Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 269946 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

In de periode van donderdag-vrijdag zien we een enorme bel koude lucht vanaf de noordelijke Atlantische Oceaan (maandag nog bij Groenland) richting de Noordzee afzakken. Deze (zeer) koude lucht met op 5 kilometer hoogte temperaturen van -35 tot -40° zit "gevangen" in een markant (hoogte)laag dat vrijdag met zijn kern boven de Noordzee zal komen te liggen. Een andere laagje zal zich dan boven het noorden van Italië hebben gevormd. Het koufront behorende bij de afzakkende Noordzee depressie zal de Alpen in de nacht van woensdag op donderdag bereiken en een zeer onbestendige en koudere weerfase gaan inleiden.

Dieper de vrieskou in
Voor diegenen die denken dat het bij een wnters speldeprikje of wat gekwakkel blijft kan ik alvast alle illusies daarop wegnemen. Gaandeweg de volgende week gaan we naar een steeds kouder weertype evolueren waarbij vrijwel heel Europa steeds dieper in de arctische lucht trecht gaat komen.Verantwoordelijk daarvoor is nog steeds de "koude vortex" die van vrijwel geheel West en Noord Europa bezit heeft genomen en aan beide flanken zit vastgeklemd tussen blokkerende "anti-cyclonen". Ook op hoogte is de blokkade goed ontwikkeld (omega) wat dus voor een stabiele situatie spreekt dit langer kan gaan aanduren.

Winter Benelux


Het moge overigens duidelijk zijn dat Thialf de komende dagen zijn pijlen niet alleen op de Alpen gaat richten. Ook in de Benelux gaat de winter toeslaan. Vanavond nadert het koufront de Benelux en de neerslag die nu nog in vloeibare vorm valt zal vanaf komende nacht steeds meer een winters (buiiig) karakter gaan krijgen. Vrijdag, het weekend en ook de volgende week aanhoudend onbestendig met winterse buien of  sneeuwval (al naar gelang koers en positie laagjes en hun storingen) met nog verder dalende temperaturen.

Alpen weerman
dit is een gedeeltelijke tekst van wat op de site van Johann staat.
Het hele verhaal is hier te lezen: http://www.wintersportweerman.nl/2015/01/de-poederbus-wordt-weer-opengetrokken/

DSDLimburg

mooie sat foto! met duidelijk het warmte front te zien.
seizoen 2018/2019

Marsel

Citaat van: X-treme op wo 28 jan 2015 - 10:43
Jij zou toch moeten weten dat de t2m niet van belang is vwb sneeuwval.
Ik kan mij in het verleden herinneren dat we sneeuwval hebben gehad bij een t2m van +5 graden.
Vwb een sneeuwdek is het wel van belang.

Dat weet ik inderdaad. Maar met 5 tot 7 graden in de plus (de verwachte temperaturen ten tijde van KF passage) heb ik het nog nooit droog zien sneeuwen met accumulatie tot gevolg. Bovendien, het FZL ligt over het grondfront ook gewoon nog tussen 600 en 750m (rond 2000-2500ft), hetgeen simpelweg te veel is.
Wat natte flatsen aan de achterzijde van het grondfront tijdens een bui is echt het hoogst haalbare, mark my words.  De weerdiensten vermelden dit ook nergens, terecht ook mijn inziens.

Marsel

Citaat van: DSDLimburg op wo 28 jan 2015 - 11:00
mooie sat foto! met duidelijk het warmte front te zien.

En, misschien nog wel veel mooier, de koude massa achter het KF. Zie de buien over het noordelijke deel van de Atlantische oceaan.

Joep

Citaat van: Marsel op wo 28 jan 2015 - 09:57
Eea neemt echter niet weg dat er blijvend, met name richting het ENE van NL, kans is op winterse neerslag (zoals Jan netjes heeft verwoord in de openingspost). De kustprovincies zullen het de dagen na vrijdag op hun beurt vooral van winterse buien moeten hebben vanaf de Noordzee. ...

Volgens mij heeft Jan het er over dat met name de kuststrook het moet hebben van de actieve buien en dat verder landinwaarts sneeuw mogelijk is dat is toch wat anders dan oost/NO, ik snap jou verhaal wel hoor maar dat is niet wat Jan zegt  ;) :)

Weatherman

Citaat van: Joep op wo 28 jan 2015 - 10:55
Dieper de vrieskou in
Voor diegenen die denken dat het bij een wnters speldeprikje of wat gekwakkel blijft kan ik alvast alle illusies daarop wegnemen. Gaandeweg de volgende week gaan we naar een steeds kouder weertype evolueren waarbij vrijwel heel Europa steeds dieper in de arctische lucht trecht gaat komen.Verantwoordelijk daarvoor is nog steeds de "koude vortex" die van vrijwel geheel West en Noord Europa bezit heeft genomen en aan beide flanken zit vastgeklemd tussen blokkerende "anti-cyclonen". Ook op hoogte is de blokkade goed ontwikkeld (omega) wat dus voor een stabiele situatie spreekt dit langer kan gaan aanduren.
Dat klinkt als een hele mooie ontwikkeling.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Ijsbloem

 ;) Als ik alles zo bekijk , omg. Amsterdam MT  en LT..
Vannacht en morgen..hagel , natte sneeuw buien, morgen avond..
droge sneeuw..max. 3 C  minima  -0 .C

Vrijdag, regenbuien   5.C   in de avond sneeuwbuien  0.C
Zaterdag, eerst nog winterse bui daarn opklaringen, droog.
max. 3.C  minima  -2.C

Van maandag tm vrijdag, licht winters met soms een winterse bui.
overdag  3.C  in de nacht - 3.C

Daarna overgang naar zacht en licht wisselvallig weer.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Weatherman

Citaat van: Ijsbloem op wo 28 jan 2015 - 11:06
Daarna overgang naar zacht en licht wisselvallig weer.
lees het verhaal van joep eens, geschreven door johan
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

DSDLimburg

Citaat van: Marsel op wo 28 jan 2015 - 11:02
En, misschien nog wel veel mooier, de koude massa achter het KF. Zie de buien over het noordelijke deel van de Atlantische oceaan.
Laat die buitjes maar lekker ontploffen dadelijk boven de rest van die warme visbak..loll ;)
seizoen 2018/2019

Marsel

Citaat van: Joep op wo 28 jan 2015 - 11:03
Volgens mij heeft Jan het er over dat met name de kuststrook het moet hebben van de actieve buien en dat verder landinwaarts sneeuw mogelijk is dat is toch wat anders dan oost/NO, ik snap jou verhaal wel hoor maar dat is niet wat Jan zegt  ;) :)

Volgens mij hebben Jan en ik het over precies hetzelfde, maar is het louter de interpretatie van de lezer die in dit geval anders is.

Ik schreef: 'met name richting het ENE van NL, kans is op winterse neerslag'. Dat betekent dus landinwaarts, vandaar het woordje 'richting'. Bovendien, 'winterse neerslag' zet ik er met nadruk bij, in plaats van sneeuw, omdat het vallen van droge sneeuw nog allerminst zeker is. Die kans is landinwaarts (of richting het ENE ;) ) inderdaad het grootst, maar dat staat er in beide berichten mijn inziens toch ook?
En zelfs de kustregio's zijn hetzelfde, alleen in andere bewoording. Ook ik zeg dat men het daar van buien moet hebben. Ik snap je punt niet zo? Kan ook aan mij liggen hoor  ;D.

X-treme

Citaat van: Marsel op wo 28 jan 2015 - 11:00
Dat weet ik inderdaad. Maar met 5 tot 7 graden in de plus (de verwachte temperaturen ten tijde van KF passage) heb ik het nog nooit zien droog zien sneeuwen met accumulatie tot gevolg. Bovendien, het FZL ligt over het grondfront ook gewoon nog tussen 600 en 750m (rond 2000-2500ft), hetgeen simpelweg te veel is.
Wat natte flatsen aan de achterzijde van het grondfront tijdens een bui is echt het hoogst haalbare, mark my words.  De weerdiensten vermelden dit ook nergens, terecht ook mijn inziens.

Ik verwacht ook geen sneeuwval tijdens de passage van het KF.
Het ging mij er alleen om dat je de T2M noemde  :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Joep

Commentaar 28 januari 2015, 10 uur: Jan Visser

De komende tijd oogt de situatie licht winters met een trend naar lagere temperaturen medio volgende week. De neerslagkansen worden kleiner.

De onderstaande grafiek toont de maxima (donker- en lichtrood) en minima (donkerblauw en lichtgroen) voor DE BILT op basis van uitsluitend de operationele oplossing (de 'oper') van het ECMWF voor de periode tot zaterdag 7 februari 2015. Het gaat hier om de runs van 27 januari, 13 uur (lichtgroen/lichtrood) en 28 januari, 01 uur (donkerrood en donkerblauw).


winter

Citaat van: Marsel op wo 28 jan 2015 - 11:02
En, misschien nog wel veel mooier, de koude massa achter het KF. Zie de buien over het noordelijke deel van de Atlantische oceaan.

Let op mijn woorden op het 2de koufront gaat het sneeuwen. De neerslaggebieden lijken me wel iets eerder te komen dan met wat de modellen rekeningen hadden gehouden. De 2 meter temps zijn ook nog steeds geen 7 a 8 graden wat de modellen hadden verwacht!
Of zit er nog een warmtefront voor de buien die ik over het hoofd zie?
Dus weddenschap staat nog steeds :P

Nieuwe GFS negatiever voor sneeuw aan het einde van het 2de neerslaggebied (  :'( )
Vervolgens zware/matige sneeuwbuien die lang aanhouden. Vrijdag en zaterdag even misschien ook regenbuien, maar hij laat minder regen zien dan vanochtend het geval was t/m zondag middag.

Marsel

Citaat van: winter op wo 28 jan 2015 - 11:18
Let op mijn woorden op het 2de koufront gaat het sneeuwen. De neerslaggebieden lijken me wel iets eerder te komen dan met wat de modellen rekeningen hadden gehouden. De 2 meter temps zijn ook nog steeds geen 7 a 8 graden wat de modellen hadden verwacht!
Of zit er nog een warmtefront voor de buien die ik over het hoofd zie?
Dus weddenschap staat nog steeds :P

Haha, mooi ik houd wel van een uitdaging. Vanavond zijn we wijzer en wacht de winnaar eeuwige roem :P.

Zonder gekheid.
We gaan inderdaad nog wel even de warme sector in straks. Temperaturen gaan nog wel wat stijgen lijkt me, temperaturen tussen 5-7C tot aan het KF lijkt me zeer valide. Die warme massa wordt pas verdreven wanneer het grondfront passeert. Dus tot die tijd hoeven we sowieso niks te verwachten. Een natte flats, wat hagel of een klap onweer tijdens een bui aan de achterzijde, that's it. Mark my words ;).

Áls je gelijk krijgt, zal ik je aandragen voor een baan bij ons in de weerkamer ;). Want dan hebben we een ongekende weerpiraat in ons midden :P.

winter

Citaat van: Marsel op wo 28 jan 2015 - 11:26
Haha, mooi ik houd wel van een uitdaging. Vanavond zijn we wijzer en wacht de winnaar eeuwige roem :P.

Zonder gekheid.
We gaan inderdaad nog wel even de warme sector in straks. Temperaturen gaan nog wel wat stijgen lijkt me, temperaturen tussen 5-7C tot aan het KF lijkt me zeer valide. Die warme massa wordt pas verdreven wanneer het grondfront passeert. Dus tot die tijd hoeven we sowieso niks te verwachten. Een natte flats, wat hagel of een klap onweer tijdens een bui aan de achterzijde, that's it. Mark my words ;).

Áls je gelijk krijgt, zal ik je aandragen voor een baan bij ons in de weerkamer ;). Want dan hebben we een ongekende weerpiraat in ons midden :P.

Hahah ik hoop dat ik gelijk krijg :P Dat hoopt iedereen, want dan valt er in ieder geval sneeuw.
Ben benieuwd, een tijdje geleden was er ook een gevaarlijke situatie waarbij de T2 hier tot 2 graden daalde en het maar bleef regen. Ben nu positiever voor sneeuw.

Edwin

Wel jammer dat het hier in Nederland maar niet echt echt winter wil worden en het elke keer gevalletjes net niet zijn!
Never Stop Exploring

SniperEye

Citaat van: DSDLimburg op wo 28 jan 2015 - 10:44
In een bui zelf kan de temperatuur even zakken zodat het even wit zou kunnen worden, het ligt echter er aan hoe hevig de buien zullen zijn en of het dan zal blijven liggen. Je moet niet alleen naar de temp kijken! maar dat is hier de afgelopen paar dagen al meerdere malen gezegd. :)

Thanks. Het zou best kunnen dat het al vaker gezegd is, maar er wordt zoveel omheen "geluld" door sommigen dat je soms tussen de bomen het bos niet meer ziet of tussen de sneeuwvlokken het sneeuwdek niet meer ziet  :P

Joep

Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 00 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.

