Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396985 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

pietjelol

Zo te horen ziet het er voor volgende week goed uit. Een vuil wintertype uit het noord-westen. Wel grappig 2 dagen terug nog 10 graden op donderdag/vrijdag

winter

Citaat van: pietjelol op za 24 jan 2015 - 20:30
Zo te horen ziet het er voor volgende week goed uit. Een vuil wintertype uit het noord-westen. Wel grappig 2 dagen terug nog 10 graden op donderdag/vrijdag

Daarom daar 'zit' de grap :P
Nee, ik heb er wel hoop in aangezien nagenoeg alle modellen nagenoeg in dezelfde periode dezelfde kaarten tonen!

Borislav

Historisch wintermoment/winterweer onderweg ?

Kunnen we dat zeggen ?
Borislav Lekic

Ijsbloem

 ;) In het westen veel korrelsneeuw en sneeuwbuien en tijdens zo'n bui even
wit . overdag 4 a 5 .C en door doorstaande n w wind  minima ook boven nul.
Historisch wintermoment ?....Vertel.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Extremissimorum

Citaat van: pietjelol op za 24 jan 2015 - 20:30
Zo te horen ziet het er voor volgende week goed uit. Een vuil wintertype uit het noord-westen. Wel grappig 2 dagen terug nog 10 graden op donderdag/vrijdag

Precies! Dat bedoel ik dus!

Peter Kuipers Munneke blijft voorzichtig en komt met elke dag kans op regen en hogere temperaturen tussen de "4 en 8 graden" (boven 0 dus). Zal wel weer meteorologische voorzichtigheid zijn.

gilleeesss

Citaat van: Ijsbloem op za 24 jan 2015 - 20:35
;) In het westen veel korrelsneeuw en sneeuwbuien en tijdens zo'n bui even
wit . overdag 4 a 5 .C en door doorstaande n w wind  minima ook boven nul.
Historisch wintermoment ?....Vertel.

Het word gewoon een vuil wintertje, ik vind een vuile winter leuker dan gewoon vorst als ik erlijk ben, en ik zou het wel eens willen zien wit liggen hier in het westen, want dat is nog steeds NIET gebeurd hier :D best grappig, maar als dit uitkomt zal het wel eens wit komen te liggen zeker :p maar oke, historish is het niet, maar wel ens winterachtig, ookal zijn de temps nog niet hoe ze moeten zijn, maar kan wel leuk zijn zo'n buien

pietjelol

Ik zou nog niet te hard van stapel lopen. Het is toch nog ruim 4 dagen weg. En we hebben afgelopen tijd gezien dat er in een aar dagen tijd veel kan veranderen en verdwijnen. Maar ziet er wel goed uit voor alsnog.

Edit: er trekken wat buitjes over het noord-oosten regen/natte sneeuw?

Marcellang

Citaat van: Ijsbloem op za 24 jan 2015 - 20:25
8)  Ligt er een keer sneeuw , wat de meesten willen gaan/willen ze
de stoep weer schoonvegen !?
En dan ook  nog moe van kantoor ? :-* ;D :P ?
Maar wel in kantoortijd, tijd om hier berichtjes te schrijven... :P
Hahaha je hebt helemaal gelijk  ;D
En wie gaat er trouwens op zaterdag naar kantoor toe  ;D :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Joep

De nieuwe operationele uitvoer van het ECMWF laat, net als vanochtend, opnieuw een duidelijke thermische dip zien op vrijdag/zaterdag (30-31 januari).

Jan visser

GeneralDuke

Slightly off-topic: Is de operationele run betrouwbaarder of op een andere manier intrinsiek anders dan de andere runs van een weermodel?

On-topic: Jeej winter :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

gilleeesss

Geen gifjes van EC op zaterdagavonden of is het nog niet binnen? of gewoon te ver weg dat men geen valse hoop meer wil geven (maar vanmorgen was er wel 1 (a) :D

winter67

Sorry ik volg het niet meer wat gaat er precies gebeuren dan als het uitkomt? Langer periode winter? Of gewoon 1 dag sneeuwdunp?

winter

Citaat van: winter67 op za 24 jan 2015 - 21:28
Sorry ik volg het niet meer wat gaat er precies gebeuren dan als het uitkomt? Langer periode winter? Of gewoon 1 dag sneeuwdunp?

