Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 397043 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Vincent

Weerplaza:
Woensdagmiddag en -avond komen er in het westelijk en noordelijk kustgebied zware windstoten voor van 75-90 km/uur.

:)

Weerextrem

Citaat van: Borislav op di 27 jan 2015 - 07:41

Komt door te veel kou uitstroom. Lijkt me niet dat er zoveel kou de oceaan op gaat.

Natuurlijk kan dat wel gebeuren!, maar ik heb ook idee dat op lange termijn weer wat onzekerder is geworden, komt door wisselingen van laagjes. het word (s)nowcasten, tot 1 dag vooruit kun je redelijk wel voorspellen, maar meer kan het ook niet ivm  onduidelijkheden.

MamaAs

Citaat van: Joep op di 27 jan 2015 - 09:40
....heb je je man ooit nog terug gevonden nadat hij verdween in de sneeuwduinen?  ;D :D

Nee, die hoop heb ik opgegeven  :P
Wel lekker rustig, hehe.

DSDLimburg

pluim midden en zuidoost, mooie pluim!
seizoen 2018/2019

Hector Pascal

Mooie pluim?? Ik vind het dramatisch. Zondag maar liefst bijna 5 graden. Als er al sneeuw ligt, is het zo weg. Ik snap niet hoe dit geïnterpreteerd kan worden als mooie pluim (roze winterbril misschien??).
Nul bestaat niet.

MamaAs

Citaat van: Hector Pascal op di 27 jan 2015 - 10:16
Mooie pluim?? Ik vind het dramatisch. Zondag maar liefst bijna 5 graden. Als er al sneeuw ligt, is het zo weg. Ik snap niet hoe dit geïnterpreteerd kan worden als mooie pluim (roze winterbril misschien??).

Zal de pluim niet heel anders uitpakken als er sneeuw ligt?

Joep

Citaat van: Hector Pascal op di 27 jan 2015 - 10:16
Mooie pluim?? Ik vind het dramatisch. Zondag maar liefst bijna 5 graden. Als er al sneeuw ligt, is het zo weg. Ik snap niet hoe dit geïnterpreteerd kan worden als mooie pluim (roze winterbril misschien??).
Oper geeft 4 graden aan gemiddelde is veel lager

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Henk1976


Ijsbloem

 ;) Genieten van de komende dagen ga ik !
Vanaf zaterdag lijken de sneeuwkansen al weer af te nemen terwijl
de luchtdrukverdeling niet LIJKT te willen meewerken aan een langere
periode van het wat koudere weer.

Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Hector Pascal

Citaat van: Joep op di 27 jan 2015 - 10:31
Oper geeft 4 graden aan gemiddelde is veel lager
Gemiddelde is inderdaad lager, niet veel lager. Ik kan gewoon niet zeggen dat het een mooie pluim is, ze zijn beter geweest. Ik zou het meer omschrijven als "een net niet pluim".  Maar er kan gelukkig nog veel veranderen, maar dat kan ook in negatieve zin...
Nul bestaat niet.

Vozze

Citaat van: Hector Pascal op di 27 jan 2015 - 10:37
Gemiddelde is inderdaad lager, niet veel lager. Ik kan gewoon niet zeggen dat het een mooie pluim is, ze zijn beter geweest. Ik zou het meer omschrijven als "een net niet pluim".  Maar er kan gelukkig nog veel veranderen, maar dat kan ook in negatieve zin...
Negatief is goed, dat is namelijk onder nul  ;)

Hector Pascal

Citaat van: Vozze op di 27 jan 2015 - 10:43
Negatief is goed, dat is namelijk onder nul  ;)
Laten we dan hopen dat negatief, positief uitpakt... ;)
Nul bestaat niet.

Extremissimorum

Citaat van: gilleeesss op ma 26 jan 2015 - 23:44
Lijkt weer vooral nederland te zijn, hopelijk west belgie ook eens want ik zie 2cm die op kaarten staat gewoon wegsmelten :)

Ook België heeft genoeg sneeuwkansen komende tijd.

Marsel

Citaat van: Energizer85 op ma 26 jan 2015 - 21:08
wat ik me ook afvraag... als het front woensdag avond doorkomt met daarachter de (veel) koudere bovenlucht.. kan dat ook wel eens gepaard gaan met een actieve buienlijn?
iemand die daar iets meer over weet?

Op het grondfront lijkt mij enige opgelijnde convectie goed mogelijk. Eigenlijk het klassieke beeld met een relatief scherpe frontale trog met dito windsprong en na passage snel verval van Td.
Het front zal dus vrij goed te volgen zijn al lijkt diepe convectie (toppen >6km) met bijvoorbeeld veel onweersactiviteit niet meteen valide gezien de algehele opbouw. Vanaf ongeveer 700hPa is wel een potentieel onstabiele laag te vinden. Met enige forcering langs het frontvlak zou je dan ergens mogelijk toppen tot grofweg FL150 oid mogen verwachten. Niet heel diep dus, maar misschien nét genoeg voor een enkele klap onweer door de dan toch wel rap afkoelende bovenluchten. Maar die kans is niet heel groot. Wel zijn tot diep landinwaarts nabij het KF zware windstoten tot grofweg 80km/h mogelijk.
Een solide lijn met veelvuldig winteronweer lijkt mij daarentegen niet meteen aannemelijk. Modellen laten een zware buienlijn ook niet toe.

