Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396965 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Remy

Citaat van: Henk1976 op ma 26 jan 2015 - 14:03
Thundersnow is te gek! Heb het nu een paar keer meegemaakt en het is een heel bijzonder gezicht!
En het knalt meestal veel harder omdat er meer lading is :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Stephanie

In de USA begint de sneeuw. Zolang het hier saai is; dan maar op afstand meekijken ;)

gilleeesss

Citaat van: Stephanie op ma 26 jan 2015 - 14:14
In de USA begint de sneeuw. Zolang het hier saai is; dan maar op afstand meekijken ;)

Klopt, en vanavond weer benieuwd zijn naar de GFS runs en EC run (en pluimen uiteraard)

Remy

Citaat van: Stephanie op ma 26 jan 2015 - 14:14
In de USA begint de sneeuw. Zolang het hier saai is; dan maar op afstand meekijken ;)
Ik kwam nog een webcam tegen :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Edwin

Citaat van: Extremissimorum op ma 26 jan 2015 - 14:02


Verwachten jullie nog problemen voor de NS vanaf donderdag?

De ns heeft standaard problemen zodra er vlokken sneeuw vallen ;)
Never Stop Exploring

winter

Hoe geweldig zou het zijn als er zoveel extreme sneeuwbuien vallen voor een lange periode, waardoor we gewoon Amerikaanse TOESTANDEN KRIJGEN.
1. Plaatselijk zou wie weet met een wonder meer dan 30 cm sneeuw kunnen vallen! Hierbij denk ik vooral aan West-Brabant/ Regio A'dam.
2. Hevige sneeuwbuien op het programma, kunnen per bui wie weet meer dan 5 cm opleveren (10 misschien of meer door clustervorming)
3. Sneeuwbuien houden lange periode aan vanaf woensdagmiddag (met geluk) of woensdag avond.
4. Er is een kans en deze acht ik ongeveer 20%.
5. Ik weet dat veel mensen zullen denken, dat ik teveel overdrijf en dat zou ook zomaar is zo kunnen zijn :P
6. Maar ik heb hoop dat het wel zo is!

Henk1976

Citaat van: winter op ma 26 jan 2015 - 14:59
Hoe geweldig zou het zijn als er zoveel extreme sneeuwbuien vallen voor een lange periode, waardoor we gewoon Amerikaanse TOESTANDEN KRIJGEN.
1. Plaatselijk zou wie weet met een wonder meer dan 30 cm sneeuw kunnen vallen! Hierbij denk ik vooral aan West-Brabant/ Regio A'dam.
2. Hevige sneeuwbuien op het programma, kunnen per bui wie weet meer dan 5 cm opleveren (10 misschien of meer door clustervorming)
3. Sneeuwbuien houden lange periode aan vanaf woensdagmiddag (met geluk) of woensdag avond.
4. Er is een kans en deze acht ik ongeveer 20%.
5. Ik weet dat veel mensen zullen denken, dat ik teveel overdrijf en dat zou ook zomaar is zo kunnen zijn :P
6. Maar ik heb hoop dat het wel zo is!

Hee, hoe kan jij bij mijn dromen?? :P Echter ik droom over de regio NO NL. Maar van mij mag heel NL bedolven worden onder sneeuw! Heb ik eens een keer een excuus om niet naar mijn werk te gaan (ik probeer het uiteraard wel.....)

Weatherman

Citaat van: winter op ma 26 jan 2015 - 14:59
Hoe geweldig zou het zijn als er zoveel extreme sneeuwbuien vallen voor een lange periode, waardoor we gewoon Amerikaanse TOESTANDEN KRIJGEN.
1. Plaatselijk zou wie weet met een wonder meer dan 30 cm sneeuw kunnen vallen! Hierbij denk ik vooral aan West-Brabant/ Regio A'dam.
2. Hevige sneeuwbuien op het programma, kunnen per bui wie weet meer dan 5 cm opleveren (10 misschien of meer door clustervorming)
3. Sneeuwbuien houden lange periode aan vanaf woensdagmiddag (met geluk) of woensdag avond.
4. Er is een kans en deze acht ik ongeveer 20%.
5. Ik weet dat veel mensen zullen denken, dat ik teveel overdrijf en dat zou ook zomaar is zo kunnen zijn :P
6. Maar ik heb hoop dat het wel zo is!
Ziet het er voor ons ook zo mooi uit ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Johann

Mooie kaarten met potentie op "meer".  Vooral de vaak bekritiseerde GFS06 uitdraai laat zien wat er mogelijk is. Overigens zien we ook op hoogte de blokkade mooie vormen aannemen (omega blokkadeop 200 en 300 hPa).

