Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396979 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

winter

Citaat van: Weatherman op zo 25 jan 2015 - 20:07
snap ik niks van, wij hebben ook sneeuw maar waarom berekend die voor hier niks.

Kaartjes nog niet te serieus nemen, het zijn vaak fikse plaatselijke buien. De kans dat de  kust het meest neerslag krijgt is true. Maar regio Tilburg kan ook veel sneeuw krijgen als daar toevallig een aantal intensieve buien overtrekken. Het is dan voornamelijk snowcasten, hebben de kaarten BTW nog niet bekeken dus weet niet of er ook serieuze storingen berekent worden.
Zal straks vast wel een gifje door iemand gepost worden.

winter67

Ziet er mooi uit vrijdag op zaterdag ZWARE sneeuw ben benieuwd naar de sneeuwhoogtes uiteindelijk op zaterdag.

Weatherman

Citaat van: winter op zo 25 jan 2015 - 20:14
Kaartjes nog niet te serieus nemen, het zijn vaak fikse plaatselijke buien. De kans dat de  kust het meest neerslag krijgt is true. Maar regio Tilburg kan ook veel sneeuw krijgen als daar toevallig een aantal intensieve buien overtrekken. Het is dan voornamelijk snowcasten, hebben de kaarten BTW nog niet bekeken dus weet niet of er ook serieuze storingen berekent worden.
Zal straks vast wel een gifje door iemand gepost worden.
ben reuze benieuwd  ::)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weerextrem

Citaat van: winter op zo 25 jan 2015 - 20:14
Kaartjes nog niet te serieus nemen, het zijn vaak fikse plaatselijke buien. De kans dat de  kust het meest neerslag krijgt is true. Maar regio Tilburg kan ook veel sneeuw krijgen als daar toevallig een aantal intensieve buien overtrekken. Het is dan voornamelijk snowcasten, hebben de kaarten BTW nog niet bekeken dus weet niet of er ook serieuze storingen berekent worden.
Zal straks vast wel een gifje door iemand gepost worden.

En een kanttekening!, gezien situatie van huidige weerbeeld acht ik de kans op een intensieve clustering op buien goed mogelijk! dat was paar jaartjes geleden ook gebeurd!. Het is in ieder geval wel om iets goed in de gaten houden voor regio zuid (en zuidwestelijke helft).

Edwin

Bakken met sneeuw? Dat is voor mij tientallen centimeters, dat zie ik niet zo snel gebeuren. Beter gaat het dan ook eens vriezen zodat het tenminste blijft liggen.
Never Stop Exploring

winter67

Citaat van: Edwin op zo 25 jan 2015 - 20:41
Bakken met sneeuw? Dat is voor mij tientallen centimeters, dat zie ik niet zo snel gebeuren. Beter gaat het dan ook eens vriezen zodat het tenminste blijft liggen.
Bakken met sneeuw gaat een beetje te ver volgens gfs 11cm Rotterdam en 19 cm Flevoland.  Het zal me ook niks verbazen dat we dan een paar ijsdagen krijgen ook al geef de pluim het niet aan.

cekstuffertz

Ik verwacht dat deel 7 er wel komt......

winter67

Citaat van: cekstuffertz op zo 25 jan 2015 - 21:00
Ik verwacht dat deel 7 er wel komt......
Ik snap het kaartje niet.

Eveline

Citaat van: winter67 link=topic=5469.msg96184#msg96184
Ik snap het kaartje niet.
/quote]

Een laag dat onder Nederland doortrekt met sneeuw Tot gevolg?

cekstuffertz

Citaat van: Eveline op zo 25 jan 2015 - 21:14
Citaat van: winter67 link=topic=5469.msg96184#msg96184
Ik snap het kaartje niet.

Een laag dat onder Nederland doortrekt met sneeuw Tot gevolg?

Eigenlijk was het de verkeerde bijlage, maar dit plaatje laat ook het lage drukgebied zien dat langskomt en wat sneeuw kan meebrengen.

Joep

Atmosfeer in de ban van poolwervel

Nieuwe sneeuwbuien op komst

Nieuwe sneeuwbuien arriveren aan het eind van komende week, meldt MeteoGroup. Dat de sneeuwkans wederom flink toeneemt, houdt verband met een sterk uiteengeslagen poolwervel. Het risico op ijzel lijkt vooralsnog klein.