Dan even vwb donderdag.
Op basis van 00Z output van zo'n beetje alle rekenbreinen weinig nieuws. Eigenlijk gaat het verhaal zoals eerder beschreven nog steeds op: een tijdelijk rustmoment na KF passage agv doorgaande KA over onze regio. We hebben dus niet meteen zware buien op bezoek. Dit duurt, zoals klassiek eigenlijk, veelal enkele uren.
In de loop van de nacht dan steeds dieper wordende onstabiliteit en steeds verder zuidelijk de vorming van (onweersachtige) winterse buien langs de kust. Initieel gebeurt dat relatief ondiep vooral over het uiterste NNW (langste fetch), later dus ook elders langs de kust als de koudste bovenluchten onze omgeving overspoelen.

Buien zullen initieel moeite hebben om landinwaarts te trekken. Echter, wanneer dan op donderdag de belangrijkste hoogtetrog zich overdag met de Benelux gaat bemoeien zien we de buien met natte sneeuw, sneeuw, korrelhagel en mogelijk onweer ook verder landinwaarts trekken in de loop van de dag.
Zoals aangegeven zijn lokale hagel-/sneeuwdekjes van enkele cm's (tijdelijk) goed mogelijk. Zeker als buien wat geclusterd of goed getimed na elkaar passeren. Daarbij blijft de temperartuur enkele graden in de plus, en zal wanneer een bui z'n hielen heeft gelicht het dooiproces beginnen. Al met al een hele mooi dag donerdag met waarschijnlijk regelmatig magnifieke luchten en fotomomenten.

Ijsbloem

 :-[  Sneeuwkansen wellicht al weer stuk minder, meer regen op zaterdag.
Van het spektakel , in de vorm van veel sneeuwbuien tot in het weekend
is ook weinig over. Het is gedevalueerd tot een heel lullig kwakkeldagje.
Vrijdag enkel regenbuien en zaterdag vrijwel droog.
De meest interresante periode die nu nog overblijft is die vanaf
woensdag avond t.m donderdagmiddag.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Rayonhoofd

Citaat van: Henk1976 op di 27 jan 2015 - 10:34
Die van NO maar even dan.... 8)

Heel goed Henk ! Prima pluim, waarbij vanaf 4 februari de oper volledig bovenin het ensemble ligt. Dit houdt in dat deze run kiest voor een van de meest de zachte optie op termijn. Er zijn echter ook voldoende ensembleleden die kiezen voor de koude variant; kortom er is nog geen duidelijkheid na deze termijn.

(Dit is ook logisch, want deze verwachtingstermijn is verder weg dan een week (= glazen bol bereik). T/m 3 februari geef ik een dikke pluim aan deze pluim !!)
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

xzaz

Ik moet het allemaal nog zien, begint toch allemaal wat onzekerder te worden.
De winter is nog niet eens begonnen!

Lucas

Citaat van: Extremissimorum op di 27 jan 2015 - 10:53
*kaartje wit met paars west-europa*


Als, ALS dat allemaal valt en grotendeels blijft liggen dan evolueren die pluimen nog wel in positieve zin, zo veel sneeuw in west europa zal enige invloed kunnen hebben...
Aanhoudende sneeuwval

Marsel

Citaat van: Ijsbloem op di 27 jan 2015 - 10:57
:-[  Sneeuwkansen wellicht al weer stuk minder, meer regen op zaterdag.
Van het spektakel , in de vorm van veel sneeuwbuien tot in het weekend
is ook weinig over. Het is gedevalueerd tot een heel lullig kwakkeldagje.
Vrijdag enkel regenbuien en zaterdag vrijwel droog.
De meest interresante periode die nu nog overblijft is die vanaf
woensdag avond t.m donderdagmiddag.

Correct!
De periode vanaf vrijdag is ten alle tijden onzeker geweest door toedoen van kleine laagjes die als het ware in/rond het grote hoogtelaag draaien. Is de koers van de laagjes op vrijdag en zaterdag 100km westelijker pakken we gewoon een dikke sneeuwdag mee, maar die kans lijkt gezien de EPS output van EC00 niet groot, en dus worden het 'kwakkeldagen' zoals je dat zo mooi noemt.
Er is hier imho dan ook terecht vrijwel alleen over donderdag is gesproken met slechts een korte blik op de dagen erna.

Donderdag lijkt voorlopig op de korte termijn inderdaad qua sneeuwvoorwaarden het 'beste' te zijn. Toch blijft vooral het ENE van NL gevoelig voor (natte)sneeuw tijdens het weekend.
In principe geldt hoe verder zuidwestelijk hoe zachter en hoe kleiner de kansen op droge sneeuw.

Powered by EzPortal