Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396978 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jasper1234

Vraagje, de kaarten ( zie hierboven ) geven bij mij volgende week dinsdag 15 cm, betekent dat het totale van morgen t/m dinsdag of valt dat alleen dinsdag en worden alle dagen apart van elkaar berekend?

ron12

Citaat van: winter67 op di 27 jan 2015 - 18:17
Als dit uitkomt zijn de Belgen blij denk ik, zo slecht vind ik gfs nu niet beter dan vanochtend.
Vandaar die lage temperaturen in Belgie rond die tijd, door de vele sneeuw die daar ligt ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

xzaz

Citaat van: Svanos op di 27 jan 2015 - 17:20
Laten we vanavond nou maar even afwachten, ik zie al teleur gestelde gezichten. Zonder dat er 1 bui is over geweest. We willen  allemaal sneeuw, ff afwachten tot Jan/Johann komt met een update..
Veranderd niks het wordt regen natte sneeuw.
De winter is nog niet eens begonnen!

Svanos

Citaat van: jeffrey83 op di 27 jan 2015 - 17:24
Fout.


Het is zei,  en niet vrouwelijk ;}

Moeilijk doen over taalvoute, daar voor zijn we hier toch niet?!  ;)
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

boxer

Citaat van: jasper1234 op di 27 jan 2015 - 18:21
Vraagje, de kaarten ( zie hierboven ) geven bij mij volgende week dinsdag 15 cm, betekent dat het totale van morgen t/m dinsdag of valt dat alleen dinsdag en worden alle dagen apart van elkaar berekend?

Totaal van alle dagen samen

Extremissimorum

Citaat van: jasper1234 op di 27 jan 2015 - 18:21
Vraagje, de kaarten ( zie hierboven ) geven bij mij volgende week dinsdag 15 cm, betekent dat het totale van morgen t/m dinsdag of valt dat alleen dinsdag en worden alle dagen apart van elkaar berekend?

Het eerste.

Noord-Holland volgens dit kaartje dus vrijwel niets op KT.

KNMI heeft alleen voor Noord-Holland, Waddeneilanden en Waddenzee de waarschuwing voor windstoten uitgebreid: nu van morgen 13:00 uur tot donderdag 12:00. Nou dan weet je het wel.

Er moet een wonder gebeuren.

4seasons

Net nieuwsitem geweest op Eenvandaag (Ned. 1) om 18.15 uur.


De "blizzard" die niet kwam.
(met o.a. commentaar van iemand van Meteoconsult)
-Het openbare leven in New York ligt stil vanwege een enorme sneeuwstorm


Om 19.02 uur terug te kijken:
http://www.npo.nl/eenvandaag/27-01-2015/AT_2025820?npo_cc_skip_wall=1&npo_cc=na&npo_rnd=126662481


Marsel

Citaat van: winter op di 27 jan 2015 - 15:58
Samenvatting korte termijn modellen voor morgen qua sneeuwkansen:
Voor toevoeging graag opmerkingen! Ik leer allen maar en ben echt geen pro. Ben benieuwd wat jullie vinden van mijn verhaal.

Best een aardig verhaal.
Maar via deze weg een paar kanttekeningen/opmerkingen.
De daling van T en Td vindt pas áchter het grondfront plaats. Dat betekent dat, zoals eerder beschreven, er mogelijkerwijs een kleddernatte flats aan de achterzijde valt maar verder hoeven we op het front, buiten de evt hagel tijdens een bui, niets anders dan vloeibare neerslag te verwachten, ook in het binnenland.
Immers achter het grondfront, overigens met smalle buienzone) klaart het breeduit op (subsidentie agv KA) en stopt vrijwel meteen de neerslag juist op het moment dat de koude lucht binnen stroomt. Tot aan het grondfront, daar waar de neerslagproductie het hoogst is, zijn temperaturen simpelweg te hoog voor sneeuw.

Verder op basis van 12z output van vrijwel alle rekenbreinen geen veranderingen tov eerdere berichtgeving.
Eigenlijk gaat het verhaal zoals eerder beschreven nog steeds op:
Te beginnen met een tijdelijk rustmoment als morgen na het KF sterke KA optreedt over onze regio. We hebben dus niet meteen zware buien op bezoek. Dit duurt, zoals klassiek eigenlijk, veelal enkele uren. Op het KF overigens enige opgelijnde convectieve activiteit met lokaal een klap onweer en zware windstoten tot diep landinwaarts tot rond 80km/h.
In de loop van de nacht dan steeds dieper wordende onstabiliteit en steeds verder zuidelijk de vorming van (onweersachtige) winterse buien langs de kust. Initieel gebeurt dat relatief ondiep en vooral over het uiterste NNW (langste fetch), later dus ook elders langs de kust als de koudste bovenluchten onze omgeving overspoelen.

Buien zullen initieel moeite hebben om landinwaarts te trekken en vooral natte sneeuw en korrelhagel bevatten. Uiteraard is in de loop van de nacht toenemende kans op onweersactiviteit langs de kusten.
Wanneer donderdag overdag de belangrijkste hoogtetrog zich met de Benelux gaat bemoeien zien we de buien met natte sneeuw, sneeuw, korrelhagel en mogelijk onweer ook verder landinwaarts trekken in de loop van de dag.

Zoals aangegeven zijn lokale hagel-/sneeuwdekjes van enkele cm's (tijdelijk) goed mogelijk. Zeker als buien wat geclusterd of goed getimed na elkaar passeren. Daarbij blijft de temperatuur enkele graden in de plus, en zal wanneer een bui z'n hielen heeft gelicht het dooiproces beginnen.
Al met al een hele mooi dag donderdag met waarschijnlijk regelmatig magnifieke luchten en fotomomenten.