Kansen op een langere gure winterperiode met vooral veel sneeuwmogelijkheden en kansen. Dit kan resulteren tot een koude winterperiode. Als zich hogedrukopbouwt boven Scandinaviƫ. Maar ik vind sneeuwbuien/sneeuwstoringen leuker.
Vanaf woensdag zouden de eerste wintersebuien moeten vallen in Nederland, met elke dag een toenemende kans. Daarnaast staan er meerdere sneeuwstoringen op het programma :) Als het uitkomt. Dus we kunnen zeker de winter induiken! Dit is natuurlijk niet diep op de winterstof dus voor meer info, zouden de moderators/Jan of Johann hier eigenlijk iets over moeten vertellen als ze tijd hebben. Zal denk ik wel gebeuren op maandag als het nog in de kaarten blijft staan, zij kunnen deze complexe situatie helemaal uitkiemen, met termen als theta's, dieptewaardes, wind, neerslagafkoeling etc... Ik ben namelijk enorm leek t.o.v. hun :P

Momenteel pittige (natte)sneeuwbuien in het Noord-Oosten, kan iemand dit bevestigen?

winter67

Citaat van: winter op za 24 jan 2015 - 21:45
Kansen op een langere gure winterperiode met vooral veel sneeuwmogelijkheden en kansen. Dit kan resulteren tot een koude winterperiode. Als zich hogedrukopbouwt boven Scandinaviƫ. Maar ik vind sneeuwbuien/sneeuwstoringen leuker.
Vanaf woensdag zouden de eerste wintersebuien moeten vallen in Nederland, met elke dag een toenemende kans. Daarnaast staan er meerdere sneeuwstoringen op het programma :) Als het uitkomt. Dus we kunnen zeker de winter induiken! Dit is natuurlijk niet diep op de winterstof dus voor meer info, zouden de moderators/Jan of Johann hier eigenlijk iets over moeten vertellen als ze tijd hebben. Zal denk ik wel gebeuren op maandag als het nog in de kaarten blijft staan, zij kunnen deze complexe situatie helemaal uitkiemen, met termen als theta's, dieptewaardes, wind, neerslagafkoeling etc... Ik ben namelijk enorm leek t.o.v. hun :P

Momenteel pittige (natte)sneeuwbuien in het Noord-Oosten, kan iemand dit bevestigen?
Over dat hoog gesproken ik zie wel dat de siberisch hoog iets meer richting Scandinaviƫ optrekt maar goed nagel bijten dus.

cekstuffertz

Wat is de kans dat de modellen het correct hebben en we flinke sneeuwval gaan zien? En wat voor sneeuwval moeten we aan denken? 5 cm? 10 cm? 15 cm??

winter

Zit net de pluim te bekijken 1 woord: GEWELDIG! Aan het einde van de run leden met een max temperatuur van -5 en snachts strenge vorst.
Maar van een warme periode is nauwelijks sprake meer in de pluim het wordt een aantal dagen 5 graden misschien iets meer aan de kust en iets minder in het oosten. (normaal dus)
Op middenlange periode VEEL KOUDER:

winter67

Weer kouder en donderdag afgekoeld!!! ;D :-*

Caps

Citaat van: Ijsbloem op za 24 jan 2015 - 20:25
8)  Ligt er een keer sneeuw , wat de meesten willen gaan/willen ze
de stoep weer schoonvegen !?
En dan ook  nog moe van kantoor ? :-* ;D :P ?
Maar wel in kantoortijd, tijd om hier berichtjes te schrijven... :P

Ja snap ook wel dat ook veel mensen niet van 'die natte troep' houden, of dat het gevaarlijk kan zijn voor oudere mensen.
Maar ik zie dat hier al mensen spreken over "historische winter?", kom nou, in het westen heeft er dit jaar misschien 1 cm gelegen, en 5 graden gevroren, dat nou het oosten 2 dagen sneeuw gehad heeft is het niet gelijk historisch, mja dat is neerlands eigen he, al heel snel iets historisch vinden :P
Maar des al niet te min hoop ik uiteraard dat volgende week flink gaat sneeuwen, door het hele land.

cekstuffertz

Citaat van: winter op za 24 jan 2015 - 21:55
Zit net de pluim te bekijken 1 woord: GEWELDIG! Aan het einde van de run leden met een max temperatuur van -5 en snachts strenge vorst.
Maar van een warme periode is nauwelijks sprake meer in de pluim het wordt een aantal dagen 5 graden misschien iets meer aan de kust en iets minder in het oosten. (normaal dus)
Op middenlange periode VEEL KOUDER:


Ik zie die lage piek qua temperatuur rond vr 6 februari op meerdere pluimen en kaarten..... Zouden we dan toch nog een echte koude winter krijgen?! Ik ben benieuwd....

Extremissimorum

Citaat van: cekstuffertz op za 24 jan 2015 - 22:09
Ik zie die lage piek qua temperatuur rond vr 6 februari op meerdere pluimen en kaarten..... Zouden we dan toch nog een echte koude winter krijgen?! Ik ben benieuwd....

Het begint er wat beter uit te zien maar *ontnuchteringsmodus aan* vergeet niet hoe de kaarten er een paar dagen geleden uitzagen. Bovendien zijn er nog steeds flinke kansen op flink wat wind op woensdag. Dit zou nog roet in het eten kunnen gooien *ontnuchteringsmodus uit*.

Laat maar komen een vuile winter! Eerst flink afkoelen door noordwester sneeuwbuien, dan diepvries in met scandihoog.

Powered by EzPortal