Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 397064 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Caps

Citaat van: Marsel op ma 26 jan 2015 - 12:51
Je vergeet er één: onweer ;). Buien met grote vlokken natte sneeuw (van die halve papieren zakdoejes) kunnen ook tijdelijk de boel witkleuren trouwens.

Ja maar ik bedoel de kans dat er in de kustprovincies flinke sneeuwval is, dn blijft liggen wel erg klein is

glenn

Zou er nergens een live stream te vinden zijn van de winterstorm in de VS? Ik herinner mij dat dit er ook was van winterstorp Nemo

gilleeesss

Citaat van: Johann op ma 26 jan 2015 - 13:01
"Winter" update voor Benelux

Een actieve depressie (hoogtelaag) ten zuiden van Groenland (kerndruk 970hPA) gevuld met zeer koude lucht trekt de komende dagen in rap tempo via IJsland naar de Noordzee. Deze "koude vortex" (niet te verwarren met polar vortex!) zal zich daarbij nog iets "uitdiepen" en uiteindelijk wordt een kerndruk van 965 hPa berekend. Omdat de depressie zich als het ware over geheel west Europa gaat "uitsmeren"...

Lees verder op  http://www.Wintersportweerman.nl/2015/01/update-benelux-winterweer-aantocht/

Mooi stukje alweer :) laat ons hopen dat het voor de kustgebieden ook nog 'net' niets beter word :)

zorba

Citaat van: gilleeesss op ma 26 jan 2015 - 13:08
Mooi stukje alweer :) laat ons hopen dat het voor de kustgebieden ook nog 'net' niets beter word :)

Ja, had m liever in z'n volledigheid hier gelezen.. ;)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Extremissimorum

Citaat van: Snowflake op ma 26 jan 2015 - 12:46
Tot nu toe nog helemaal NIKS aan winter gezien hier aan de IJsselmeerkust. Geen vlokje sneeuw, geen graadje vorst.

Ik zie het gewoon als dikke stemmingmakerij, en ik geloof er ook niet meer in voor deze winter.

Winter wordt het niet zomaar. Naar mijn mening zijn er elke winter 2 á 3 momenten waarop de winter probeert in te treden, lukt dat niet, dan zijn de kansen verkeken.

LET OP: Met winter bedoel ik écht winter, dus een aanhoudende vorst periode, sneeuw pret, en schaatsen op de sloten en vaarten.
Dat zie ik niet meer gebeuren, de dagen worden al aanzienlijk langer, en de zon staats steeds hoger aan de hemel.

Er zal in Nederland vast wel een papje natte prut vallen, en we gaan 's nachts in de Bilt nog eens een graadje onder nul, maar serieus winter zoals hierboven beschreven, nee, dat zit er mijns inzien niet meer in.

Al hoop ik natuurlijk dat dit bericht mij ingewreven wordt op het moment dat de elfstedentocht afgekondigd wordt...

IJsselmeerkust? Waar precies dan? Hier aan de Markermeerkust toch zeker wel vorst gehad en ook wat sneeuw.
Voor zover je het nog niet wist, februari bevat de gemiddeld koudste decade (periode van 10 dagen) van het jaar en is de gemiddeld koudste maand van het jaar.

Winter afschrijven? Dan zal je nog flink verrast kunnen worden. Ik begin genoeg te krijgen van pessimisten die alleen maar zeggen dat er niets meer inzit deze winter.

Ik zeg niet dát het nog winter gaat worden, maar ook niet dat het geen winter gaat worden.

Daar valt gewoon niets over te zeggen.
Wat betreft komende dagen: we laten ons graag verrassen, toch? Als het goed is ben je daarom ook weerliefhebber. Er zijn nu serieuzere kansen op een licht winters weertype en een verandering van weertype lijkt in de maak.

Bovendien: de pluim zegt ook niet alles: afgelopen dagen zij regelmatig anders verlopen dan verwacht, een flink stuk kouder bedoel ik dus. Dat zou nu ook zomaar kunnen gebeuren.

Winter afschrijven? Nee, dank u.

Citaat van: Marsel op ma 26 jan 2015 - 12:51
Je vergeet er één: onweer ;). Buien met grote vlokken natte sneeuw (van die halve papieren zakdoejes) kunnen ook tijdelijk de boel witkleuren trouwens.

Kijk dat is ook leuk natuurlijk. Die enorme vlokken zijn echt geweldig om te zien! Heb in 2013 in zo'n zware natte sneeuwbui mogen lopen in de natuur. Die rust, maar dan ook de enorme vlokken. Geweldig!

Citaat van: Johann op ma 26 jan 2015 - 13:01
"Winter" update voor Benelux

Een actieve depressie (hoogtelaag) ten zuiden van Groenland (kerndruk 970hPA) gevuld met zeer koude lucht trekt de komende dagen in rap tempo via IJsland naar de Noordzee. Deze "koude vortex" (niet te verwarren met polar vortex!) zal zich daarbij nog iets "uitdiepen" en uiteindelijk wordt een kerndruk van 965 hPa berekend. Omdat de depressie zich als het ware over geheel west Europa gaat "uitsmeren"...

Lees verder op  http://www.Wintersportweerman.nl/2015/01/update-benelux-winterweer-aantocht/

Wat een cliffhanger!

"Ik verwacht dan ook, uitgaande van de modellen, de meest zware buien in het westen van Nederland zullen gaan vallen."
Toch lijkt daar het minst accumulatie op te treden... Noord-Holland is weer een grensgeval. Nagelbijten!


