Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396892 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Joshoon

Citaat van: Remy op za 24 jan 2015 - 14:28
Zie hier het sneeuw vrije stukje straat en hoe albedo daar aan de randen sneeuw smelt.
Nog krap twee uur zon,denk dat het hier een koude nacht wordt.

Over de nacht gesproken.
Is het niet zo dat als er een sneeuwdek is dat de temperatuur flink kan dalen in de nacht? Vooral als het helder is zoals nu?

Joep

Prachtige sattellietfoto van de sneeuw in NL.
Duidelijk is te zien dat het westen groen is. Het is hier wel heerlijk weer.
Het voelt als voorjaar in het zonnetje. Ben lekker wilgen aan het knotten. Heerlijk  :)

Joep

Citaat van: Joshoon op za 24 jan 2015 - 14:30
Over de nacht gesproken.
Is het niet zo dat als er een sneeuwdek is dat de temperatuur flink kan dalen in de nacht? Vooral als het helder is zoals nu?

Klopt kan zo maar -10 worden vanacht boven de sneeuw.

Ijsbloem

 ;) Inderdaad, sneeuw weg ,ook in de schaduw, terug bij af hier met
plus 7.C
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Remy

Zon is bijna weg en er ligt echt nog een dikke laag sneeuw... Dat gaat goed chillen vannacht :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Weatherman

Hier is zo goed als alles weer weg  :( maar ja op naar de nieuwe kansen dan maar.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Rayonhoofd

Citaat van: WeermetPutman op za 24 jan 2015 - 10:49


Ik denk ook dat het gaat sneeuwen woensdag. Met deze temperaturen gaat dat zeker lukken...

Woensdag zeker niet, de kaart die je laat zien is van donderdag.................
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

lander20

toch best mooi weerkaarten! en de gfs 6.00u run zou ik maar even niet naar kijken vanavond 12.00u zal al beter beeld geven (ec en gfs)
situatie in 2010 mag nog wel is herhaalt worden toen lag er tussen de 20-80cm sneeuw in BE

matroesjka-world

Citaat van: Remy op za 24 jan 2015 - 15:18
Zon is bijna weg en er ligt echt nog een dikke laag sneeuw... Dat gaat goed chillen vannacht :D

Wat bedoel je eigenlijk met albedo??
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Rayonhoofd

De hoeveelheid zonnestralen die door een oppervlak teruggekaatst wordt, noemt men albedo of reflectiecoëfficiënt, gewoonlijk uitgedrukt als een procentwaarde. Hoe meer straling opgenomen wordt door een oppervlak en hoe minder het reflecteert, hoe warmer dat oppervlak wordt. Zwarte voorwerpen, bijv. het asfalt op onze straten of een zwart T-shirt, hebben een lage albedo-waarde en absorberen dus een groot deel van de zonnestralen en warmen sterk op. Witte voorwerpen hebben een hoog albedo en weerkaatsen de zonnestralen veel sterker waardoor ze minder snel opwarmen.

Omdat grote stukken van de aarde veel licht reflecteren (water, ijskappen, wolken), heeft de aarde een relatief groot albedo van 30 tot 35%. Ter vergelijking, de maan heeft door zijn oppervlak van vulkanisch gesteente een albedo van 7%. Door menselijk ingrijpen (bijvoorbeeld door grootschalige boskap) wijzigt de albedo van de planeet.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Joep

Citaat van: lander20 op za 24 jan 2015 - 15:40
toch best mooi weerkaarten! en de gfs 6.00u run zou ik maar even niet naar kijken vanavond 12.00u zal al beter beeld geven (ec en gfs)
situatie in 2010 mag nog wel is herhaalt worden toen lag er tussen de 20-80cm sneeuw in BE

Die GFS 6.00 run geeft anders prima sneeuwkansen voor wo/do  ;)

alfons

interessant stukje Rayonhoofd
Ik had hier nog nooit van gehoord , weer wat geleerd

Extremissimorum

Hier in Hoorn toch EEN CENTIMETER SNEEUW! Serieus niet cynisch bedoeld, ik ben al blij dat ik wakker ben geworden met een heel klein sneeuwdek! Dat is al wat. Inmiddels is alles weer echter weg... Toch, gisteren weer 2,6 hellmannpunten erbij mogen schrijven!

