Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396937 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

winter

Citaat van: karst op di 27 jan 2015 - 15:20
Weerman VS biedt excuses aan.

Gary Szatkowski @GarySzatkowski
My deepest apologies to many key decision makers and so many members of the general public.
06:44 - 27 januari 2015


Misschien kunnen het KNMI en de andere weerinstanties /bureaus dadelijk hun excuses bieden voor het zwaar onderschatten van de sneeuwsituatie hier in Nederland :P

karst

Citaat van: Lucas op di 27 jan 2015 - 15:24
Nogmaals, alles in amerika is extremer. En ook daar kunnen ze er naast zitten.
Er werd tot 90cm sneeuw verwacht in New York city. Uiteindelijk viel er 15 cm...

Iedereen overtuigd van onkunde/mogelijkheden/kansen en teleurstellingen van de weermodellen?

Kijk alleen maar naar de discussie"s op dit forum voor de komende dagen , wel sneeuw, geen sneeuw, regen, winter is al voorbij en ga zo maar door ;D

Joep

Het wordt tijd voor een nieuw topic over de sneeuwkansen van komende dagen lijkt me  :)

Koen-IJM

Citaat van: Joep op di 27 jan 2015 - 15:39
Het wordt tijd voor een nieuw topic over de sneeuwkansen van komende dagen lijkt me  :)

Ik verwacht dat die morgenochtend zal komen, na de uitdraai van de ochtendruns. Met dan nog minder dan 24 uur te gaan kan er wel met enige zekerheid gezegd worden in hoeverre we sneeuw dan wel regen krijgen  ;)

Joep

We staan aan de vooravond van langduriger winterweer met sneeuw en vorst. Morgenavond komt het over het noorden van ons land steeds vaker tot sneeuwval en ook de rest van de week zijn er veelvuldig hagel- en sneeuwbuien in ons land.

Vandaag en  morgen is het tijdelijk nog zachter met vooral woensdag kans op windstoten en enige tijd regen. Dat is de voorbode van veel kouder weer dat ons de komende anderhalve week in de greep houdt. Er wordt achter een morgennacht wegtrekkende storing koude Arctische lucht aangezogen. Die is zeer onstabiel van opbouw en donderdag tot en met het weekeinde vallen er talrijke winterse buien.

Er lijkt op meerdere plaatsen een sneeuwdek te ontstaan. Bovendien gaat het later vriezen. De minimum temperaturen komen richting en na het weekeinde uit richting min 5 graden in het binnenland. Lokaal kan de vorst matig worden. Ook volgende week zijn de vooruitzichten winters al wordt de spreiding gaandeweg in de modellen wel wat groter.

Telegraaf

winter

Samenvatting korte termijn modellen voor morgen qua sneeuwkansen:
Harmonie:
Laat aan het einde van het neerslaggebied (2de koudfront) natte sneeuw en sneeuw vallen. Dit is in de periode vanaf morgen in de late middag in de regio van de kust/tijdens de spits en iets later in de oosten. Hoe meer naar het oosten hoe groter de kans op droge sneeuw.
Door de extreem hoge intensiteit op het 2de koufront zou het neerslag zomaar eens veel sneller over kunnen gaan in natte sneeuw/droge sneeuw ipv regen. Op het 2de plaatje zie je goed dat de intensiteit rond het 2de koufront erg hoog is. Doordat, de avond invalt zal het natuurlijk ook al een stuk koeler worden, doordat de invloed van de zon minder wordt!



Helaas zijn de grondtemperatuur en de dauwpunten nog erg hoog, voordat het neerslaggebied Nederland aan doet.Vlak achter het 2de koufront stroomt snel koude lucht in en dalen de dauwpunten tot ideale waarde voor sneeuw, waardoor ik de kans op droge witte goud ten oosten van de lijn Utrecht-Tilburg meer dan reëel acht. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de wind, die (dicht)bij de kust vooral aanlandig waait, terwijl dieper landinwaarts deze westelijke wind component maar minimaal aanwezig is.


GFS-GSM:
Is tevens net als Harmonie relatief positief over sneeuwkansen morgen in Nederland. GFS-GSM laat nagenoeg hetzelfde zien als Harmonie en is zelfs een stuk positiever gezind over de overgang van regen naar (natte)sneeuw. Vooral de temperaturen op hoogte zijn mij positief gezind zo bedraagt de temperatuur in nagenoeg heel Nederland rond de -6 graden op 1500m. Ideaal voor sneeuw!
Andere positieve punten die de kansen op sneeuw doen vergroten:
Een hoge intensiteit van het neerslaggebied.
De inval van de avond.
Theta W-850 snel dalend naar -0/0/1 dit is zéér positief voor regen over gaand in sneeuw.

Kanttekeningen die geplaatst kunnen worden bij dit verhaal zijn.
Stroomt de koude lucht op 1500m snel genoeg in en is het neerslaggebied werkelijk zo actief?
Er zijn dus vele factoren die vanaf invloed zijn op het proces van de overgang van regen naar sneeuw. Hiermee hebben de modellen alle moeite zo wil het weerplaza model niks te maken hebben met sneeuw, en laat het al het neerslag als regen vallen.

Het worden dus een spannende dag morgen. Ik zal jullie morgen op de hoogte houden van de neerslagsituatie hier in het oosten van Brabant. (Regio Eindhoven)
Voor toevoeging graag opmerkingen! Ik leer allen maar en ben echt geen pro. Ben benieuwd wat jullie vinden van mijn verhaal.

