Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396919 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Amijeee

Hoe kan het dat de meeste weersites gewoon regen blijven aangegeven voor de aankomende dagen? Is dat voorzichtigheid?

Borislav

Moet jenietteserieus nemen , houden nietoveral rekening mee namelijk.
Borislav Lekic

Unknown-user1778

Jammer dat wij dit in Nederland nooit mogen meemaken wat nu in NYC gebeurd. Inmiddels bijna 30 maar nog geen enkele keer tot in de knieën in de sneeuw mogen zakken :'(

Vincent

Citaat van: Amijeee op di 27 jan 2015 - 06:50
Hoe kan het dat de meeste weersites gewoon regen blijven aangegeven voor de aankomende dagen? Is dat voorzichtigheid?

Die nemen volgens mij het gemiddelde van alle scenario's van de pluim en komen dan vaak in het midden uit qua temperatuur en neerslag?

Borislav

Die site's hebben als het goed is in hun berekeningen niet de afkoeling door intensiteit van de neerslag meegerekend.
Borislav Lekic

winter67

Gfs is ook niet te vertrouwen nu na zaterdag alleen maar regen :-\
Ook de blokkade lijkt weg azorenhoog wint...

Borislav

Citaat van: winter67 op di 27 jan 2015 - 07:34
Gfs is ook niet te vertrouwen nu na zaterdag alleen maar regen :-\
Ook de blokkade lijkt weg azorenhoog wint...


Komt door te veel kou uitstroom. Lijkt me niet dat er zoveel kou de oceaan op gaat.
Borislav Lekic

SniperEye

Citaat van: dennis089 op di 27 jan 2015 - 07:21
Jammer dat wij dit in Nederland nooit mogen meemaken wat nu in NYC gebeurd. Inmiddels bijna 30 maar nog geen enkele keer tot in de knieën in de sneeuw mogen zakken :'(

Kleine tip: op nog geen uur rijden gaat dat wel eens lukken (Ardennen en Eifel).

Reutel

Vanmorgen akelig glad hier in Tilburg. Toch een paar graden kouder dan voorzien.

sjorske


Weatherman

Citaat van: sjorske op di 27 jan 2015 - 08:24
Het sneeuwt aardig door.
Zie het ja, NY is volledig op zijn kop.  :P
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

boxer


Eendagseend

Citaat van: dennis089 op di 27 jan 2015 - 07:21
Jammer dat wij dit in Nederland nooit mogen meemaken wat nu in NYC gebeurd. Inmiddels bijna 30 maar nog geen enkele keer tot in de knieën in de sneeuw mogen zakken :'(

Ik heb het 1 keer meegemaakt in de duinen bij Sint Maartenszee in Noord Holland, tot aan de knieën in de sneeuw. Was in de jaren 90 (weet niet meer exact het jaar). Maar dat was alleen in de duinen, niet op straat hoor.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

SniperEye

Vanmorgen dus glad. Ik heb geen waarschuwing gezien. Gelukkig kan ik nog voor mezelf denken en check ik altijd de grondtemperatuur voordat ik de weg op ga en voel ik even met mijn voet of het glad is. Bij elke vorm van twijfel fiets ik met enige voorzichtigheid.

Joshoon

Vraag me af of de NS donderdag in de ochtend en einde van de middag ook problemen gaat ondervinden.
Moet dan van Assen naar Utrecht, en op het einde van de middag weer terug.

MamaAs

Citaat van: dennis089 op di 27 jan 2015 - 07:21
Jammer dat wij dit in Nederland nooit mogen meemaken wat nu in NYC gebeurd. Inmiddels bijna 30 maar nog geen enkele keer tot in de knieën in de sneeuw mogen zakken :'(

Ik heb het hier al 2 keer mee mogen maken. In maart 2005 was het echt 50 cm sneeuw. En in 2009/2010 lagen hier sneeuwduinen waar mijn man in verdween.
Beide keren waren het sneeuwstoringen vanaf de noordzee.
Ik hoop dat wij dit jaar weer zoveel geluk mogen hebben :D

Joep

Diepvrieskou op hoogte (5 kilometer -38º) bereikt de komende dagen het Noordzeegebied. Dat betekent winterse neerslag (soms clusterende sneeuwbuien) en in de nacht en ochtend lichte vorst. Ondanks lage barometerstanden blijft stormweer uit. Morgen wel veel wind en perioden met regen.

