Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 397057 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

jens

Citaat van: Extremissimorum op zo 25 jan 2015 - 11:29
GFS 06 loopt nog, maar ik zeg nu al: hallelujah! Kuststreken mogen nu ook wel eens vol in de prijzen gaan vallen. Thundersnow zelfs mogelijk.

Wat de pluim van ec betreft: nog niet echt winterweer, maar hij begint steeds meer af te koelen. Daarnaast is dat lange termijn. Bovendien, er werd hier helemaal geen vorst verwacht voor afgelopen nacht, eerder ruim boven 0. Toch heeft het hier 0,6 graden gevroren! Pluim zegt dus niet alles.
begrijp me niet verkeerd hoor, ik gun jullie heel veel sneeuw maar ik ben me nu al aan het ergeren aan die schaduw van engeland, ik vrees dat het weer zal zijn sneeuwbuien aan de nederlandse grens en sneeuwbuien vanuit het kanaal te nzuiden van brussel en dat zit ik er weer tussenin, laten we hopen dat de stroming wat meer noordwest wordt zodat iedereen sneeuw krijgt.
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Extremissimorum

Citaat van: Johann op zo 25 jan 2015 - 11:37
Iets wat in meer of mindere mate ook door eht ECMWF wordt gezien. (EC12)
Kaartje met berekende sneeuwhoogte voor vrijdagochtend!

Hmm, dat kaartje zou betekenen dat Hoorn wederom een grensgeval is, en dat in dit geval het helemaal niets krijgt. Mag dan nog wel "10x veranderen" en dan goed uitvallen voor ook Hoorn.  8)

winter67

Dat laagje van gfs ziet er nog mooier uit voor zondag gaat over midden belgie betekent toch heel nederland sneeuw?
PS een rare vraag maar wat betekent thundersnow?

Marsel

Citaat van: Johann op zo 25 jan 2015 - 11:37
Iets wat in meer of mindere mate ook door eht ECMWF wordt gezien. (EC12)
Kaartje met berekende sneeuwhoogte voor vrijdagochtend!

Beide modellen laten, overigens met een iets andere timing, op donderdag een hoogtetrog passeren. Zal me niets verbazen als dan T500 wellicht even richting -40C zakt. Met forcering van eerder genoemde trog zullen dan pittige en soms onweersachtige (natte)sneeuw-/hagelbuien mogelijk zijn met een zwaartepunt over de WNW hoek van NL (langere fetch). Echter, ook landinwaarts is in de nabijheid van de hoogtetrog een serieus neerslagsignaal te zien, voor een deel dan wel stratiform/frontaal wordend. Ben zeer benieuwd hoe deze situatie zich verder ontwikkeld. Heerlijk diat weertype!

cekstuffertz

Citaat van: Extremissimorum op zo 25 jan 2015 - 11:29
GFS 06 loopt nog, maar ik zeg nu al: hallelujah! Kuststreken mogen nu ook wel eens vol in de prijzen gaan vallen. Thundersnow zelfs mogelijk.

Wat de pluim van ec betreft: nog niet echt winterweer, maar hij begint steeds meer af te koelen. Daarnaast is dat lange termijn. Bovendien, er werd hier helemaal geen vorst verwacht voor afgelopen nacht, eerder ruim boven 0. Toch heeft het hier 0,6 graden gevroren! Pluim zegt dus niet alles.

Laatste plaatje laat sneeuwhoogte zien?!  20cm sneeuw bij Amsterdam lijkt me erg overdreven....

Laten we hopen van wel, worden we hier in Amstelveen eindelijk eens getroffen....

Svanos

Groot verschil, GFS geeft sneeuwhoogte tot 20 cm aan hier, terwijl ECMWF niet verder komt dan 2-4 cm.. Vanwaar dat grote verschil?
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

Extremissimorum

Citaat van: cekstuffertz op zo 25 jan 2015 - 12:00
Laatste plaatje laat sneeuwhoogte zien?!  20cm sneeuw bij Amsterdam lijkt me erg overdreven....

Laten we hopen van wel, worden we hier in Amstelveen eindelijk eens getroffen....

Citaat van: Svanos op zo 25 jan 2015 - 12:00
Groot verschil, GFS geeft sneeuwhoogte tot 20 cm aan hier, terwijl ECMWF niet verder komt dan 2-4 cm.. Vanwaar dat grote verschil?

Nee, nee. Dat kaartje laat de cumulatieve sneeuwhoeveelheid zien. Het is de som van de verwachte sneeuwval en dus NIET de sneeuwhoogte!

Citaat van: winter67 op zo 25 jan 2015 - 11:49
Dat laagje van gfs ziet er nog mooier uit voor zondag gaat over midden belgie betekent toch heel nederland sneeuw?
PS een rare vraag maar wat betekent thundersnow?

Thundersnow betekent -de naam zegt het al- onweersbuien met sneeuw als voornaamste neerslagsoort.

Citaat van: Marsel op zo 25 jan 2015 - 11:49
Beide modellen laten, overigens met een iets andere timing, op donderdag een hoogtetrog passeren. Zal me niets verbazen als dan T500 wellicht even richting -40C zakt. Met forcering van eerder genoemde trog zullen dan pittige en soms onweersachtige (natte)sneeuw-/hagelbuien mogelijk zijn met een zwaartepunt over de WNW hoek van NL (langere fetch). Echter, ook landinwaarts is in de nabijheid van de hoogtetrog een serieus neerslagsignaal te zien, voor een deel dan wel stratiform/frontaal wordend. Ben zeer benieuwd hoe deze situatie zich verder ontwikkeld. Heerlijk dat weertype!

Marsel is weer wakker! :P

Vigo

Wow, ziet er redelijk goed uit voor het noordwesten! Laat maar komen!!!  :P

DSDLimburg

winter67 .Dat laagje van gfs ziet er nog mooier uit voor zondag gaat over midden belgie betekent toch heel nederland sneeuw?
PS een rare vraag maar wat betekent thundersnow?
[/quote]




<iframe width="640" height="390" src="//www.youtube.com/embed/qJt4nV6hM1Y" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
seizoen 2018/2019

Marsel

Citaat van: Extremissimorum op zo 25 jan 2015 - 12:08
Marsel is weer wakker! :P

Als het dynamisch of convectief weer is/wordt laat ik ongeacht het seizoen wat van me horen ;).

grizzrh

Hier ligt nog altijd sneeuw haha :P begint wel slushy te worden
Doenrade, Limburg

Remy

Citaat van: grizzrh op zo 25 jan 2015 - 12:47
Hier ligt nog altijd sneeuw haha :P begint wel slushy te worden
Hier ligt ook nog een centimeter of vijf drab,dat wordt vanavond een mooie ijsbaan.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

JerryL

Citaat van: Marsel op zo 25 jan 2015 - 12:14
Als het dynamisch of convectief weer is/wordt laat ik ongeacht het seizoen wat van me horen ;).

Was weer een kort dutje Marsel. Maar goed. Blijf maar wakker, het wordt een interessante week. Wordt misschien toch nog wat met deze winter. Slechte start, dus dan maar een eind sprint om de schade in te halen. En: om al die irritante muggen te doen doodvriezen zodat we daar de aankomende zomer niet veel last van zullen hebben.

Marlieke

Mooie vooruitzichten weer! Kom maar op!  ;D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Joep

Benelux- korte update

Komende dagen eerst nog (vrij) zacht. Vanaf donderdag op koufront winters met opkomende regen, sneeuw /sneeuw -hagel(buien) waarbij in de kustgebieden zelfs een klap onweer kan voorkomen! Vooral het westen dan ook sneeuw van betekenis. Bijgevoegd het sneeuwhoogte kaartje zoals het ECMWF dat voor vrijdag ochtend berekent.



Het geblokkeerde stromingspatroon (meridionaal) met een maritieme arctische input en een polaire jet die tot over Noord Afrika door zwenkt zal ook op de langere termijn aanhouden. Daarbij zal een enorm lagedrukgebied gevuld met koude lucht (koude vortex) dat vanaf het weekend boven Europa komt te liggen het weerbeeld onbestendig en koud gaan bepalen. Overdag temperaturen rond het vriespunt en 's nachts eronder met steeds weer kans op winterse buien.

Johanns Wintersportweerman




Weatherman

Hoe kan het westen nu de meeste sneeuw krijgen ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Svanos

Citaat van: Weatherman op zo 25 jan 2015 - 13:27
Hoe kan het westen nu de meeste sneeuw krijgen ?

Mag ook wel een keer toch ;)
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

Weatherman

Citaat van: Svanos op zo 25 jan 2015 - 13:46
Mag ook wel een keer toch????????
Zeg ik dat het niet mag ? ik vraag hoe dat mogelijk is omdat het westen altijd warmer is dan het binnenland.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

SniperEye

Ik las ook het bericht van Johann. De pluim lijkt ook al een aantal dagen hierop te zinspelen. Steeds meer leden gaan er in mee.

Winter98

Citaat van: Weatherman op zo 25 jan 2015 - 13:27
Hoe kan het westen nu de meeste sneeuw krijgen ?

het westen heeft kans op veel sneeuw doordat er vanaf woensdag een grote kans is op zware sneeuwbuien vanaf de noordzee en die zijn het hevigst in het westen en noord westen en naarmate de buien het land in komen zwakken ze af.

Powered by EzPortal