Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396892 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

winter67


vdweste

GFS komt weer met een hele leuk run (ook op lange termijn). Maar dit zal dan wel weer de koude uitbijter zijn zeker.

gilleeesss

Citaat van: vdweste op ma 26 jan 2015 - 11:54
GFS komt weer met een hele leuk run (ook op lange termijn). Maar dit zal dan wel weer de koude uitbijter zijn zeker.

Als ik eerlijk ben, zo leuk vind ik hem niet meer hoor, zie veel regen staan zelf voor vrijdag al... en regenbuien ipv sneuwbuien op zaterdag :)

Joep

Winterweer Nederland

Ook in ons eigen land gaat de winter nog een gevoelige tik afgeven. Vanaf donderdag gaat de atmosfeer op hoogte vanuit het noorden enorm afkoelen, waarbij de sneeuwkans vooral landinwaarts toeneemt. Vanwege de noordelijke tot noordwestelijke aanvoerrichting zal de neerslag in de kustprovincies vooral ook als hagel en natte sneeuw gaan vallen, maar zijn er in de loop van de week in het binnenland wellicht toch enige sneeuw accumulaties mogelijk. Vuil winterweer dus, waarbij een schaatswinter voorlopig volledig buitenspel blijft staan. Hiervoor is de luchtdrukverdeling onverminderd ongunstig en lijkt het Azorenhoog de grote spelbreker te zijn en te blijven! Een heel  fijne dag nog.


Wintersportweerman.nl


Edit, Johann op Wintersportweerman geven jullie aan dat in de kustprovincies de sneeuw als natte sneeuw gaat vallen.Is

Is het niet zo dat juist door de intensieve buien juist in de kustprovincoes droge sneeuw valt?

Remy

Citaat van: Joep op ma 26 jan 2015 - 12:02
Winterweer Nederland
...


Wintersportweerman.nl


Edit, Johann op Wintersportweerman geven jullie aan dat in de kustprovincies de sneeuw als natte sneeuw gaat vallen.Is

Is het niet zo dat juist door de intensieve buien juist in de kustprovincoes droge sneeuw valt?

Droge sneeuw op een natte niet bevroren ondergrond wordt ook nat.
Hier liggen de laatste sneeuwresten nog te smelten,dat drukt de dooi maar nu het bijna weg is verwacht ik dat we hier ook wel snel tegen de zeven graden aan gaan komen.En dat is voor zelfs de droogste sneeuw lastig om te gaan blijven liggen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Weerextrem

Citaat van: gilleeesss op ma 26 jan 2015 - 11:56
Als ik eerlijk ben, zo leuk vind ik hem niet meer hoor, zie veel regen staan zelf voor vrijdag al... en regenbuien ipv sneuwbuien op zaterdag :)

gaan we weer negatief doen?  ;)

als je naar 850 hPa en de Gpo laag moet dit zeer voldoende zijn voor stevige sneeuwbuien. de meeste modellen denken dat er een warme laag zit (lees tm2), wat nu natuurlijk nog heel ver weg is om een zekerheid uit te spreken.

zie kaartje hieronder





Ik begrijp dat 850 hPa te warm is geworden.
MAAR, het zal later nog flink afgekoeld worden, volgens mij is het ook deels warme uitbijter. (ik geloof er heilig in dat kouder moet zijn.)

gilleeesss

Citaat van: Weerextrem op ma 26 jan 2015 - 12:11
gaan we weer negatief doen?  ;)

als je naar 850 hPa en de Gpo laag moet dit zeer voldoende zijn voor stevige sneeuwbuien. de meeste modellen denken dat er een warme laag zit (lees tm2), wat nu natuurlijk nog heel ver weg is om een zekerheid uit te spreken.

zie kaartje hieronder
....
....

Ik begrijp dat 850 hPa te warm is geworden.
MAAR, het zal later nog flink afgekoeld worden, volgens mij is het ook deels warme uitbijter. (ik geloof er heilig in dat kouder moet zijn.)