Een grote hoeveelheid zeer koude lucht op hoogte trekt de komende dagen vanuit Noordoost-Canada en Groenland naar het Noordzeegebied. Vanaf woensdagavond daalt de temperatuur op het 500 hPa-vlak (ruim 5 kilometer hoogte) richting -38º. De omvangrijke koudebel zakt later in de week trogvorming naar het zuiden uit. Daardoor wordt de straalstroom naar onder meer het Iberisch schiereiland weggedrukt. Zachte subtropische lucht kan Nederland dan ook niet meer bereiken ofwel na woensdag maakt lucht van arctische origine veelal de dienst uit. Dat betekent niet alleen een ijzige bovenkamer maar uiteraard ook op leefniveau relatief lage temperaturen.
Vanaf donderdag is het overdag niet warmer dan circa 3 graden en de kans op lichte vorst neemt toe. Ondertussen daalt de barometer donderdagmiddag tot beneden 980 hPa. In de nacht naar zaterdag verwacht ECMWF het 'zenuwcentrum' van de depressie boven Nederland met een kerndruk van 974 hPa. Dat het hoogstwaarschijnlijk niet gaat stormen komt omdat de luchtdrukverschillen in een groot gebied klein zullen blijven.

Verder moeten we vooral donderdag en vrijdag rekening houden met winterse buien die dikwijls kunnen gaan clusteren en regionaal mogelijk meer dan 5 centimeter sneeuw dumpen. Tevens is onweer mogelijk. In het weekeinde is de stroming op hoogte, vanwege de positie van het hoogtelaag, tamelijk zwak. Kleinschalige storingen kunnen dan minder gemakkelijk tot onze streken doordringen. De kans op winterse buien wordt dus kleiner maar in gebieden waar sneeuw ligt en het 's nachts langdurig opklaart, kan de vorst lokaal wel matig worden.
Na het weekeinde verandert er in eerste instantie niet veel. Tot het midden van volgende week blijft de met koude lucht gevulde hoogtetrog bepalend voor het weerbeeld. Daarna trekt het systeem oostwaarts en kan mogelijk (zeker is dat allerminst) zachte lucht ons weer bereiken.

Vandaag is het dankzij een rug van hogedruk rustig weer. Het weerbeeld kenmerkt zich door wolkenvelden en plaatselijk nog een bui maar er komen ook opklaringen voor: vanochtend met name in het noorden en noordoosten.
Woensdag veroorzaken fronten van het snel uitdijende en opnieuw dieper wordende IJslandlaag perioden met regen en in de avond is er kans op buien met hagel, onweer en in het noorden natte sneeuw. De zuidwestenwind wordt langs de kust en op het IJsselmeer hard tot stormachtig. Later ruimt de wind naar het westen en neemt in het westelijk en noordelijk kustgebied de kans op zware windstoten toe.
Meer details inzake vandaag en morgen treft u aan in het Weerpraatje.

Weerman Jan Visser, Purmerend, 27 januari 2015, 08:30 uur


matroesjka-world

Citaat van: dennis089 op di 27 jan 2015 - 07:21
Jammer dat wij dit in Nederland nooit mogen meemaken wat nu in NYC gebeurd. Inmiddels bijna 30 maar nog geen enkele keer tot in de knieën in de sneeuw mogen zakken :'(


Maart 2005 stonden we tot onze knieën in de sneeuw.
Alle verkeer was ontwricht, we moesten onze auto's uitgraven  ;D

Gebeurt eens in de 10 jaar zegt men, dus we zijn 10 jaar verder... kom maar op met dat pak sneeuw 8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Joep

Citaat van: MamaAs op di 27 jan 2015 - 09:11
Ik heb het hier al 2 keer mee mogen maken. In maart 2005 was het echt 50 cm sneeuw. En in 2009/2010 lagen hier sneeuwduinen waar mijn man in verdween.Beide keren waren het sneeuwstoringen vanaf de noordzee.
Ik hoop dat wij dit jaar weer zoveel geluk mogen hebben :D

....heb je je man ooit nog terug gevonden nadat hij verdween in de sneeuwduinen?  ;D :D

Powered by EzPortal