"In hoeverre er sneeuw gaat vallen en of de vorst zich kan versterken hangt sterk af van de details die wederom bepaald zullen gaan worden door de precieze koers van laagjes en tussenhoogjes."
Bedoel je hiermee dat de pluimen nog volledig de koude kant op kunnen wijzen na volgend weekend, ook al zegt 80% nu dat het weer ruim boven 0 wordt?

grizzrh

Doenrade, Limburg

winter67

Citaat van: glenn op ma 26 jan 2015 - 13:02
Zou er nergens een live stream te vinden zijn van de winterstorm in de VS? Ik herinner mij dat dit er ook was van winterstorp Nemo
[/quote
http://rochesterwebcam.com/live-webcams/rochester-new-york-jines-restaurant-cam
Deze is van New York.

Eric

Citaat van: Johann op ma 26 jan 2015 - 13:01
"Winter" update voor Benelux

Een actieve depressie (hoogtelaag) ten zuiden van Groenland (kerndruk 970hPA) gevuld met zeer koude lucht trekt de komende dagen in rap tempo via IJsland naar de Noordzee. Deze "koude vortex" (niet te verwarren met polar vortex!) zal zich daarbij nog iets "uitdiepen" en uiteindelijk wordt een kerndruk van 965 hPa berekend. Omdat de depressie zich als het ware over geheel west Europa gaat "uitsmeren"...

Lees verder op  http://www.Wintersportweerman.nl/2015/01/update-benelux-winterweer-aantocht/
Johann, dank voor deze heerlijke update!  ;D ;)

Remy

Citaat van: glenn op ma 26 jan 2015 - 13:02
Zou er nergens een live stream te vinden zijn van de winterstorm in de VS? Ik herinner mij dat dit er ook was van winterstorp Nemo
Die zijn er wel,effe bij hun nieuws zenders kijken... Natuurlijk slechts tot de stroom er uitvalt.

http://7online.com/live/
http://newyork.cbslocal.com/live-video/
http://usnews.nbcnews.com/_news/2013/02/08/16895162-watch-now-live-streaming-video-of-the-northeast-blizzard?lite

Streams zijn niet plakbaar hier dus je moet er effe naartoe browsen.

Via google vindt je ze met bosjes tegelijk.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Marsel

Citaat van: Caps op ma 26 jan 2015 - 13:01
Ja maar ik bedoel de kans dat er in de kustprovincies flinke sneeuwval is, dn blijft liggen wel erg klein is

Dat laatste stukje (ik heb het even vet gemaakt). Dat zal van plek tot plek verschillen. Pak je een paar vette buien op een gustig tijdstip mee dan heb je zomaar een dekje liggen. Immers, de verwachte buien hebben in de luchtsoort van komende donderdag een FZL wat zo'n beetje op de grond ligt. Neemt dan vervolgens niet weg dat het smelten (ook landinwaarts trouwens) gewoon begint wanneer de bui z'n hielen heeft gelicht. Maar ook dat was al voorzien.

glenn


grizzrh

Citaat van: glenn op ma 26 jan 2015 - 13:21
Ik weet dat bij winterstorm nemo een plaatselijke zender constant live uitzending deed ook via livestream op internet

CBS is dat denkelijk

Begint hier langzamerhand te sneeuwen op de stream: http://www.cornell.edu/live-view/
Doenrade, Limburg

winter

Mooi dat er nog zoveel sneeuw op het programma staat nog maar 2 nachtjes slapen :)

Weerfreak 1337

Ik kijk nu al uit naar dat dynamische weertype als ik nu naar buiten kijk. :D Mooie Cb's, onweer, sneeuw... Heerlijk toch?!  8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

gilleeesss

Citaat van: Weerfreak op ma 26 jan 2015 - 13:48
Ik kijk nu al uit naar dat dynamische weertype als ik nu naar buiten kijk. :D Mooie Cb's, onweer, sneeuw... Heerlijk toch?!  8)

Zolang het maar niet zoals dat vorig weekend word, dat alles als regen viel :p toen was dat echt ook een somber weekend, gewoon 24uur lang matige regen gehad :p was om te wenen :D

Extremissimorum

Citaat van: Weerfreak op ma 26 jan 2015 - 13:48
Ik kijk nu al uit naar dat dynamische weertype als ik nu naar buiten kijk. :D Mooie Cb's, onweer, sneeuw... Heerlijk toch?!  8)

Laat maar komen! Heb zelf nog nooit thundersnow meegemaakt.

Verwachten jullie nog problemen voor de NS vanaf donderdag?

boxer

Weet je wat, ik geloof het pas als ik het zie!
Ik kan me 2009/2010 nog goed herinneren...allemaal losse buitjes vanaf de noordzee...
Hier in het westen/midden lag me toch een pak sneeuw...

Laten we gewoon lekker afwachten ipv negatief te doen, hoop doet leven toch ;)

Henk1976

Citaat van: Weerfreak op ma 26 jan 2015 - 13:48
Ik kijk nu al uit naar dat dynamische weertype als ik nu naar buiten kijk. :D Mooie Cb's, onweer, sneeuw... Heerlijk toch?!  8)

Idd, beter dan wat we nu hebben. 50 tinten grijs met mottige regen..  ;)

Henk1976

Citaat van: Extremissimorum op ma 26 jan 2015 - 14:02
Laat maar komen! Heb zelf nog nooit thundersnow meegemaakt.

Verwachten jullie nog problemen voor de NS vanaf donderdag?

Thundersnow is te gek! Heb het nu een paar keer meegemaakt en het is een heel bijzonder gezicht!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal