Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396969 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Joep


Edwin

Citaat van: jeroentje890 op zo 25 jan 2015 - 22:05
Kijk is naar dit sneeuwfront, dan mag je weer verder oordelen ik ga er vanuit dat het vanaf woensdagavond echt los gaat!!!

Nederland bedekt met regen....
Never Stop Exploring

Lothiriel

Ik ben blij voor dat optimisme, maar zo bijzonder vind ik de voorspellingen eigenlijk ook niet. Het wordt lekker fris met winterse buien, eventueel sneeuw indien hoge intensiteit of gedurende avond/nacht/ochtend.

Niet meteen iets om een gat in de licht van te gaan springen :p
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Joep


Jelle

Ach jongens, laten we elkaar niet voor de gek houden. Wat geeft de pluim aan, 3 graden overdag en hooguit -1 s'nachts...
Met sneeuw kan het snel veranderen en dat hoop ik ook! Ik ben een echte winterliefhebber maar zoals Ton ten Hove altijd zegt, zo ook nog vandaag tegen mij, 'de wens is de vader van de gedachte'.

We moeten niet gaan zien wat we hopen hoor!!

Joep

Citaat van: Edwin op zo 25 jan 2015 - 22:18
Nederland bedekt met regen....

Nee zeker geen regen, zal vallen als sneeuw ivm zeer koude bovenluchten, ik blijf optimistisch over mogelijk
pittige sneeuwbuien vanaf as donderdag.

winter

De buien die nu boven Nederland aan het vallen zijn, zijn denk ik representatief voor de a.s. periode/winterinval.
Intensieve grotere buien dan normaal, net als goed opgemerkt door iemand, er zouden zeker buien kunnen gaan samensmelten waardoor je buien krijgt ten grote van een provincie!

Raar dat de moderators/Jan nog niet echt veel aandacht hier aan besteed hebben zal hopelijk nog komen :)

gilleeesss

Neerslag valt idd wel wat tegen volgens die pluim :o? maar goed, als je een 'vuile winterweek' hebt dan ga je in de benelux geen pluim hebben met -5 graden overdag he, ben toch benieuwd, maar het kan idd nog fout lopen

Jan van Ooijen

Het Europees weermodel voor aanstaande donderdag met zware sneeuwbuien voor de kust





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TaL

Citaat van: winter op zo 25 jan 2015 - 22:25
De buien die nu boven Nederland aan het vallen zijn, zijn denk ik representatief voor de a.s. periode/winterinval.
Intensieve grotere buien dan normaal, net als goed opgemerkt door iemand, er zouden zeker buien kunnen gaan samensmelten waardoor je buien krijgt ten grote van een provincie!

Raar dat de moderators/Jan nog niet echt veel aandacht hier aan besteed hebben zal hopelijk nog komen :)

Omdat het ook nog vies kan tegenvallen ;) Gewoon realistisch blijven.

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

wesleylollol

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 25 jan 2015 - 22:31
Het Europees weermodel voor aanstaande donderdag met zware sneeuwbuien voor de kust
hoeveel mm/u moeten we onder 'zware' neerslag zien ?

Joep

Zeer koude bovenluchten wo op donderdag

kaart w bruggeman/weatheronline

Weerfreak 1337

Mensen, vergeet niet dat het dauwpunt meest onder nul ligt. De sneeuw (en met name bij een dikkere laag) blijft dan makkelijk een tijd liggen! :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter67

Misschien een hele rare vraag maar is een lake effect mogelijk aangezien de zee warm is en de bovenlucht zeer koud is?

Jan van Ooijen

Citaat van: winter67 op zo 25 jan 2015 - 22:54
Misschien een hele rare vraag maar is een lake effect mogelijk aangezien de zee warm is en de bovenlucht zeer koud is?

Is geen rare vraag! Dit lijkt mij hierbij echt van toepassing
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter67

Nieuwe gfs weer zeer goed voor kustgebied totaal meer dan 12 uur aan sneeuwbuien. ;D

gilleeesss

Citaat van: winter67 op zo 25 jan 2015 - 22:54
Misschien een hele rare vraag maar is een lake effect mogelijk aangezien de zee warm is en de bovenlucht zeer koud is?

Wel in mindere vorm zoals je in amerika ziet dan wss :p word een interesante dag

alfons

over sneeuwdump gesproken
zojuist in de telegraaf

New York zet zich schrap new york - New York en omgeving kunnen de komende dagen rekenen op zware sneeuwstormen. De nationale weerdienst heeft een waarschuwing afgegeven voor maandagmiddag tot dinsdag.

Burgemeester Bill de Blasio van New York heeft inwoners gewaarschuwd om zich voor te bereiden op zeker 90 centimeter sneeuw. Hij verwacht ernstige problemen. ,,New Yorkers moeten zich op het ergste voorbereiden."

Het kan wel eens de zwaarste storm in de geschiedenis van de stad worden. Het slechte weer kan gevolgen hebben voor het verkeer en voor scholen. Ook kan de elektriciteit uitvallen.


Vigo

Ik woon in het noordwesten maar snap het niet helemaal en kan het nauwelijks geloven.

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 25 jan 2015 - 22:56
Is geen rare vraag! Dit lijkt mij hierbij echt van toepassing
vind het ook goede vraag heb even wat opgezocht  :)

het warmwatereffect of lake-effect snow is het verschijnsel dat wanneer tijdens de winter koude landlucht over relatief warm water van een zee of meer strijkt, de lucht onstabiel wordt, en er wolken ontstaan, waaruit hevige sneeuw- of regenbuien kunnen vallen. Het fenomeen komt vooral voor in het gebied van de Grote Meren in de VS en het noorden van Japan. Minder vaak komt het in Europa voor, wanneer tijdens een oostcirculatie lucht van het Europese vasteland over de Noordzee trekt. In dat geval kunnen de Wadden en het oosten van Engeland te maken krijgen met vaak vrij hevige sneeuwbuien, die een sneeuwdek tot meer dan een halve meter kunnen opleveren. Soms draait de stroming net wat meer naar het noorden, waardoor ook de rest van de Nederlandse kuststreken in de vuurlinie van de sneeuwbuien komt te staan. In de winter wil het ook nog wel eens voorkomen, dat de stroming op hoogte zeer zwak westelijk wordt. Boven het warme zeewater ontstaan dan in een koude periode zware sneeuwbuien die maar heel langzaam het land optrekken. Aan de grond waait de wind bijvoorbeeld nog steeds uit oostelijke of noordoostelijke richtingen. Hierdoor blijft het koud en kan de sneeuw dus blijven liggen. Omdat de stroming in de hogere luchtlagen, zoals eerder gezegd, heel zwak zijn, blijven de buien vaak heel lang boven één plek hangen. Door dit fenomeen kan er langs onze kust soms heel veel sneeuw vallen. Zelfs onweer in de buien is niet.

In het verleden zijn er grote hoeveelheden sneeuw gevallen in het waddengebied doordat zeer koude lucht over het nog warme Noordzee water wordt getransporteerd. Er ontstaan dan ook buienstraten die veel sneeuw kunnen achter laten. In de winter van 1987 viel er door dit effect meer dan een halve meter sneeuw op de wadden eilanden. Op de onderstaande satellietfoto ziet u de sneeuwbuien die over de Noordzee naar de Britse eilanden trekken. In de kustgebieden van de Britse eilanden viel toen ook plaatselijk meer dan 30 centimeter sneeuw.

Wikipedia en weer.nl


Powered by EzPortal