Kijk eens naar de onderstaande kaarten (tropo) en tel het aantal (hoogte)troggen of te wel "Rossby" golven. (in de atmosfeer zijn Rossby-golven makkelijk te herkennen als grootschalige meanders (slingers) van de straalstroom).

Een mooi voorbeeld dus hoe de westwaarts gerichte component er bij ons vrijwel helemaal uitgaat (toename amplitude, toename golfaantal en dus afname golfsnelheid). De afsnoering van de "koude vortex" (GEEN polar vortex !!) wordt vervolgens quasi stationair boven West Europa en we kunnen langere tijd profiteren van de "koude dal golf / hoogtetrog". 


winter

Citaat van: Weatherman op ma 26 jan 2015 - 15:07
Ziet het er voor ons ook zo mooi uit ?

Wel redelijk, zie kaartje dat Johann had gepost op z'n website. Maandag sneeuwhoogtes voor groot gedeelte van Nederland tussen de 15 en 30 cm! Dit kan natuurlijk variëren met plaatselijk minder en méér! Ardennen gaan bijv. al richting de halve meter!
Het wordt vooral snowcasten, kijken hoe actief de buien worden, hoeveel buien er per regio vallen en hoeveel en of we uberhaupt sneeuwstoringen gaan krijgen.
Tilburg grote kans op veel sneeuw. Ligt in de binnenland, maar ook niet te ver van de kust waardoor de sneeuwbuien niet te veel oplossen.
Vanavond kunnen we al Hirlam en Harmonie bekijken toch? Dat zal al een stuk meer wijsheid brengen over hoé vroeg er woensdag al sneeuw gaat vallen!

Joep

Citaat van: Johann op ma 26 jan 2015 - 15:30
Mooie kaarten met potentie op "meer".  Vooral de vaak bekritiseerde GFS06 uitdraai laat zien wat er mogelijk is. Overigens zien we ook op hoogte de blokkade mooie vormen aannemen (omega blokkadeop 200 en 300 hPa).

Kijk eens naar de onderstaande kaarten (tropo) en tel het aantal (hoogte)troggen (Rossby golven). Een mooi voorbeeld hoe de westwaarts gerichte component er bij ons vrijwel helemaal uitgaat (toename amplitude, toename golfaantal en dus afname golfsnelheid). De afsnoering van de "koude vortex" (GEEN polar vortex !!) wordt vervolgens quasi stationair boven West Europa en we kunnen langere tijd profiteren van de "koude dal golf / hoogtetrog".

Laten we het hopen Johann en beste Jantje ik hoop dat je hierdoor weer wat positiever wordt over vervolg winter 2015
( en ik weet dat je gaat zeggen realisticher  :) ;D )

Borislav

De pluim laat weinig neerslag zien , is het voor hun lastig de intensiteit te berekenen of in te schatten?
Borislav Lekic

Ed74

Wel raar eigenlijk...

In the USA kunnen ze dagen van te voren zeggen dat het gaat sneeuwen en dat doet het dan ook, maar als er hier een dag van te voren wordt gezegd dat het gaat sneeuwen is dat de dag zelf niet eens waar of er valt gewoon regen.

Ben ik nou zo dom?? http://www.meteo-service.nl/Smileys/default/tongue.gifhttp://www.meteo-service.nl/Smileys/default/grin.gif

winter67


Hector Pascal

Citaat van: Ed74 op ma 26 jan 2015 - 15:48
Wel raar eigenlijk...

In the USA kunnen ze dagen van te voren zeggen dat het gaat sneeuwen en dat doet het dan ook, maar als er hier een dag van te voren wordt gezegd dat het gaat sneeuwen is dat de dag zelf niet eens waar of er valt gewoon regen.

Ben ik nou zo dom?? http://www.meteo-service.nl/Smileys/default/tongue.gifhttp://www.meteo-service.nl/Smileys/default/grin.gif
Verschil tussen land- en zeeklimaat.
Nul bestaat niet.

