Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 397407 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

zorba

EC kaarten voor Donderdag (en even met een schuin oog naar zaterdag kijken)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

xzaz

Citaat van: DSDLimburg op ma 26 jan 2015 - 09:19
Voor zuidoosten vindt ik de pluim niet slecht, heb toch slechtere voorbij zien komen. Wordt misschien een kleine twee deling dan in het land?
Met in het oosten iets lageren temperaturen als in het westen.
Een kleine tweedeling, denk zo dat het 5 graden gaat schelen in de nacht. Kijken wat het dauwpunt wordt in het westen.
De winter is nog niet eens begonnen!

zorba

Tevens voor de langere termijn voor volgende week Maandag volgens EC ook wel een pak sneeuw. Of dit uitkomt is nog maar de vraag uiteraard...
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Ijsbloem

  ;) Westen veel ' natte' drab laagjes , ben ik bang voor.
Ook ' Knabbel is weer verschenen zag ik.
Wordt weer een kort prikje.
Maar goed....beter iets dan niets . :)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Nopie

Citaat van: Koen-IJM op ma 26 jan 2015 - 10:14
Volgende runs gaan slechter uitpakken. Mark my words... Telkens als de 'winter' dichtbij komt deze winter slaan de kaarten op het laatst weer om. Erg irritant eigenlijk en je kan je nergens op vastpinnen. Het is het gewoon net niet allemaal deze winter... ;)

Ik vrees het ook maar dat zijn we ondertussen wel gewend :-\

Ijsbloem

 ;) Dan maar naar webcams newyork kijken ?
Daar weet Koning Winter wel hoe het moet.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Extremissimorum

Citaat van: winter67 op ma 26 jan 2015 - 09:59
Slechte pluim voor lange termijn..

Gelukkig is dat lange termijn!  ;)

Even een opmerking aan allen: naar lange termijn (= 5 dagen of verder) kijken is prima, maar neem het geenszins serieus. Dit kan nog tig keer veranderen.
Neem bijvoorbeeld aankomende donderdag. Zijn we alweer vergeten hoe de situatie een week geleden geschetst werd? Om het geheugen op te frissen: de pluim ging richting de 10 graden met veel wind en regen. Daar is nu totaal geen sprake meer van. Integendeel, het lijkt te gaan sneeuwen.

Lijkt te gaan sneeuwen, ja. Dat er winterse neerslag zal gaan vallen is vrijwel zeker. Dat het waarschijnlijk sneeuw is, is ook wel zeker. De vraag is nu wat voor sneeuw het is. Droog of nat? Ik zou het niet weten. Het wordt hoe dan ook (s)nowcasten (ook/juist voor de kustgebieden!  ::))
Indien het allemaal droge sneeuw is, zal de pluim zomaar om kunnen slaan naar winter. Vooralsnog wil ik men hier verzoeken alleen te kijken naar de redelijk korte termijn, om daar vervolgens uitspraken over te doen.

Nogmaals: er mag uiteraard naar lange termijn gekeken worden, maar neem het geenszins serieus!

Tot slot: gfs00 komt voor heel het land sneeuw in een week tijd. Zo is iedereen blij, toch?  :)
Uiteraard wel het meeste voor de kustgebieden!  ;D

Arend

Citaat van: winter67 op ma 26 jan 2015 - 09:59
Slechte pluim voor lange termijn..

Aan de oper ligt het in ieder geval niet. Leuke pluim toch?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: winter67 op ma 26 jan 2015 - 10:07
Verassing in de maak voor woensdag?
Volgens gfs houden  de sneeuwbuien bij de kust ongeveer 25 uur aan ipv 12!

Verrassing is misschien een groot woord.
Modellen zinspelen al verschillende runs op het mogelijk overgaan van regen naar natte sneeuw aan de achterzijde van het KF wanneer de koude lucht vanuit het westen de Benelux binnenvalt. Natte ondergrond en temps ver boven nul zullen dan echter niet meteen tot landelijke accumulatie leiden.

Na het KF volgt even een periode van relatieve rust als gevolg van de doorgaande KA direct achter het KF (KA leidt tijdelijk tot subsidentie). Wanneer de koude massa eenmaal binnen is zullen zich later op de woensdagavond en in de nacht naar donderdag boven de relatief warme Noordzee rap winterse buien ontwikkelen. Initieel relatief ondiep (grofweg tot FL150) en dan vooral over het NNW agv de langere fetch.

Later, in de loop van de nacht naar donderdag, wordt de onstabiliteit aanmerkelijk dieper (tot grofweg FL220-250) en kunnen zich boven zee en de kuststreek ook verder zuidelijk gemakkelijk onweersachtige (natte) sneeuw- en hagelbuien ontwikkelen. Dit dan als direct gevolg van de sterk afkoelende bovenluchten (T500 -35 a -40). Bovendien zal het me gezien de algehele setup niet verbazen als er zich een nachtelijke convergentiezone enkele km's landinwaarts langs de kust vormt (een zgn kustfront/kustconvergentie) waarbij buien herhaaldelijk mogelijk opgelijnd vooral over het WNW komen te liggen. Een fenomeen wat we eigenlijk veelal in de herfst zien, hoewel de stroming voor een klassiek kustfront eigenlijk iets te haaks voor op de kust staat komende donderdagnacht.

Verder volgt in de loop van de dag de passage van een hoogtetrog. Zowel EC als GFS zinspelen hier nog steeds op. Diep onstabiele opbouw en enige forcering langs de voorzijde van de trog kunnen dan ook verder landinwaarts voor winterse buien/neerslag (lees: sneeuw, natte sneeuw en korrelhagel) zorgen.

