Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 397038 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Cdtj3

Citaat van: Weatherman op zo 25 jan 2015 - 13:47
Zeg ik dat het niet mag ? ik vraag hoe dat mogelijk is omdat het westen altijd warmer is dan het binnenland.

Dat komt omdat de buien gevoed worden door de zee, en naarmate ze richting het binnenland trekken uitsterven. Ook de 2m temp heeft niet veel invloed met sneeuwbuien omdat de temp fors onderuit kunnen schieten in zo'n bui. Bovenlucht temps lijken goed dus daar is ook geen probleem mee. Maar de sneeuwhoogtes in de kaarten zijn niet de totale waardes die op dat tijdstip daar liggen maar de hoveelheden die kunnen vallen in die tijd omdat het waarschijnlijk gewoon buiten de buien om wegsmelt. Zelf denk ik daarom ook dat er in het binnenland uiteindelijk meer sneeuw ligt dan aan de kust.

Zo hopelijk klopt mijn uitleg een beetje, en als iemand nog aan/opmerkingen heeft mag hij/zij dat natuurlijk zeggen  ;)
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Lothiriel

Iemand die een kort woordje uitleg kan geven over die kaartjes? Wat zijn die witte bolletjes van neerslag? Groen is regen en blauw is sneeuw, maar wat dat andere is, is me niet echt duidelijk.

En ik vind het ook raar dat er geen sneeuw zou liggen in het binnenland terwijl daar ook sneeuw verwacht wordt? :) --> dit is zo net uitgelegd zie ik :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

gilleeesss

Citaat van: Lothiriel op zo 25 jan 2015 - 14:17
Iemand die een kort woordje uitleg kan geven over die kaartjes? Wat zijn die witte bolletjes van neerslag? Groen is regen en blauw is sneeuw, maar wat dat andere is, is me niet echt duidelijk.

En ik vind het ook raar dat er geen sneeuw zou liggen in het binnenland terwijl daar ook sneeuw verwacht wordt? :) --> dit is zo net uitgelegd zie ik :)

Welke kaartjes? er moet ergens wel en legende van zijn hoor wat wat is,

Maar goed, Blauw is sneeuw, groen regen, geel is nevel/mist, groen met zo'n rood boogjje erbij is ijzel, rood is onweer
Je hebt dan nog de intensiviteit van de regen/sneeuw enzo, word weergegeven met 2,3 bolletjes of sterretjes naarmate de intensiviteit, een sterretje met een omgekeerde driehoek eronder = sneeuwbuien

Extremissimorum

Citaat van: Lothiriel op zo 25 jan 2015 - 14:17
Iemand die een kort woordje uitleg kan geven over die kaartjes? Wat zijn die witte bolletjes van neerslag? Groen is regen en blauw is sneeuw, maar wat dat andere is, is me niet echt duidelijk.

Citaat van: gilleeesss op zo 25 jan 2015 - 14:23
Welke kaartjes? er moet ergens wel en legende van zijn hoor wat wat is,

Maar goed, Blauw is sneeuw, groen regen, geel is nevel/mist, groen met zo'n rood boogjje erbij is ijzel, rood is onweer
Je hebt dan nog de intensiviteit van de regen/sneeuw enzo, word weergegeven met 2,3 bolletjes of sterretjes naarmate de intensiviteit, een sterretje met een omgekeerde driehoek eronder = sneeuwbuien

En voor de volledigheid: die "witte bolletjes" geven aan hoe bewolkt het is wanneer het droog is. helemaal wit is onbewolkt, helemaal grijs is volledig bewolkt, een kwart grijs is meest onbewolkt etc.


EDIT: en hier is de legenda!


Lothiriel

Ok, waar dus enkel bolletjes te zien zijn, valt er geen neerslag :). Dankje beiden!
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Nopie

Citaat van: Remy op zo 25 jan 2015 - 13:08
Hier ligt ook nog een centimeter of vijf drab,dat wordt vanavond een mooie ijsbaan.

Het gaat nergens vriezen vannacht dus dat lijkt me sterk. Overal rond de 3 graden en motregen.

Armand

Sneeuw buiten stelt nu niks meer voor door de regen en dooi. Hoe wij in Limburg zeggen: 'Pratsj'. Ofwel: een grote, vieze bende.

Het was wel leuk gister, heerlijk genoten. Erg veel sneeuwpoppen gezien, de grootste houden het misschien wel vol tot komende donderdag. Dan zouden ze zomaar weer eens 'tot leven' kunnen komen :D

Tact. 2.8 Neerslag: 0,8mm

Borislav

Borislav Lekic

Vigo


wesleylollol


Borislav

GFS 12z op 126 trekt een storing over het zuiden van nederland / grens belgie.
Borislav Lekic

Marcellang

Citaat van: Borislav op zo 25 jan 2015 - 17:13
GFS 12z op 126 trekt een storing over het zuiden van nederland / grens belgie.
Mooi,laat maar gebeuren  8) ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

gilleeesss

Citaat van: Vigo op zo 25 jan 2015 - 17:11
Wat is het rustig.

Zal wel drukke week worden als het zo blijft op de weerkaarten, het verandert nog veel, maar er zit een patroon in, nog wat sleutelen aan de temperaturen in hoogte etc en het komt goed :)

Borislav

GFS 12   Stukken beter dan de 06 variant. 

Betere rugvorming , bakken met sneeuw.
Borislav Lekic

joboy52

Citaat van: Borislav op zo 25 jan 2015 - 17:32
GFS 12   Stukken beter dan de 06 variant. 

Betere rugvorming , bakken met sneeuw.

Ik hoop dat het azorenhoog in de run gaat verbinden met het hoog boven rusland  8)

Borislav

Citaat van: joboy52 op zo 25 jan 2015 - 17:33
Ik hoop dat het azorenhoog in de run gaat verbinden met het hoog boven rusland  8)

Daar zat ik ook al aan te denken
Borislav Lekic

joboy52

Citaat van: Borislav op zo 25 jan 2015 - 17:35
Daar zat ik ook al aan te denken

Moet natuurlijk wel het gebied met de koude bovenluchten wel naar het zuiden gaan zakken. Dat zou nog eens een leuke winterperiode kunnen opleveren

Borislav

Citaat van: joboy52 op zo 25 jan 2015 - 17:36
Moet natuurlijk wel het gebied met de koude bovenluchten wel naar het zuiden gaan zakken. Dat zou nog eens een leuke winterperiode kunnen opleveren

Dat hoog wil volgens mij echt gaan verbinden.
Borislav Lekic

joboy52

Citaat van: Borislav op zo 25 jan 2015 - 17:38
Dat hoog wil volgens mij echt gaan verbinden.

Ja zie het ook, ontstaat hogedruk boven scandinavie

Powered by EzPortal