Weatherman

Citaat van: winter op ma 26 jan 2015 - 15:44
Wel redelijk, zie kaartje dat Johann had gepost op z'n website. Maandag sneeuwhoogtes voor groot gedeelte van Nederland tussen de 15 en 30 cm! Dit kan natuurlijk variëren met plaatselijk minder en méér! Ardennen gaan bijv. al richting de halve meter!
Het wordt vooral snowcasten, kijken hoe actief de buien worden, hoeveel buien er per regio vallen en hoeveel en of we uberhaupt sneeuwstoringen gaan krijgen.
Tilburg grote kans op veel sneeuw. Ligt in de binnenland, maar ook niet te ver van de kust waardoor de sneeuwbuien niet te veel oplossen.
Vanavond kunnen we al Hirlam en Harmonie bekijken toch? Dat zal al een stuk meer wijsheid brengen over hoé vroeg er woensdag al sneeuw gaat vallen!
Thx, klinkt heel goed  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Ijsbloem

 ;) Als het gaat zo ik her en der lees ,
omgeving Amsterdam.

woensdag ..regenachtig  later buien  in de loop van de avond
ook winters.
wind 6 a7 zw ..nw 5.
max. 7.C    minima  3.C
.........................................
donderdag...opklaringen, vanaf de middag winterse buien, vanaf
de avond meest natte sneeuw en korrelsneeuw, kans op onweer.
wind nw ..west 5 later nnw 4
max. 5.C  minima 1.C
............................................
vrijdag...sneeuw en korrelsneeuwbuien, kans op onweer.
in de loop van de dag minder buien en naast bewolking oojk enkele opklaringen.
wind nw 4
max. 3.C  minima  - 1.C
...........................................................

zaterdag...
Geruime tijd sneeuw,in de loop van de avond tijdelijk droog,later in de nacht
weer sneeuwbuien en kans op onweer.
wind uit zzw naar nnw 4
maxima 1.C minima -0
.............................................................
zondag...
eerst winterse buien , later opklaringen.
wind  nw 4
maxima  4.C  minima -2 .C
...............................................................................
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Lucas

Citaat van: Ed74 op ma 26 jan 2015 - 15:48
Wel raar eigenlijk...

In the USA kunnen ze dagen van te voren zeggen dat het gaat sneeuwen en dat doet het dan ook, maar als er hier een dag van te voren wordt gezegd dat het gaat sneeuwen is dat de dag zelf niet eens waar of er valt gewoon regen.

Ben ik nou zo dom?? http://www.meteo-service.nl/Smileys/default/tongue.gifhttp://www.meteo-service.nl/Smileys/default/grin.gif


Nee maar bij ons zit de onzekerheid in de temperaturen. Het kan bij ons 0 of 2 graden zijn aanstaand weekend en daar valt of staat veel mee. USA is in vele mate extreem.  Zo gaat New York naar -8 overdag en -17 snachts. Als het dan op de dag zelf in eens -6 en -15 blijkt te zijn dan is er niet veel aan de hand (voor de sneeuw).

Daarnaast komen sneeuwbrengers bij ons vrijwel altijd van over de warme zee, dat betekend vocht en geen diepvrieslucht. Daar is de noordzee gewoon te warm voor. ( het water uit de noordzee stroomt vanaf het zuiden, het water voor de kust van NY stroomt uit het noorden)
Sneeuwbrengers in NY komen meestal vanaf het (koude) vasteland.
Aanhoudende sneeuwval

Tam

Citaat van: Ed74 op ma 26 jan 2015 - 15:48
Wel raar eigenlijk...

In the USA kunnen ze dagen van te voren zeggen dat het gaat sneeuwen en dat doet het dan ook, maar als er hier een dag van te voren wordt gezegd dat het gaat sneeuwen is dat de dag zelf niet eens waar of er valt gewoon regen.

Ben ik nou zo dom?? http://www.meteo-service.nl/Smileys/default/tongue.gifhttp://www.meteo-service.nl/Smileys/default/grin.gif

Bij het lezen over wat er in NO usa staat te gebeuren kwam ik een quote tegen die het e.e.a. duidelijk maakt.

"wow that system only misses me by a few hundred miles."

Dus tja ze kunnen hier in Europa ook wel zeggen dat het gaat sneeuwen maar of dat nou in Denemarken, Duitsland of Frankrijk komt moeten we nog zien.

Ter vergelijking de staat New York beslaat 141.205 km² tegenover Nederland met 41.543 km². Dus als het over 4 staten een system met een neerslagdump komt in de winter zal het voor de voorspellingen worst wezen of er op de randjes misschien wat regen valt en waar de randen precies liggen. Nederland is te klein met te veel variaties en invloeden van de zee qua verwachtingen.

Powered by EzPortal