Volgende week zie ik zonnig in. Niet woordelijk, maar winterlijk. De afgelopen dagen leek de wc volgende week volledig terug te keren met veel wind, regen en hoge temperaturen, maar dat is nu aan het omdraaien. De stormkansen nemen af, de temperatuur is al flink lager ingeschat en de sneeuwkansen nemen daardoor toe. Met name donderdag zou ik in de gaten gaan houden. Dan zijn er voor heel het land sneeuwkansen.
Is alleen nog wel een aantal dagen ver, maar ik heb er vertrouwen in.

Nu ben ik nog niet begonnen aan de week daarna te analyseren, en ik zou willen aanraden om daar ook nog niet harde uitspraken over te gaan doen. Van mij mag het eerst flink sneeuwen, dan vriezen (en dan Elfstedentocht  ::)  :-X :-X :-X). Maar dat het winterweer gaat worden, is nog verre van zeker.

Eén ding is nu al zeker: deze winter gaat de boeken in als beter dan de winter 2013-2014!

jeroentje890

Woensdag wordt alles op de kop gezet kwa winterweer eerst kans op sneeuwstorm en daarna bakken met sneeuw.

Weatherman

Citaat van: jeroentje890 op za 24 jan 2015 - 16:30
Woensdag wordt alles op de kop gezet kwa winterweer eerst kans op sneeuwstorm en daarna bakken met sneeuw.
Bron ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

JerryL

Citaat van: Ijsbloem op za 24 jan 2015 - 15:01
;) Inderdaad, sneeuw weg ,ook in de schaduw, terug bij af hier met
plus 7.C

Ook zaandam zit weer zonder. Maar goed, we hebben iets van sneeuw gehad. Wat een pracht. En eigenlijk is dit veel functioneler: het ligt er als de gordijnen open gaan, zodra je boodschappen gaat doen is het weg. Dus wel de baten, niet de lasten.

De pluimen laten ons weer nieuw wintersweer zien, uiteraard niet de horrorwinter die iedereen eigenlijk zou willen, maar goed.

Ik ben erg positief gestemd deze periode. De carnavals muziek staat letterlijk al op. Ik heb dr zin an!

Al je handen vol met bier, In de polonaise hier, Voor en achter Links en rechts, Kan niet praten man of zes.
Eén ding wat ik nog wel kan, Daar geniet ik van, Da's lalluh met de zachte g, Lal maar lekker mee
Lalalalalalalalaa



Rayonhoofd

Ik wist niet dat ze in Zaanstad ook een prins carnaval hadden  ;)

"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Henk1976

Citaat van: Remy op za 24 jan 2015 - 15:18
Zon is bijna weg en er ligt echt nog een dikke laag sneeuw... Dat gaat goed chillen vannacht :D

Net een rondje gelopen door de wijk. Snap niet dat mensen hun stoepje niet eens een beetje schoonmaken. Begon nu al op te vriezen. Zometeen is alles een grote ijsbaan. En het viel mij op hoeveel sneeuw er nog lag bij toch max 5 graden vanmiddag. Wellicht nog wat sneeuw en hagelbuien vannacht? Temperatuur zakt in ieder geval als een speer nu. Onder de -5 moet toch haalbaar zijn.

Remy

Citaat van: Henk1976 op za 24 jan 2015 - 17:06
Net een rondje gelopen door de wijk. Snap niet dat mensen hun stoepje niet eens een beetje schoonmaken. Begon nu al op te vriezen. Zometeen is alles een grote ijsbaan. En het viel mij op hoeveel sneeuw er nog lag bij toch max 5 graden vanmiddag. Wellicht nog wat sneeuw en hagelbuien vannacht? Temperatuur zakt in ieder geval als een speer nu. Onder de -5 moet toch haalbaar zijn.
Mensen gaan er van uit dat het niet gaat vriezen en sowieso morgen over is.
Maar idd bij echt winterweer was ik ook de enige in ons blok die de stoep aanveegde,geeft niet we kunnen tenslotte niet allemaal het zelfde zijn en sommige mensen zijn gewoon moe na een dag op kantoor,die kan je het echt niet kwalijk nemen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

DSDLimburg

Op 10cm hoogte vriest het licht momenteel in delen van het oosten.
seizoen 2018/2019

Powered by EzPortal