Vanmiddag en komende nacht is het alleen door sneeuwresten op sommige plekken nog glad, vooral in de oostelijke helft van het land. Vervolgens kan het in de nacht van maandag op dinsdag weer op meer plaatsen glad worden, door bevriezing van natte weggedeelten en rijpvorming.

Nieuwe buien
De echte winterse perikelen komen naar verwachting echter in de tweede helft van de week. Voorlopig lijken de maximumtemperaturen daarbij op de meeste dagen nog een paar graden boven nul te komen. Maar de bovenlucht wordt zo koud - op 5 kilometer hoogte gaat het 30 tot misschien wel 40 graden vriezen - dat als er neerslag valt dit vrijwel overal meteen sneeuw is. In geval van intense neerslag is ook overdag een vers sneeuwlaagje mogelijk. Nog makkelijker gaat dit tijdens de avond, nacht en ochtend.Op welke dagen het precies gaat sneeuwen is zo lang van te voren nog moeilijk aan te geven. Maar dat het in de tweede helft van de week op diverse momenten sneeuwbuien over het land trekken, is gezien de verwachte atmosferische opbouw zeer waarschijnlijk.

De zeer koude bovenlucht en het relatief warme zeewater leveren onstabiele weersomstandigheden op, waarin boven zee gemakkelijk sneeuwstoringen kunnen ontstaan. De nieuwe winterse perikelen houden verband met de momenteel sterk uiteengeslagen poolwervel.

telegraaf

TimK21

Er wordt toch wel wat veel sensatie gemaakt hier, ik lees meerdere mensen die reppen over 'bakken met sneeuw'..

1. Dat is nog helemaal niet zeker, dus houdt een slag om de arm.
2. Het zijn helemaal geen bakken met sneeuw; bakken met sneeuw vallen in de Alpen.
Challenge accepted!

Extremissimorum

Oper ec12 is een van de koudste leden... Dat is minder...

Voor de rest lijkt het niet écht koud te worden. Weet niet of de potentiele sneeuw zo wel blijft liggen.

winter67


jeroentje890

Kijk is naar dit sneeuwfront, dan mag je weer verder oordelen ik ga er vanuit dat het vanaf woensdagavond echt los gaat!!!

Jelle

Absoluut. Pluim is er duidelijk op achteruit gegaan. Maar we wisten dat die optie ook kon gebeuren (helaas). En zeker geen pluim voor echte sneeuwkansen. Laten we reëel zijn, de grond is daarvoor dan veel te snel weer opgewarmd.

Marcellang

Citaat van: Jelle op zo 25 jan 2015 - 22:06
Absoluut. Pluim is er duidelijk op achteruit gegaan. Maar we wisten dat die optie ook kon gebeuren (helaas). En zeker geen pluim voor echte sneeuwkansen. Laten we reëel zijn, de grond is daarvoor dan veel te snel weer opgewarmd.
Mooie sneeuwpluim juist.
En natuurlijk vriest het dan niet 24 uur per dag, maar volop sneeuwkansen  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

winter67

Citaat van: Jelle op zo 25 jan 2015 - 22:06
Absoluut. Pluim is er duidelijk op achteruit gegaan. Maar we wisten dat die optie ook kon gebeuren (helaas). En zeker geen pluim voor echte sneeuwkansen. Laten we reëel zijn, de grond is daarvoor dan veel te snel weer opgewarmd.
Dat is niet zo , zo warm is de grond niet meer en stel dat, dat uitkomt de kaarten van Jan dan ziet de pluim er gelijk weer veel kouder uit, omdat de pluimen geen sneeuw mee rekenen.

DSDLimburg

Citaat van: winter67
Bagger pluim
/quote]
? zo bagger is ie nou ook weer niet vindt ik.
seizoen 2018/2019

winter67

Citaat van: winter67 op zo 25 jan 2015 - 22:11
Dat is niet zo , zo warm is de grond niet meer en stel dat, dat uitkomt de kaarten van Jeroen dan ziet de pluim er gelijk weer veel kouder uit, omdat de pluimen geen sneeuw mee rekenen.

Powered by EzPortal