Zynex

Citaat van: winter op di 27 jan 2015 - 15:25
Misschien kunnen het KNMI en de andere weerinstanties /bureaus dadelijk hun excuses bieden voor het zwaar onderschatten van de sneeuwsituatie hier in Nederland :P

Welke sneeuwsituaties?

Joep

Kansen op sneeuwval

plaatje r. oost

Weatherman

Citaat van: winter op di 27 jan 2015 - 15:58
Samenvatting korte termijn modellen:
Helaas zijn de grondtemperatuur en de dauwpunten nog erg hoog. Deze lopen snel op het 2de koufront in, waardoor ik de kans op droge witte goud ten oosten van de lijn Utrecht-Tilburg meer dan reëel, vooral aangezien de invloed van de westelijke wind component hier minimaal is.

Het worden dus een spannende dag morgen. Ik zal jullie morgen op de hoogte houden van de neerslagsituatie hier in het oosten van Brabant. (Regio Eindhoven)
Voor toevoeging graag opmerkingen! Ik leer allen maar en ben echt geen pro. Ben benieuwd wat jullie vinden van mijn verhaal.
voor hier dus positief zoals ik lees.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Hector Pascal

100% kans op minimaal 1 cm. sneeuw...
Nul bestaat niet.

winter

Citaat van: Weatherman op di 27 jan 2015 - 16:14
voor hier dus positief zoals ik lees.
Denk net wel voor jou regio, er zal nog géén accumulatie optreden.  (of er moet echt iets verrassend gebeuren)
Maar de kans dat er (natte)sneeuw gaat vallen acht ik behoorlijk.

Weatherman

Citaat van: winter op di 27 jan 2015 - 16:26
Denk net wel voor jou regio, er zal nog géén accumulatie optreden.  (of er moet echt iets verrassend gebeuren)
Maar de kans dat er (natte)sneeuw gaat vallen acht ik behoorlijk.
Dus geen gesloten sneeuwdek.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Caps

Citaat van: winter op di 27 jan 2015 - 15:58
Hoe meer naar het oosten hoe groter de kans op droge sneeuw.

Ik kan me toch echt herinneren dat eerder gezegt werd dat het precies andersom was, dat juist de kustprovincies de grootste kans hadden om sneeuw, ivm het lake-effect.
Zo zie je maar weer dat hoe verder je er naar toe gaat, hoe onrealistischer het word  ::)

Hector Pascal

Citaat van: Caps op di 27 jan 2015 - 16:30
Ik kan me toch echt herinneren dat eerder gezegt werd dat het precies andersom was, dat juist de kustprovincies de grootste kans hadden om sneeuw, ivm het lake-effect.
Zo zie je maar weer dat hoe verder je er naar toe gaat, hoe onrealistischer het word  ::)
Je gaat nou appels met peren vergelijken...
Nul bestaat niet.

winter

Citaat van: Caps op di 27 jan 2015 - 16:30
Ik kan me toch echt herinneren dat eerder gezegt werd dat het precies andersom was, dat juist de kustprovincies de grootste kans hadden om sneeuw, ivm het lake-effect.
Zo zie je maar weer dat hoe verder je er naar toe gaat, hoe onrealistischer het word  ::)

Dit geldt vanaf de nacht vanaf wo naar donderdag en verder. Morgen krijgen we te maken met een storing en daarna komen er hopelijk dagen lang met hevige sneeuwbuien. Hierover kan ik nog niet echt veel vertellen, nog niet echt verdiept op deze dagen en dit weertype is zeer lastig te beschrijven. Er ligt namelijk een situatie klaar waarbij het moeilijk is om te zeggen of er nu werkelijk droge sneeuw valt dicht bij de kust en het niet hele natte droge sneeuw is die nagenoeg direct smelt. Hopelijk krijgt het hele land meer dan 20 cm, maar hoe groot is die kans? Op dit moment volgens de modellen best klein. Hopelijk vanavond een betere GFS en ECMWF.

winter67

Wat is dat voor onzin? Westen krijgt juist de meeste kans op zware sneeuwbuien, oosten krijgt denk ik bijna niks door verpietering van de buien. We zullen het morgen weten wat het word ik hoop natuurlijk dat dit keer het westen wat krijgt.

Lucas

 Kom op mensen, even beetje nadenken :-X

Het Westen krijgt meer winterse buien/sneeuw, Het Oosten minder
Het Westen heeft hogere temps, Het Oosten lager

Conclusie:

In het westen valt meer maar blijft het moeilijker ligger. In het oosten valt minder maar blijft het beter liggen.

Aanhoudende sneeuwval

winter67

Citaat van: Lucas op di 27 jan 2015 - 16:50
Kom op mensen:-X

Het Westen krijgt meer winterse buien/sneeuw, Het Oosten minder
Het Westen heeft hogere temps, Het Oosten lager

Conclusie:

In het westen valt meer maar blijft het moeilijker ligger. In het oosten valt minder maar blijft het beter liggen.
2m temperaturen zegt niks, want tijdens de buien koelt het flink af?

Joep

Ik zei het al tijd voor een niew topic morgen voor meer duidelijkheid :D ;D

Lucas

Citaat van: winter67 op di 27 jan 2015 - 16:51
2m temperaturen zegt niks, want tijdens de buien koelt het flink af?

Dat is een mogelijkheid ja, geen zekerheid. 27 december deed neerslagafkoeling hier in amsterdam onvoldoende zijn werk. kwik kwam niet lager dan 2 graden, hele dag regen en natte sneeuw. Er was 4 cm voorspeld...
Aanhoudende sneeuwval

Powered by EzPortal