Ik doe niet negatief, ik bekijk gewoon de kaarten, maar goed, EC is best wel goed buiten dat ene moment dinsdag dat het laagje over belgie trekt dat het eventjes nagelbijten word omdat de temps op 850hPA een stukje omhoog gaan (dus mss tijdelijk kans op regen, snel overgaand in winterse buien/sneeuw)

Maar ik ben ook gewoon realistisch, als je de voorgeschiedenis weet van deze winter voor het westen van benelux, dan weet je maar al te goed dat de kaarten er eerst mooi uitzagen, en naarmate we naar de dag zelf gingen dat het gewoon negatiever en negatiever werd :( maargoed, pluim afwachten :p

edit: heb er nog kaartje bijgevoegd van 06z run gfs voor brussel, de oper lijkt wel bovenaan te zitten, met een piek zaterdag/zondag waar hij alleen staat, de rest is redelijk gelijklopend,

Caps

Ik zie het alweer, de kustprovincies zitten er weer naast

Marsel

Citaat van: Joep op ma 26 jan 2015 - 12:02
Edit, Johann op Wintersportweerman geven jullie aan dat in de kustprovincies de sneeuw als natte sneeuw gaat vallen.Is
Is het niet zo dat juist door de intensieve buien juist in de kustprovincoes droge sneeuw valt?

Ik merk aan veel reacties dat het simpelweg te lang geleden is dat we een dergelijke setting hebben gehad.
Dit is een typische setup voor winterse buien met grote vlokken (smeltende)sneeuw en korrelhagel. Deze kunnen gemakkelijk een tijdelijk witte wereld geven. Men moet ook niet uitgaan van louter droge sneeuw en landelijke pakken sneeuw. Daar is, zoals Johan terecht aangeeft, de situatie niet naar en ook nooit naar geweest.
Neemt niet weg dat ondanks Tx dik in de plus de temp in een bui gewoon richting nul wegzakt en er dus lokaal (flinke) accumulatie optreedt. Eventuele clustering of gunstige timing zijn dan alleen maar mooi meegenomen.

Weerextrem

Citaat van: gilleeesss op ma 26 jan 2015 - 12:24
Ik doe niet negatief, ik bekijk gewoon de kaarten, maar goed, EC is best wel goed buiten dat ene moment dinsdag dat het laagje over belgie trekt dat het eventjes nagelbijten word omdat de temps op 850hPA een stukje omhoog gaan (dus mss tijdelijk kans op regen, snel overgaand in winterse buien/sneeuw)

Maar ik ben ook gewoon realistisch, als je de voorgeschiedenis weet van deze winter voor het westen van benelux, dan weet je maar al te goed dat de kaarten er eerst mooi uitzagen, en naarmate we naar de dag zelf gingen dat het gewoon negatiever en negatiever werd :( maargoed, pluim afwachten :p

je mag gerust negatief zijn,

Maar dit kwam ook voor in 2010(!) en ik denk dat bij de volgende runs weer anders zal worden. (kouder en duidelijker, nu is dat nog te rommelig.)

gilleeesss

Citaat van: Weerextrem op ma 26 jan 2015 - 12:28
je mag gerust negatief zijn,

Maar dit kwam ook voor in 2010(!) en ik denk dat bij de volgende runs weer anders zal worden. (kouder en duidelijker, nu is dat nog te rommelig.)

Ja misschien moeten we idd vooral kijken naar woensdag/donderdag, die lijkt toch al paar dagen hetzelfde te blijven, de temps op 500hPA lijken zoiezo een week lang echt koud te zijn, kan ook een hoofdrol spelen natuurlijk, de rest na donderdag verandert echt elke run, zowel van EC als van GFS (klopt!)