De dagen erna blijven de eerder beschreven laagjes op zowel vrijdag als zaterdag een te oostelijk pad volgen om neerslag louter als droge sneeuw te laten vallen. Neemt niet weg dat allerlei vormen van winterse neerslag mogelijk blijven. Daarbij moet worden opgemerkt dat hoe verder (noord)oostelijk hoe groter de kans op (natte) sneeuw en hoe verder (zuid)westelijk hoe zachter...

SjustInKees

Zojuist inderdaad 1-vandaag gezien. Typisch gevalletje naming and shaming  :-[ door de presentator en verslaggever ter plaatse.
Nu was het niet goed en als er niets of te weinig gedaan zou zijn zou het ook niet goed geweest zijn. >:(
Blijkbaar nog nooit het woord 'verwachting' begrepen.
Geldt trouwens ook voor de komende dagen: sneeuw is welkom, maar komt 'ie niet of 'te nat', dan is dat niet meer dan gevalletje jammer en gaan we op voor de volgende kans. ;D
Kortom: geniet vooral ook van de kansen!
En die sneeuw en dat ijs: ach, als ze de komende dagen niet komen dan wel (ooit) een andere keer.
DSa's dan jammer, maar laten we er ook niet meer van maken dan dat. :o

sneeuw040

Ben bang dat het niet veel gaat worden misschien dat er wel tijdelijk een laag sneeuw komt teliggen maar na die eventuele bui word het al snel weer 3 graden + dusja ..

Borislav

Borislav Lekic

TimK21

Misschien is het wel een idee om hier niet meer zulke enorm LT-kaarten rond te strooien. Deze zijn allemaal pure abracadabra en voegen dus eigenlijk weinig toe.. Laten we het eerst maar eens houden op donderdag/vrijdag.

Dat gezegd hebbende, lees ik op eens overal dingen over 'morgen'. Heb ik iets gemist of zijn de buien van donderdag nu dus de buien van morgen (woensdag) geworden?
Challenge accepted!

Extremissimorum

Citaat van: TimK21 op di 27 jan 2015 - 19:21
Misschien is het wel een idee om hier niet meer zulke enorm LT-kaarten rond te strooien. Deze zijn allemaal pure abracadabra en voegen dus eigenlijk weinig toe.. Laten we het eerst maar eens houden op donderdag/vrijdag.

Dat gezegd hebbende, lees ik op eens overal dingen over 'morgen'. Heb ik iets gemist of zijn de buien van donderdag nu dus de buien van morgen (woensdag) geworden?

Zeker niet. Donderdag zijn die buien mogelijk (met wellicht onweer), woensdag (morgen dus) komt er een neetslaggebied over met veel wind. Deze zal mogelijk later in de middag en avond overgaan in sneeuw.

Ik verwacht er niet te veel van.

gilleeesss

EC is niet slecht, ookal vrees ik voor groot stuk benelux dat de temps op 850hPA niet laag genoeg vallen, in vlaanderen trouwens tot donderdagmiddag niet echt neerslag/buien (nederland wel)

winter

Citaat van: Marsel op di 27 jan 2015 - 19:06
Best een aardig verhaal.
Maar via deze weg een paar kanttekeningen/opmerkingen.

Oké mooi om te horen, klopt helemaal wat je vertelt, alleen denk ik dat de kans op sneeuw bij het 2de buienfront/koufront voor sneeuw gaat leiden. Denk dat de dauwpunten net op tijd koud genoeg zijn en de theta's lijken ook gewoon goed te zijn. Het zal misschien niet veel zijn qua sneeuw maar Oost-Nederland lijkt mij nagenoeg zeker. Of ik zie het te rooskleurig :P Maar ik denk dat het allemaal net goed genoeg. Ten oosten van Tilburg-Amersfoort-Heerenveen.


De nieuwe ECMWF laat wel zeer koude bovenlucht zien vanaf het weekend met op 850 hPa rond de -6/-8 in de Benelux.
Ook komt ECMWF met zware sneeuwbuien in de hele Benelux op donderdag. Donderdag lijkt de leukste dag te worden.

winter67

Citaat van: TimK21 op di 27 jan 2015 - 19:21
Misschien is het wel een idee om hier niet meer zulke enorm LT-kaarten rond te strooien. Deze zijn allemaal pure abracadabra en voegen dus eigenlijk weinig toe.. Laten we het eerst maar eens houden op donderdag/vrijdag.

Dat gezegd hebbende, lees ik op eens overal dingen over 'morgen'. Heb ik iets gemist of zijn de buien van donderdag nu dus de buien van morgen (woensdag) geworden?
Nee morgen komt de koufront eerste instantie regen later bij de intensieve buienlijn mogelijk (natte) sneeuw. En donderdag gewoon hetzelfde zoals al eerder beschreven stond.

Borislav

Koudere bovenluchten bij ec en een 2e storing die westelijker is en over belgie gaat .. goed te zien aan het knikje in de isobaren.
Borislav Lekic

winter67

Ec lijkt mooi voor de westkust kwa neerslag. Heeft iemand sneeuwkaart ec kan hem niet vinden?

gilleeesss

Citaat van: winter67 op di 27 jan 2015 - 19:39
Ec lijkt mooi voor de westkust kwa neerslag. Heeft iemand sneeuwkaart ec kan hem niet vinden?

Ik verwacht denkik wel een nieuw deel van winter discussietopic, het is (met opzet? of druk?) wel erg stil van de admins die normaal dingen posten :p (gisteren wel update van Johan via zijn site gehad)

Powered by EzPortal