Modellenbeoordeling.
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een lagedrukgebied nabij IJsland beweegt richting Noorse kust. Op de zuidflank van dit laag trekt een aantal frontale systemen richting onze omgeving en gaan vandaag ons aandachtsgebied passeren. Het meest markant zal de koufrontpassage van vanmiddag zijn. Deze passeert tussen 15 en 18z ons land. Na passage wordt de aangevoerde lucht kouder. Op 500 hPa daalt de temperatuur in de avond naar waardes rond -39 graden in het noorden van het land. Deze koude lucht bereikt uiteindelijk ook het zuiden van ons land. In de koude lucht passeren enkele troggen waarop de buiigheid toeneemt.

MODELBEOORDELING:
Timing van het koufront is in de modellen vrijwel gelijk. Aandachtspunt is de jet die in de middag over het front staat en voor intensivering kan zorgen. Ook de windstoten zijn een aandachtspunt. Met het toenemen van de wind zien we ook de windstoten verder toenemen en is de kans groot dat de kustgebieden zware windstoten gaan krijgen. Nabij het front kunnen de windstoten ook verder landinwaarts lokaal zwaar worden. Ook hiervoor geven de modellen aanwijzingen. Na koufrontpassage gaat de aandacht uit naar de buien en de daarbij horende neerslagsoort. Vanaf donderdagnacht is de lucht dermate koud dat er rekening gehouden moet worden met winterse neerslag. Met name verder landinwaarts kan het tijdens een stevige bui voldoende afkoelen om (natte) sneeuw te krijgen. Harmonie en Hirlam geven dat beide aan.
Aandachtspunten.

WIND:
Op nadering van het koufront neemt de wind in de Noordzee- en kustdistricten toe naar ZW 7 tot 8 Bft. Na passage koufront WNW 7, soms nog 8 Bft. Zodra vanmiddag in de kustprovincies de 8 Bft gehaald wordt is er ook kans op zware windstoten (80-90 km/uur). Op passage van het koufront kunnen ook verder landinwaarts lokaal zware windstoten voorkomen (tot 80 km/uur). Na frontpassage blijven de kustgebieden nog gevoelig voor zware windstoten, pas donderdagochtend nemen deze dan weer af.

BEWOLKING:
Op nadering van het frontenpakket wordt veel bewolking aangevoerd waarbij er geleidelijk aan ook steeds meer St voorkomt. Harmonie geeft zoals gebruikelijk het sterkste signaal, maar is gezien het regenachtige weer niet eens onrealistisch met St tussen 500 en 1000 voet. Na passage koufront (met ingebedde Cb's in lijn, toppen FL150) opklaringen afgewisseld door cumuliforme bewolking. In eerste instantie met name in het noorden, maar later ook elders Cb's met toppen die klimmen naar FL250 en hoger. In de nacht naar donderdag is lokale St niet uit te sluiten bij buien of daar waar sprake is van (kortdurende) vochtconvergentie.

NEERSLAG:
Lokaal al lichte (mot)regen. Overdag op meer plaatsen nu en dan (mot)regen, met name in de middag. Op het koufront kortdurend een sterk verhoogde buiige intensiteit. Harmonie berekent enkele ontladingen en gezien de onstabiliteitsdiepte op het front en de positie van de jet is dit zeker een realistische mogelijkheid. Achter het koufront, met name in het noorden enkele (winterse) buien, vanaf donderdag in de loop van de nacht neemt ook elders de kans op winterse buien toe. In de kustgebieden bestaat het winterse karakter vooral uit korrelhagel of mogelijk ook natte sneeuw, verder landinwaarts neemt de sneeuwfractie verder toe.   :)
ZICHT:
Met name in het noorden en oosten nog nevel, in de ochtend weer verdwijnend en dan veelal 8+ km. Vanmiddag in de neerslag matig en met name bij het koufront slecht zicht. In de polaire lucht goede zichten, tijdelijks (fors) teruglopend ten tijde van een bui.
TEMPERATUUR:

Vandaag Tx van ongeveer 7 graden voor het koufront. Na passage van het koufront volgt een daling naar waardes rond het vriespunt landinwaarts in de nacht naar donderdag. Donderdagmiddag een temperatuur van ongeveer 3-4 graden, in een forse bui dalend tot dicht bij nul.

knmi

Marsel

Voor hen die het KF zoeken:
Windruiming en enorm verval van Td (van +8C naar +1 a +2C). Ligt nog netjes over de UK.

Koen-IJM

Hoge resolutie kaarten van GFS 6Z.

Powered by EzPortal