Bij dit alles temps enkele graden boven nul. Maar neemt niet weg dat bij zware buien, of enkele buien kort na elkaar er regionaal best wel eens flinke accumulatie op kan treden. Aangezien het om buien gaat is het geven van sneeuwhoogtes niet handig. Maar lokaal kan het dan even serieus wit worden (>5cm), vooral 's morgens gaat dat dan het makkelijkst. Neemt niet weg dat overdag gewoon Tx enkele graden in de plus komt te liggen waardoor veel dekjes maar een tijdelijk leven lijken te hebben.

Ook de dagen erna geldt: aan de voorwaarden voor sneeuw wordt van tijd tot tijd voldaan. De vraag is nog steeds even hoe en wanneer (buien-)storingen in de koude lucht ons land gaan passeren...


winter67

Citaat van: Extremissimorum op ma 26 jan 2015 - 10:41
Gelukkig is dat lange termijn!  ;)

Even een opmerking aan allen: naar lange termijn (= 5 dagen of verder) kijken is prima, maar neem het geenszins serieus. Dit kan nog tig keer veranderen.
Neem bijvoorbeeld aankomende donderdag. Zijn we alweer vergeten hoe de situatie een week geleden geschetst werd? Om het geheugen op te frissen: de pluim ging richting de 10 graden met veel wind en regen. Daar is nu totaal geen sprake meer van. Integendeel, het lijkt te gaan sneeuwen.

Lijkt te gaan sneeuwen, ja. Dat er winterse neerslag zal gaan vallen is vrijwel zeker. Dat het waarschijnlijk sneeuw is, is ook wel zeker. De vraag is nu wat voor sneeuw het is. Droog of nat? Ik zou het niet weten. Het wordt hoe dan ook (s)nowcasten (ook/juist voor de kustgebieden!  ::))
Indien het allemaal droge sneeuw is, zal de pluim zomaar om kunnen slaan naar winter. Vooralsnog wil ik men hier verzoeken alleen te kijken naar de redelijk korte termijn, om daar vervolgens uitspraken over te doen.

Nogmaals: er mag uiteraard naar lange termijn gekeken worden, maar neem het geenszins serieus!

Tot slot: gfs00 komt voor heel het land sneeuw in een week tijd. Zo is iedereen blij, toch?  :)
Uiteraard wel het meeste voor de kustgebieden!  ;D
De kans op droge sneeuw is voor mij meer meer dan 90%, omdat koudere bobenluchten en het warme zeewater forse buien maakt die landinwaarts verpieteren en door de zware buien daalt de temperatuur meest onder of rond het vriespunt.

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op ma 26 jan 2015 - 10:51

Duidelijk verhaal, Marsel. Er kan dus wel zeker (droge) sneeuw vallen, maar die lijkt niet dagen te blijven liggen. Worden wel intensieve buien zo het lijkt.

Citaat van: winter67 op ma 26 jan 2015 - 10:54
De kans op droge sneeuw is voor mij meer meer dan 90%, omdat koudere bobenluchten en het warme zeewater forse buien maakt die landinwaarts verpieteren en door de zware buien daalt de temperatuur meest onder of rond het vriespunt.

Laten we het hopen! Zou je nu niet zeggen, in een land waar het lokaal 8 graden boven 0 is.


We zouden het bijna vergeten, maar het kan woensdag zelfs kort even stormen op de Waddeneilanden.

Jeanclaude

Citaat van: Jelle op ma 26 jan 2015 - 09:04
Maar ook de pluim voor het zuidoosten is niet alles. Dat is toch geen winter jongens... Laten we hopen dat het EC iets optimistischer is!
Dit is het gemiddelde niveau voor een nederlandse winter  ;D

winter67


gilleeesss

Ik zie het alweer, ec is weer al aan het bijdraaien naar regen voor west vlaanderen :( ongelofelijk....

Jeanclaude



Pourquoi les boventemperaturen onder de -50?

Extremissimorum

Citaat van: Jeanclaude op ma 26 jan 2015 - 11:07
Pourquoi les boventemperaturen onder de -50?

:o :o Nederland kleurt zwart?! Waarom? Heeft Mater Natura zin in denk ik...

Koen-IJM

Citaat van: Jeanclaude op ma 26 jan 2015 - 11:07


Pourquoi les boventemperaturen onder de -50?

Lol als dit uitkomt heb je, hoe je t ook wend of keert, droge sneeuw tot aan de kust aan toe ;-)

Borislav

gfs 6z laagje trekt over zuiden ?
Borislav Lekic

winter67

Citaat van: Jeanclaude op ma 26 jan 2015 - 11:07


Pourquoi les boventemperaturen onder de -50?
Dan is een lake effect onmisbaar voor de kust.

Marsel

Citaat van: Jeanclaude op ma 26 jan 2015 - 11:07
Pourquoi les boventemperaturen onder de -50?

Kaartje laat geen temperaturen zien maar juist de afwijking tov 'normale' geopotentiƫle waarden boven onze omgeving. Logisch dat we er dan >45Dam vanaf zitten; immers, laten we 552Dam als standaard nemen. Dan is de verwachte waarde van rond 504Dam op vrijdag (+102h) inderdaad een verschil van bijna 50Dam. Zegt overigens meer over de algehele opbouw dan over de daadwerkelijke temperaturen op het 500hPa vlak.

Powered by EzPortal