op het web en wat relaxen

Weerfreak 1337

Al zou ik gaan chasen,
Gewoon beetje buienradar kijken etc.
nagenieten van het mooie weer wat die dag waarschijnlijk gebracht heeft.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

GekkeLeo

Citaat van: Sven op zo 25 mrt 2012 - 21:12
Jullie zaten daar of gingen die richting uit, wij zaten toen al vlakbij emmerich, en jullie snel daarheen gestuurt:P maar helaas telaat omdat die leo of jij weer most vreten :D
Lol dat zal ik dan wel geweest zijn :P Kan het me niet herinneren :$

Jelte

Nouja... op Terschelling. Dus hoever kan je moeten rijden voor een bui? ;)
Duss: lucht in de gaten houden, radar in de gaten houden en pas op pad als het duidelijk is dat de bui dicht genoeg bij het eiland komt. Tegen die tijd valt er niet zoveel meer af te wachten.
Waterhozen chasen is anders. Dan zit je vaker te wachten of er iets gaat gebeuren omdat je niet van tevoren weet of er iets uit gaat komen. Maar nog steeds genoeg om aan te denken om je bezig te houden zonder je te vervelen...


Pascal Soomers

Hmm... Deze jongeman heeft natuurlijk nog geen rijbewijs, maar wel al een bewijs om met de scooter op pad te mogen. Al blijft het wel lastig om een laptoptas mee te nemen. Ik houdt meestal de radarbeelden in de gaten via apps op m'n mobiele smarthphone. Ook heb ik contact met andere chasers, die wel ouder zijn dan mij. Zij kunnen mij dan soms vertellen waarna ik toe moet rijden. Zodat ik uiteindelijk toch op de juiste locatie uitkom.

De meeste nachtelijke MCS'en ga ik nooit voor onderweg. Deze volg ik altijd thuis via mijn pc. Dan sateliet, radar, actuele kaarten bekijken etc. Ik woon zelf nog thuis, (ook wel logisch) en mijn ouders worden soms gek van me :P.  Als het er eenmaal is, zorg ik ervoor dat de camera paraat staat. Ik pak dan een statief en begin wat dingen te schieten. Soms lukt het me wel eens om een bliksem op de vaste plaat te krijgen, maar dat is en blijft nog lastig....

Bij kans op Supercellen overdag zorg ik dat ik er optijd voor aanwezig ben. Ik sta die bewuste dag, waarop het allemaal gaat gebeuren vroeg op. Meestal om half 6 in de ochtend al. Dan kan ik de nieuwste kaarten bekijken van GFS die rond 6 uur binnen druppelen. Dan is het tijd voor te vertrekken. Meestal komen de cellen later op de dag tot ontwikkeling. Dus ik neem van te voren altijd een lunchpakket mee. Die eet ik dan, zodra ik honger heb op :). Tot nu toe ben ik altijd alleen op pad geweest :P
When a supercell arrives, you must be prepared.

Tyshane

Doe vanwege omstandigheden niet aan chasen, maar ik wacht tot het richting mij komt, mooi plekje zoeken en spotten dus. ;)

Ja tijdens het wachten staat het toch wel allemaal in het teken van het weer en fotograferen. Thuis via diverse fora, kaarten, sites & radars e.d. de progressie en situatie volgen en wanneer het moment daar is, er op uit. On the spot ben ik vooral bezig met alles opzetten, instellen, richting e.d. bepalen, schuilplek bepalen etc.; zodra alle 'ready' is, voornamelijk kijken, kijken en nog eens kijken.

Tussendoor proberen wolken te classificeren, foto's maken en patronen herkennen in het weerbeeld, lekker nowcasten dus. Het is niet alleen de bliksemflits, maar de hele beleving van buiten zijn, in de natuur, tussen de elementen, de rust en daarna de ommezwaai naar dynamische toestanden, kortom; genieten dus. Als het moment daar is, platen schieten, de boel in de gaten houden, nog eens genieten en schuilen indien nodig, of juist weer naar huis.

Daar begint dan het napraten via het forum, volgen hoe het severe weather verder door het land trekt, foto's 'ontwikkelen' en nagenieten. Gevalletje 'voorspel, climax en naspel' dus! :)

Powered by EzPortal