Marsel

Citaat van: gilleeesss op ma 26 jan 2015 - 11:56
Als ik eerlijk ben, zo leuk vind ik hem niet meer hoor, zie veel regen staan zelf voor vrijdag al... en regenbuien ipv sneuwbuien op zaterdag :)

Alles valt of staat met de trekrichting van het laagje. Er zit ook een duidelijke frontale zone inclusief windsprong aan vast die de scheiding vormt tussen koude lucht ten noorden en wat zachtere lucht ten zuidwesten van het systeem. Trekt het eea wat westelijker heb je een regionale sneeuwdag te pakken. Trekt eea wat oostelijker krijg je sneeuw overgaand in regen (zie GFS06 oper).
Details die nog niet te geven zijn mijn inziens.

winter67

Citaat van: Caps op ma 26 jan 2015 - 12:25
Ik zie het alweer, de kustprovincies zitten er weer naast
De kust krijgt juist de volle laag.

Jan van Ooijen

Klopt het toch de tekst die ik gebruikte van de week..... puinhoop op de weerkaarten. Winter in de verste verte niet te zien en moeten blij zijn met de sneeuwsituaties.


Groeten uit Rotterdam
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 26 jan 2015 - 12:36
Klopt het toch de tekst die ik gebruikte van de week..... puinhoop op de weerkaarten. Winter in de verste verte niet te zien en moeten blij zijn met de sneeuwsituaties.


Groeten uit Rotterdam

Dat was/is ook volledig correct.  :)
Rotterdam? Het is dat ik nu niet in de gelegenheid ben Jan, anders had je even op de koffie kunnen komen.

Snowflake

Tot nu toe nog helemaal NIKS aan winter gezien hier aan de IJsselmeerkust. Geen vlokje sneeuw, geen graadje vorst.

Ik zie het gewoon als dikke stemmingmakerij, en ik geloof er ook niet meer in voor deze winter.

Winter wordt het niet zomaar. Naar mijn mening zijn er elke winter 2 á 3 momenten waarop de winter probeert in te treden, lukt dat niet, dan zijn de kansen verkeken.

LET OP: Met winter bedoel ik écht winter, dus een aanhoudende vorst periode, sneeuw pret, en schaatsen op de sloten en vaarten.
Dat zie ik niet meer gebeuren, de dagen worden al aanzienlijk langer, en de zon staats steeds hoger aan de hemel.

Er zal in Nederland vast wel een papje natte prut vallen, en we gaan 's nachts in de Bilt nog eens een graadje onder nul, maar serieus winter zoals hierboven beschreven, nee, dat zit er mijns inzien niet meer in.

Al hoop ik natuurlijk dat dit bericht mij ingewreven wordt op het moment dat de elfstedentocht afgekondigd wordt...

Caps


Marsel

Citaat van: Caps op ma 26 jan 2015 - 12:48
Ja hagel, en natte sneeuw

Je vergeet er één: onweer ;). Buien met grote vlokken natte sneeuw (van die halve papieren zakdoejes) kunnen ook tijdelijk de boel witkleuren trouwens.

winter67

Citaat van: Caps op ma 26 jan 2015 - 12:48
Ja hagel, en natte sneeuw
Juist niet door de zeer koude bovenlaag en de warme zee onstaan er makkelijk zware buien waardoor de temperaturen op 2m flink dalen. Resultaat natuurlijk droge sneeuw. Natuurlijk er moet nog wat gepuzzeld worden zo moet dat laagje meer naar het westen. De kans is nog steeds 50/50. Hier kaartje voor extreem lange termijn leuk voor regio Rotterdam.

Johann

"Winter" update voor Benelux

Een actieve depressie (hoogtelaag) ten zuiden van Groenland (kerndruk 970hPA) gevuld met zeer koude lucht trekt de komende dagen in rap tempo via IJsland naar de Noordzee. Deze "koude vortex" (niet te verwarren met polar vortex!) zal zich daarbij nog iets "uitdiepen" en uiteindelijk wordt een kerndruk van 965 hPa berekend. Omdat de depressie zich als het ware over geheel west Europa gaat "uitsmeren"...


Powered by EzPortal