Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396924 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Zoals verwacht hier 75% regenbuien (aan het verslechten dus) maar wat erna komt moet er normaal wel beter uitzien voor hier dacht ik :-)

winter

Citaat van: gilleeesss op ma 26 jan 2015 - 20:16
Zoals verwacht hier 75% regenbuien (aan het verslechten dus) maar wat erna komt moet er normaal wel beter uitzien voor hier dacht ik :-)

Ik verwacht dat het meeste toch echt als sneeuw gaat vallen. Denk dat de modellen te veel rekening houden met een te hoge temperatuur!
Straks maar even Hirlam, WRF en Harmonie bekijken voor woensdag avond.
Misschien dat Johann nog een update op z'n site plaats.

wesleylollol

hoeveel cm kan je verwachten met matige sneeuwval per uur ?

itgietoan!

Ik denk dat je woensdagavond pas wat zinnigs kan zeggen over de te verwachten sneeuwval ... nu is het gissen, het veranderd nog wel een paar keer  :o
Snow!!!

matroesjka-world

Citaat van: winter op ma 26 jan 2015 - 20:20
Ik verwacht dat het meeste toch echt als sneeuw gaat vallen. Denk dat de modellen te veel rekening houden met een te hoge temperatuur!
Straks maar even Hirlam, WRF en Harmonie bekijken voor woensdag avond.
Misschien dat Johann nog een update op z'n site plaats.

Je kunt beter helemaal niks verwachten, dan valt het ook niet tegen  :P :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Joep

Hier een link van weerplaza waar duidelijk wordt uitgelegd wat er de komende dagen
gaat gebeuren wat betreft de sneeuw.

https://t.co/O22VmcWhnX

winter

Pluim GFS op korte en midden lange periode toch wat kouder!

Joep

Was de verzachting gisteren in de oostelijke delen van het land nog voorzichtig met maxima 2-3 C vandaag werd het overal in het land 7-9 C, en zijn bijna overal de laatste sneeuwresten verdwenen.
Maar die worden binnenkort weer aangevuld.
Want met vrij grote zekerheid, bijna algemene steun in de Uitvoer, kunnen we stellen dat zo vanaf woensdagavond de winter weer komt binnengetreden, dit keer vanuit het westen.

Morgen, net als komende avond en nacht, afwisseling van wat buien met langdurige droge perioden waarin het ook opklaart, en na minimaal 0-4 C, morgen overdag maxima 6-7 C.
En dan op woensdag gaat we de invloed merken van lagedruk dat met grote snelheid vanuit het noordwesten het Noordzeegebied komt ingetrokken, zie 1e kaart.
Het lagedrukgebied is vooral op hoogte bijzonder (arctisch) koud en dat gaan we in de loop van de nacht naar donderdag al merken in de vorm van steeds grotere kans op sneeuw, waarbij de minima die nacht overal richting het vriespunt gaan.

En dat vormt dan de aanvang van een langdurige fase, bijna de gehele 1e week van februari (zie 2e, 3e, 4e en 5e kaart) waarin we in de vrij ongewijzigd patroon met koude onstabiliteit te maken krijgen.
Er is dagelijks kans op sneeuw, in de vorm van buien of aaneengesloten sneeuwgebieden, en in de nacht en ochtend vriest het meest licht, ingeval opklaringen matig, tussen 0/-5 C. Overdag waarden meest tussen -0/+3 C.


Zo tegen het einde van de 1e week van februari gaan de oplossingen zeer sterk uit elkaar lopen, de gemiddelden liggen vanaf rond of iets onder normaal maar dit is gezien de sterke onderliggende verschillen geen goede graadmeter.
Grofweg gezegd gaan we vanaf dan ófwel terug naar milde zonaliteit, met hogedruk ten zuiden/zuidwesten en noordelijke WC, óf we gaan naar meer stabieler maar ook nog kouder winterweer als hogedruk, met kern ergens ten noorden van ons gebied, voor continentale aanvoer gaat zorgen.

Het heeft er schijn van dat in de komende fase met flinke sneeuwkansen er tegelijk bepaald gaat worden of deze winter nog tot échte prestaties, in de vorm van een vorstperiode, gaat komen.

Mvg, Ronald.

4seasons

Alvast een voorproefje.


Hier de radar in New York.
Onderaan op deze site klikken op 1 van de live-beelden in New York:
http://abcnews.go.com/Live



Hier ook nog een cam:
http://www.ustream.tv/channel/blizzard-of-2015-live-from-mashable





Energizer85

wat ik me ook afvraag... als het front woensdag avond doorkomt met daarachter de (veel) koudere bovenlucht.. kan dat ook wel eens gepaard gaan met een actieve buienlijn?

iemand die daar iets meer over weet?

Vindead

http://europa.buienradar.nl/verwachting/neerslag
Als je dit ziet dan word je toch spontaan gelukkig? Donderdag vrijwel de gehele dag sneeuw voor mij, mits dit natuurlijk uitkomt.
Voor zaterdag zegt ie nu dat er alleen maar regen valt. Maar ik denk dat dat nog wel kan veranderen.

Svanos

Deels OFF topic: woensdag op RTL 8 een bijzondere film : the weatherman
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

Lothiriel

Kaartjes op vorige pagina... allemaal regen voor België. Dat zou wel heel sneu zijn :p
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Koen-IJM

Heerlijke vooruitzichten. De winter 'komt vanuit het westen'.  :) :) En dan ook nog kans op onweer... super vet als het sneeuwt. Gaan we hier eindelijk weer eens een witte grond zien na 2 jaar wachten  :D

Borislav

Borislav Lekic

Jelle

Citaat van: winter op ma 26 jan 2015 - 20:48
Pluim GFS op korte en midden lange periode toch wat kouder!


Je zegt dat die kouder is, maar als je nu naar de update ervan kijkt, wordt je nog iets vrolijker. Is natuurlijk nog duidelijk kwakkelweer en geen winterweer maar toch. Pluim v/h GFS is altijd iets te warm. Eens zien waar het EC zo mee komt.

Nizinny

http://qz.com/333671/new-york-citys-mayor-tells-people-not-to-order-seamless-during-a-major-blizzard/
De burgemeester van New York vraagt de bevolking om geen gebruik te maken van de lokale thuisbezorgd.  De wegen moeten vrij blijven voor de hulpdiensten en sneeuwschuivers  ;D

Koen-IJM


Borislav

Oper wel 1 van de koudste.. gemiddelde warmer.
Borislav Lekic

Energizer85

desalniettemin.... een hoop sneeuwkansen de komende week! Hopelijk maakt deze week een hoop goed  ;D

Powered by EzPortal